Toon posts:

harddisk activatie ?? DOA melding door leverancier afgekeurd

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb laatst 2 3 Tb Toshiba harddisks besteld bij een webshop om in een NAS te gebruiken. Bij plaatsen in de NAS bleek een van de meteen te functioneren en maakt deze nu deel uit van een RAID1, samen met een oude 1 Tb schijf. De andere geeft echter geen krimp. Ik heb deze harddisk ook nog geprobeerd in een externe sata cradle, die via usb op de computer aangesloten, ook geen response.

harddisk opgestuurd ovv DOA. Onderstaand de reactie van de technische dienst van de webshop:

"Het product is getest door onze technische dienst echter deze heeft geen defect kunnen constateren.
Zij geven aan dat het bestelde product niet meteen herkend wordt, maar eerst geactiveerd dient te worden.
Het product werkt daarna naar behoren."

Bij mij roept dit de volgende vragen op:
- wat is harddisk activatie? Nog nooit van gehoord. Wel van Windows activatie
- waarom werkte de andere harddisk wel meteen zonder 'activatie' in mijn nas (zyxel nsa 320) ?

Ik hoop dat iemand wat insights voor me heeft.
Dank!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Ik zou ze gewoon even bellen en het aan hun vragen.

Hoi!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Verwijderd schreef op vrijdag 15 mei 2015 @ 11:28:
Bij mij roept dit de volgende vragen op:
- wat is harddisk activatie? Nog nooit van gehoord. Wel van Windows activatie
- waarom werkte de andere harddisk wel meteen zonder 'activatie' in mijn nas (zyxel nsa 320) ?

Ik hoop dat iemand wat insights voor me heeft.
Dank!
Een nieuwe harde schijf moet normaal gesproken eerst geïnitialiseerd worden, waarbij deze een GPT of MBR partitietabel krijgt. Blijkbaar kan jouw NAS dat niet doen met als gevolg dat deze niet herkend wordt.

Wanneer je deze op een Windows-pc aansluit en naar start -> uitvoeren -> compmgmt.msc (ENTER) -> opslag -> schijfbeheer (staat bijna onderaan) gaat krijg je als het goed is automatisch die mogelijkheid aangeboden.
Even screenshotje erbij gezocht:
Afbeeldingslocatie: https://hostr.co/files/75Qaekm/Schijf.png
Als je hdd een capaciteit van 2TB of minder heeft -> MBR, meer dan 2TB: GPT kiezen.

Dan is je hdd bijna klaar voor gebruik, je hoeft dan alleen nog een partitie aan te maken en te formatteren.

[ Voor 8% gewijzigd door Raven op 15-05-2015 11:43 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• NLKornolio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 23-01 17:45

NLKornolio

BF3/BF4: NLKornolio

Nieuwe schijven zijn meestal inderdaad niet zichtbaar tot je bovenstaand truukje heb uitgehaald. Wanneer de schijf gepartinoneerd is heb je dit problem voor andere pc's niet meer.

Een van de schijven zal wel eerder gebruikt zijn dan of de NAS is een beetje brak, schijf niet als hun hem in eigen test computer waarschijnlijk wel zien.

[ Voor 60% gewijzigd door NLKornolio op 15-05-2015 11:50 ]

• QinX
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 22-01 19:25

QinX

Shai-Hulud

Maar zelfs voordat je deze activatie zou moeten doen, moet er een driver worden geïnstalleerd, heeft OP dit zien gebeuren?

Daarnaast zijn de suggesties leuk en aardig, maar als de schijven meteen in een NAS gepropt worden moeten ze ook automatisch geïnitialiseerd worden. Belabberde NAS als deze dat niet voor je kan doen.

http://tweakers.net/productreview/user/184256

• BartNL
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20-01 22:48
Rare conclusie inderdaad wanneer TS twee schijven koopt waarvan eentje wel werkt en de ander niet?

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

BartNL schreef op vrijdag 15 mei 2015 @ 11:46:
Rare conclusie inderdaad wanneer TS twee schijven koopt waarvan eentje wel werkt en de ander niet?
Uit de startpost: "Zij geven aan dat het bestelde product niet meteen herkend wordt, maar eerst geactiveerd dient te worden."

