Beste Tweakers,
Ik heb een vraagje naar aanleiding van een gecrashte computer. De computer is gecrasht nadat deze foutief is uitgezet bij een herstel actie. Hierdoor konden de mappen van het besturingssysteem niet meer worden gelezen, waardoor de laptop niet meer opstart. Het betreft een Tosiba Satellite U940-11C met Windows 8.1. Bij het opstarten verschijnt de volgende melding: reboot and select proper boot device

Dit betekend in mijn ogen dat de Windows bestanden beschadigd zijn en niet kunnen worden benaderd. Omdat op de harde schijf bestanden staan die ik nog nodig heb, bedacht ik door Ubuntu op een USB-stick te installeren en vandaar uit de bestanden te benaderen een oplossing zou kunnen zijn.
Ubuntu start zonder problemen van de USB-stick up. Echter, Ubuntu ziet de harde schijf niet. Ik heb GParted opgestart en daar zegt hij dat de schijven (het betreffen er meerdere) unallocated zijn. Bij het opstarten van GParted krijg ik een aantal foutmeldingen:
Ik hoor heel heel graag van jullie, alvast dank.
Ik heb een vraagje naar aanleiding van een gecrashte computer. De computer is gecrasht nadat deze foutief is uitgezet bij een herstel actie. Hierdoor konden de mappen van het besturingssysteem niet meer worden gelezen, waardoor de laptop niet meer opstart. Het betreft een Tosiba Satellite U940-11C met Windows 8.1. Bij het opstarten verschijnt de volgende melding: reboot and select proper boot device
Dit betekend in mijn ogen dat de Windows bestanden beschadigd zijn en niet kunnen worden benaderd. Omdat op de harde schijf bestanden staan die ik nog nodig heb, bedacht ik door Ubuntu op een USB-stick te installeren en vandaar uit de bestanden te benaderen een oplossing zou kunnen zijn.
Ubuntu start zonder problemen van de USB-stick up. Echter, Ubuntu ziet de harde schijf niet. Ik heb GParted opgestart en daar zegt hij dat de schijven (het betreffen er meerdere) unallocated zijn. Bij het opstarten van GParted krijg ik een aantal foutmeldingen:
- Warning: /dev/sda contains GPT signatures, indicating that it has a GPT table. However, it does not have a valid fake msdos partition table, as it should. Perhaps it was corrupted -- possibly by a program that doesn't understand GPT partition tables. Or perhaps you deleted the GPT table, and are now using an msdos partition table. Is this a GPT partition table?
Bij deze melding heb ik op no gedrukt:
- The backup GPT table is not at the end of the disk, as it should be. This might mean that another operating system believes the disk is smaller. Fis, by moving the backup to the end (and revmoving the old backup)?
Bij deze melding heb ik gekozen voor ignore:
- Not all of the sapce available to /dev/sdb appears to be used, you van fix the GPT to use all of the space (an extra 39007920 blocks) or contiune with the current setting?
Hier heb ik gekozen voor ignore:
- Tot slot blijkt dat de schijf unallocated is:
Ik hoor heel heel graag van jullie, alvast dank.