Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timonthewize
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 18-03 18:08
Beste Tweakers,

Dit is mijn eerste build die ik zelf ga proberen. Draai al een tijdje met een laptop maar het beestje word ouder en ouder en kan het allemaal niet meer aan. Daarom wil ik graag een goeie pc opbouwen waar ik een mooie basis mee sla en waar ik eventueel over een paar jaar weer op verder kan bouwen. Ik hoop dat ik het goed doe zo qua post en dat mijn info een beetje klopt, en hoop dat jullie me verder op weg kunnen helpen.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Vooral gamen, GTA V, LOL, en sporadisch Photoshoppen. Heb het liefst een stabiele pc met stabiele FPS en geen LAG spikes.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Max is toch echt wel € 700

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Goeie muis, toetsenbord.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Alle merken zijn best, zolang het maar compatible is met elkaar en goed werkt/ uit te breiden is. Het liefst ook een "fancy" kast maar ik kan zelf ook een eind komen met LEDs. Functionaliteit is voor mij het belangrijkste.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
geluidsniveau is altijd wel fijn om laag te hebben maar is geen hoofdeis, speel toch vaak met koptelefoon op.

Ga je overklokken?
Als het nodig is wel maar ik neem aan dat het niet hoeft.

Dit was het lijstje dat ik zelf zo'n beetje had samengesteld:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4460 Boxed€ 180,70€ 180,70
1Gigabyte GA-H81M-HD3€ 54,-€ 54,-
1MSI Radeon R9 280X GAMING 3GB€ 233,95€ 233,95
1Sharkoon VG4-W Groen€ 30,95€ 30,95
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 52,01€ 52,01
1Antec VPF Series 550W€ 51,30€ 51,30
1Crucial MX100 256GB€ 104,80€ 104,80
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 707,71

Ik wil ook graag waar mogelijk 2e hands spullen halen, heb al wat rond zitten neuzen hier en er genoeg te vinden.
Nu heb ik ook deze videokaart net voorbij zien komen, en mijn vraag is, is dit een goeie vervanging voor de video kaart die ik in mijn lijstje heb of helemaal niet? Door het mega aanbod van alle videokaarten duizelt mij het een beetje. Kan iemand mij misschien ook uitleggen wat nu precies het verschil is tussen de R8's en de R9's, de 280 en 290 en wat waar voor nodig is?

Ik hoop dat het zo allemaal een beetje klopt en logisch is. Als er nog opmerkingen of verkeerde dingen in staan, let me know!

Alvast bedankt voor de moeite! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK_
  • Registratie: November 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

Vrij aardig. Zeker tweedehands is een R9 280X aan te raden.

Voeding kan sowieso al een 100W omlaag :)

Kast zou ik persoonlijk nog even verder kijken, Sharkoon is veelal platic fantastic rotzooi.

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timonthewize
Dankje voor je snelle reactie!

Is deze kast beter dan? :
pricewatch: Aerocool QS-202

Ik zat nog verder te kijken en is deze SSD net zo goed als die ik in de lijst heb staan? pricewatch: Crucial BX100 250GB
scheelt toch weer een tientje :P

qua voeding: wat zijn dan de vereisten? 450W? Ik ben nogal een noob qua pc build's en heb er wel over gelezen maar waar ik de keuzes het meest op bazeer is prijs en revieuws, maar kan niet echt een goede goedkope andere voeding vinden zo snel.

En wat raden jullie aan om 2e hands te kopen en wat niet?

[ Voor 6% gewijzigd door timonthewize op 15-05-2015 17:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK_
  • Niet online

MK_

Nah, Aerocool is niet echt beter, net als Sharkoon en Zalmann plastic fantastic :)

Is ook prima, dacht dat je die al in het lijstje had staan :P

450W is inderdaad ruim genoeg, een R9 280X setup zal niet boven de 350W komen i.c.m een goede PSU, zoals de Antec, is het geen probleem. De Antec is op het moment de goedkoopste goede PSU :)

Tweedehands kan vrijwel alles, op tweakers kan je gebruik maken van het beoordelingssysteem zodat je vrijwel altijd gegarandeerd bent van een goede koop :)

