Karma doneren

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witeken
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 24-11-2021

witeken

nieuwsgierig

Topicstarter
Naar aanleiding van witeken in "Feedback: Nieuw karmasysteem". Niet dat ik er per se veel behoefte aan heb, het is maar een idee.

“I think of it like a Thanksgiving dinner. You [do] all this preparation, you invite all the guests, you have the meal, and then suddenly, it seems, it’s over.”
Tweakblog van de maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15:16

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Het nut van het doneren van karma ontgaat mij eigenlijk. Volgens mij werk je vriendjespolitiek alleen maar in de hand op die manier -> met een groepje iemand naar de #1 karma positie brengen. Dit terwijl algemeen nut ontbreekt naar mijn idee.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witeken

witeken

nieuwsgierig

Topicstarter
Bor schreef op zaterdag 16 mei 2015 @ 12:19:
Het nut van het doneren van karma ontgaat mij eigenlijk. Volgens mij werk je vriendjespolitiek alleen maar in de hand op die manier -> met een groepje iemand naar de #1 karma positie brengen. Dit terwijl algemeen nut ontbreekt naar mijn idee.
Zo'n probleem kan je makkelijk oplossen door de hoeveelheid karma die je kan doneren te beperken. Er is hieronder een kleine discussie over gehouden: witeken in "Het Grote Kleinemededelingentopic - Deel 300 Mk. XII".

“I think of it like a Thanksgiving dinner. You [do] all this preparation, you invite all the guests, you have the meal, and then suddenly, it seems, it’s over.”
Tweakblog van de maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 25-09 21:42

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Karma moet je verdienen. Wie karmageil is, doet zo veel mogelijk op de site om het te krijgen. Die persoon helpt de community op die manier. Door te doneren ga je alleen maar bedelaars en luie mensen krijgen IMO. Er is een reden waarom je een negatieve hoeveelheid karma kan hebben. Karma zegt ook iets over de persoon zelf, hoe betrouwbaar die mogelijk is of wat z'n kennisniveau is. Door in de top 10 te komen via donaties heb je dat hele beeld niet meer.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Interessant... Jammer dat dat eigenlijk dan nu pas bekend is was het idee achter de karma is... Waarom wordt karma dan - in ieder geval op het forum - dan niet standaard getoond? Je ziet wel de registratiedatum en de postcount, maar niks over karma... Dus voordat je weet hoe "betrouwbaar" of "kennisniveau" is, zal je voor iedereen naar hun profiel moeten..

Dit was overigens ook al een keer ter sprake geweest over een ander punt wat je alleen in een profiel kan zien..

Wat heb je aan een waarde item die niemand weet dat ie op die manier gehanteerd wordt, en ook nog eens verstopt zit achter een muisklik?

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor

Bor

Was is het idee achter het doneren van karma nu precies? Waarom zou je dat willen? Ik kan echt nog geen goede toepassingen bedenken als ik eerlijk ben. Karma is juist bedoeld om het te verdienen ipv elkaar cadeau te kunnen doen.

[ Voor 47% gewijzigd door Bor op 16-05-2015 15:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ik kan me er iets bij voorstellen dat je iemand karma wilt geven op het moment dat die iets positiefs heeft gedaan in jouw ogen, maar dat verder niet door het systeem ondervangen wordt.

Zoiets is denk ik alleen dermate bewerkelijk dat het onbegonnen werk is zoiets te implementeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Bor schreef op zaterdag 16 mei 2015 @ 15:15:
Was is het idee achter het doneren van karma nu precies? Waarom zou je dat willen? Ik kan echt nog geen goede toepassingen bedenken als ik eerlijk ben. Karma is juist bedoeld om het te verdienen ipv elkaar cadeau te kunnen doen.
Omdat er mensen zijn die er 0,0 waarde aan hechten wat voor getallenreeks ze er hebben staan... Het boeit mij niet of ik nu 0 karma heb, of de 78k die er nu staat... Dus wat dat betreft, als ik iemand blij zou kunnen maken met wat karma, why not...

Maar... Met wat Hero of Time vertelde, dat het een betrouwbaarheids-systeem is - wat voor mij nieuw is overigens - is het blijkbaar meer dan domweg een reeks getallen waar je in de karmastore iets kan aanschaffen...

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-09 13:58

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Karma geeft een indruk over hoeveel iemand heeft bijgedragen en binnenkort ook meer en meer hoe goed dat door gebruikers ontvangen werd. Als je dat gaat kunnen weggeven dan kun je daar niet meer vanuit gaan en verliest karma de enige waarde die het had...

Het enige dat je met karma kan anders dan pimpen is wat karmafeatures kopen, en die zijn dermate goedkoop dat een beetje posten al meer dan genoeg is.

