Drivers na clean install windows 8.1

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 431698

Topicstarter
Tijdje geleden een clean install van windows 8.1 uitgevoerd op mijn zelfbouw-pc. Graag wilde ik weten wat jullie stappen zijn na een dergelijke installatie, en dan met name wat jullie doen qua drivers. In mijn situatie heeft de windowds installatie voorzien in alle benodigde drivers en heb ik alleen de meest recente videokaart driver zelf gedownload. In principe werkt alles gewoon, maar mis ik een optimalisatieslag of is er ook niet meer dan dit benodigd?? Wat zouden jullie anders hebben gedaan? Graag jullie advies..

Componenten PC
Moederbord: Asrock P55 Pro/USB3
Processor: Intel i5-760
Videokaart: Sapphire HD 6850 (AMD)
Werkgeheugen: Kingston Hyper 2x2gb 1600 CL9
HHD: Samsung ..... 1TB
(dit is wat ik even snel kan achterhalen, is er meer info benodigd?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10-07 17:11
Nou opzich werken de standaard windows drivers meestal wel prima, met name bij moederborden.
Je zou op de site van asrock kunnen kijken of ze daar iets speciefieks hebben, maar je mist niet veel.

Computer says no

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soggney
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 22:32

Soggney

Zeekomkommer

Na de (her)installatie van een OS haal ik altijd het cdtje uit de doos van mobo om de drivers opnieuw te installeren.

Statement of Soggney, If you find anything offensive, I will not care. Inventory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRoot
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10-07 12:36

DaRoot

Some say...

Ik pak meestal de Snappy Driver installer, werkt erg goed, zonder spyware/adware etc.
https://code.google.com/p/snappy-driver-installer/

Insured by MAFIA - You hit me, we hit you!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLKornolio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 10-07 15:39

NLKornolio

BF3/BF4: NLKornolio

De windows drivers zijn gemaakt voor de basis funcionaliteiten van deze devices. Het zorgt dat het werkt maar geeft niet eventuele extra features van de fabrikant.

Zeker voor moederboarden raad ik je aan om de drivers van de fabrikant te installaleren. De drivers voor je chipset en HDD controllers geven je toch de xtra functionaliteit of snelheid.
Gewoon even downloaden van de site aangezien de meeste cd drivers outdated zijn.

Daarnaast download ik dan de meeste driver maar installeer ik ze via devicemanagement. Door het device zelf te laten zoeken in mijn map waar de drivers zijn gedownload, zorgt er tevens voor dat je geen conflicten krijgt door de drivers lulkraak allemaal af te trappen.

[ Voor 35% gewijzigd door NLKornolio op 15-05-2015 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KRAI.7
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10-07 13:04

KRAI.7

Bwoah...

Gebruik zelf DriverPack Solutions, werkt prima en je kan zelf kiezen welke drivers je wilt installeren of dat je alles in 1 klap wilt installeren, geeft ook aan als er drivers ge-update kunnen worden. Binnen een paar minuten al je drivers geïnstalleerd :) Zijn er speciale features in je moederbord/overige apparaten die aparte drivers vereisen en die niet in bovenstaand pakket zitten kijk ik even op de site van de fabrikant zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 672534

Je hebt toch CD/DVD bij de hardware met drivers er op?
Start\Configuratiescherm\Alle Configuratiescherm-onderdelen\Apparaatbeheer
opent C:\WINDOWS\system32\devmgmt.msc
Zie je hier gele uitroeptekens of vraagtekens?
In de eigenschappen van drivers (rechtsklik op een driver en klik op Eigenschappen) kan je in tabblad stuurprogramma drivers installeren/bijwerken.
Hiermee kan je zoeken op schijven of er nieuwere stuurprograma's zijn.
Ook je moederbord heeft drivers die je kan vernieuwen.
Maar de kans is groot dat als je de CD/DVD schijven gebruikt die bij de hardware horen je hiermee de goede drivers kan installeren door de CD/DVD te starten.
Check in de bios ook de instellingen en check bepaalde waarden van onder andere je videokaart en hoe dit in de bios is ingesteld.

ff off topic:
Met de volgende register bewerking heb je Apparaatbeheer, Schijfbeheer, Services en Systeemconfiguratie in het context menu van je stations.

