[Python] Framework en Database op Raspberry Pi

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firesphere
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 11-09 05:38

Firesphere

Yoshis before Hoshis

Topicstarter
Ik wil graag een python applicatie laten draaien op een RPi. Hiervoor heb ik onder anderen een database nodig.

Mijn eigen ervaring met SQLite3 is goed, maar ik weet niet in hoeverre het geschikt is voor de applicatie zelf.

Nu heb ik wel wat onderzocht, maar niet direct ervaringen kunnen vinden van hoe het een en ander zich gedraagt qua performance.

Dus, hierbij mijn vraag, wat is een geschikt lichtgewicht framework dat ik kan gebruiken op de RPi? Django lijkt mij overkill, volgens mij moet het kleiner kunnen (Misschien zelfs zonder framework?), maar ik heb er domweg de kennis niet voor en de reviews en adviezen op o.a. StackOvervlow etc. zijn nogal wisselend.
Ik zat te denken aan Flask, maar daar heb ik dan weer 0 ervaring mee.

Daarnaast twijfel ik tussen SQLite3 en PostgreSQL. Postgres is natuurlijk technisch gewoon beter, maar een stuk zwaarder op het systeem. Helemaal op een RPi.

[ Voor 4% gewijzigd door Firesphere op 15-05-2015 15:55 ]

I'm not a complete idiot. Some parts are missing.
.Gertjan.: Ik ben een zelfstandige alcoholist, dus ik bepaal zelf wel wanneer ik aan het bier ga!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09-09 17:48
Momentje, ik zal even koffie zetten om in het dik te zien watvoor applicatie het om gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firesphere

Firesphere

Yoshis before Hoshis

Topicstarter
mcDavid schreef op zaterdag 16 mei 2015 @ 17:33:
Momentje, ik zal even koffie zetten om in het dik te zien watvoor applicatie het om gaat.
Doet er niet toe in de lijn van de vraag. Ik vraag wat het beste/soepelste framework is. Niet of de applicatie die ik aan het maken ben zo geweldig is.

.Gertjan.: Ik ben een zelfstandige alcoholist, dus ik bepaal zelf wel wanneer ik aan het bier ga!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schmm
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 28-07 17:06
Firesphere schreef op zaterdag 16 mei 2015 @ 17:34:
[...]

Doet er niet toe in de lijn van de vraag. Ik vraag wat het beste/soepelste framework is. Niet of de applicatie die ik aan het maken ben zo geweldig is.
De vraag is volgens mij toch wel relevant, want het is de vraag hoe zwaar je het systeem gaan belasten.

Ik heb zelf heel positieve ervaringen met python, php met databases SQL3lite en MySQL.

Echter blijft het afhankelijk hoe zwaar de applicatie de Raspberry gebruikt.

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firesphere

Firesphere

Yoshis before Hoshis

Topicstarter
schmm schreef op zaterdag 16 mei 2015 @ 17:36:
[...]

De vraag is volgens mij toch wel relevant, want het is de vraag hoe zwaar je het systeem gaan belasten.

Ik heb zelf heel positieve ervaringen met python, php met databases SQL3lite en MySQL.

Echter blijft het afhankelijk hoe zwaar de applicatie de Raspberry gebruikt.
Ik vraag wat het beste lightweight framework is, in combinatie met welke (No)SQL. Niet of de applicatie die ik moet gaan bouwen geschikt is of niet te zwaar is.

Het lijkt mij totaal irrelevant wat de applicatie moet gaan doen. Ik zoek de beste lightweight kale oplossing, niet "het beste voor wat ik wil bouwen", aangezien dat laatste irrelevant is omdat ik er nog niet aan ben begonnen en nog elke kant op kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• samo
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 11-09 19:22

samo

yo/wassup

-knip- (dacht dat ik dit niet had gepost)

[ Voor 78% gewijzigd door samo op 17-05-2015 08:56 ]

Bekend van cmns.nl | ArneCoomans.nl | Het kindertehuis van mijn pa in Ghana

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firesphere

Firesphere

Yoshis before Hoshis

Topicstarter
Dat is dus wat ik zoek. Ik ken Django, maar die overhead vind ik persoonlijk teveel. Ik zoek dus de gulden middenweg in deze. Wat ik er mee wil gaan doen is niet belangrijk, ik kan verder prima m'n weg vinden in Python en Frameworks. Ik zoek de beste middenweg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09-09 17:48
Sja als je met je specificaties niet verder kunt komen dan "lightweight" dan is géén framework idd het beste.