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15:07
Ik heb een kameraad die op Tweakers zit en graag een tweakblog wil beginnen om z'n zelfgeschreven domotica spul op te plaatsen, maar onvoldoende karma heeft omdat hij vooral veel leest. Ik heb genoeg karma en doe er niks mee (heb de meeste dingen uit de karmastore al). Ik zou best wat aan hem willen geven zodat hij een tweakblog kan starten.

Maar ik begrijp dus dat dat niet mogelijk is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Als je het over 'schenken' en 'bijdrage aan de community' hebt, dan zou ik nog wel iets kunnen zien in het waarderen van een goede (forum)post. Zoals het nu is, maar correct me if I'm wrong, wordt de forum-bijdrage gewaardeerd op lappen tekst en frequentie. Terwijl iemand met een paar oneliners misschien wel heel veel kan bijdragen aan een topic. Maar volgens mij staat de waardering van een forumpost ook op de planning, en ik denk eerlijk gezegd niet dat 'schenken' een toegevoegde waarde zou zijn.... Afgezien van de discussie of karma uberhaupt iets toevoegt ;)

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TVH7
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 00:37

TVH7

Tango Victor Hotel Seven

ThinkPadd schreef op zaterdag 16 mei 2015 @ 15:36:
Ik heb een kameraad die op Tweakers zit en graag een tweakblog wil beginnen om z'n zelfgeschreven domotica spul op te plaatsen, maar onvoldoende karma heeft omdat hij vooral veel leest. Ik heb genoeg karma en doe er niks mee (heb de meeste dingen uit de karmastore al). Ik zou best wat aan hem willen geven zodat hij een tweakblog kan starten.

Dit is precies waar ik ook aan zat te denken toen ik dit topic in de active list zag staan.
Ik snap dat het doneren van karma niet de bedoeling is omdat het een soort 'betrouwbaarsheid indicator' moet worden. Maar het lijkt mij juist een goed idee, om bijvoorbeeld functies met jouw karma te kunnen doneren aan members waarvan jij vindt dat zij het verdienen. Er zijn genoeg mensen die niet veel posten maar juist meer lezen.

Dus het betrouwbaardheidsniveau blijft bij de doneerder, maar diegene die het item krijgt heeft er wel profijt van, en kan bijvoorbeeld een prachtig mooi blog schrijven op tweakers, of img's sharen ofzo ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 23-09 09:06

Mijn twee centjes...

Ik vind het idee op zich goed om indiviueel ook mensen een blijk van waardering te geven die enigszins voor een soort van ranking staat, maar het gaat denk ik idd niet werken gezien de onderbouwing mbt hoe het karmasystreem werkt.

Maar zoals jij het voorlegt heb je ook zeker een punt... misschien dan niet direct karmapunten weggeven, maar bijvoorbeeld de mogelijkheid om voor je bevriende tweakers elementen zoals tweakblogs te kunnen activeren oid zou wel een fijne feature kunnen zijn. Dan wordt er niet gesjoemeld met de punten, maar zou je iemand toch wat kunnen geven vanuit waardering oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor

Bor

TVH7 schreef op zaterdag 16 mei 2015 @ 15:41:
[...]

Dus het betrouwbaardheidsniveau blijft bij de doneerder, maar diegene die het item krijgt heeft er wel profijt van, en kan bijvoorbeeld een prachtig mooi blog schrijven op tweakers, of img's sharen ofzo ;)
Aan de andere kant zijn dergelijke zaken niet voor niets verbonden aan een minimum karma level welke je moet verdienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Als hij blijkbaar niks heeft met Tweakers als community (kort door de bocht, maar dat maak ik van iemand die alleen leest ;)), wat heeft hij dan aan een Tweakblog? Waarom dan niet gewoon een blog op Blogger of Wordpress?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15:07
NMe schreef op zaterdag 16 mei 2015 @ 15:54:
[...]

Als hij blijkbaar niks heeft met Tweakers als community (kort door de bocht, maar dat maak ik van iemand die alleen leest ;)), wat heeft hij dan aan een Tweakblog? Waarom dan niet gewoon een blog op Blogger of Wordpress?
Dat heeft hij wel (reageert wel eens in wat topics), maar niet met een dusdanige hoeveelheid/snelheid dat hij het benodigde karma in 2 weken bij elkaar heeft gesprokkeld. Ik snap het vanuit Tweakers ook wel, karma moet je 'verdienen'. Maar ik doe er toch niks mee en iemand anders heeft het juist nodig....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TVH7

TVH7

Tango Victor Hotel Seven

Bor schreef op zaterdag 16 mei 2015 @ 15:52:
[...]

