Tuinverlichting op sensor en schakelaar

Pagina: 1
Acties:

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 00:43
We zijn in huize Sjon bezig om de achtertuin een opknapbeurt te geven en hier komt ook wat elektra bij kijken. Gelukkig is de huidige kabel 1,5mm2... :( Niet genoeg dus nieuwe kabel. Voordeel is wel dat ik nu de tijd/schemerschakelaar (Theben Luna120) in de meterkast mee kan laten draaien en alles sensorgestuurd heb. Maar ik wil achter ook de boel handmatig kunnen schakelen, alleen zit ik te klooien met de aansluiting. Zie onderstaande afbeelding:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/mEQAmKcMhRrnpeE6UbiAhpbW/thumb.jpg
Idee is om met wisselschakelaars of driestandenschakelaars te werken.
Grote vraag is: werkt dit zoals gewenst? Moet ik de N wel aansluiten op de uitgang van de sensor?

[ Voor 4% gewijzigd door Señor Sjon op 15-05-2015 20:40 ]

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-11 23:21
Als je dat schematje van de LDR bekijkt, zie je nog een lamp zitten tussen klem 1 en de nul. ;)

Je moet klem 1 niet rechtstreeks met de nul verbinden, klem 1 is juist je geschakelde uitgang, deze moet naar de lampen toe (wat jij later L2 noemt).

Klem 2 moet met de vaste voeding (wat jij L1 noemt) verbonden worden. De uitgang van die LDR is een potentiaalvrij wisselcontact, daarom moet je daar nogmaals een fase op aanbieden als je wilt dat hij weer 230V uitspuugt naar je lampen.

Verder zie ik weinig problemen met je schema. Noem je L2 L' en maak je het lijntje zwart dan is het voor de rest van de wereld ook meteen duidelijk. ;)

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• Señor Sjon
Ik ben dan ook geen elektrotechneut. :p Dus poort 1 van de Luna wordt L2 en poort 2 gaat naar L1? Ziet er dan alsnog uit als een soort loop. Zal achter de desktop een nieuw plaatje fixen. :)

• MB113
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

MB113

Netwerken is net werken.

Xander schreef op vrijdag 15 mei 2015 @ 21:32:
Verder zie ik weinig problemen met je schema.
Ben het met je eens, behalve dat als de tijdschakelaar 'aan' staat er geen manier is om met die wisselschakelaars de lampen uit te zetten.
Met 3 standenschakelaars gaat dat wel lukken. Altijd aan (fase) - Uit (niet aangesloten) - Automatisch (fase uitgang van tijdschakelaar).

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

• Señor Sjon
Klopt, zie ook de TS. ;) Driestandenschakelaar met evt een schakelaar erachter kwam ik na het maken van dit plaatje ook op. Overigens kan je de Luna ook handmatig uitzetten, maar dat is niet erg praktisch (2 knoppen tegelijk indrukken).

Waarom tekenen ze een tweede fasedraad op hun schema eigenlijk? Kan toch gewoon dezelfde fase zijn voor aansluiten van de sensor zelf en het voorzien van klem 2?

[ Voor 56% gewijzigd door Señor Sjon op 15-05-2015 22:20 ]

• Carpento
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13:15
Ik heb hier voor de verlichting onder onze veranda iets soortgelijks. Heb het opgelost met twee wisselschakelaars. Ik wilde een stopcontact (waarin verlichting geprikt gaat worden) wat handmatig aan/uit kan óf geschakeld door een bewegingssensor met schemerschakelaar. Alles begint met één (drieaderige) grondkabel.

Wisselschakelaar 1 - functie: kiezen tussen handmatig of automatisch schakelen
Input: fasedraad
Output 1: schakeldraad naar bewegingssensor
Output 2: schakeldraad naar wisselschakelaar 2

Wisselschakelaar 2 - functie: bij handmatig schakelen kiezen tussen aan of uit
Input: schakeldraad vanaf wisselschakelaar 1
Output 1: schakeldraad naar stopcontact
Output 2: -leeg-

Bewegingssensor:
Input: schakeldraad vanaf wisselschakelaar 1
Output: schakeldraad naar stopcontact (zit dus verbonden met de schakeldraad vanaf wisselschakelaar 2)

Aarde loopt vanaf de grondkabel direct naar het stopcontact (doen de schakelaars niks mee, sensor is niet geaard)

Nuldraden van sensor en stopcontact komen op één draad samen.

• painkill
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 00:02

painkill

Pain(k)(ill)

Kijk wel even of hij de lampen wel aan kan. Volgens de specificaties kan hij maar weinig led lampen aan bijvoorbeeld. Al snap ik niet wat ze er mee bedoelen :P Ik neem aan max. 120W Led.

LED < 2 W = 30 W of 2-8 W = 100 W of > 8 W = 120 W
Energiespaarlampen 22 x 7 W, 18 x 11 W, 16 x 15 W, 16 x 20 W, 14 x 23 W
TL-lampbelasting (EVSA) 650 VA

Mijn SNES verzameling!

• Señor Sjon
Er zit 6x GU10 4W, 10x GU10 3,6W en 5x G9 2W op straks. Zal wel met vervuiling van het net te maken hebben? Vind het ook wat raar dat je 2600W aan reguliere verlichting op kwijt kan, maar een factor 20 minder LED. Of ze zijn bang dat iemand ze weer vervangt door 35W halogeen ofzo.

Overigens waren die LED specs er in 2012 nog niet. :p

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-11 23:21
Señor Sjon schreef op vrijdag 15 mei 2015 @ 22:05:
Waarom tekenen ze een tweede fasedraad op hun schema eigenlijk? Kan toch gewoon dezelfde fase zijn voor aansluiten van de sensor zelf en het voorzien van klem 2?
Dat klopt, dat kan. Maar dat hoeft niet aangezien de LDR een potentiaalvrij contact heeft, dat zullen ze met deze manier van tekenen wel willen benadrukken.

Als jij er 12V mee wilt gaan schakelen, of een binaire ingangsmodule van een domoticasysteem oid, of voor mijn part als je hem achter een dimmer wilt aansluiten, dan kan dat dus ook.

Maar dat wil jij niet, daarom moet jij er twee keer dezelfde fasedraad op aansluiten.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Pagina: 1