Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDuckeers
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 24-11-2024
Beste Tweakers,

Ik heb een vraagje naar aanleiding van een gecrashte computer. De computer is gecrasht nadat deze foutief is uitgezet bij een herstel actie. Hierdoor konden de mappen van het besturingssysteem niet meer worden gelezen, waardoor de laptop niet meer opstart. Het betreft een Tosiba Satellite U940-11C met Windows 8.1. Bij het opstarten verschijnt de volgende melding: reboot and select proper boot device

Afbeeldingslocatie: https://onedrive.live.com/redir?resid=105C3BA880C840C1!19674&authkey=!AINbb6l2JhyiSI4&v=3&ithint=photo%2Cjpg

Dit betekend in mijn ogen dat de Windows bestanden beschadigd zijn en niet kunnen worden benaderd. Omdat op de harde schijf bestanden staan die ik nog nodig heb, bedacht ik door Ubuntu op een USB-stick te installeren en vandaar uit de bestanden te benaderen een oplossing zou kunnen zijn.

Ubuntu start zonder problemen van de USB-stick up. Echter, Ubuntu ziet de harde schijf niet. Ik heb GParted opgestart en daar zegt hij dat de schijven (het betreffen er meerdere) unallocated zijn. Bij het opstarten van GParted krijg ik een aantal foutmeldingen:
  1. Warning: /dev/sda contains GPT signatures, indicating that it has a GPT table. However, it does not have a valid fake msdos partition table, as it should. Perhaps it was corrupted -- possibly by a program that doesn't understand GPT partition tables. Or perhaps you deleted the GPT table, and are now using an msdos partition table. Is this a GPT partition table?
    Bij deze melding heb ik op no gedrukt: Afbeeldingslocatie: https://onedrive.live.com/redir?resid=105C3BA880C840C1!19692&authkey=!AEIYkIiNg05CK-8&v=3&ithint=photo%2Cjpg
  1. The backup GPT table is not at the end of the disk, as it should be. This might mean that another operating system believes the disk is smaller. Fis, by moving the backup to the end (and revmoving the old backup)?
    Bij deze melding heb ik gekozen voor ignore: Afbeeldingslocatie: https://onedrive.live.com/redir?resid=105C3BA880C840C1!19687&authkey=!AHFjmTOhGPde9I8&v=3&ithint=photo%2Cjpg
  1. Not all of the sapce available to /dev/sdb appears to be used, you van fix the GPT to use all of the space (an extra 39007920 blocks) or contiune with the current setting?
    Hier heb ik gekozen voor ignore: Afbeeldingslocatie: https://onedrive.live.com/redir?resid=105C3BA880C840C1!19690&authkey=!ABi9V-eE5foHS1E&v=3&ithint=photo%2Cjpg
  1. Tot slot blijkt dat de schijf unallocated is: Afbeeldingslocatie: https://onedrive.live.com/redir?resid=105C3BA880C840C1!19689&authkey=!APDQrCbvp_HgR44&v=3&ithint=photo%2Cjpg
Ik ben hier echt het spoor bijster. Het lijkt net alsof hij de harde schijf niet herkent en niet ziet en dat ik daarom de oude bestanden niet kan benaderen. Weten jullie misschien raad?

Ik hoor heel heel graag van jullie, alvast dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireWood
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23:01
Ziet er niet heel positief uit.

Ik heb het vermoeden namelijk dat je huidige schijf kapot aan het gaan is. Hoeft niet, maar de tekenen zijn er voor aanwezig.

Als je een backup hebt: Low-format doen en daarna windows er weer op zetten en de smart waardes bekijken.

Als je geen backup hebt:
In zulke gevallen is het meestal verstandig om de schijf eerst volledig te backuppen naar een andere schijf. (Op disk niveau). Als je dan een fout maakt heb je nog een kans om het nog eens te proberen en als de schijf echt op zijn eind is heb je zoveel mogelijk data er van af gehaald wat mogelijk is. Hiervoor heb je uiteraard een extra schijf nodig die minimaal dezelfde grootte heeft of groter.
Backuppen op disk niveau kan zeer goed d.m.v. ddrescue.

Daarna zal ik pas dingen echt gaan uitproberen, maar om je daar mee te helpen moeten we meer gegevens hebben. Beginnend met welk merk/type schijf er in zit en hoe groot. Verder zijn smart waardes in dit geval ook zeer handig om te krijgen van die schijf. (kan d.m.v. smartctl via je usb stick, moet wel even geinstalleerd worden)

Noobs don't use "F1", Pro's do, but they can't find the information they needed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11-09 21:28

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

De computer is gecrasht nadat deze foutief is uitgezet bij een herstel actie.
Even terug naar het begin zodat we niet de verkeerde kant op gaan werken. Voordat dit probleem begon was er dus blijkbaar al een probleem waar je een herstelactie voor moest doen. Wat was er mis en wat heb je gedaan om het te herstellen?

Verder ben ik het helemaal eens met het advies van Firewood. Maak als je de mogelijkheid hebt een image van de beschadigde schijf en doe je herstelwerk daar op. Dan loop je niet het risico dat je de oorspronkelijke schijf nog verder beschadigd.