Aan de andere kant zijn dergelijke zaken niet voor niets verbonden aan een minimum karma level welke je moet verdienen.
Dat vindt ik nog maar de vraag, als jij veel kennis in huis hebt over bijvoorbeeld domotica, en je kan hier een blog over schrijven, iets waar je zin in hebt vs stomme forum posts gaan schrijven, dan kan je volgens mij heel veel toevoegen aan de tweakers community. Jouw kennis wordt nu in een mooie blog posts gezet, en iedereen kan meelezen.. Why not?
Zelfde bijvoorbeeld met het luchtvaart topic, ik ken mensen die lezen vooral op tweakers de nieuwsberichten, en soms de pricewatch, maar ze maken ook graag luchtvaartfoto's die ze graag op het tweakers forum zouden willen delen (op een eenvoudige manier) nu kan dat niet (eenvoudig) omdat ze niet genoeg karmapunten hebben, omdat ze alleen maar actief zijn in het luchtvaartopic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Tsja, ik weet het niet hoor. Als het doel is om Tweakblogs toegankelijker te maken, waarom zou je dan lopen klooien met karma om dat te regelen? Haal dan die karma-requirement weg en verbind het aan een minimale registratietijd van x dagen/maanden en minimaal y posts op forum/frontpage gecombineerd. Op die manier voorkom je alsnog dat mensen zich alleen registreren om op een blog te kunnen spammen, maar hou je de optie open voor weinig-posters om toch een blog te openen. Zonder gekut met karma. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _David_
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12:31

_David_

FP ProMod

llama llama duck

TVH7 schreef op zaterdag 16 mei 2015 @ 15:56:
[...]

Dat vindt ik nog maar de vraag, als jij veel kennis in huis hebt over bijvoorbeeld domotica, en je kan hier een blog over schrijven, iets waar je zin in hebt vs stomme forum posts gaan schrijven, dan kan je volgens mij heel veel toevoegen aan de tweakers community. Jouw kennis wordt nu in een mooie blog posts gezet, en iedereen kan meelezen.. Why not?
Zelfde bijvoorbeeld met het luchtvaart topic, ik ken mensen die lezen vooral op tweakers de nieuwsberichten, en soms de pricewatch, maar ze maken ook graag luchtvaartfoto's die ze graag op het tweakers forum zouden willen delen (op een eenvoudige manier) nu kan dat niet (eenvoudig) omdat ze niet genoeg karmapunten hebben, omdat ze alleen maar actief zijn in het luchtvaartopic.
Waarom zou iemand de 'privilege' van een tweakblog moeten krijgen als hij niet eens de moeite neemt om 'stomme forum posts' te maken?

I thought fail2ban would keep the script kiddies out but somehow you still seem to be able to login.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

_David_ schreef op zaterdag 16 mei 2015 @ 16:08:
[...]

Waarom zou iemand de 'privilege' van een tweakblog moeten krijgen als hij niet eens de moeite neemt om 'stomme forum posts' te maken?
Tegenvraag: waarom moet het mogen maken van een tweakblog een privilege zijn? Het enige wat je écht tegen wil gaan is mensen die op Tweakers registreren om op een blog te gaan spammen. Zolang je dat op een andere manier kan voorkomen is karma misschien niet meer de beste oplossing. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witeken

witeken

nieuwsgierig

Topicstarter
NMe schreef op zaterdag 16 mei 2015 @ 15:59:
Tsja, ik weet het niet hoor. Als het doel is om Tweakblogs toegankelijker te maken, waarom zou je dan lopen klooien met karma om dat te regelen? Haal dan die karma-requirement weg en verbind het aan een minimale registratietijd van x dagen/maanden en minimaal y posts op forum/frontpage gecombineerd. Op die manier voorkom je alsnog dat mensen zich alleen registreren om op een blog te kunnen spammen, maar hou je de optie open voor weinig-posters om toch een blog te openen. Zonder gekut met karma. ;)
Ik denk dat ik het eens ben met NMe. Karma lijkt enkel bedoeld te zijn als maatstaf van hoeveel iemand bijdraagt aan de community. Mijn doneeridee was dan ook vooral als extra manier om blijk van waardering te kunnen geven aan gebruikers (bv. in gevallen waar het algoritme de echte waarde van de bijdrage niet erkent, zoals aankoopadvies in het forum). Een doneerfunctie voor karma zou echter ook voor andere doeleinden gebruikt kunnen worden, en zo'n gebruik kan je denk ik niet eenvoudig verhinderen.

Tweakblog van de maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Die waardering ga je "straks" (Soon™) kunnen geven door middel van "likes" op forumposts. Voor reviews en FP-posts heb je het moderatiesysteem al. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _David_

_David_

FP ProMod

llama llama duck

NMe schreef op zaterdag 16 mei 2015 @ 16:19:
[...]

Tegenvraag: waarom moet het mogen maken van een tweakblog een privilege zijn? Het enige wat je écht tegen wil gaan is mensen die op Tweakers registreren om op een blog te gaan spammen. Zolang je dat op een andere manier kan voorkomen is karma misschien niet meer de beste oplossing. :)
Om de kwaliteit tenminste nog een beetje op peil te houden? (niet dat dat nu geweldig is overigens), en je kan wel de registratiedatum gebruiken om spam te voorkomen ipv van karma, maar als je dat te lang maakt dan krijg je geklaag dat mensen moeten wachten (waardoor het alsnog een soort privilege is) of je maakt het kort en dan krijg je spam.

