Opslaan boeken/strips in losstaande garage

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRIdev
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 28-04 22:49
In verband met ons tweede kind zijn we bezig de bovenverdieping te verbouwen van 1 grote slaapkamer en een opbergruimte naar 2 slaapkamers. Eerst stonden hier meerder dozen opgeslagen met boeken/strips, maar deze moeten nu verhuizen naar de losstaande garage. Deze is wel geïsoleerd maar bevat geen verwaming.

Wat is de beste manier om die boeken en strips daar op te slaan in dozen zonder dat deze snel vergaan of aangestast raken door vocht o.i.d.? Los inpakken in plastic (luchtdicht), eventueel met rijst of iets anders erbij? Juist wat meer luchtiger voor meer verversing van lucht? In de ruimte zelf een vochtvreter plaatsen en op zijn tijd de vulling vervangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nachtnet
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19:28
Ik zou zeggen: zet alles zo veel mogelijk van de vloer af. en eigenlijk ook van de muur. Van die losse stellingkasten zijn daar volgens mij heel geschikt voor. (anders van die kantoor archiefkasten.

Hoe je dan de boeken en strips het beste kunt verpakken? Sommige mensen bewaren papier in een papier kast met een gloeilamp van een 25-60w (door de warmte blijft papier mooi droog.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoijar
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

Zoijar

Because he doesn't row...

Doet me denken aan mijn verzameling van alle donald ducks sinds 1980... en toen brak er een waterleiding, meter hoog water... papier mache...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:15

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Voor de zomer zie ik niet zoveel problemen als de garage geisoleerd is, maar in de winter gaat het hoe dan ook vochtig worden. Mogelijk dat zo'n gloeilamp-oplossing kan werken, maar dat is relatief duur en zekerheid heb je niet. Zou zonde zijn om 24/7/365 40W ofzo te laten branden om een paar jaar - en meerdere tientjes zo niet honderden EUR later te ontdekken dat de onderste helft alsnog vergaan is tot schimmelige pulp. Er is een reden waarom bibliotheken hun opslag verwarmen...

Lijkt me verstandiger om stil te staan waarom je die dingen bewaart. Als het is om 'te hebben' heb je er weinig aan zonder ze ergens zichtbaar te tonen. Is het voor de kinderen later, dan zou je ze rustig al in hun kamer(s) kunnen bewaren (na verbouwing) doen wij ook, alle boeken tot jaar of acht staan gewoon op de plank boven de Nijntjes en Peppa Pigs die nu in trek zijn. Denk je dat ze daadwerkelijk geld waard (gaan) zijn, neem geen halve maatregelen, zorg binnenhuis of in dedicated opslag voor een milieu dat je investering beschermt.

En is geen van dit alles van toepassing? Dan zou een trip richting kringloopwinkel om iemand anders er alsnog van te laten genieten op z'n plek zijn.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
Zoijar schreef op zaterdag 16 mei 2015 @ 12:16:
Doet me denken aan mijn verzameling van alle donald ducks sinds 1980... en toen brak er een waterleiding, meter hoog water... papier mache...
Met een paar klikken haal je alle Donald Ducks in pdf formaat in huis. Koop een leuke tablet en je hebt genoeg leesplezier. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-03 04:20
Een niet verwarmde schuur hou je niet droog, ik denk niet dat gloeilampen in een schuur iets gaan bijdragen. Ik zie het zoals je het omschrijft niet goed gaan. De enige manier zou echt luchtdicht en vacuum verpakken zijn maar dan moet je het niet 10 jaar zonder omkijken laten liggen én goed materiaal hiervoor zal duur zijn.

Ik zou eerder kijken naar het creeeren van opbergruimte in huis. Bovenkasten in kinderkamers zijn hiervoor erg nuttig. Kunnen ze ook zelf niet bij :)

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FCC
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 05:48

FCC

GioStyle schreef op zaterdag 16 mei 2015 @ 12:26:
[...]

Met een paar klikken haal je alle Donald Ducks in pdf formaat in huis. Koop een leuke tablet en je hebt genoeg leesplezier. 8)
Dat is toch anders (en dan heb ik het nog niet eens over nostalgische/financiële waarde)..

Boeken en strips zou ik nooit in een garage bewaren. Zoals hierboven al gezegd is, goed uitzoeken wat je echt wil houden en dat ergens in huis (droog en verwarmd) opslaan. En feli met je tweede kleine natuurlijk!

