Advies 2.0 of 2.1 audio set voor in de huiskamer

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongShave
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 10-04-2022
Voor de huiskamer zoek ik een nieuw audio systeem. Momenteel hebben we een 2.1 Home Cinema set van Pioneer met blu-ray speler, 2 kleine speakers (1 staat op de boekenkast en de ander op het dressoir) en een subwoofer.

Ik zoek een?
Stereo of Surround receiver, Speakers, Subwoofer(?) , Blu-ray speler.

Wat is je budget?
Budget is tot ca. €4500

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Met name films kijken, muziek luisteren (concerten op Blu-Ray) en radio luisteren

Wat heb je zelf al gevonden?

- NAD T758 Surround Receiver
pricewatch unsorted: NAD T 758 A/V Surround Sound Receiver

Of de

- NAD C356BEE Versterker
https://www.hifiklubben.n...s/nad-c356bee-versterker/

- Bowers & Wilkins series 684 S2 speakers
pricewatch: Bowers & Wilkins 600 series 684 S2 Black Ash (Zwart)

- Bower & Wilkins ASW610 Subwoofer
pricewatch: Bowers & Wilkins ASW610 (Zwart)

- DENON DBT-1713UD Blu-Ray speler
pricewatch: Denon DBT-1713UD

Welke vragen heb je hier nog over?
Gisteren mij laten voorlichten bij een Hifi zaak. Goed voorbereid (Forum doorgespit, tests gelezen en gezien (Youtube) en diverse audio Magazines doorgebladerd)

Voorkeur gaat uit naar de NAD. Dit is gebaseerd op de luister test in de winkel en door het feit dat ik niet geïnteresseerd ben in een apparaat (zoals bv de Marantz en Denon) met allemaal snufjes zoals Airplay, Spotify etc.

Geadviseerd werd een surround receiver met subwoofer en center speaker.

Bij thuiskomst gaan twijfelen aangezien ik niet echt de ruimte heb voor al die apparatuur. Wel voor de receiver, blu-ray speler en de twee speakers. Niet echt ruimte voor een subwoofer én helemaal niet voor een center speaker.

Nu zit ik met de vraag wat de beste oplossing is.

Is een Surround receiver ook te gebruiken met de 2 genoemde speakers en is een subwoofer dan echt noodzakelijk? Het kan ook zijn dat een surround receiver in mijn geval niet de juiste koop is. Of juist wel omdat je dan eventueel later nog kunt uitbreiden met surround (achter)speakers.

Of is het in mijn geval beter om een stereo versterker te kopen (met een losse tuner) en hierop de blu-ray speler aan te sluiten (en de tv + decoder) met de 2 genoemde speakers? Is de subwoofer ook hier noodzakelijk om het beste geluid voor films te fabriceren?

De woonkamer is ongeveer 4,5 bij 5 meter met een open keuken. De TV staat aan de lange zijde en de bank hier recht tegenover. De bank staat ca. 4 meter recht voor de tv/audio. Links en rechts van de tv/audio is ruimte voor de 2 Bower speakers. Eventueel kunnen er nog achter speakers komen (achter de bank aan de muur) maar dat wordt lastig aanleggen (zijn die er ook draadloos?)

Hoop dat het duidelijk is want ik ben een complete leek op dit gebied

[ Voor 11% gewijzigd door LongShave op 16-05-2015 01:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flans
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 09:52
LongShave schreef op zaterdag 16 mei 2015 @ 01:19:
Is een Surround receiver ook te gebruiken met de 2 genoemde speakers en is een subwoofer dan echt noodzakelijk?
Korte antwoord: Ja en Nee. Je kunt gewoon de 2 speakers aansluiten op een surround receiver. Veel receivers hebben een speciale stereo modus, dan wordt er 'echt' stereo geluid uitgestuurd. Een subwoofer is per definitie niet noodzakelijk het is vaak wel zo als je er 1 hebt dan wil je niet meer zonder. Deze kun je natuurlijk altijd later nog toevoegen. Als je in de gelegenheid bent kijk eens of je van iemand een keer een subwoofer kunt lenen om op die manier te proberen of het voor jou wat toevoegt.
Of juist wel omdat je dan eventueel later nog kunt uitbreiden met surround (achter)speakers.
Als je de mogelijkheid wilt behouden om mogelijk in de toekomst nog surround speakers toe te voegen dan zou ik zeker voor een surround receiver gaan. Als je nu kiest voor een stereo opzet dan moet je dus een nieuwe receiver kopen wanneer je alsnog surround wilt...
Of is het in mijn geval beter om een stereo versterker te kopen (met een losse tuner) en hierop de blu-ray speler aan te sluiten (en de tv + decoder) met de 2 genoemde speakers?
Ik zou je willen adviseren om voor een surround receiver te gaan. Ik denk dat de voordelen van een surround receiver ten opzichte van een stereo receiver groter zijn en dat je beter 'gewapend' bent voor de toekomst.
Is de subwoofer ook hier noodzakelijk om het beste geluid voor films te fabriceren?
Eventueel kunnen er nog achter speakers komen (achter de bank aan de muur) maar dat wordt lastig aanleggen (zijn die er ook draadloos?)
Ze zijn er volgens mij wel draadloos, daar heb ik zelf geen ervaring mee. Er is hier op het forum genoeg over te vinden en anders is er altijd nog het 'draadje onder de plint methode' ;)
Hoop dat het duidelijk is want ik ben een complete leek op dit gebied [/i]
Nee joh, merk je niks van >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongShave
Super en dank voor al je antwoorden, Flans.