I thought fail2ban would keep the script kiddies out but somehow you still seem to be able to login.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Iedere idioot (bij wijze van spreken) kan genoeg karma bij elkaar sprokkelen voor een blog. Karma is geen graadmeter voor postkwaliteit want met een paar honderd slechte posts in een random game-topic krijg je óók gewoon karma. Karma is vooral een extra drempel op dit moment, maar die drempel is redelijk arbitrair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witeken

witeken

nieuwsgierig

Topicstarter
NMe schreef op zaterdag 16 mei 2015 @ 16:23:
Die waardering ga je "straks" (Soon™) kunnen geven door middel van "likes" op forumposts. Voor reviews en FP-posts heb je het moderatiesysteem al. :)
En bij DM's ;)? Oh, laat maar, gezien dat eenvoudig misbruikt kan worden :z.

Waarom likes en geen beoordelingssysteem?

Tweakblog van de maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _David_

_David_

FP ProMod

llama llama duck

NMe schreef op zaterdag 16 mei 2015 @ 16:26:
Iedere idioot (bij wijze van spreken) kan genoeg karma bij elkaar sprokkelen voor een blog. Karma is geen graadmeter voor postkwaliteit want met een paar honderd slechte posts in een random game-topic krijg je óók gewoon karma. Karma is vooral een extra drempel op dit moment, maar die drempel is redelijk arbitrair.
Volgens mij moet je 5k karma hebben voor een blog? dat zijn toch aardig wat forum posts voordat je dat hebt
witeken schreef op zaterdag 16 mei 2015 @ 16:27:
[...]

Waarom likes en geen beoordelingssysteem?
Omdat je dan nog meer 'meningmodden' krijgt, en dat probleem is op de FP al erg genoeg ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
[...]

Ik vind die benadering wel heel erg negatief hoor... het gaat uiteindelijk om een gebruiker die een mogelijkheid ziet om juist wat toe te voegen aan tweakers, maar omdat er vanuit die persoon niet zoveel interesse is om te reageren op het forum of frontpage, dan is die persoon niet gewenst? Dat vind ik nogal een stellingname...

Dan sluit ik mij wel enigszins aan bij het idee van NMe door de toegang van tweakblogs een lagere drempel te geven, niet meer kopen met karmapunten maar gebaseerd op frequentie van aanwezigheid oid, iig om spammers e.d. buiten de deur te houden. Want volgens mij gaan er hier een aantal flink voorbij aan het feit dat Tweakers ook grote getallen aan gebruikers heeft die veel gebruik maken van tweakers maar eigenlijk alleen maar lezen... die tellen toch ook gewoon mee?

Zoals het nu op mij overkomt lijkt het dat iemand na 'jaren' eigenlijk alleen maar lezen besluit ook eens wat toe te voegen, maar dan wordt die persoon als een nieuwe gebruiker gezien en zit de deur dicht omdat je niet genoeg punten hebt voor een blog? Niet echt vriendelijk en gastvrij... dat wil tweakers toch wel zijn? En eventuele rotzakken die toch gaan spammen vallen al heel snel op, ik kan mij niet echt voorstellen dat dit problematisch zal worden.

Maar Iemand kan ook een paar weken lang links en rechts wat schrijfsels doen die weinig toevoegen maar kan wel karmapunten verdienen? Dan kijk ik bijvoorbeeld naar mijzelf... ik sta in de top 100 met mijn karmapunten, maar ik bungel qua kennis toch echt wel vrij onderaan, genoeg gebruikers die veel minder actief zijn en 10x zoveel kennis hebben. Ik noem mijzelf dan ook altijd een gevorderde eindgebruiker dan een IT-er... mijn kennis zit veel meer in de praktische zin dan onderliggende techniek.

[ Voor 5% gewijzigd door MicGlou op 16-05-2015 16:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witeken

witeken

nieuwsgierig

Topicstarter
_David_ schreef op zaterdag 16 mei 2015 @ 16:29:
Omdat je dan nog meer 'meningmodden' krijgt, en dat probleem is op de FP al erg genoeg ;)
Het hele punt van up-/downvotes is toch net om je mening te geven over de post?

Tweakblog van de maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

witeken schreef op zaterdag 16 mei 2015 @ 16:27:
[...]

En bij DM's ;)? Oh, laat maar, gezien dat eenvoudig misbruikt kan worden :z.
DM's zijn geen bijdrage aan de community als geheel.
_David_ schreef op zaterdag 16 mei 2015 @ 16:29:
[...]