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Van Aerocool ben ik niet echt een fan, nogal troeperig. Voor 30 euro heb je eigenlijk een vast lijstje van kasten, elk met hun eigen voor en nadelen:
pricewatch: Cooler Master N300 (KKN1, closed) heeft 2 fans, maar is niet echt ruim en heeft geen stoffilter. Nummer 3 naar mijn mening.
pricewatch: BitFenix Comrade Zwart en de op het zelfde chassis gezette http://tweakers.net/product/388998/bitfenix-neos/ heeft stoffilters, maar maar 1 fan en is ook niet echt ruim. De Neos heeft wel funky kleurtjes. Zelf vind ik de Comrade en Neos de beste keuze vanwege het stoffilter.
pricewatch: Raijintek Arcadia is een stuk ruimer, maar heeft ook maar 1 fan en geen stoffilters. Mijn nummer 2.

Tweedehands is zeker interessant, vooral videokaarten zijn veel goedkoper, een HD7950 heb je voor een honderdje. Imo het interessants om tweedehands te halen, kasten en voedingen vind ik zelf lang niet zo interessants, HDD's kunnen ook veel goedkoper zijn, maar ze moeten wel in goede staat zijn.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMSTRR
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 27-04-2024

CMSTRR

HP Elitebook 820 G3

MK1998NL schreef op vrijdag 15 mei 2015 @ 17:12:
Tweedehands kan vrijwel alles, op tweakers kan je gebruik maken van het beoordelingssysteem zodat je vrijwel altijd gegarandeerd bent van een goede koop :)
Dit is iets the enthousiast aangezien ik 2 maal de boot ben ingegaan. (1 maal deden fans het niet van een videokaart en ander maal stopte de kaart na een maand) Ook ik heb gelet op de verkoper.
Het is net als een kaart in de winkel of webshop.. alleen ja, je hebt dan de bon en 2e hands niet. Test de kaart 2e hands of regel dat je een maand 'garantie' krijgt. Als er daarna wat gebeurt, kunnen jullie er beide niets aan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMSTRR

CMSTRR

HP Elitebook 820 G3

VasZaitsev schreef op vrijdag 15 mei 2015 @ 17:14:
Van Aerocool ben ik niet echt een fan, nogal troeperig. Voor 30 euro heb je eigenlijk een vast lijstje van kasten, elk met hun eigen voor en nadelen:
pricewatch: Cooler Master N300 (KKN1, closed) heeft 2 fans, maar is niet echt ruim en heeft geen stoffilter. Nummer 3 naar mijn mening.

Tweedehands is zeker interessant, vooral videokaarten zijn veel goedkoper, een HD7950 heb je voor een honderdje. Imo het interessants om tweedehands te halen, kasten en voedingen vind ik zelf lang niet zo interessants, HDD's kunnen ook veel goedkoper zijn, maar ze moeten wel in goede staat zijn.
De N300 heeft wel stof filters. Onderop zit er 1 en aan de voorkant zit er in het frontpaneel een stoffilter ingebouwd.

Daarnaast is een 7950 al aardig "oud", je kunt moeilijk weten of er wat mee is. Plus, de garantieperiode is voorbij. Dus mocht er een bon aanwezig zijn hap je nog lucht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Moet ik jou nou alweer uitleggen dat een mesh voorkant GEEN stoffilter is?

productreview: Cooler Master N300 (KKN1, closed) review door Foritain'

Niet uitneembaar, geen stoffilter. De binnenkant zit na verloop van tijd gewoon vol stof.

Videokaarten hebben een badkuip curve als het aankomt op betrouwbaarheid, als hij na een jaar of 2-3 nog niet dood is, duurt het wel eventjes eer de kans dat hij stukgaat serieus toe neemt. Ook kun je ze gewoon nog vinden met garantie, iets van een halfjaar terug werden er nog nieuwe HD7950's verkocht namelijk. Dus een HD7950 is ook niet per definitie oud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timonthewize
ik denk dat ik dan voor deze ga:
pricewatch: BitFenix Neos Zwart/Rood

alleen hoe groot is het probleem van een enkele fan? En is dat makkelijk te verbouwen/uit te breiden? Zoals ik in de top zei, word mijn eerste eigen build dus van dat soort dingen heb ik nog geen kaas gegeten :P

[ Voor 7% gewijzigd door timonthewize op 15-05-2015 17:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

De airflow is daardoor aan de matige kant, waardoor de systeemtemperatuur oploopt.