Je advies is dus om toch voor de Surround Receiver te gaan met het oog op toekomstige uitbreidingen. Ik wist niet dat de meeste Surround Receivers ook geschikt zijn om stereo weer te geven.

In de Hifi winkel werd verteld dat hoe zwaarder de receiver is, des te beter de geluidsweergave zal zijn. Daarom werd er ook gekozen voor de wat dure NAD T758.

Is dit een verkooppraatje of pure werkelijkheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14-10 14:06

FeaR

In GoT we trust

LongShave schreef op zaterdag 16 mei 2015 @ 11:50:
Je advies is dus om toch voor de Surround Receiver te gaan met het oog op toekomstige uitbreidingen. Ik wist niet dat de meeste Surround Receivers ook geschikt zijn om stereo weer te geven.
Dat zijn ze zeker. Kwestie van instellen welke speakers je wel hebt in het menu en de receiver zal alles downmixen naar alleen de speakers die je aan hebt gegeven. Op diverse receivers zit een functie als "Pure Audio" dan wel "Direct" wat veel processing en DSP op het apparaat uit zet. Zie het als een soort game-mode op een TV: zo min mogelijk aan het signaal komen. Kom je alleen op het punt dat de echte purist zegt verschillen te horen en de tegenhangers zeggen dan weer dat het nooit uit blinde ABX-testen is gekomen.

Waar je ook het punt hebt of het anders klinkt of niet. Ik had het idee dat het laag uit mijn speakers wat meer aanwezig was toen ik er eindversterkers achter hing. Maar ik durf niet te zeggen of ik het blind zou kunnen horen. De NAD is een mooie receiver, maar ik zie zo snel niet wat er nou "zwaar" aan is. Qua opbouw doet hij niet veel anders dan de andere merken binnen dit segment. Er zit bijvoorbeeld geen zware ringerkern in als voeding. Daar zou ik eerder warm voor lopen als iemand zegt dat het een zware receiver is. Plus vergeet niet dat met slechts twee (of drie) speakers (subwoofer is immers actief) elke receiver echt meer dan genoeg vermogen en reserves heeft om speakers aan te sturen. Maar probeer het uit: gekozen speakers op de NAD en op andere merken. Wel met een dB-meter de volumes gelijk zetten. Als de ene receiver maar net wat harder speelt dan de andere is je gehoor geneigd de hardere beter te vinden. Terug naar receiver vs stereo: Ikzelf vind de vrijheid die je hebt met een receiver fijn: vele meer ingangen en uitbreidingen mogelijk in de toekomst.

Betreffende een subwoofer en center: ik ben voor beide. Zeker met films komt er veel spraak uit de center en de subwoofer voegt een extra dimensie toe. Grote kans dat je ze niet mist zolang je ze niet hebt. Dat had ik ook: tijden zonder subwoofer gespeeld want ik had het niet nodig. Toentertijd voor een leuke prijs een Velodyne-subwoofer over kunnen nemen en nu wil ik echt niet meer zonder. Bij films geeft het zeker een extra dimensie en met muziek vult het mijn speakers mooi aan in de onderste regionen die ze niet goed meer weer kunnen geven.

Moet ik wel zeggen dat ik nooit zo onder de indruk ben van subwoofers die door fabrikanten als B&W zijn gemaakt. Niet dat ze slecht zijn (zo wordt op dit moment een subwoofer van Monitor Audio de hemel ingeprezen op diverse fora), maar qua prijs-kwaliteit had ik het idee dat ik meer in huis haalde met een ander merk subwoofer dan van het merk van mijn speakers. Ik kwam daarmee op Velodyne, maar SVS was ook een kandidaat. Je hebt dan wel een ander uiterlijk, maar qua klank maakt het minder uit dan bij speakers. Voor 500 euro zou ik een SVS PB-1000 nemen: minder geld dan de B&W, meer woofer en meer oemph. Puur als voorbeeld, er zijn nog wel meer merken.

Qua speakers valt er weinig over te zeggen: als dit de speakers zijn die je qua klank (en wellicht qua looks) bevallen dan gewoon kopen. Het zijn jouw oren die het geluid mooi moeten vinden en niet die van iemand anders. Let wel dat je langere tijd naar één speaker luistert voor je tot koop over gaat. Soms doen speakers iets waardoor ze in het begin meteen opvallen en dat kan op langere termijn vervelend worden.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LongShave
Dank FeaR voor al je uitgebreide info en adviezen! Ben daar erg mee geholpen en het maakt de keuze een stuk makkelijker.