Volgens mij moet je 5k karma hebben voor een blog? dat zijn toch aardig wat forum posts voordat je dat hebt
Precies mijn punt. Zelfs als je leuk meedoet met de community duurt het best lang terwijl de eerste de beste overactieve tiener die speciaal voor de iBood Hunt (of iets anders vergelijkbaars) een account maakt binnen twee dagen honderden crappy posts op zijn naam heeft staan in dat ene topic.
witeken schreef op zaterdag 16 mei 2015 @ 16:31:
[...]

Het hele punt van up-/downvotes is toch net om je mening te geven over de post?
Ja, en dat is ook wat we willen voor het forum. Voor de FP is dat niet de bedoeling, daar mod je op inhoud, niet op of je het ermee eens bent of niet. Dat willen we op het forum niet, omdat het een totaal ander medium is waar dat niet werkt.

[ Voor 22% gewijzigd door NMe op 16-05-2015 16:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _David_

_David_

FP ProMod

llama llama duck

MicGlou schreef op zaterdag 16 mei 2015 @ 16:30:
[...]

Ik vind die benadering wel heel erg negatief hoor... het gaat uiteindelijk om een gebruiker die een mogelijkheid ziet om juist wat toe te voegen aan tweakers, maar omdat er vanuit die persoon niet zoveel interesse is om te reageren op het forum of frontpage, dan is die persoon niet gewenst? Dat vind ik nogal een stellingname...
Je kan toch ook wat toevoegen aan tweakers via het forum of de frontpage? waarom moet dat meteen via een tweakblog? Als je heel graag een blog wilt maar voor de rest geen interesse hebt in het forum of de rest van tweakers, gebruik dat blogger/wordpress/etc

Ik wil daar trouwens niet mee beweren dat die persoon niet gewenst is, maar ik vind wel dat tweakblogs een privilege zou moeten zijn voor actievere leden, al zitten er natuurlijk wel wat haken en ogen aan door dat te bepalen op basis van karma zoals NMe al aangaf hierboven.

[ Voor 16% gewijzigd door _David_ op 16-05-2015 16:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
_David_ schreef op zaterdag 16 mei 2015 @ 16:37:
[...]

Je kan toch ook wat toevoegen aan tweakers via het forum of de frontpage? waarom moet dat meteen via een tweakblog? Als je heel graag een blog wilt maar voor de rest geen interesse hebt in het forum of de rest van tweakers, gebruik dat blogger/wordpress/etc
Je de inhoud van mijn post niet begrepen... te vluchtig gelezen misschien? ik heb het niet over gebruikers die bijna nooit op tweakers te vinden zijn maar toch perse een tweakblog willen. Ik heb het over de vele gebruikers die wel veel aanwezig zijn maar het niet nodig vinden om links en rechts hun mening over iets te geven en dus vooral lezen. Maar nu ziet die gebruiker een mogelijkheid om wat kennis te delen via een blog en dan hoor je er dus niet bij?

Ik kan eigenlijk niet goed onder woorden brengen hoe belachelijk ik een dergelijke stelling vind, vijandig vind ik het bijna... een tweakblog een 'privilege', je kan het ook zien als een mogelijkheid voor iemand om wat bij te dragen. Iemand die dat dus graag bij tweakers zou willen doen moet dus eerst een hoop onzin spuien en dan mag je een blogje openen? Ik heb het al aangegeven, ik scoor qua karma best wel hoog maar zo waardevol vind ik mijzelf niet... laat mij wel eens gaan in emotie of koppigheid etc, wat ook weer voor een hoop posts en karmapunten zorgt die ik niet verdien... en zo ken ik er nog VELEN op tweakers.

[ Voor 20% gewijzigd door MicGlou op 16-05-2015 16:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _David_

_David_

FP ProMod

llama llama duck

MicGlou schreef op zaterdag 16 mei 2015 @ 16:51:
[...]

Ik kan eigenlijk niet goed onder woorden brengen hoe belachelijk ik een dergelijke stelling vind, vijandig vind ik het bijna...
Jij vind het dus ook vijandig dat mensen standaard geen toegang hebben tot TL, HK en A61? ;)
MicGlou schreef op zaterdag 16 mei 2015 @ 16:51:
[...]

een tweakblog een 'privilege', je kan het ook zien als een mogelijkheid voor iemand om wat bij te dragen. Iemand die dat dus graag bij tweakers zou willen doen moet dus eerst een hoop onzin spuien en dan mag je een blogje openen?
Nee, liever zie ik mensen die een goeie productreview schrijven, mensen adviseren in de aankoopfora, hun kennis van een bepaald onderwerp delen op het forum of onder een artikel/review op de FP, etc

Jij gaat er hier vanuit dat mensen maar 'onzin' moeten gaan spuien op een tweakblog te kunnen schrijven, dat is nergens voor nodig.

[ Voor 7% gewijzigd door _David_ op 16-05-2015 17:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
_David_ schreef op zaterdag 16 mei 2015 @ 16:58:
[...]

Jij vind het dus ook vijandig dat mensen standaard geen toegang hebben tot TL, HK en A61? ;)

[...]