Een extra fan is niet zo heel duur, en vrij makkelijk te plaatsen. Als ik het goed herinnerd heb, zijn onderstaande fans best interessant, ik heb dan vooral gekeken naar welk lager ze hebben, want qua stilte en luchtverplaatsing zit er niet heel veel verschil tussen deze goedkope fans. Als het goed is hebben deze fans fluid lagers.
pricewatch: Arctic Cooling F12, 120mm
pricewatch: Thermalright X-Silent, 120mm
pricewatch: BitFenix Spectre All Black, 120mm
pricewatch: Gelid Solutions Silent 12, 120mm

Jeps, deze 4 hebben alle 4 de erg goede fluid-bearings. Zelf ben ik altijd wel te spreken over Gelid fans, en die is ook vrij goedkoop.

[ Voor 6% gewijzigd door RobinHood op 15-05-2015 17:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK_
  • Niet online

MK_

CMSTRR schreef op vrijdag 15 mei 2015 @ 17:23:
[...]
Dit is iets the enthousiast aangezien ik 2 maal de boot ben ingegaan. (1 maal deden fans het niet van een videokaart en ander maal stopte de kaart na een maand) Ook ik heb gelet op de verkoper.
Het is net als een kaart in de winkel of webshop.. alleen ja, je hebt dan de bon en 2e hands niet. Test de kaart 2e hands of regel dat je een maand 'garantie' krijgt. Als er daarna wat gebeurt, kunnen jullie er beide niets aan doen.
Er kan natuurlijk altijd iets mis gaan, zoiets is nooit uit te sluiten. Net als iets nieuws kopen, het is nooit uit te sluiten dat ieta DOA is, of dat je bii GPU's bijvoorbeeld coilwhine hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMSTRR

CMSTRR

HP Elitebook 820 G3

VasZaitsev schreef op vrijdag 15 mei 2015 @ 17:32:
Moet ik jou nou alweer uitleggen dat een mesh voorkant GEEN stoffilter is?

productreview: Cooler Master N300 (KKN1, closed) review door Foritain'

Niet uitneembaar, geen stoffilter. De binnenkant zit na verloop van tijd gewoon vol stof.

Videokaarten hebben een badkuip curve als het aankomt op betrouwbaarheid, als hij na een jaar of 2-3 nog niet dood is, duurt het wel eventjes eer de kans dat hij stukgaat serieus toe neemt. Ook kun je ze gewoon nog vinden met garantie, iets van een halfjaar terug werden er nog nieuwe HD7950's verkocht namelijk. Dus een HD7950 is ook niet per definitie oud.
Jaja zo kan ik het ook.. als alles zo zwart wit was dan waren alle onduidelijkheden uit de wereld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timonthewize
zijn er ook onderwerpen op dit forum over de airflow etc? Dan kijk ik dat meteen ook even na. want waar moet ik de fan dan plaatsen dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Wat kan je zo ook? Het is toch duidelijk dat die N300 geen volwaardige stoffilter heeft? De Comrade en de Neos hebben gewoon echte, goede stoffilters, doen weinig onder voor die van mijn R4. Makkelijk vervangbaar, lekker fijnmazig en makkelijk schoon te maken.

En stof is een killer voor electronica, het isoleert vreselijk goed, waardoor meuk te warm wordt, en dus makkelijk stuk gaat. Zeker voor voedingen is het een echte killer, maar ook je mobo krijgt op zijn lazer, en natuurlijk al het stof in je koelblokken.

De Comrade heeft zijn fan achter, dus de Neos zo uit mijn hoofd ook, de andere fan moet je dus voorin plaatsen, en lucht in de kast laten trekken. De fan achter trekt de opgewarmde en opgestegen lucht weer uit. Standaard airflow, werkt prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koninkje
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22-04 20:31

Koninkje

Succes niet gegarandeerd.

