Overclocken van oude AMD Phenom II X6 1090T Black Edition

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaulEm
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 03-02 07:52
Naar aanleiding van mijn vraag m.b.t. het aankoop advies voor nieuwe hardware is mij aangeraden om mijn huidige 1090T BE te overclocken (aangezien die daar goed geschikt voor is).
Voordat ik nu verder ga in de materie zal ik eerst mijn huidige setup laten zien:

#Product
1AMD Phenom II X6 1090T Black Edition
1Gigabyte GA-970A-UD3
1Noctua NH-D14
1Noctua NF-P12, 120mm
1Noctua NF-P14 FLX, 140mm
1Corsair Vengeance LP CML16GX3M2A1600C10
1Cooler Master Silent Pro M700

Het idee is om mijn CPU naar zo'n 4Ghz te overclocken. Op het internet kom je hierover genoeg tutorials tegen dus dat zou makkelijk moeten zijn. Maar.. Zodra ik zelf ook maar iets probeer start mijn PC gewoon niet meer door in Windows. Nu moet ik toegeven dat ik 0,0% ervaring heb met overclocken en eigenlijk alleen maar volg wat anderen doen, maar in theorie zou dat natuurlijk gewoon moeten werken :P

Hieronder zie je een overzicht van mijn BIOS settings (zoals ze default zijn):
Afbeeldingslocatie: http://i59.tinypic.com/2ic1bn7.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i60.tinypic.com/bgdxlv.jpg

Wat is allereerst vreemd vindt dat mijn geheugen op 1333Mhz draait, terwijl (voor zover ik weet) mijn geheugen 1600Mhz is. Volgens mij merk je in deze stap bij normaal gebruik geen verschil maar is er een verklaring voor waarom deze "auto" op 1333Mhz staat en niet gewoon automatisch het hoogste pakt? Levert het verder ook problemen op als ik deze naar 1600Mhz zet?

Daarnaast vind ik het vreemd dat mijn Normal CPU Vcore standaard op 1.4750V staat terwijl ik juist op het internet lees dat deze 1.25v is (in een review hier op tweakers maar ook op tomshardware e.d.). Of is de CPU Vcore die op 1.4750v staat iets anders dan de "CPU Voltage Control"?

Nu vragen jullie je natuurlijk ook af wat ik zelf al heb geprobeerd. Allereerst ben ik begonnen met het omhoogzetten van de multiplier. Men zegt dat ze op 20x (4Ghz) kunnen draaien zonder ook maar iets met de voltages te hoeven doen. Dit gaf bij mij echter geen resultaat. Daarna kwam ik op internet een 18x tegen met de CPU Frequency op 210, maar dit resulteerde in een BSOD bij het inloggen in Windows. Vervolgens heb ik nog geprobeerd weer terug te gaan naar 20x multiplier en wat extra voltage erbij te doen (volgens mij zat ik uiteindelijk op 1.55v bij de "CPU Vcore" waarde, maar zodra het Windows logo ook maar even verschijnt verdwijnt deze gelijk en resulteert in een reboot.

Lang verhaal kort, wat ik eigenlijk ook probeer, niks lijkt een positief resultaat voor mij te geven. Hopelijk kunnen jullie mij in de goede richting sturen en wellicht antwoord geven op mijn vragen mbt. de snelheid waarop mijn geheugen nu draait en de default voltage van de CPU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Er lijkt inderdaad iets niet te kloppen dan, want de stock Vcore van je CPU hoort 1,25V te zijn voor dat platform. Alles staat in je bios overigens op [Normal] maar de "System Voltage Control" bovenaan staat wel op manual. Heb je hier wellicht wat bijzonders ingesteld, of is het zo dat je door manual in te stellen de rest van de voltages eronder ziet staan? Verandert het voltage weer naar 1,25v als deze op Auto of Normal wordt gezet?

Verder zou ik wellicht even proberen je bios te resetten naar de optimized defaults om er zeker van te zijn dat er geen vage wijzigingen meer zijn gemaakt. Met een voltage van 1,45 moet je zeker wel in de buurt van de 3,9 Ghz kunnen komen en wellicht 4,0 Ghz. Voor de standaard 3,2 Ghz is het wel echt te hoog, dat zou niet moeten.

Je kan je geheugen trouwens gewoon manual op 1600 Mhz zetten met het standaard voltage, voor jou RAM is dat 1,5V :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaulEm
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 03-02 07:52
stin00 schreef op vrijdag 15 mei 2015 @ 22:18:
Er lijkt inderdaad iets niet te kloppen dan, want de stock Vcore van je CPU hoort 1,25V te zijn voor dat platform. Alles staat in je bios overigens op [Normal] maar de "System Voltage Control" bovenaan staat wel op manual. Heb je hier wellicht wat bijzonders ingesteld, of is het zo dat je door manual in te stellen de rest van de voltages eronder ziet staan? Verandert het voltage weer naar 1,25v als deze op Auto of Normal wordt gezet?
Deze heb ik op manual gezet zodat je de waardes kan zien. Wat mij wel opvalt is dat zodra ik Deze settings save dat windows ook niet meer doorstart. Gek genoeg heb ik ook een keer voor elkaar gekregen dat bij vcore een getal van 1.30v stond (zonder zelf ook maar iets in te stellen). Kan het zo zijn dat deze waarde zo hoog is vanwege de boost die gegeven kan worden tot 3600 Mhz?
Verder zou ik wellicht even proberen je bios te resetten naar de optimized defaults om er zeker van te zijn dat er geen vage wijzigingen meer zijn gemaakt. Met een voltage van 1,45 moet je zeker wel in de buurt van de 3,9 Ghz kunnen komen en wellicht 4,0 Ghz. Voor de standaard 3,2 Ghz is het wel echt te hoog, dat zou niet moeten.
Deze had ik al op optimized defaults staan + al meerdere keren gereset omdat ik soms Windows niet eens meer in kwam met optimized defaults 8)7
Je kan je geheugen trouwens gewoon manual op 1600 Mhz zetten met het standaard voltage, voor jou RAM is dat 1,5V :)
Bedankt, dit zal ik proberen zodra ik weer thuis ben (zal even duren). Verandert hierbij wat aan de timings of is dat iets anders en kan ik daar beter van af blijven? Ik weet mij te herinneren dat in een grote hardware zaak die hier bekend is op tweakers dat ze bij het assembleren allemaal timings instelden voor het geheugen.

Gaat het verder nog verschil maken als ik mijn geheugen op 1600 zet of kan ik het beter op 1333 laten voor meer stabiliteit?