Houdoe
Verwijderd
Niet met die specifieke controller, maar ik heb hier IDE RAID met een omgesoldeerde Promise Ultra66, heb er 4 mooie IBM 20GB disks aan hangen en het draait ECHT ONTZETTEND SNEL!
Met 1 disk had ik een max. sustained transferrate van ongeveer 40MB/s, nu van 131MB/s!
En dat is volgens mij omdat ie nu gelimiteerd wordt door zowel de PCI-bus als de twee UDMA-66 controllers...
Ze hoeven niet persee identiek te zijn, voor striping wel ongeveer even groot (je verliest namelijk alle extra ruimte t.o.v. de kleinste disk). Zorg er in ieder geval voor, dat ze hetzelfde protocol aankunnen (bv UDMA-66).
En denk wel aan de extra warmte-ontwikkeling van meerdere disks...
Met 1 disk had ik een max. sustained transferrate van ongeveer 40MB/s, nu van 131MB/s!
En dat is volgens mij omdat ie nu gelimiteerd wordt door zowel de PCI-bus als de twee UDMA-66 controllers...
Ze hoeven niet persee identiek te zijn, voor striping wel ongeveer even groot (je verliest namelijk alle extra ruimte t.o.v. de kleinste disk). Zorg er in ieder geval voor, dat ze hetzelfde protocol aankunnen (bv UDMA-66).
En denk wel aan de extra warmte-ontwikkeling van meerdere disks...
Ook wel handig om te weten, als er een schijf crashed (als je striping gebruikt) ben je al je data kwijt.
Experience has taught me that interest begets expectation, and expectation begets disappointment, so the key to avoiding disappointment is to avoid interest.
Dat laatste is natuurlijk vervelend, had ik ook nog niet aan gedacht.
Het is wat snelheid dus de moeite! Probleem is dat ik een 13,6 GB schijf en een 6,4 GB schijf heb. Dan zou ik een 13,6 GB bij moeten kopen.
Nog een vraagje:
Worden twee schijven in een RAID (striping) opstelling als een grote herkend door het OS? En kun je die dan ook als die ene grote partitioneren?
Heeft er iemand ervaring met de Abit KA7-100 en de RAID optie?
Het is wat snelheid dus de moeite! Probleem is dat ik een 13,6 GB schijf en een 6,4 GB schijf heb. Dan zou ik een 13,6 GB bij moeten kopen.
Nog een vraagje:
Worden twee schijven in een RAID (striping) opstelling als een grote herkend door het OS? En kun je die dan ook als die ene grote partitioneren?
Heeft er iemand ervaring met de Abit KA7-100 en de RAID optie?
Houdoe
Verwijderd
Uhmmzz... call me a newbie, maar wat is dat IDE RAID precies? En heeft de normale Abit KA7 die ondersteuning ook? Weet nog niet wat het is, maar het klinkt heel interessant!!
Verwijderd
Kan iemand mij vertellen hoe ik een RAID systeem kan bouwen; ik heb namelijk een aantal identieke HD's !!
Een link is ook goed.
Een link is ook goed.
RAID staat voor:
Redundant
Array of
Independent
Disks
Het komt er kort op neer dat gegevens op verschillende schijven geschreven worden. Eventueel met foutcorrectie.
Er zijn een aantal RAID-levels, waarvan mirroring en striping de twee eenvoudigste zijn.
In het geval van twee (ongeveer) dezelfde schijven, dacht ik dat het ongeveer zo was:
Mirroring: Gegevens worden op beide schijven geschreven en gelezen. Dit is dus zeer snel en veilig, maar kost 50% van je schijfruimte
Striping: Gegevens worden over beide schijven verspreid. Dit is eveneens erg snel, maar een stuk onveiliger. Als 1 schijf crasht, ben je ALLE gegevens kwijt.
Het schijnt dat met UDMA-66 schijfjes een leessnelheid van 60 a 70 MB per seconde mogelijk is (ongebufferd!). Dan wordt de 100 MB/s bus ineens wel noodzaak!
De gewone Abit KA7 heeft geen HPT370-controller, en dus geen mogelijkheid voor RAID, tenzij je natuurlijk een losse controller aanschaft.
Het prijsverschil tussen de Abit KA7 en de Abit KA7/100 is maar 30 gulden! Daarvoor krijg je 2 UDMA-100 poorten extra!
Redundant
Array of
Independent
Disks
Het komt er kort op neer dat gegevens op verschillende schijven geschreven worden. Eventueel met foutcorrectie.
Er zijn een aantal RAID-levels, waarvan mirroring en striping de twee eenvoudigste zijn.
In het geval van twee (ongeveer) dezelfde schijven, dacht ik dat het ongeveer zo was:
Mirroring: Gegevens worden op beide schijven geschreven en gelezen. Dit is dus zeer snel en veilig, maar kost 50% van je schijfruimte
Striping: Gegevens worden over beide schijven verspreid. Dit is eveneens erg snel, maar een stuk onveiliger. Als 1 schijf crasht, ben je ALLE gegevens kwijt.
Het schijnt dat met UDMA-66 schijfjes een leessnelheid van 60 a 70 MB per seconde mogelijk is (ongebufferd!). Dan wordt de 100 MB/s bus ineens wel noodzaak!
De gewone Abit KA7 heeft geen HPT370-controller, en dus geen mogelijkheid voor RAID, tenzij je natuurlijk een losse controller aanschaft.
Het prijsverschil tussen de Abit KA7 en de Abit KA7/100 is maar 30 gulden! Daarvoor krijg je 2 UDMA-100 poorten extra!
Houdoe
Hmmzz... mja, ik had dat mobo toen gekocht en expres geen UDMA 100, want het was toen (en is geloof ik nu nog steeds) het eerste mobo wat UDMA 100 had en ik ben er niet zo'n fan van om van die dingen te kopen die net nieuw ontwikkeld zijn, vanwege kinderziektes en zo. Maar achteraf blijkt dit toch gruwelijk goed te werken! Nu baal ik dus wel een klein beetje...
Verwijderd
Alleen het vervelende is dat je het op dit mobo niet goed voor elkaar krijgt. Dus baal maar niet zo.... 
Een extra kaart werkt een stuk beter, bijv een promise u100 kaart ombouwen naar raid
)
Een extra kaart werkt een stuk beter, bijv een promise u100 kaart ombouwen naar raid
Verwijderd
ik had dus ook die KA7-100 gekocht, vond het wel mooi die ata100 zooi en dan nog RAID ook, maar heb de volgende dag dat ding teruggebracht en een gewone KA7 genomen
ik had allerlei problemen, met irq's, met windows register, muis, cdrom detectie.....
ik die gewone KA7 erin gehangen, alles in 1x werken
heb dus niets kunnen testen met die KA7-100 plank
maar ben blij dat alles nu WEL werkt, ze snapte er bij die zaak ook niks van, maar kreeg m'n 50 piek extra die ik betaald had gewoon terug
Ik had ook zoiets van: straks krijg je toch ata100 controller kaartjes, dan kan ik die altijd nog kopen, als ik zeker weet dat het werkt
ik had allerlei problemen, met irq's, met windows register, muis, cdrom detectie.....
ik die gewone KA7 erin gehangen, alles in 1x werken
heb dus niets kunnen testen met die KA7-100 plank
maar ben blij dat alles nu WEL werkt, ze snapte er bij die zaak ook niks van, maar kreeg m'n 50 piek extra die ik betaald had gewoon terug
Ik had ook zoiets van: straks krijg je toch ata100 controller kaartjes, dan kan ik die altijd nog kopen, als ik zeker weet dat het werkt
Pagina: 1