3 fans zijn naar mijn mening de sweetspot. 2 voorin als intake, 1 achterin exhaust.

Laat ik er nou net 2 zien op V&A V&A aangeboden: NZXT FN V2, 2x 120mm (VOLLEDIG ZWART) (mooi zwart, valt dus niet op en erg stil)

Zelf heb ik er 3 voorin, en 1 achterin plus 2 exhaust op radiator, maar dit is omdat mijn case (H440) niet voor al te beste airflow zorgt.

Show me your moves.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Voor dit systeem is 2 fans in totaal prima, zelf heb ik ook 2 voorin en 1 achterin, maar ik heb dan ook een build die in de winter letterlijk dienst doet als kacheltje :+

Overigens krijg je dan overdruk en niet alle kasten kunnen daar even goed mee overweg, waardoor je [warme] stilstaande lucht krijgt. In dat opzicht is onderdruk beter, maar dat geeft vaak stofproblemen, waar stof letterlijk in ieder gaatje aangetrokken wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timonthewize
Thnx voor de hulp! Dan ziet mijn lijstje er zo uit:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4460 Boxed€ 177,60€ 177,60
1Gigabyte GA-H81M-HD3€ 53,-€ 53,-
1MSI Radeon R9 280X GAMING 3GB€ 230,-€ 230,-
1BitFenix Neos Zwart/Rood€ 32,95€ 32,95
1Gelid Solutions Silent 12, 120mm€ 5,37€ 5,37
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 51,-€ 51,-
1Antec VP450P€ 34,95€ 34,95
1Crucial BX100 250GB€ 88,50€ 88,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 673,37

En dan koop ik waarschijnlijk deze videokaart als hij er nog is:
V&A aangeboden: 7x Sapphire R9 280X 3GB GDDR5 DUAL-X Battlefield 4 Edition

Mis ik nog iets of nog andere tips? Kabels etc?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Qua kabels hoort het wel snor te zitten, als voeding zou ik de pricewatch: Antec VPF Series 450W nemen, duurder, maar van erg goede kwaliteit. Beter dan de VP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMSTRR

CMSTRR

HP Elitebook 820 G3

VasZaitsev schreef op vrijdag 15 mei 2015 @ 18:10:
Wat kan je zo ook? Het is toch duidelijk dat die N300 geen volwaardige stoffilter heeft? De Comrade en de Neos hebben gewoon echte, goede stoffilters, doen weinig onder voor die van mijn R4. Makkelijk vervangbaar, lekker fijnmazig en makkelijk schoon te maken.

En stof is een killer voor electronica, het isoleert vreselijk goed, waardoor meuk te warm wordt, en dus makkelijk stuk gaat. Zeker voor voedingen is het een echte killer, maar ook je mobo krijgt op zijn lazer, en natuurlijk al het stof in je koelblokken.

De Comrade heeft zijn fan achter, dus de Neos zo uit mijn hoofd ook, de andere fan moet je dus voorin plaatsen, en lucht in de kast laten trekken. De fan achter trekt de opgewarmde en opgestegen lucht weer uit. Standaard airflow, werkt prima.
Ligt eraan waar je kast staat. Overigens is het sowieso aan te raden periodieke uitblaasmomenten in te plannen.
Wel grappig dat ik aan de voorkant de stof eraf kan halen.. dusver komt niets naar binnen. Zal vast zijn functie prima voldoen zo...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timonthewize
Ben alleen een iets vergeten; het beeldscherm! Wat raden jullie hiervoor aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Max prijs?

De beste voor de laagste prijs is de pricewatch: BenQ GW2265HM Zwart welke gewoon een erg goed paneel heeft voor een erg goede prijs. Goede kleuren, erg goed contrast, weinig backlightbleeding, weinig ghosting, lage inputlag, goede kijkhoeken. Gewoon allround erg goed.