Nee, liever zie ik mensen die een goeie productreview schrijven, mensen adviseren in de aankoopfora, hun kennis van een bepaald onderwerp delen op het forum of onder een artikel/review op de FP, etc

Jij gaat er hier vanuit dat mensen maar 'onzin' moeten gaan spuien op een tweakblog te kunnen schrijven, dat is nergens voor nodig.
Nee, HK etc zijn uiteraard weer een ander verhaal, dat zijn ook geen openbaar toegangelijke subforums, tweakblogs is wel voor iedereen toegankelijk. Beetje erg flauw om dat argument te gebruiken...

En nogmaals, lees mijn reacties nou eens goed door want het tweede gedeelte is toch wel duidelijk dat je mij niet hebt begrepen omdat je cruciale dingen overslaat in mijn reactie.

Ik zeg helemaal niet dat mensen dan maar onzin moeten gaan spuien om toegang te krijgen, ik zeg wel dat er genoeg gebruikers zijn waarbij dat al gebeurd en zoals ik een hoop karma hebben maar qua kennis absoluut niet overal mee kunnen komen, puur dus uit volume ipv waarde. Maar er zijn ook zat gebruikers die wel veel kennis hebben maar vooral lezen en maar af en toe reageren en dus niet genoeg punten bij elkaar sprokkelen, terwijl vrijwel iedere reactie van dergelijke personen 10x meer waard zijn dan die van mij of van de meeste andere tweakers.

Nu in dit geval is er dus blijkbaar iemand die graag blogjes over domotica wil schrijven, maar dat niet kan omdat de karmapunten aangeven dat de gebruiker niet interessant genoeg is... de karmapunten zijn absoluut geen goede weergave van de toegevoegde waarde, alleen van aanwezigheid en bezigheid op het forum zonder naar de toegevoegde waarde te kijken.

Maar buiten dat, als iemand zonder punten toegang zou krijgen en dit misbruikt, dan is het toch ook weer zo ingetrokken? Ik snap sowieso niet helemaal waarom er zo beschermend richting de blogs word gedaan, op een aantal gebruikers na moet ik toch wel zeggen dat het gemiddelde blog nou niet bepaald van een hoog niveau is en op momenten zelfs om je voor te schamen. Reclame, schandpalen en gewoon tekstboek clickbait... maar ook blogs die er gewoon niet thuis lijken te horen wat meestal ook weer een storm aan trollen aantrekt. Maar wel 'moeilijk doen' als iemand een echt potentieel interessant blog wil starten omdat men vind dat je niet genoeg reageert omdat de bewuste gebruiker de noodzaak niet zo zit om overal de mening te geven (zouden sommigen juist eens wat minder moeten doen, en ja ik kijk ook naar mijzelf :))

Maar goed, in een poging mijn punt een beetje kracht bij te zetten... hoe moet je dan omgaan met de gebruikers die (nog steeds) genoeg karmapunten hebben maar al meerdere jaren geen reactie hebben achtergelaten? Die doen dus nog wel mee ondanks dat ze 0,0 interesse hebben getoond de afgelopen jaren? Check de karma top maar eens... er staan zelfs mensen tussen die al bijna 10 jaar niet hebben ingelogd maar nog wel in de top 250 staan 8)7

[ Voor 8% gewijzigd door MicGlou op 16-05-2015 20:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _David_

_David_

FP ProMod

llama llama duck

MicGlou schreef op zaterdag 16 mei 2015 @ 20:32:
[...]