Er bestaat niet zoiets als een allesomvattende beste manier om alles te doen wat je maar kunt bedenken dus zonder te weten wat je wilt gaan doen slaat je vraag gewoon helemaal nergens op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• armageddon_2k1
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-07 10:18
Ik heb zelf hele positieve ervaringen met Flask via Gunicorn op de Raspberry Pi B+. Dat kan ik aanraden. Vrij weinig overhead en rap op te zetten.

Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firesphere

Firesphere

Yoshis before Hoshis

Topicstarter
mcDavid schreef op zaterdag 16 mei 2015 @ 18:06:
Sja als je met je specificaties niet verder kunt komen dan "lightweight" dan is géén framework idd het beste.

Er bestaat niet zoiets als een allesomvattende beste manier om alles te doen wat je maar kunt bedenken dus zonder te weten wat je wilt gaan doen slaat je vraag gewoon helemaal nergens op.
Ik wil het draaien op een RPi, dat staat duidelijk vermeld.
Ik vraag naar ervaringen met een framework. Staat duidelijk vermeld.

Wat de applicatie uiteindelijk moet gaan doen is iets wat er niet toe doet, dat vraag ik namelijk niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• efan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
is textdb ( http://monkey.org/~phy/txtdb/ )misschien bruikbaar? of een andere flat file database zoals blitz-db?

[ Voor 7% gewijzigd door efan op 16-05-2015 18:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• armageddon_2k1
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-07 10:18
Firesphere schreef op zaterdag 16 mei 2015 @ 18:10:
[...]

Ik wil het draaien op een RPi, dat staat duidelijk vermeld.
Ik vraag naar ervaringen met een framework. Staat duidelijk vermeld.

Wat de applicatie uiteindelijk moet gaan doen is iets wat er niet toe doet, dat vraag ik namelijk niet.
Tuurlijk wel. Als ik jou een uber-lightweight framework aanraadt waar ik hele goede ervaringen mee heb, maar als jij aan de gang gaat je erachter komt dat je je favoriete DB maar heel moeilijk kan aanspreken omdat het framework een of ander esoterisch magic method systeem heeft en een experimenteel in CPython gecompileerde kernel met Pascal binding heeft (of weet ik veel wat) dan ben jij niet blij.
Django lijkt mij overkill, volgens mij moet het kleiner kunnen (Misschien zelfs zonder framework?)
Waarom is het overkill? Het voldoet aan alles wat je wil, want mensen hebben er goede ervaringen mee en je kan er applicaties mee draaien. Maar jij hebt nog een intern subsetje requirements in je hoofd die je niet deelt en wij niet kunnen ruiken wat dat is.

Django voldoet, Flask voldoet en een daemon-process met ZeroMQ voldoet. De wereld aan mogelijkheden. Waarom kies je er niet gewoon eentje en ga je aan de slag.

[ Voor 5% gewijzigd door armageddon_2k1 op 16-05-2015 18:43 ]

Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soultaker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 04:30
PostgreSQL is te zwaar voor een Raspberry Pi. SQLite is dus een betere keuze; die zal in de praktijk een stuk sneller werken.

De voordelen van PostgreSQL zijn vooral dat 'ie beter is in het afhandelen van concurrent transactions, en in het optimaliseren van complexe queries. Aangezien je rekenkracht op een Raspberry Pi sowieso beperkt is, denk ik dat je daar weinig baat bij zult hebben. SQLite lijkt me dus de beste keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firesphere

Firesphere

Yoshis before Hoshis

Topicstarter
Soultaker schreef op zaterdag 16 mei 2015 @ 18:43:
PostgreSQL is te zwaar voor een Raspberry Pi. SQLite is dus een betere keuze; die zal in de praktijk een stuk sneller werken.

