Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:52

Jazzper

BB4E^Guerilla

Topicstarter
Ik schiet steeds meer en beter en heb steeds meer last van de enorme tijd die het kost om na het schieten te post processen. Ik werk met Nikon D90, raw fotos en Lightroom.

Nu zijn er 1001 posts, topics, webpagina's etc om tot een snellere workflow te komen maar die gaan allemaal over de technische kant. Van shortcuts, tot scripts, tot batchbewerking, etc.

Ik heb meer moeite met het kill your darlings effect.
Afgelopen week naar Menorca, Spanje. Ik denk foto of 1200. Na grove hark erdoor op 800, met nog iets meer mijn best doen op 400. Maar die 400 zijn allemaal voldoende tot zeer goed. OK, verder selecteren en ga richting de 150. Maar nu wil ik de beste 20 of zelfs 10 vinden. Ik vind het zoooo lastig. Heb in dit specifieke geval met hangen en wurgen tot 20 teruggebracht. Van 800 naar die 20 zit echter wel veel tijd in. Keuzes, keuzes. En als ik nou andere uitsnede/bewerking doe? En in z/w? En is die echt niet te goed om weg te halen? Kleuren, flags, sterren all over the place.

kortom: hoe bespoedigen jullie dit aspect van de workflow?

webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik schiet veel selectiever, maar dat is niet direct een oplossing voor jouw probleem. Als ik een selectie maak uit een serie, dan bepaal ik van te voren hoeveel foto's ik ongeveer over wil houden. Vervolgens ga ik er heel simpel doorheen, ja of nee zijn de enige opties. Dit doe ik meestal in twee rondes, de eerste is nul of vijf sterren en de tweede is pick of niet.
Daarbij heb ik altijd in m'n achterhoofd dat het oppoetsen van een drol veel tijd kost, maar weinig helpt, en dat meer van hetzelfde ook maar meer van hetzelfde is. Een foto moet me dus in het eerste moment al bevallen, anders komt deze niet door de selectie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:24
Misschien je criteria van wat 'voldoende' en wat 'zeer goed' is aanscherpen. Want als je na een eerste selectieronde nog steeds 2/3e van je foto's overhoudt ben je óf verdomd goed óf niet heel erg kritisch.

Ik ga de eerste ronde meestal op gut feeling af, waarbij ik heel snel door al m'n foto's ga en dan een flag zet als ik een foto wel potentie vind hebben. Niet te lang over nadenken, binnen 3 seconden ja of nee. Daarna ga ik er nog één keertje doorheen en kijk ik wat langer per foto of het wel echt wat is en houd ik alleen de foto's over die ik wel aan anderen zou durven laten zien.

Uiteindelijk houd ik vrijwel altijd tussen de 5 en de 30 foto's over die ik wil bewerken, zelfs al begon ik met een paar duizend.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

Topicstarter
Selectiever schieten is zeker iets waar ik in moet verbeteren. Niet dat ik nu als een machine gun schiet, maar in mijn analoge jaren voorheen moest ik wel beter nadenken. Nu wil ik nog wel eens gokken. Ik moet zeggen met rennende kinderen en deels manual focus glas heb ik ook veel missers. Dat is groot onderdeel van die eerste batch die er al uit kan.

En de lat voor voldoende mag allicht ook wat omhoog. Kijk, technisch, zeker met mijn nieuwere AF glas komt er veel goed uit puur op technisch vlak. Maar ja dan compositie, mooie belichting, etc, daar moet ik wat strenger in zijn vermoed ik.

Doen jullie ook dat je van een bepaalde situatie bv 5 goede overhoudt en er oneindig lang doorheen loopt tussen die vijf om de beste te bepalen?

[ Voor 10% gewijzigd door Jazzper op 16-05-2015 13:18 ]

webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 16:11
Is het niet ook handig om na een bepaald moment/selectie het gewoon te laten rusten en het nog eens over een dag of 2 te bekijken.
Meestal heb/krijg je dan ook een andere blik erop.

Flinke tijd geleden, toen ik nog minder selectief schoot, heb ik mijn 'bruikbaarheids-percentage' eens uitgerekend.
Kwam volgens mij op neer dat ik 10% overhield als bruikbaar en 1% (van het totaal) als écht goed beschouwde.

