NAS onder €250

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• othellods
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 16-06-2021
Hallo,

Ik ben van plan een NAS te kopen (m'n eerste), liefst onder de 250 of zelfs 200 euro, waar ik dan 2 WD RED 3TB schijven in zal plaatsen. Dit zou ik graag willen:
  • Gemakkelijk backups maken van zowel Windows als Mac (bv met time machine, en is er ook zo een gekijkaardige software voor windows)?)
  • App om torrents te downloaden naar de NAS
  • Dat hij niet teveel geluid maakt
  • Makkelijk in te stellen als netwerk locatie in Windows
Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13:23
Hallo Othellods,

Er zijn een hoop NAS systemen die aan jouw wensen voldoen, heb je zelf al in de tweakers pricewatch gekeken en iets gevonden ? (maar waar je niet zeker over bent)

Synology heeft een goede naam m.b.t NAS systemen:

De DS215J komt misschien wel in jouw buurt:
pricewatch: Synology DiskStation DS215j

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• othellods
Ik las ook over de WD EX2 met al 6TB geïntegreerd, die 400 in totaal kost. Zijn er veel verschillen met de synology NAS'en?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mach2
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11-09 13:16
Zyxel NSA 325 v2 , heb hem zelf ook als eerste NAS en werkt echt prima.... zeker voor die prijs.
http://nl.hardware.info/r...-review-beter-met-zn-twee

[ Voor 29% gewijzigd door mach2 op 16-05-2015 10:49 ]

Hallo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13:23
othellods schreef op zaterdag 16 mei 2015 @ 10:45:
Ik las ook over de WD EX2 met al 6TB geïntegreerd, die 400 in totaal kost. Zijn er veel verschillen met de synology NAS'en?
Ik heb geen ervaring met de WD software maar de Syno software heeft best veel opties / installers die je nog kan downloaden uit de store.

Synology heeft een demo draaien dus als je de software wilt bekijken :9

https://www.synology.com/en-global/dsm/live_demo

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16:21
De pricewatch: Lenovo Iomega ix2 Network Storage vind ik ook een leuke 2-bay nas voor weinig geld.

Performance is heel netjes van dat ding (imho).
http://nl.hardware.info/r...x2-review-een-sociale-nas

Ook kan ie torrents downloaden: nieuws: Iomega geeft StorCenter ix2-nas ondersteuning voor bittorrent

Een WD, Zyxel of Iomega zal denk ik prima voldoen. Een Synology of Qnap is wel het merk op NAS, zeker kwa flexibiliteit van packages, maar daar hangt ook een hoge prijskaartje aan.

Een zelfbouw nas kan ook prima. Dan ben je het meest flexibel en kun je alles draaien. Als de ruimte geen issue is kun je gewoon een simpele Atom in een kastje bouwen. Voordeel is dan dat je alles kunt customizen en als je meerdere disks wil de mogelijkheden van (bv) zfs kan gebruiken.

Let wel even op waar je hem voor gebruikt. Het is een NAS. Een NAS is geen volwaardige backup!

Je zal je data op die NAS zetten ipv je lokale PC. Dus de data staat in de meeste gevalleen nog steeds op 1 plek. RAID is verhoogde zekerheid, maar zeker geen backup. Tenzij je NAS offsite staat zal ie ook geen beveiliging bieden tegen inbraak, brand, waterschade, overspanning. Immers, het is allemaal hetzelfde pand.

De NAS is ook voor iedereen toegankelijk (vermoedelijk) binnen het netwerk. Dus een willekeurige PC met (bv) Cryptolocker zal je NAS net zo hard encrypten, immers, die is direct toegankelijk.
Ook bied een nas in de meeste gevallen geen versiebeheer. Corrupte data wordt meegebackupped over je bestaande backup heen, en weg is je data.

Een goede backup bestaat uit
- Offsite, dus niet direct bereikbaar via een simpele share vanaf je client
- Versiebeheer, dus je kan ook terugvallen op een backup van vorige week als je backup overschreven is door (bv) encrypted files en je dat pas ontdekt nadat je backup gelopen is

[ Voor 13% gewijzigd door DJSmiley op 16-05-2015 11:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Als je veel geld wilt besparen een atom bordje en clearos als distro erop. Goedkoop stabiel en een goed gebruikersforum.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweaker36
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 10-08 10:34
DJSmiley schreef op zaterdag 16 mei 2015 @ 11:03:
De pricewatch: Lenovo Iomega ix2 Network Storage vind ik ook een leuke 2-bay nas voor weinig geld.

Performance is heel netjes van dat ding (imho).
http://nl.hardware.info/r...x2-review-een-sociale-nas
Die dingen zijn brak. Software is niet enkel sloom, maar loopt ook gewoon vaak vast (NAS is dan niet meer bereikbaar). Mijn werkgever verdeelt deze, maar als ik zie hoeveel problemen er mee zijn... Nee, kan ik absoluut niet aanraden.

Vergelijk dat met de Synology nassen, die gaan bijna nooit stuk.

[ Voor 4% gewijzigd door Tweaker36 op 16-05-2015 11:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donny007
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 24-08 17:07

donny007

Try the Nether!

De Netgear ReadyNAS 102 is een solide NAS als het puur om storage gaat. Goed gebouwd en redelijke performance, zeker voor zijn prijs.