[ Voor 27% gewijzigd door CAPSLOCK2000 op 15-05-2015 23:18 ]

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDuckeers
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 24-11-2024
Beste Tweakers,

Ondertussen is het gelukt om de computer aan de praat te krijgen. Ik heb een bootable Windows USB-stick gemaakt en daarmee geprobeerd Windows te herstellen. Hierbij gaf die foutmeldingen weer, waarbij ik dacht dat het niet zou helpen. Toen ik de laptop opnieuw opstartte lukt het wel ineens om Windows te openen en was alles mogelijk in het systeem. Ik weet niet precies hoe dit mogelijk is, maar ben elk geval heel blij dat het gelukt is om de bestanden terug te krijgen.

Nu rest alleen wel het risico dat dat het nog een keer gebeurd. Op terug te komen op CAPSLOCK2000, de herstelactie was door Windows ingezet doordat de laptop uitviel doordat de stroom wegviel (accu was uit de laptop en stekker werd uit het stopcontact gehaald). Ik weet dat dit niet heel goed is voor de laptop, maar in elk geval geen systeemfout o.i.d.

Wat is het beste om nu te proberen? De belangrijkste bestanden heb ik nu ervan afgehaald en zal vanaf nu een Clouddienst gebruiken. Tevens probeer ik door middel van de standaard functie van Windows een backup te maken. Mocht dit niet lukken zal ik ddrescue op aanraden van Firewood proberen.

Op de laptop zit nog een aantal maanden garantie. Is het verstandig om hem terug te sturen of denken jullie dat de fout geen kwaad verder kan. Mochten er nog aanvullende gegevens nodig zijn dan verneem ik het graag. In elk geval enorm bedankt voor jullie bijdrage :) Thanks!!

PS off topic: waren de afbeeldingen leesbaar of heb ik daar iets verkeerd gedaan? Zijn daar nog tips om dit te verbeteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

MrDuckeers schreef op zaterdag 16 mei 2015 @ 00:43:
Ondertussen is het gelukt om de computer aan de praat te krijgen. Ik heb een bootable Windows USB-stick gemaakt en daarmee geprobeerd Windows te herstellen. Hierbij gaf die foutmeldingen weer, waarbij ik dacht dat het niet zou helpen.Toen ik de laptop opnieuw opstartte lukt het wel ineens om Windows te openen en was alles mogelijk in het systeemm. Ik weet niet precies hoe dit mogelijk is, maar ben elk geval heel blij dat het gelukt is om de bestanden terug te krijgen.
klinkt beetje als standaard windows probleem & oplossing; windows geeft eoa vout bij booten/killen van systeem; hdd is nog druk bezig. paar keer rebooten, scandisk, smartstatus etc. en zinloos 8 werkt weer
Nu rest alleen wel het risico dat dat het nog een keer gebeurd. Op terug te komen op CAPSLOCK2000, de herstelactie was door Windows ingezet doordat de laptop uitviel doordat de stroom wegviel (accu was uit de laptop en stekker werd uit het stopcontact gehaald).Ik weet dat dit niet heel goed is voor de laptop,, maar in elk geval geen systeemfout o.i.d.
heel goed voor je hdd is dit meestal niet nee, rest vd onderdelen overleven dat meestal wel
Wat is het beste om nu te proberen? De belangrijkste bestanden heb ik nu ervan afgehaald en zal vanaf nu een Clouddienst gebruiken. Tevens probeer ik door middel van de standaard functie van Windows een backup te maken. Mocht dit niet lukken zal ik ddrescue op aanraden van Firewood proberen.
maak -altijd- een backup (liefst meerdere) van je 'onmisbare' data. 100% cloud zou ik niet doen; zelf laatst geblokkeerd account te maken gehad; no fucking way dat we nog bij de files konden komen
Op de laptop zit nog een aantal maanden garantie. Is het verstandig om hem terug te sturen of denken jullie dat de fout geen kwaad verder kan. Mochten er nog aanvullende gegevens nodig zijn dan verneem ik het graag. In elk geval enorm bedankt voor jullie bijdrage :) Thanks!!
gewoon even je cruciale data backupen, smartscan uitvoeren, eventueel aanvullende monitoring/status toepassing van je hdd fabrikant om defecten uit te sluiten. afhankelijk van fabrikant/merk laptop kun je die eventueel ter reparatie aanbieden... maar of dat iets veranderd betwijfel ik
PS off topic: waren de afbeeldingen leesbaar of heb ik daar iets verkeerd gedaan? Zijn daar nog tips om dit te verbeteren?
why da fuck staat dit topic in nos? :+

⭐Game Profiles: 🕹️Steam - 🎮PSN - 🇪🇦 GoT_Hollandhards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

himlims_ schreef op zaterdag 16 mei 2015 @ 02:06:
[...]
why da fuck staat dit topic in nos? :+
hierom:
MrDuckeers schreef op vrijdag 15 mei 2015 @ 20:13:
... bedacht ik door Ubuntu op een USB-stick te installeren en vandaar uit de bestanden te benaderen een oplossing zou kunnen zijn...

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eXistenZ_
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11-09 23:46
Stap 1: backups inregelen. Koop CrashPlan bijv.

There is no replacement for displacement!

Pagina: 1