Ik merkte dat laatst nog. Ging met een vriend (ook nieuw in fotografie) mee naar een jaarlijks terugkerend evenement.
Voorgaande keren schoot ik daar ook makkelijk 1000 foto's. Nu kwam ik thuis met amper 30 foto's.
Problem solved :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjekster
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 25-09 09:10
Hahn schreef op zaterdag 16 mei 2015 @ 12:05:
Misschien je criteria van wat 'voldoende' en wat 'zeer goed' is aanscherpen. Want als je na een eerste selectieronde nog steeds 2/3e van je foto's overhoudt ben je óf verdomd goed óf niet heel erg kritisch.

Ik ga de eerste ronde meestal op gut feeling af, waarbij ik heel snel door al m'n foto's ga en dan een flag zet als ik een foto wel potentie vind hebben. Niet te lang over nadenken, binnen 3 seconden ja of nee. Daarna ga ik er nog één keertje doorheen en kijk ik wat langer per foto of het wel echt wat is en houd ik alleen de foto's over die ik wel aan anderen zou durven laten zien.

Uiteindelijk houd ik vrijwel altijd tussen de 5 en de 30 foto's over die ik wil bewerken, zelfs al begon ik met een paar duizend.
Misschien ben ik het hoor, maar als je met 30 foto's wilt eindigen, is het dan niet handiger om wat selectiever te schieten? Van een paar duizend naar 30 foto's gaan lijkt mij meer werk dan ik zou willen. En dan heb ik het nog niet eens over de verloren tijd van het schieten van die paar duizend - 30 foto's...;)

Flickr | Olympus E-M1 + E-M10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Sjekster schreef op zaterdag 16 mei 2015 @ 14:31:
[...]
Misschien ben ik het hoor, maar als je met 30 foto's wilt eindigen, is het dan niet handiger om wat selectiever te schieten? Van een paar duizend naar 30 foto's gaan lijkt mij meer werk dan ik zou willen. En dan heb ik het nog niet eens over de verloren tijd van het schieten van die paar duizend - 30 foto's...;)
Mijn doel is helemaal niet om te eindigen met een bepaald aantal foto's. Het liefst eindig ik met zoveel mogelijk goede foto's natuurlijk, alleen in de praktijk blijft dat meestal beperkt tot enkele (tientallen).

En waarom zou ik minder/selectiever moeten schieten? Ik vind mijn manier niet te veel werk en het kost weinig tot niks extra om meer foto's te schieten dan 'nodig', dat is het mooie aan digitale fotografie :Y)

Bovendien, zowel het schieten, als het uitzoeken, als het nabewerken vind ik leuk om te doen, dus dat beschouw ik niet als verloren tijd. Als je het zo bekijkt kan je maar beter geen hele voetbalwedstrijden kijken, maar alleen de doelpunten, anders heb je veel verloren tijd waarin er niks gebeurt :+

Maar doe me vooral niet na als je het niet met me eens bent.

[ Voor 7% gewijzigd door Hahn op 16-05-2015 14:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjekster
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 25-09 09:10
Mooie vergelijking met een voetbal wedstrijd. Als er random elke bal richting doel geschoten wordt dan...

Ik vond het percentage keepers gewoon wel erg laag, maar zolang je er plezier in hebt, prima :)

*knip*

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 16-05-2015 18:25 ]

Flickr | Olympus E-M1 + E-M10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
*knip*

[ Voor 97% gewijzigd door Verwijderd op 16-05-2015 18:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jullie mogen ergens anders gaan ruziën om niks. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

Topicstarter
Weet je wat het ook is? Ik merk dat ik me zelf druk opleg om snel te publishen door sociale media. Slaat nergens op, maar komt doordat iedereen maar denkt dat foto's real time zijn.

En ik moet nog 10 jaar aan foto's verwerken ;). Van Engeland 2006 trip tot Hamburg 2007 tot Istanbul 2014 etc... Arg....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 27-09 12:02

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Volgens mij gaat selectiever schieten niet helpen met het 'kill your darlings' aspect van fotograferen en zal het je hooguit wat schijfruimte besparen. Je moet een stuk kieskeuriger zijn en voor elke foto wel een reden hebben om hem te houden en daarbij is het belangrijk dat je na foto's los bekeken te hebben ook elke keer het totaalplaatje er bij pakt.

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 15:57
Als ik ga kijken welke ik aan de muur wil hangen houd ik uit zeg zo'n serie van 1200 echt maar een handjevol over. Een deel ervan is prima voor een verhaal, detail of in een boek op een pagina met meer foto's, maar echt aan de muur schieten er maar een paar over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tommyz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 29-09 09:25
Meestal schiet ik heel selectief en kom ik na een dag schieten met hooguit 50 foto's thuis. Bij bijvoorbeeld een bruiloft schiet ik er meestal 800 tot 1.500 foto's. Dan hanteer ik zelf de volgende werkwijze:
Eerst alle foto's doorlopen en met X markeren. Hierna verwijder ik de gemarkeerde foto's (onscherp, slecht belicht, etc).

