Maximale performance M.2 slot?

Pagina: 1
Acties:

• Referix
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 20-01 17:04
Hi Tweakers,

Ik zie door de bomen het bos niet meer, dus ik kom hier even om hulp smeken.

Momenteel draait Windows 7 bij mij nog op een Samsung 840 EVO. Met het oog op de Windows 10 release deze zomer en de bekende problemen betreft de performance drops van de 840 EVO wil ik dus graag een SSD upgrade gaan doen.

Nu heb ik bij de buren een hele interessante review gelezen over de Samsung SM951 256GB M.2 SSD en heb ik min of meer besloten dat dit de opvolger wordt van mijn EVO.

Nu het complexe gedeelte:
Mijn moederbord is een Asus Z97 Deluxe. Deze beschikt over M.2 support. Echter heb ik wel tweemaal een GTX 760 in SLI draaien.
Mijn vraag is dan ook: Haal ik de perfomance van mijn videokaarten en/of M.2 SSD niet onderuit als ik deze in dat slot prik?
Ik lees her en der tegenstrijdige berichten dus ik hoop dat jullie een definitief antwoord kunnen geven zodat ik op korte termijn tot aanschaf over kan gaan.

Alvast vriendelijk bedankt! :)

• Koninkje
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10-12-2025

Koninkje

Succes niet gegarandeerd.

Ik heb ergens gelezen dat een m.2 of via sata gaat of via pci-express. Is dat niet afhankelijk van het moederbord icm de processor?

[ Voor 6% gewijzigd door Koninkje op 15-05-2015 13:35 ]

Show me your moves.

Verwijderd

Dat ligt eraan hoe de M.2 is aangesloten.

Je processor biedt normaliter 16 keer PCI-express 3.0 (of 2.0 als je oudere chip hebt) en daarnaast nog eens 4 lanes PCI-express 2.0 - of althans vergelijkbare bandbreedte. Officiëel heedt dit DMI-interface. Deze verbindt de processor met de (southbridge) chipset. Hier hangt dus alle USB en SATA en audio en andere meuk aan. Maar de chipset levert vaak ook één of twee PCI-express 2.0 poorten, of een Mini-PCIe slot. Ook extra chipjes worden allemaal via de chipset betrokken. Maar je hebt dus maar 2.0GB/s in totaal, dat deel je met een heleboel apparaten.

Je videokaarten echter betrekken hun PCIe direct van de chipset. Dat zijn dedicated point-to-point interfaces. Dus die gebruiken zorgt er niet voor dat andere poorten minder snel zijn. Dus je kunt prima SLI gebruiken en dat stoort niet met de bandbreedte van de chipset. Wel zorgt je SLI-opstelling er voor dat je x8/x8 lanes draait ipv x16. Want je CPU biedt maar 16 lanes.

Sommige bordjes hebben een PLX-chip. Die kan de bandbreedte verder opdelen. Dat kan ervoor zorgen dat je wat bandbreedte kunt wegkapen bij de 16 lanes die de CPU direct levert. Ik ben zelf overigens geen voorstander van dit soort chips, maar het kan er voor zorgen dat je meer flexibiliteit hebt waar de lanes naartoe gaan.

• Ravefiend
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-01 10:09

Ravefiend

Carpe diem!

Zoals CiPHER al aan gaf, je kan dit enkel bepalen aan de hand van een diagram waarin de PCIe lanes op aangegeven zijn. Voor jou bord, heb ik dit gevonden:

http://www.tweaktown.com/...locking-guide/index3.html

Afbeeldingslocatie: http://imagescdn.tweaktown.com/content/6/5/6572_12_asus_z97_pro_intel_z97_motherboard_circuit_and_overclocking_guide.png

Combineer bovenstaand plaatje met dit:

Afbeeldingslocatie: http://media.bestofmicro.com/W/9/435321/original/Z97-Block-Diagram-600.png

Zo kan dus concluderen dat je M.2 slot een maximale bandbreedte heeft van 2 PCIe 2.0 lanes ter beschikking heeft, oftewel 1000MB/s. In het artikel van TweakTown spreekt men wel over PCI-e 3.0 maar dat is een typo. De Z97 PCH levert 8 PCI-e 2.0 lanes maar ik vermoed dat de oorzaak van deze verwarring te wijten is aan het feit dat de ASM1480 "up to PCI-Express Rev.3.0" aan kan, maar dat is dus niet het geval op jou bord.

• Referix
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 20-01 17:04
Bedankt voor bovenstaande reacties. Zoals ik al verwacht had zit het technisch best wel complex in elkaar.
Nog een paar opmerkingen:

- Op de website van Asus staat het volgende in de beschrijving van mijn moederbord: "Met twee native PCI Express 2.0 bandbreedte, ondersteunt M.2 gegevensoverdrachtssnelheden tot 10 Gbit/s "
Is dit dan simpelweg marketinggelul of moeten er daarvoor ergens concessies worden gedaan?

- Op bovenstaande afbeelding van Ravefiend wordt de Z97 Pro besproken, ik beschik echter over de Z97 Deluxe. Of dit verder iets wijzigt aan de conclusie betwijfel ik.

Samenvattend: Uit bovenstaande reacties heb ik begrepen dat ik niet het maximale rendement uit de genoemde M.2 SSD kan halen. Is ie dan uberhaubt wel het overwegen waard vraag ik me af ..

• Ravefiend
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-01 10:09

Ravefiend

Carpe diem!

Referix schreef op vrijdag 15 mei 2015 @ 15:12:
- Op de website van Asus staat het volgende in de beschrijving van mijn moederbord: "Met twee native PCI Express 2.0 bandbreedte, ondersteunt M.2 gegevensoverdrachtssnelheden tot 10 Gbit/s "
Is dit dan simpelweg marketinggelul of moeten er daarvoor ergens concessies worden gedaan?
Dit is overeenkomstig met de 2 PCI-e lanes: 10 Gbit/s is ongeveer 1000 MB/s (1GB/s), geen consessies tenzij je het combineert met je SATAExpress.
Referix schreef op vrijdag 15 mei 2015 @ 15:12:
- Op bovenstaande afbeelding van Ravefiend wordt de Z97 Pro besproken, ik beschik echter over de Z97 Deluxe. Of dit verder iets wijzigt aan de conclusie betwijfel ik.
Dit had ik ff niet opgemerkt maar ik ga er van uit dat de opzet vergelijkbaar gaat zijn. Eventueel kan je eens alle ASMEDIA chips op je moederbord zoeken. :+
[b][message=44238433,noline]Samenvattend: Uit bovenstaande reacties heb ik begrepen dat ik niet het maximale rendement uit de genoemde M.2 SSD kan halen. Is ie dan uberhaubt wel het overwegen waard vraag ik me af ..
Volgens de buren haalt de Samsung SM951 "ruim 1600 MB/s bij lezen en bijna 1250 MB/s bij schrijven" dus dat gaat zonder twijfel gecapped worden op 1000 MB/s. Ik verwacht echter niet dat je dat onmiddelijk gaat merken want real-life kijk je beter naar de mixed workloads.
Pagina: 1