De voordelen van PostgreSQL zijn vooral dat 'ie beter is in het afhandelen van concurrent transactions, en in het optimaliseren van complexe queries. Aangezien je rekenkracht op een Raspberry Pi sowieso beperkt is, denk ik dat je daar weinig baat bij zult hebben. SQLite lijkt me dus de beste keuze.
Dat was wat ik al een beetje had verwacht, maar niet had gehoopt. SQLite3 is inderdaad gewoon vele malen lichter dan Postgres. Ik hoop dat ik het af kan met SQLite. Maar hoopte ook een beetje op "Ach, een Pi kan Postgres makkelijk hebben". So be it :)
armageddon_2k1 schreef op zaterdag 16 mei 2015 @ 18:42:
[...]

Tuurlijk wel. Als ik jou een uber-lightweight framework aanraadt waar ik hele goede ervaringen mee heb, maar als jij aan de gang gaat je erachter komt dat je je favoriete DB maar heel moeilijk kan aanspreken omdat het framework een of ander esoterisch magic method systeem heeft en een experimenteel in CPython gecompileerde kernel met Pascal binding heeft (of weet ik veel wat) dan ben jij niet blij.

[...]

Waarom is het overkill? Het voldoet aan alles wat je wil, want mensen hebben er goede ervaringen mee en je kan er applicaties mee draaien. Maar jij hebt nog een intern subsetje requirements in je hoofd die je niet deelt en wij niet kunnen ruiken wat dat is.

Django voldoet, Flask voldoet en een daemon-process met ZeroMQ voldoet. De wereld aan mogelijkheden. Waarom kies je er niet gewoon eentje en ga je aan de slag.
Aangezien ik op stap 0 van m'n applicatie sta, is die keuze juist van belang. De subset requirements is dat het moet draaien op een RPi, de interface moet kunnen refreshen en tegen de GPIO moet kunnen praten en tegen de DB engine die ik kies. Meer niet, dus dat is echt niet van belang. Als ik kies voor een framework wat er voor zorgt dat de Pi constant op 50% load zit, alleen maar door het framework, terwijl een lightweight framework (wat ik niet ken) dat kan voorkomen, dat wil ik weten.
Oftewel, er is genoeg informatie.

En waarom ik niet gewoon "eentje kies en aan de slag ga" is juist omdat ik niet achteraf de verkeerde keuze wil maken, dus ik vraag de experts hier. Wie heeft er ervaring mee, waarmee maak ik de minste kans bloatware voor een RPi te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• efan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
SQLite lijkt me inderdaad een prima keuze, echter aangezien je niet kunt/wilt aangeven wat de app doet....??
flat-file is het lichtst, echter als je grotere databases hebt/verwacht, zou ik inderdaad SQLite overwegen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firesphere

Firesphere

Yoshis before Hoshis

Topicstarter
ido schreef op zondag 17 mei 2015 @ 01:36:
SQLite lijkt me inderdaad een prima keuze, echter aangezien je niet kunt/wilt aangeven wat de app doet....??
flat-file is het lichtst, echter als je grotere databases hebt/verwacht, zou ik inderdaad SQLite overwegen
Tja, meer dan "praten met de GPIO en de HDMI out en een externe browser" kan/mag ik niet zeggen.Qua database is het niet groot, maar het moet wel data aankunnen van de C&C server (nee, het is geen malware ;) )
Ik ben alleen niet bekend genoeg met de Python frameworks. Het moet lightweight zijn vanwege de pi. GPIO aanspreken etc. is een kwestie van een library importeren, dat maakt geen fluit uit volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hydrargyrum
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19-09-2024
In dat geval ben ik fan van flask en zijn extensies, zoals flask-sqlite. Dat draait prima op mijn vps met rpi-achtige specs (1 xeon core, 512 mb ram en hdd storage). Als je wilt beginnen met flask kan je http://blog.miguelgrinber...torial-part-i-hello-world deze het beste volgen, en om te deployen werkt http://vladikk.com/2013/0...ask-with-nginx-on-ubuntu/ erg fijn. Als je liever code uit wil pluizen i.p.v. kan ik je een voorbeeldje van een flask app volgens de tutorial van Miguel Grinberg sturen, dan moet ik dat even op github gooien
Pagina: 1