De configuratie van een paar Windows shares is heel makkelijk, ook Time machine wordt goed ondersteund (getest bij een gezin met vijf MacBooks, iedereen kreeg zijn eigen virtuele Time machine).

Als je je NAS als thuisserver gaat behandelen is de ReadyNAS 102 Minder geschikt, dan wil je een NAS met een snellere CPU. Simpele taken als Torrents downloaden doet hij dan wel weer aardig.

/dev/null

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkDePoema
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 14:37
Tweaker36 schreef op zaterdag 16 mei 2015 @ 11:10:
[...]

Die dingen zijn brak. Software is niet enkel sloom, maar loopt ook gewoon vaak vast (NAS is dan niet meer bereikbaar). Mijn werkgever verdeelt deze, maar als ik zie hoeveel problemen er mee zijn... Nee, kan ik absoluut niet aanraden.

Vergelijk dat met de Synology nassen, die gaan bijna nooit stuk.
Ik heb dezelfde ervaring met die Lenovo Iomega NAS. Loopt regelmatig vast en een harde reset is dan de enige oplossing. De netwerkprestaties zijn dan wel prima, maar de software is erg brak, onoverzichtelijk, traag en lijkt niet alles te kunnen wat je zou willen met een NAS. Het opzetten van een VPN is nagenoeg ondoenlijk. Helemaal als je eenmaal met DSM van Synology gewerkt hebt, wil je dat gepruts niet meer. De Iomega ix2 is dan ook vervangen voor een Synology DS215j ;) . Die zou ik, gezien het budget, dan ook aanraden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rohaantje
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 30-08 16:39
Dat is inderdaad een leuke simpele NAS.
Ik heb zelf de ix4. Alleen ervaar ik nog wel is wat problemen.
Dat hij niet bereikbaar is of dat er iets met toegangen niet goed gaat.

Ik heb ook een paar keer gewerkt met Synology en hun DSM5.x. En ik moet eerlijk zeggen dat Synology 10 keer beter aanvoelt.

Gebruik je software voor de volle 100%!!! Daar is het voor bedoeld!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16:21
rohaantje schreef op zaterdag 16 mei 2015 @ 13:33:
[...]

Dat is inderdaad een leuke simpele NAS.
Ik heb zelf de ix4. Alleen ervaar ik nog wel is wat problemen.
Dat hij niet bereikbaar is of dat er iets met toegangen niet goed gaat.

Ik heb ook een paar keer gewerkt met Synology en hun DSM5.x. En ik moet eerlijk zeggen dat Synology 10 keer beter aanvoelt.
Die iomega hebben blijkbaar meerdere mensen issues mee. Een Synology is dan toch duidelijk de voorkeur.

Ik gebruik mijn Iomega puur en alleen als share (staat in een DC en via een vlan gekoppeld aan mijn server in een DC 60km verderop). Dat is rock-solid, maar ja daar gebeurt eigenlijk niets (1 vaste client en verder niets wat de nas benaderd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13:43
Als je zo'n ding puur en alleen als netwerk storage wilt gebruiken voldoen de meeste wel.

Zo gauw je iets meer wil zou ik niet iets anders dan een Synology nemen.
Zijn iets duurder, maar dat beetje meer krijg je dubbel terug in de vorm van DSM, veel gratis software en een prima ondersteuning.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14:43
Een voordelige maar wel razendsnelle oplossing is gebruik te maken van de open-source software Xpenology(Synology op een normale PC) icm bv een AMD AM1 systeempje. Ben je voor ongeveer 150 euro wel klaar, maar wel met de snelheid van een Synology non-J versie

[ Voor 11% gewijzigd door mad-dog op 16-05-2015 19:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryonic90
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 26-08 20:06
Hier een WD EX2 in gebruik met 2x 3TB WD red schijven. Ik ben zeer tevreden over deze NAS! Voldoende functionaliteit en snel genoeg voor het streaken van full HD en downloaden tegelijk ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• othellods
dank iedereen voor de reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albino71
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

mad-dog schreef op zaterdag 16 mei 2015 @ 19:06:
Een voordelige maar wel razendsnelle oplossing is gebruik te maken van de open-source software Xpenology(Synology op een normale PC) icm bv een AMD AM1 systeempje. Ben je voor ongeveer 150 euro wel klaar, maar wel met de snelheid van een Synology non-J versie
Echt leuk hoor een Xpenology, maar....

Hij kan waarschijnlijk niet in deepsleep en dus ben je zo 50,- extra per jaar (als het niet meer is) aan stroomkosten kwijt.

Doe dat maal het aantal jaren dat hij moet draaien en weg is je voordeel.

Een Synology naar keuze, een lage toeren schijf (of schijven) er in en draaien maar lijkt me in dit geval het enige juiste advies.
othellods schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 18:49:
dank iedereen voor de reacties!
Een 215J voldoet prima verwacht ik, en als je in de toekomst meer wil, koop je een nieuwe en verkoop je de 215J weer.

Tip: Duw een USB stick in je Synology en gebruik die om daar je torrentfiles (of nzb's) op te zetten Laat de usb stick door de NAS scannen voor nieuwe te downloaden zaken.
Scan je je schijf, dan zullen deze nooit downspinnen en harder slijten en meer stroom gebruiken.

[ Voor 11% gewijzigd door albino71 op 20-05-2015 19:03 ]

Te koop....

Pagina: 1