Windows Registry Editor Version 5.00

[HKEY_CLASSES_ROOT\Drive\shell\141 Services]
"Icon"="filemgmt.dll"
@="Services"

[HKEY_CLASSES_ROOT\Drive\shell\141 Services\command]
@="\"C:\\WINDOWS\\system32\\mmc.exe\" \"C:\\WINDOWS\\system32\\services.msc\""

[HKEY_CLASSES_ROOT\Drive\shell\142 Systeemconfiguratie]
"Icon"="msconfig.exe"
@="Systeemconfiguratie"

[HKEY_CLASSES_ROOT\Drive\shell\142 Systeemconfiguratie\command]
@="msconfig.exe"

[HKEY_CLASSES_ROOT\Drive\shell\07 Schijfbeheer]
"Icon"="C:\\Windows\\System32\\shell32.dll,9"
@="Schijfbeheer"

[HKEY_CLASSES_ROOT\Drive\shell\07 Schijfbeheer\Command]
@="\"C:\\WINDOWS\\system32\\mmc.exe\" \"C:\\WINDOWS\\system32\\diskmgmt.msc\" "

[HKEY_CLASSES_ROOT\Drive\shell\05 Apparaatbeheer]
"Icon"="devmgr.dll,4"
@="Apparaatbeheer"

[HKEY_CLASSES_ROOT\Drive\shell\05 Apparaatbeheer\Command]
@="\"C:\\WINDOWS\\system32\\mmc.exe\" \"C:\\WINDOWS\\system32\\devmgmt.msc\""

[ Voor 42% gewijzigd door Anoniem: 672534 op 15-05-2015 12:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 431698

Topicstarter
Nee, ik heb geen vraagtekens/uitroeptekens bij het 'apparaatbeheer'.

Zojuist alle beschikbare drivers van de site van asrock geplukt, weliswaar voor windows 7 (8 staat er niet bij), en allemaal in een map geplaatst. Vervolgens in het apparaatbeheer per onderdeel laten zoeken naar een nieuwere/betere driver in de map waar ik zojuist alles had geplaatst. Na heel het lijstje te zijn afgegaan is er geen enkele driver 'beter/nieuwer', dus voorlopig is er niks gewijzigd.

Worden proggramma's als snappy driver en driverpack etc aanbevolen? In het verre verleden heb ik ooit zoiets geinstalleerd en daar was ik niet al te positief over. (alleen maar troep en virusjes van gekregen)...

Maar in dat geval betekent het dat mijn drivers e.d. gewoon in orde zijn en ik eigenlijk niks verder kan optimaliseren?

Edit:
Het verhaal begon eigenlijk omdat ik denk dat het e.e.a. nog niet helemaal lekker zit en daarom ben ik gaan zoeken naar mogelijke oorzaken, zodoende heb ik me bedacht dat het misschien door drivers komt. Ik heb namelijk twee (kleine) punten;
- de harde schijf: pc start gewoon redelijk snel. Eenmaal opgestart en alle opstartprogramma's geladen, duurt een actie vrij lang (bijvoorbeeld een map openen, of een bestand verwijderen). na 2-3 minuten loopt alles als een zonnetje.
- grafische kaart(?): bij games in full screen gebeurd het heel af en toe dat de scherm plotseling terugkeert naar windows.

gaat eigenlijk nergens over, maar zou wel prettig zijn als alles gewoon 100% werkt zoals zou moeten..

[ Voor 30% gewijzigd door Anoniem: 431698 op 15-05-2015 19:55 ]

Pagina: 1