Voor "wat" meer geld, eurootje of 60, heb je de 24" versie van Iiyama, de X2483HSU B1 uit mijn hoofd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timonthewize
thnx voor de info! Hij is besteld en word hopelijk dinsdag geleverd ;) Bedankt voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timonthewize
Alles is bijna binnen, boel gedoe gehad met SI Shop qua levering dus vandaag komen de laatste onderdelen binnen, alleen zag ik dat het moederbord maar 2 FAN aansluitingen heeft, een voor de CPU en een voor het System.
Maar ik heb 2 Fans in me systeem zitten. Moet ik dan perse een fan controller halen? Kan ik in de tussentijd een van de fans op de Molex zetten? Welke zal ik dan doen de intake fan of de outtake fan? En zal ik die fan dan op de 5V of op de 12V zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pokemoneuro
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 20-05 09:24
beetje late tip maar.. Gebruik een AMD Athlon X4 860K Boxed (is goedkoper) en misschien een MSI GeForce GTX 960 GAMING 2G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK_
  • Niet online

MK_

Pokemoneuro schreef op zondag 14 juni 2015 @ 23:05:
beetje late tip maar.. Gebruik een AMD Athlon X4 860K Boxed (is goedkoper) en misschien een MSI GeForce GTX 960 GAMING 2G
En wat is verder het voordeel om een 860k te nemen i.c.m een GTX960?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pokemoneuro
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 20-05 09:24
MK1998NL schreef op zondag 14 juni 2015 @ 23:12:
[...]

[...]

En wat is verder het voordeel om een 860k te nemen i.c.m een GTX960?
Het feit dat de 860k een hogere kloksnelheid heeft en de GTX960 beter is en een stukje goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK_
  • Niet online

MK_

Pokemoneuro schreef op zondag 14 juni 2015 @ 23:15:
[...]
Het feit dat de 860k een hogere kloksnelheid heeft en de GTX960 beter is en een stukje goedkoper.
Maar de i5 is nog steeds een pak sneller, en de R9 280X is ook sneller + meer VRAM. Beetje raar dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raw Freakz
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 01-05 14:06
Even ontopic: zit er bij je mobo of voeding geen extra kabeltje waar je fans op aan kan sluiten? Meestal is er wel een molex naar fan adapter te vinden of een 1 fan naar 2 of 3 splitter kabeltje aanwezig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timonthewize
Hey guys, bedankt nog voor het verder meedenken iig!

Ik heb nu het volgende:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4460 Boxed€ 180,95€ 180,95
1Gigabyte GA-H81M-HD3€ 53,49€ 53,49
1Sapphire R9 280X 3GB GDDR5 TOXIC€ 180,-€ 180,-
1Seagate Desktop HDD ST1000DM003, 1TB€ 48,50€ 48,50
1BitFenix Comrade Zwart€ 30,95€ 30,95
1BenQ GW2265HM Zwart€ 109,-€ 109,-
1Scythe Kaze Master Pro 5.25€ 35,95€ 35,95
1Gelid Solutions Silent 12, 120mm€ 5,37€ 5,37
1CM Storm Octane - Gaming Gear Combo€ 38,66€ 38,66
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 50,51€ 50,51
1Antec VPF Series 450W€ 51,30€ 51,30
1Crucial BX100 250GB€ 82,95€ 82,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 687,63

Ik heb 2e hands een Toxic r9 280x gehaald, en draait super. Alleen rammelt het middelste fannetje, zit nog even te twijfelen om hem RMA te doen.
Heb eigenlijk niet zoveel zin om na nog geen maand een PC te hebben, weer 4-6 weken op een RMA te moeten wachten.
Wat is jullie advies? Temp gaat niet hoger dan 78 graden op max belasting qua mijn gebruik. Wachten tot de middelste fan er mee kapt? Of niet zeuren en gewoon RMA doen?

De fan heb ik inmiddels opgelost door 2e hands een Kazer fancontroller te kopen 2ehands voor 2 tientjes, draait ook mooi.

Bij het MOBO zat helaas geen stekkertje voor de fan, maargoed geen super duur MOBO dus was ook wel te verwachten.

Nogmaals dank voor alle reacties en meedenken, heeft me een hoop tijd bespaard en een boel geleerd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK_
  • Niet online

MK_

Heb ik je al verteld dat we gek zijn op foto's? Nou, we zijn gek op foto's :9 Er is zelfs een speciaal topic voor, Het Show je Build! Topic :P

Veel plezier ermee en succes met bouwen!

Pagina: 1