laptop scherm kapot - nieuwe of repareren? studentenlaptop

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordismijnnaam
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 20-03 09:52
Momenteel heb ik een Asus n55sf (degelijke i7 laptop uit 2011-2012) met SSD (later zelf toegevoegd). Het scherm is stuk en met een externe monitor heb ik wel beeld. Omdat ik vaak in de trein zit en mijn laptop bijna overal mee naar toe neem ga ik er van uit dat het scherm gewoon stuk is gegaan. Vervelend maar niets aan te doen. De rest werkt namelijk wel naar behoren.
Ik ben student en werk vaak in de Bibliotheek, op de uni of ergens anders. Een kapot scherm is voor mij dus een groot gemis. Nou heb ik drie opties:
1. Het scherm laten vervangen en dus nog even door werken met deze laptop
Weet iemand of dit een degelijke oplossing is? Wat ben ik hier voor ongeveer kwijt? Waar kan ik dit het beste laten doen?
2. Een nieuwe laptop aanschaffen die net wat lichter en kleiner is
Als student ben ik natuurlijk budget gebonden. Ik kan de SSD in mijn Asus kan ik over zetten naar de volgende laptop en hoef ik geen zware programma’s te draaien.
3. Een ultra-portable 11’ of Chromebook
Voor het mobile werk op de uni, voor het zwaardere werk kan ik mijn laptop dan thuis gebruiken als desktop. Ik zal hiervoor wel een monitor moeten schaffen.

Wat ga je met je laptop doen?
Windows, geen games, sporadisch een keer Photoshop gebruiken, voornamelijk internet en het office pakket. Een fijn toetsenbord is een must. Mijn laptop staat vaak de hele dag aan.

Wat is je budget?
Lastig te zeggen, hangt af van het verschil tussen de koste van de reparatie en het aanschaffen van een nieuwe.
Ongeveer 600,- ?

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Ja. Maar geen ultrabook, regelmatig heb ik mijn 4 usb poorten vol zitten en ik denk dat de prijs/rekenkracht/kwaliteit van een ultrabook lager is dan die van een degelijke normale laptop. De accu maakt mij niet uit. De accu in mijn Asus gaat ongeveer drie kwartier mee en dat is nooit een probleem geweest. Op alle werkplekken zijn genoeg stopcontacten en ik hecht meer waarden aan een snelle pc dan een accu die lang mee gaat.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Nee. Ik ben niet merk gebonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Scherm vervangen is best eenvoudig als je een beetje handig bent en een scherm kost je ongeveer 60 euro op ebay. http://www.ebay.com/itm/A...ain_0&hash=item2ed4be3db9

Als je niet handig bent is er misschien wel een tweaker in de buurt die het voor je wilt doen. Laten repareren bij een bedrijf is vaak een stuk duurder (150-200 euro).

[ Voor 18% gewijzigd door Ernemmer op 15-05-2015 13:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:21
Ik heb recent een scherm vervangen, scherm zelf was 79 euro (full hd, non-glare) en voor het vervangen hoefde zelf de laptop niet open (alleen het scherm). De winkel waar ik dit gekocht heb bood het aan om voor 25 euro te vervangen. Prima optie dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slaut
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 12-05 15:49
Ernemmer schreef op vrijdag 15 mei 2015 @ 13:05:
Scherm vervangen is best eenvoudig als je een beetje handig bent en een scherm kost je ongeveer 60 euro op ebay. http://www.ebay.com/itm/A...ain_0&hash=item2ed4be3db9

Als je niet handig bent is er misschien wel een tweaker in de buurt die het voor je wilt doen. Laten repareren bij een bedrijf is vaak een stuk duurder (150-200 euro).
Let even op dat hier nog eens zoveel bijkomt aan verzendkosten.

Ook deze (http://www.ebay.com/itm/L...ain_0&hash=item2a193090ed) kost bijna €83 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordismijnnaam
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 20-03 09:52
Bedankt voor de reacties, een nieuw scherm is inderdaad niet zo duur. Weet iemand hoe ik kan checken of ik het scherm met LED of CCFL Backlight heb?
Some laptops use LED Backlight screen and CCFL Backlight screen in the same laptop model. Please make sure your original screen is same type (LED backlight) screen as we list on the item specifics.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:21
Ik zou, zeker als je er geen verstand van heb, zo'n ding niet op e-bay bestellen. Mijn scherm kwam gewoon bij een winkel 'om de hoek' vandaan, die zorgen er wel voor dat je de juiste hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PsychoMantis_NL
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 12-05 16:58

PsychoMantis_NL

PSN: PsychoMantis_NL

Ik zou zo'n ding zeker zelf vervangen, zo moeilijk is dat allemaal niet. Het is niet meer als wat schroefjes los draaien, kabeltjes losmaken, het nieuwe scherm aansluiten en de boel weer dichtschroeven.

Ik zou even in je instructieboekje kijken of er daar een onderdeelnummer vermeld staat voor je scherm, dat zoekt wat makkelijker als "Asus N55SF scherm". Mocht je geen onderdeelnummer in je boekje kunnen vinden, dan kun je op Youtube ongetwijfeld een filmpje vinden waarbij ze jouw type laptop uit elkaar halen. Dit kun je dan a.d.h.v. het filmpje zelf doen, zodat je het nummer van het onderdeel af kunt lezen, er zal best wel een stickertje op je scherm zitten met het betreffende onderdeelnummer.

Het subnummer van de laptop zal trouwens voor het filmpje niet zo interessant zijn, en ik schat dat zelfs een filmpje van de 17" variant (als die er is, daar heb ik niet naar gekeken) voldoende zou zijn om uit te vogelen hoe je hem uit elkaar kunt halen. Ik zou daarbij vooral even opletten waar de zwakkere LIF/ZIF connectors zitten zodat je die niet per ongeluk stuk trekt.

Of je daarna je scherm bij Asus, Ebay of de winkel om de hoek bestelt moet je uiteraard zelf weten, als het maar een betrouwbare zaak is :p

[ Voor 9% gewijzigd door PsychoMantis_NL op 19-05-2015 10:46 ]

PsychoMantis_NL @ Battlefield || Red Dead Redemption || GTA V

Pagina: 1