Nee, HK etc zijn uiteraard weer een ander verhaal, dat zijn ook geen openbaar toegangelijke subforums, tweakblogs is wel voor iedereen toegankelijk. Beetje erg flauw om dat argument te gebruiken...
Hoezo is dat flauw? misschien komt een nieuw iemand wel linkjes tegen naar een thread in HK of TL waar hij aan wilt bijdragen, maar niet kan omdat hij daar geen toegang tot heeft, zelfde situatie die jij schetst met tweakblogs
Ik zeg helemaal niet dat mensen dan maar onzin moeten gaan spuien om toegang te krijgen, ik zeg wel dat er genoeg gebruikers zijn waarbij dat al gebeurd en zoals ik een hoop karma hebben maar qua kennis absoluut niet overal mee kunnen komen, puur dus uit volume ipv waarde. Maar er zijn ook zat gebruikers die wel veel kennis hebben maar vooral lezen en maar af en toe reageren en dus niet genoeg punten bij elkaar sprokkelen, terwijl vrijwel iedere reactie van dergelijke personen 10x meer waard zijn dan die van mij of van de meeste andere tweakers.
1 goeie productieview of een paar goeie +3 reacties leveren je al een aardig wat karma op, 5k karma is nou echt niet zoveel moeite, en karma geeft ook helemaal niet je hoeveelheid kennis aan, maar vooral hoeveel je hebt bijgedragen aan tweakers.
Nu in dit geval is er dus blijkbaar iemand die graag blogjes over domotica wil schrijven, maar dat niet kan omdat de karmapunten aangeven dat de gebruiker niet interessant genoeg is... de karmapunten zijn absoluut geen goede weergave van de toegevoegde waarde, alleen van aanwezigheid en bezigheid op het forum zonder naar de toegevoegde waarde te kijken.
En nu is het weer niet interessant genoeg, daarvoor "hoorde die gene er niet bij", en daarvoor was diegene niet gewenst... niemand zegt dat behalve jijzelf, karma geeft aan hoeveel je hebt bijgedragen aan tweakers zoals ik hierboven al zei, en ik vind het persoonlijk goed dat er een bepaald aantal karma gevraagd wordt voordat je een blog kunt starten zodat niet iedereen random zomaar een blog kan starten over zijn favoriete gif etc, puur om nog een beetje een kwaliteitsgrens te behouden.
Maar buiten dat, als iemand zonder punten toegang zou krijgen en dit misbruikt, dan is het toch ook weer zo ingetrokken?
Er wordt niet gemodereerd op tweakblogs, dat geef je zelf ook al aan, die toegang wordt helemaal niet ingetrokken.
Ik snap sowieso niet helemaal waarom er zo beschermend richting de blogs word gedaan, op een aantal gebruikers na moet ik toch wel zeggen dat het gemiddelde blog nou niet bepaald van een hoog niveau is en op momenten zelfs om je voor te schamen. Reclame, schandpalen en gewoon tekstboek clickbait... maar ook blogs die er gewoon niet thuis lijken te horen wat meestal ook weer een storm aan trollen aantrekt.
Ik vind het algemene niveau van tweakblogs ook zwaar belabberd, maar ik denk niet dat als je de enige 'drempel' weghaalt dat het niveau dan beter wordt.
Maar goed, in een poging mijn punt een beetje kracht bij te zetten... hoe moet je dan omgaan met de gebruikers die (nog steeds) genoeg karmapunten hebben maar al meerdere jaren geen reactie hebben achtergelaten? Die doen dus nog wel mee ondanks dat ze 0,0 interesse hebben getoond de afgelopen jaren? Check de karma top maar eens... er staan zelfs mensen tussen die al bijna 10 jaar niet hebben ingelogd maar nog wel in de top 250 staan 8)7
Die bijdragen zijn toch niet minder waard omdat ze oud zijn? lekker die karma laten staan imo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 05:19
Karma is ook nog eens een berekend iets. Technisch lijkt het me dan ook lastig dit zo over te dragen aan iemand anders. Dan moet je dus kunnen zeggen dat posts niet meer meetellen en bij een ander ineens een positief karma creëren.

Als je iets zou willen kunnen doneren zou je denk ik eerder moeten denken in het kunnen doneren van de tweakblog functionaliteit aan iemand. Dat zou je ook nog wel voorwaardes aan kunnen hangen als ontvanger moet een jaar lid zijn of donateur evt betalend lid.

Karma is mijns inziens met de introductie van de badges wel waardevoller geworden omdat je beter kan zien of iemand voor een bepaald onderwerp veel doet in de community (of die dan ook een expert is of alleen een spammert laat ik maar even in het midden ;)) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TVH7

TVH7

Tango Victor Hotel Seven

[...]

Omdat er ook nog een verschil is tussen geforceerd antwoorden op posts, en kwalitatief, zinvolle posts?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor

Bor

TVH7 schreef op zondag 17 mei 2015 @ 12:54:
[...]

Omdat er ook nog een verschil is tussen geforceerd antwoorden op posts, en kwalitatief, zinvolle posts?
Als je al zo ver wilt gaan dat je geforceerd gaat antwoorden op posts puur en alleen om een blog te krijgen, waarom neem je dan geen blog daar waar je ze direct kunt krijgen? Wat is dan de relatie met Tweakers waarom je blijkbaar graag een Tweakblog wilt?

In mijn persoonlijke visie is een Tweakblog niet meer dan een extra voor bijdragende Tweakers.Je wilt ook voorkomen dat je een wiltgroei krijgt aan wellicht slechte tot matige blogs. De Tweakers naam hangt er immer wel aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TVH7

TVH7

Tango Victor Hotel Seven

Bor schreef op zondag 17 mei 2015 @ 13:10:
[...]

Als je al zo ver wilt gaan dat je geforceerd gaat antwoorden op posts puur en alleen om een blog te krijgen, waarom neem je dan geen blog daar waar je ze direct kunt krijgen? Wat is dan de relatie met Tweakers waarom je blijkbaar graag een Tweakblog wilt?

In mijn persoonlijke visie is een Tweakblog niet meer dan een extra voor bijdragende Tweakers.Je wilt ook voorkomen dat je een wiltgroei krijgt aan wellicht slechte tot matige blogs. De Tweakers naam hangt er immer wel aan.
Die visie kan ik opzich wel begrijpen..

