Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Goede conversiesoftware voor video

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb het plan opgevat mijn dvd-collectie te gaan digitaliseren, om deze toch wat eenvoudiger bereikbaar te maken anno 2015. Hiervoor zou ik graag mijn dvd's converteren naar een eenvoudig .mp4 of .mkv bestand. Ik ervaar echter moeilijkheden bij het bereiken van een goede beeldkwaliteit/bestandsgroote-verhouding.

Wanneer ik online wel eens films download merk ik dat deze vaak niet groter zijn dan 2gb voor een zeer goede HD-kwaliteit, zeker voor die bestandsgrootte. Wanneer ik zelf mijn dvd's converteer zijn deze echter al 2.5gb+ voor een schamele SD-kwaliteit.

Een conversie met een resolutie van 720p komt vaak al boven de 4gb voor een filmpje van 1h40m, dit vind ik toch wat veel.

Op dit moment gebruik ik de Xilisoft-suite, maar deze geeft dus niet echt een optimale kwaliteit/bestandsgroote-verhouding, net als enkele andere softwarepakketten die ik al probeerde. Vanwege mijn non-ervaring met conversie gebruik ik normaal de standaardinstellingen voor .mp4 h.264 conversie, al heb ik ook wel wat met de presets gespeeld om het resultaat wat beter te proberen krijgen.

Daarom vroeg ik me af of er Tweakers zijn die ervaring hebben met het converteren van beeldmateriaal en me enkele tips kunnen geven omtrent conversiesoftware e.d.?

EDIT: Nog wat verduidelijking toegevoegd.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 15-05-2015 19:55 ]

• DeTeraarist
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:47

DeTeraarist

#Boots2Asses

Ik zou je er een heleboel over kunnen vertellen, maar het lijkt me verstandiger om er over te lezen. Het is namelijk te veel om even kort en bondig over te vertellen. Applicaties die in een DVD met één klik omzetten lijkt ideaal. Maar is het vaak niet. Zelfs het vrij populaire HandBrake, wat vaak genoemd wordt, is wat mij betreft niet erg goed met de standaard profielen. Wat ik wel kan vertellen is dat de mensen van HandBrake een stuk beter weten wat ze doen dan de mensen achter Xilisoft. Dus wil je iets eenvoudigs, pak dan HandBrake.

Wil je het goed doen en ook begrijpen wat je doet, lees dan www.doom9.org en www.videohelp.com eens door. Doom9 is wel flink veroudert maar bevat nog een hoop basis vaardigheden.

edit:
Een DVD wil je trouwens niet naar 720p converteren. Dat gaat sowieso ten koste van de kwaliteit.

[ Voor 6% gewijzigd door DeTeraarist op 17-05-2015 03:36 ]

Soms, als ik heel stil ben, kan ik de zon horen schijnen

• Hellhound
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 07-11 20:24
Handbrake is fantastisch voor DVD omzetten, werkt echt met een paar clicks.
Laad de folder in
Bij SD DVD kun je een gemiddelde bitrate van zeg 1500kbps aanhouden , audio kun je pass through kiezen, dan kopieert die het alleen.
Bij HD DVD kun je een bitrate van zeg 3000 nemen en ook audio pass through.

Je krijgt nu goede videos die niet te groot zijn.

Geloof maakt meer kapot dan je lief is | I rock [H]ard! |

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:25
Het is veel eenvoudiger om je DVD titels in Couchpotato te kloppen. Alles wat hij niet kan vinden, moet je zelf omzetten of opzoeken.
Maar dat mag natuurlijk niet van de wet.

Handbrake kan video omzetten naar iets moderns wat mobiele apparaten ook snappen.
Helaas zijn veel nieuwere DVD"s voorzien van beveiliging waardoor er een "oneindig" aantal video streams op de dvd staan die converter programma's in de war maakt, of het rippen enorm traag door het vele zoeken naar tracks op de disks. Mocht je het van plan zijn, dan is een tool die dit kan omzeilen een tijdbesparende investering. Een video voor de iPad moest ik maken met makeMKV omdat handbrake er niets van begreep.

Maar, imho kost het je enorm veel tijd. Voor weinig, want DVD's zijn niet allemaal HD.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt! Ik had inmiddels al het programma Handbrake gevonden, waarvan het resultaat al veel bevredigender was dan het Xilisoft-pakket. De links van Doom9 en videohelp zijn ook erg hulpvol!