Waar een wil is, is een stopcontact....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRIdev
Veel goede punten en inderdaad verwarmd of dedicaties opslaan zal het beste resultaat opleveren, maar dat gaat weer in de papieren lopen. Even gekeken wat de verzameling Donald ducks op zou kunnen brengen, door de grote aantallen zit er misschien nog een week Roompot oid in.

Ik zal mezelf ook eens de vraag stellen wat ik er uiteindelijk mee wil gaan doen. Ga ik of mijn kinderen (en wat blijft er dan nog van over) ze überhaupt nog lezen in papieren vorm. Misschien kan ik wel afscheid nemen van andere spullen en zo ruimte creëeren. Over een week of twee laat ik de keuze wel voorbij komen ;)

Er is in ieder geval waterleiding in de buurt voor de snelle vernietiging :)

[ Voor 6% gewijzigd door MRIdev op 17-05-2015 09:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ExploitSolo
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 21:02
Waterleiding voor snelle vernietiging ? Volgens mij wordt dit eerder een zooitje als je met water doet... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:59

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Fiets het spul in een verhuisdoos, en doe die verhuisdoos in zo'n vacuumzak die je met de stofzuiger vacuum trekt. Zit dan nog wel wat lucht in uiteraard, maar niet heel veel meer. That ought to do the trick :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TNW
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 24-04 04:06

TNW

Papier wordt aangetast door licht, te hoge/lage luchtvochtigheid en hoge temperaturen. Licht kan de inkt bleken, te lage luchtvochtigheid droogt het papier uit, te hoge luchtvochtigheid en temperaturen zorgen dat de zuren het papier doen vergelen en oxideren.

Praktisch opslaan is dus in een ruimte waar de luchtvochtigheid constant is en de temperaturen laag zijn en weinig variëren. Een garage lijkt me daar niet de eerste keuze voor, al denk ik dat tijdelijk opslaan in watervaste dozen met wat ventilatie geen kwaad kan voor de komende jaren.
Ronald8 schreef op zondag 17 mei 2015 @ 15:47:
Kun je niet een paar plastic opbergdozen kopen bij de Blokker ofzo en die dichtplakken? Eventueel met wat vochtvreters erbij.
Dat is een slecht idee, een vochtvreter zal al het vocht uit de lucht in de doos trekken waardoor het papier zal uitdrogen. Diverse bronnen geven aan dat papier op ca 35% RH moet worden bewaard.

[ Voor 31% gewijzigd door TNW op 17-05-2015 15:53 ]

Weblog | Straling!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O88088
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 20:26
Kun je niet een paar plastic opbergdozen kopen bij de Blokker ofzo en die dichtplakken? Eventueel met wat vochtvreters erbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRIdev
TNW schreef op zondag 17 mei 2015 @ 15:39:
Papier wordt aangetast door licht, te hoge/lage luchtvochtigheid en hoge temperaturen. Licht kan de inkt bleken, te lage luchtvochtigheid droogt het papier uit, te hoge luchtvochtigheid en temperaturen zorgen dat de zuren het papier doen vergelen en oxideren.

Praktisch opslaan is dus in een ruimte waar de luchtvochtigheid constant is en de temperaturen laag zijn en weinig variëren. Een garage lijkt me daar niet de eerste keuze voor, al denk ik dat tijdelijk opslaan in watervaste dozen met wat ventilatie geen kwaad kan voor de komende jaren.

[...]

Dat is een slecht idee, een vochtvreter zal al het vocht uit de lucht in de doos trekken waardoor het papier zal uitdrogen. Diverse bronnen geven aan dat papier op ca 35% RH moet worden bewaard.
Een garage is zeker geen ideale oplossing, maar het is ook wat dion_b schreef wat ga ik er mee doen en wat is het waard. Ideaal opslaan hangt waarschijnlijk een hoog prijskaartje vast en dat is het (letterlijk) niet waard. Wat de luchtvochtigheid betreft is ons huis (nieuwbouw, 5j oud) ook niet ideaal aangezien die volgens mij niet erg laag is. Bij het slopen kwam ik namelijk meerdere zilvervisjes tegen. Misschien ook wel door de geur van het papier. ;)

edit: typo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 28-04 20:18
Ik zou ze in van die kunststof bakken doen met een deksel erop, zodat je ze kunt stapelen. Eventueel met nog een plastic zak erin waar je de boeken/strips in doet. Wel vervelend dat er nietjes in de strips zitten, dat is voor archiveren niet echt ideaal omdat ze kunnen gaan roesten.

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMDFreak
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:36

AMDFreak

Intel is zo..

Ik denk dat je je meer moet afvragen, hoelang staat het in de garage? Ik geloof niet dat wanneer het er maar een maand ligt bv..dat het dan beschadigd is.

