Toon posts:

Dedicated Video Memory verhogen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allen,

Ik heb een Radeon R9 290X grafische kaart, deze heeft 4096MB dedicated video memory.
Ik heb sinds kort een programme die mijn FPS bijhoudt tijdens het spelen van games. Nu kwam ik erachter dat tijdens het spelen de FPS geregeld onder de 60 valt (mijn monitor heeft een refresh rate van 60Hz). Nu zou dat natuurlijk geen probleem zijn als mijn videokaart het spel niet aan zou kunnen, maar na het installeren van een programma (GPU-Z) dat mijn dedicated video memory bijhoudt tijdens het spelen, kwam ik erachter dat de maximale dedicated video memory tijdens het spel slechts 1048MB was.
Mijn vraag is nu: klopt dit? Ik zou zeggen dat ik nog zo'n 3000MB aan video memory zou moeten hebben die mijn FPS op 60 zou moeten kunnen houden. Heeft iemand een idee?

Dank

Afbeeldingen: GPU en logfile+programma

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 15-05-2015 21:11 ]

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Verwijderd schreef op vrijdag 15 mei 2015 @ 21:06:
[...]

na het installeren van een programma (GPU-Z) dat mijn dedicated video memory bijhoudt tijdens het spelen, kwam ik erachter dat de maximale dedicated video memory tijdens het spel slechts 1048MB was.
Mijn vraag is nu: klopt dit?
Als dat is wat GPU-Z aangaf, waarschijnlijk wel.
Ik zou zeggen dat ik nog zo'n 3000MB aan video memory zou moeten hebben die mijn FPS op 60 zou moeten kunnen houden.
Waarom zou meer videogeheugen gebruiken gelijk staan aan meer fps? Je videogeheugengebruik kun je eenvoudig verhogen door bijvoorbeeld de resolutie/texture-/antialiasing-settings te verhogen. Maar dan gaat je fps omlaag, niet omhoog.

Misschien had het spel niet meer nodig dan 1049MB. Of misschien is iets anders wel de bottleneck. Dat is echter moeilijk vast te stellen aangezien je niet vermeldt wat je systeemspecificaties zijn en welk spel je speelde, op welke settings, etc. Probeer zo volledig mogelijk te zijn.

Verder heeft dit niets met overklokken te maken, dus verplaats ik de boel naar Videokaarten & Beeldschermen.

[ Voor 5% gewijzigd door Rone op 17-05-2015 17:55 ]

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT || PC2: 5800X3D + RTX 3080 || Laptop: 7735HS + RTX 4060

• SpiriTNL
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11:45
Dedicated is wat de drivers op dat moment nodig heeft aan videogeheugen.
Het spel wat je speelt heeft dus niet veel nodig. Zet je settings in het spel eens hoger, zal je zien dat hij meer geheugen gebruikt.

FPS heeft met meerdere dingen te maken. Het is niet zo dat als je meer geheugen hebt je betere fps krijgt.
Je CPU is ook van groot belang, spellen maken veel meer gebruik van je CPU dan je denkt.
Dan de settings in het spel, hoe hoger de settings, hoe zwaarder de gpu het krijgt, hoe lager je fps worden.

Geef eens de specs van je systeem, ik heb het vermoeden dat je CPU de bottleneck is.

• pwillemske
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
Welk spel was je aan het spelen??

Lord-The-Gamer (L-T-G)

• Zenety
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18-01 17:19
Vanuit je screenshots lijkt het alsof je videokaart niet veel aan het doen is. Net als de poster hierboven is je bottleneck waarschijnlijk iets anders.

• SpiriTNL
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11:45
Aanvulling: Wat geeft je log aan als GPU load ?
Pagina: 1