Dat lees ik als: hdd kan vóór initialisatie niet herkend worden door de NAS.

Maar waarom? Geen idee. Misschien dat de ander al geïnitialiseerd was. Zou bij een echte nieuwe niet voor moeten komen volgens mij.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• BartNL
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20-01 22:48
dat is juist het vreemde, je verwacht dat in een NAS identieke schijven hetzelfde reageren. Ik vind het een vreemd advies dat je een schijf onder Windows zou moeten activeren om deze in een NAS te kunnen gebruiken.
Ik sluit niet uit dat TS iets niet goed gedaan heeft maar ik zou verwachten dat wanneer hij één schijf kan vervangen de tweede ook zou moeten lukken. Wanneer daarbij dan een 3TB schijf in zijn geheel niet herkend wordt door de NAS kan aan veel zaken liggen maar missende activatie onder Windows lijkt mij niet logisch.

@TS
stel je vraag aan de webwinkel en vermeld dat één schijf het wel deed?

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 10:25
-Ik heb nog nooit gehoord van harddisks die eerst geactiveerd moet worden. Heb ook geen idee wat ik me er bij voor moet stellen. Stimuleren? Bemoedigend toespreken?
-Ik neem aan dat je de schijf nu weer terug hebt, en dat hij het nu wel doet?

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:40

OgWok

U.N.C.L.E.

zetje01 schreef op vrijdag 15 mei 2015 @ 12:39:
-Ik heb nog nooit gehoord van harddisks die eerst geactiveerd moet worden. Heb ook geen idee wat ik me er bij voor moet stellen. Stimuleren? Bemoedigend toespreken?
-Ik neem aan dat je de schijf nu weer terug hebt, en dat hij het nu wel doet?
IDD. Kletspraat van de webshop. (Als het wel zo zou zijn, dan zou het wel op de HD staan vermeldt.)

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

Verwijderd

Topicstarter
@bartNL: ik heb deze vragen al een tijdje uitstaan. De support afdeling chat functie van Companic is echter altijd offline en er is een aardige dame die zegt dat ze mijn vragen doorstuurt aan de support, maar ik heb nog geen antwoord.

Dan toch maar een 1 euro support telefoontje eraan wagen ;-)

PS: beide harddisks zijn nieuw verzegeld in fabrieksverpakking (doos,folie etc) aangeleverd, dus onwaarschijnlijk dat 1 vd 2 al geinitialiseerd is en de ander niet.

Mijn Nas Zyxel nsa320, is prima in staat om harddisks te initialiseren. Eerst met 2 x 1 Tb disks. Daarvan is 1 kapot en nu vervangen door een 3 tb, die ook herkend en geinitialiseerd is. Er is geen reden aan te nemen dat de 2e 3 TB harddisk niet op dezelfde manier herkend en geinitialiseerd wordt..

[ Voor 56% gewijzigd door Verwijderd op 21-05-2015 09:22 ]

• Sir_Hendro
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 09:06
Lekker boeiend. Gewoon even eerst proberen zoals hierboven de HDD te activeren. Daarna formateren.

Zodra dat gedaan is komt het belangrijkste, namelijk even HDTune draaien en de health status (smart waardes) van de schijf controleren. Het wil nog wel eens gebeuren dat er hdd's worden geleverd met belabberde smart waardes waardoor hij alsnog direct terug naar de winkel mag. Dit voorkomt ook dat je op korte termijn negatieve ervaring krijgt met deze hdd. Zo kan het gebeuren dat lezen en schrijven ineens heel moeizaam gaat en wat blijkt, bad sectors all over the place. Het is echt een kleine moeite om voor het gebruik even de smart waardes te controleren en je weet meteen waar je aan toe bent.

Het beste controleer je dan direct bij aanschaf. Nogmaals na 6 maanden, dan nogmaals na 6 maanden en tot slot 1x per jaar.

Meer info in dit topic:
Check je SMART

[ Voor 3% gewijzigd door Sir_Hendro op 21-05-2015 09:38 ]

GTA VI - All aboard the hype train!!

Pagina: 1