Anders zou je ook na kunnen denken aan een shurgard/citybox, die boxen zijn gewoon inpandig dus altijd wel een stabiele temperatuur en minder last van vocht of wat dan ook?

9x Jinko 420Wp = 3780wp - Zuid 35

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20:04

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Klein kickje omdat ik met hetzelfde probleem zit.

Na mijn scheiding ben ik aangewezen op tijdelijke woonruimte. Een groot deel van m'n spullen, waaronder een aanzienlijke hoeveelheid boeken die ik écht niet kwijt wil, zit dus semi-permanent in bananen- en verhuisdozen.

Nu zit ik in een woning waar de spullen in een onverwarmde kamer kunnen staan, wat al niet ideaal is, maar als ik straks (bijv.) naar 20m2 moet, heb ik niet eens de ruimte om die spullen ergens neer te zetten.

Ik ben dus op zoek naar een langdurige én goedkope/betaalbare oplossing. Een vriendin van me heeft wel een schuur, onderin hun flatgebouw, en dat is de meest voor de hand liggende oplossing. Nu echter de manier van opslaan... In kartonnen dozen? In plastic dozen? Op een verhoging?

Ik snap dat er aan deze manier van opslaan risico's zitten, maar dure oplossingen zijn gewoon niet mogelijk.

Dus: wat is de beste manier om, gegeven de omstandigheden, deze boeken langdurig (5-8 jaar) op te slaan?

Steun het recht op abortus, teken de petitie! My Voice, My Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 17:47
Ik zou ze altijd van de grond af houden. In kelderboxen is ook weleens een lekkage en dan wil je niet je boeken tot enkelhoogte in de nattigheid.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:00
Bij voorkeur in plastic en bij sowieso van de grond. Zelf heb ik in mijn garage voor een deel tuinvlonders neergelegd. Een deel daarvan heb ik van pootjes voorzien om het verder van de grond af te houden.

Een kelderbox kan trouwens ook nog goed uitpakken qua klimaat. Je zou eens met een hygrometer kunnen checken (en dan ook nog een keer in de herfst).

Overigens werken plastic pakken niet alleen tegen vocht, maar ook tegen ongedierte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

In vacuumzakken doen met een vochtvreterzakje erin en dan in grote plastic dozen? De vacuumzakopening en doosdeksels daarna nog eens extra sealen met ductape voor extra zekerheid.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malfunctions
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 10:36
Ik zou minimaal plastic opbergdozen met deksel gebruiken. Maar verder ben ik het eens met degene die hierboven vroeg hoe lang je het op wilt gaan slaan. Want dan is het wellicht beter om gewoon afscheid ervan te nemen.

*Zegt degene met 3 boekenkasten vol boeken en strips, die nu al weet dat die niet in zijn nieuwe huis gaan passen, en zich afvraagt of hij ze in zijn berging op kan slaan totdat hij over een jaar of 5-8 weer naar een groter huis zal verkassen.. ;) :+

Knowledge reigns supreme over nearly anything

Acties:
  • 0 Henk 'm!

712641

Je kunt het natuurlijk ook altijd nog verkopen. Ik weet niet waar het precies om gaat, maar soms is dat de meest rationele oplossing bij bijvoorbeeld verzamelingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20:04

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Verkopen is geen optie, deze boeken zijn voor een groot deel niet meer verkrijgbaar en hebben veelal grote sentimentele waarde. Vochvreters lijken me geen goed idee, papier mag niet te droog worden.

Plastic opbergbakken met deksel wordt het dus.

[ Voor 16% gewijzigd door Ardana op 10-05-2017 18:15 ]

Steun het recht op abortus, teken de petitie! My Voice, My Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _matt_
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 14:30

_matt_

Never forget T6

De opslag van spullen in de garage kelder onder het huis is in IKEA Samla bakken (best value for money) en op minimaal een pallet om het vrij van de grond te houden. De rest staat in de goedkoopste IKEA stelling kasten hoger van de grond. In de ruimte staat ook een lucht ontvochtiger ingesteld op 60%. (bovengrens).

Thinkpad T470 | HP N54L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Vice
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18:51
Norma-conservazione_(USA).pdf.

Pagina 7 & 8 gaan in op temperatuur en vocht effecten. Heb nog niet nagelezen of ze ook cyclisch dag/nacht seizoen effecten meenemen.

Maar tussen de twee verschillende locaties hierboven beschreven, zou ik eerder voor een berging onder een flat gaan, dan voor een vrijstaande garage. Lijkt me qua temperatuur constanter gedurende dag/nacht.
Pagina: 1