Volgende stap is de aanpassingen die voor elke foto geldt: de shadows iets omhoog, whites iets naar beneden. Verder voor sommige foto's "Match total exposure". Zo heb ik de meeste foto's al consistent qua looks.

Hierna haal ik de uitblinkers eruit door ze te raten. Meestal gewoon door 't 5 sterren te geven. Deze selectie bewerkt ik nog apart na, door ze bijvoorbeeld om te zetten in zwart wit.
Op deze manier kan ik prima uit de voeten. Met alle filters in Lightroom heb ik voldoende mogelijkheid elke foto terug te vinden :)

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buzz_Fuzz
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 27-09 18:47
Bij mij kruipt hier ook altijd veel tijd in en ik twijfel ook altijd heel lang over de uiteindelijke selectie.
Ik spreek hier nu vooral over rondreizen, maar afhankelijk van hoe gevuld en hoe mooi een reisdag is geworden, eindig ik met tussen de 200 en 600 foto's per dag....

Ik werk dan dag per dag af. Ik geef eerst de panorama-reeksen elk een kleur zodat ze opvallen tussen de rest. Soms heb ik er met verschillende belichtingen, de een al beter dan de ander, dus die merge ik eerst allemaal, ontwikkel ze volledig en kies daar de beste uit. Misschien dat ik zo al uit 10 panoreeksen van 10 foto's, dus 100 stuks, er uiteindelijk 5 samengevoegde overhoud. Direct al een leuk begin :)
Idem dito voor bracketed foto's, if any, die ik door LR/enfuse haal. Ook direct een 3>1 reductie :)

Hopelijk is wat overblijft dan iets lichter verteerbaar geworden :)

Dan overloop ik alles en geef ik vlaggen aan diegene die potentieel hebben. Echt hopeloos mislukte foto's verwijder ik direct van m'n schijf. Diegene die uit gelijkaardige standpunten genomen zijn, daar kies ik ook eerst de best belichte/scherpste/... uit. Misschien is er zelfs al een pano die deze scene goed omvat, dan mag álles zelfs "unpicked" worden.
Tijdens de selectie ontwikkel ik de foto's ook al redelijk (highlight/shadow recovery vooral in het begin), en kijk ik eens op 1:1 zodat ik al vrij vroeg een idee heb van goede of "te corrigeren" foto's. De rest haalt nooit de selectie.
Zo zijn er meerdere selectierondes (filteren op "picked" foto's en telkens maar "unpicken" zodat ze onmiddellijk verdwijnen uit je overzicht), waarbij ik uiteindelijk 10% van het totaal probeer over te houden als "best of" selectie die het reisverhaal van die dag mooi kan vertellen. Die best of selectie geef ik 5 sterren (met 1-2-3-4 sterren hou ik mij niet bezig) en die belanden in een smart collection in Lightroom.
(Diegene die de laatste selectierondes gehaald hebben, blijven hun vlag-status echter ook nog behouden. Deze foto's maken namelijk nog kans om in een geprint album te belanden (later, ooit, some day, ....) waar soms eens andere verhouding (landscape vs portrait) of crop handig kan zijn bv.)

Uit die 10% probeer ik dan nog eens 10% aan "prijsduiven" te selecteren om die afzonderlijk op facebook of hier in een testcase te posten bijvoorbeeld.

Z/w? Virtuele kopie+keyword+smart collection, en zorgen voor later :)

Wat je kan helpen om selectiever te werk te gaan, is een paar dagen tussen je voorlaatste en laatste selectierondes te steken omdat je(/ik) tijdens selectie- en ontwikkelrondes soms een emotionele band kan opbouwen met je werk en geen afscheid durft nemen, ondanks enkele negatieve kantjes :p Kans is groot dat je na die pauze plots totaal anders gaat denken over voorheen geselecteerde foto's, of plots ziet dat 2 foto's eigenlijk grotendeels vanuit hetzelfde standpunt genomen zijn en beseft dat er niemand geïnteresseerd zal zijn in beide :) Zo kan je mogelijks nog een handjevol foto's besparen :)

My Road Trips through the United States, Canada & Iceland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Technisch mislukkelingen 'weigeren' of 'unpicken' is gesneden koek. Foto's die technisch nog te redden zijn (compositie en belichting redden ook nog wel.