..Maar toch zou je altijd een systeem kunnen maken dat alleen members vanaf een specifiek aantal karma punten pas karma punten weg mogen geven, die tweakers kunnen dan inschatten of de member waaraan ze deze func. weggeven wel of niet ervaren genoeg is.

Een blog schrijven kan je op zo veel websites doen, een blog schrijven en dan er gratis en voor niets een goede community met interactieve members/lezers bijkrijgen, zie je eigenlijk amper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

TVH7 schreef op zondag 17 mei 2015 @ 13:20:
[...]

..Maar toch zou je altijd een systeem kunnen maken dat alleen members vanaf een specifiek aantal karma punten pas karma punten weg mogen geven, die tweakers kunnen dan inschatten of de member waaraan ze deze func. weggeven wel of niet ervaren genoeg is.
Ook hier weer: waarom dan die omweg via karma? Waarom zou je karma schenken, in plaats van gewoon direct die feature aan die user geven? Dan houdt karma zijn waarde en kan die user alsnog die feature gebruiken.

De enige plek waar dat ingewikkeld wordt is het foto-album omdat je hoeveelheid storage afhankelijk is van je karma en dat zou ik persoonlijk ook zo willen houden. Meer bijdragen aan de site = meer opslag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TVH7

TVH7

Tango Victor Hotel Seven

NMe schreef op zondag 17 mei 2015 @ 13:43:
[...]

Ook hier weer: waarom dan die omweg via karma? Waarom zou je karma schenken, in plaats van gewoon direct die feature aan die user geven? Dan houdt karma zijn waarde en kan die user alsnog die feature gebruiken.

De enige plek waar dat ingewikkeld wordt is het foto-album omdat je hoeveelheid storage afhankelijk is van je karma en dat zou ik persoonlijk ook zo willen houden. Meer bijdragen aan de site = meer opslag.
Naja, wat al eerder gezegd werd, je wilt natuurlijk geen wildgroei, en als je andere members vanaf een bepaald karmaniveau het pas laat weggegeven, dan kunnen die als eerste (globale) controle functioneren..

Zijn maar een paar ideeën though..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Dat zou kunnen maar ook dan hoef je niet je karma weg te geven maar "koop" je gewoon de feature voor iemand anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 13:47

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

NMe schreef op zondag 17 mei 2015 @ 14:02:
Dat zou kunnen maar ook dan hoef je niet je karma weg te geven maar "koop" je gewoon de feature voor iemand anders.
Lijkt mij ook de netste oplossing, geen karma doneren/schenken maar de betreffende feature "kopen" en die schenken. Deze mogelijkhewid hadden we afgelopen vrijdag in de feedback-sessie bedacht moeten hebben.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TVH7

TVH7

Tango Victor Hotel Seven

NMe schreef op zondag 17 mei 2015 @ 14:02:
Ja dat is precies wat ik bedoel, alleen is het betaalmiddel karma.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22-09 16:37

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Even de inhoudelijke discussie ten spijt, ik kan me ook wel een technisch argument voorstellen om dit niet te implementeren. Uiteindelijk is karma is de som van je inzet op tweakers.net. Hoe die som wordt berekend is niet in steen gebijteld en daar kunnen in de loop der tijd nogal wat aanpassingen aan gemaakt worden. Dit is in het verleden ook al een paar keer gebeurd, en wederom afgelopen dinsdag met het live gaan van het nieuwe systeem.

Door zo'n herberekening kun je mogelijk flink terugvallen in de totale hoeveelheid karma die je hebt. Bij de laatste veranderingen waren dat vooral mensen die een substantiele hoeveelheid karma verdiend hebben met modereren op de FP. Vergelijkbaar zijn in het verleden (ergens in 2007 geloof ik) een aantal mensen van een flinke hoeveelheid positieve karma (lees 100k+) naar een negatieve hoeveelheid gegaan, nadat er strafpunten zijn uitgedeeld na het té snel modereren van posts (deze mensen misbruikten het systeem dan ook door alle reacties op hun huidige score te modereren en daar flink wat karma mee te verdienen).

Het punt dat ik wil maken is: hoe ga je om met die gevallen waarbij er karma gedoneerd is, terwijl er na herberekening blijkt dat die karma niet eigenlijk niet "verdiend" was?

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Aangezien er tussen 2007 en vorige week nooit een dermate grote wijziging is geweest denk ik dat dat niet zo'n heel sterk argument is, maar in combinatie met alle andere redenen om het vooral niet te doen schept het inderdaad wel een mooi totaalbeeld. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22-09 16:37

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

NMe schreef op maandag 18 mei 2015 @ 00:55:
Aangezien er tussen 2007 en vorige week nooit een dermate grote wijziging is geweest
Maar in 2007 en 2015 dus wel. In 2023 weer?

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Bij dat soort frequenties is het niet per se onacceptabel om uitschieters te hebben bij correcties. :P

Pagina: 1