Wat vervolgens bij series ( zelfde shot, meerdere foto's ) vaak wel helpt is de pose van het onderwerp ( persoon of landschap ) uitkiezen. Je ziet vaak snel genoeg welke gezichtsuitdrukking je aanspreekt. Of welke compositie van het landschap of stilleven je het meest aanspreekt, de anderen gauw 'unpicken of 'weigeren'.

Als het een reis betreft, probeer dan mogelijkerwijs je selectie op te knippen per dag. Bijvoorbeeld maximaal 3-5 per dag. Zodoende hoef je voor de ene dag minder energie te steken in het kiezen van foto's dan de andere.
Wat dagen betreft, kan je dit ook toepassen op je onderwerpen. Bv maximaal 5 foto's van jezelf op locatie, 5 foto's van uitzichten, 5 foto's van vervoersmiddelen, etc etc. Kortom maak een verhaal of reisverslag van je collectie foto's ( Als je weet wat je uiteindelijke doel of eindresultaat is, kan je daar makkelijker naartoe werken. )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hypz
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 17-09 22:16
Ik schiet ook een stuk minder dan een paar jaar geleden, dat helpt al een hoop. Ik ben sinds een paar weken ook bezig met het deleten van foto's want ik had gewoon veel te veel. Ben nu maand voor maand aan het terugwerken in de tijd met de delete knop onder de vinger.

Ik wil niet meer een hele bak aan foto's waar je eindeloos doorklikt van oja die die die die ja allemaal beetje hetzelfde. Het is veel werk maar het komt gewoon neer op keuzes maken. Ik denk dan vaak als ik een setje foto's bijlangs ga van, waarom zou ik deze foto in godsnaam bewaren als ik ook die heb die beter is. Of van, als ik een fotoboek maak, welke foto zou ik dan daar in plakken? En degene die dat niet zijn wegmikken.

Als je teveel foto's hebt is het gewoon niet leuk meer om er eens door te gaan kijken... Nu ga ik bij elke import van foto's dit proces dit even doorlopen om direct te deleten wat ik niet hoef te bewaren. Daarnaast wil ik eigenlijk ook van hetgene dat ik bewaar ook direct te bewerken hoe ik wil en er jpg's van maken zodat ik ook de jpg's gewoon makkelijk direct bij de hand heb mocht ik willen gaan afdrukken of foto's aan iemand willen geven of laten zien.

[ Voor 12% gewijzigd door hypz op 18-05-2015 15:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13:43

Chiron

Moderator Discord / TFV & AWM
De onscherpe/overduidelijk mislukte eruit vissen is laaghangend fruit, dat is een kwestie van markeren als rejected (of als je nog meer tijd wil winnen, er helemaal geen aandacht aan te besteden, alleen de 'keepers' markeren en editen, en het achteraf als alles klaar is pas verwijderen).

Lastiger vind ik dat je soms van bepaalde scenes een aantal foto's hebt die altijd wel 'goed' zijn. Dan wordt het moeilijk om daaruit de beste te kiezen, en de rest resoluut weg te mikken. Maar dat is wel nodig.

Zelf hanteer ik daar verschillende criteria voor, afhankelijk van de scene. Foto's van een gebouw/statische onderwerpen zijn dan weer anders dan foto's van mensen. Compositie is meestal praktisch gelijk per scene, dus komt het bij mensen meestal neer op de timing. Wat ik meestal doe is vooral letten op de ogen, waar wordt er heen gekeken bijvoorbeeld.

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:16

polthemol

Moderator General Chat
ik doe hier in 3 bewegingen erdoor heen werken. de eerste keer kijk ik alleen technisch (in focus of niet enz.), de tweede "veeg" is potentie of niet (met potentie krijgt een ster), alles zonder ster of technisch mislukt gooi ik meteen weg. De derde veeg haal ik de foto's eruit waar ik tijd in wil steken en die ik dus bewerk.

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

Topicstarter
Goede tips allemaal. Wat mij ook extra aanzet om hier energie in te steken is dat ik sinds een half jaar over ben op RAW en de bestandsgroottes ook enorm gestegen zijn. Ik moet wel deleten (from disk) om nog enigszins binnen de spuigaten te blijven.

Ook ik werk per dag met weekenden of weekjes weg. Meestal 's avonds al de eerste passes er overheen qua opschonen.

Pagina: 1