Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

[CiP] Transformfactor

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• phaas
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 30-03 17:15
Inleiding

Een paar weken geleden kocht ik (in een redelijk impulsieve bui) een dual-opteron serverboard over van een mede-tweaker. De bedoeling was het huidige mobo te vervangen in mijn 'workstation'. Uiteindelijk heb ik maar besloten om alle hardware te vervangen en een nieuw workstation te bouwen. Nu is dit in mijn geval doorgaans een behoorlijke budget-aangelegenheid en zodoende is het meeste 2e hands, gekregen of komt het bij de afvalbak vandaan :) Ik schep er altijd groot genoegen in om zaken eindeloos te hergebruiken en dat is dan ook de reden dat ik heb besloten een nieuwe behuizing te bouwen, op basis van mijn oude.

Het serverboard heeft een eATX/SSI vormfactor en mijn behuizing een gewone ATX afmeting. De primaire reden dat ik ben begonnen met klussen is dus omdat het moederbord simpelweg niet in de kast past. Fysiek is er gelukkig een hoop ruimte, maar er zit nog het e.e.a. 'in de weg'. Toen er nog allerlei andere zaken niet bleken te passen, leek het me dat ik net zo goed opnieuw kon beginnen.

Doel/gebruik

Aangezien dit mijn 'hoofd pc' is/wordt, wordt deze voor een uiteenlopend aantal zaken gebruikt. Grotendeels is dat programmeerwerk (studie) en video- en render dingen. Verder wil ik graag wat gaan experimenteren met virtualisatie, één van de redenen dat ik voor deze processoren heb gekozen (nested page tables e.d.). Heel af en toe wil ook nog wel eens een game spelen, dus het is ook wel leuk als dat een beetje vlot gaat.

Hardware
  • Moederbord: Asus KCMR-D12
  • Processors: 2x Opteron 4184
  • Geheugen: 96Gb DDR3
  • Videokaart: Asus Geforce GT 9600 - deze moet eigenlijk nog vervangen
  • Audio: Nog in te vullen
  • Opslag: Nu slechts 1x WD Green 1TB - wordt nog aangevuld
  • Voeding: Seasonic S12II Bronze 520W
Het moederbord: groot en zwaar

Bij nader inzien blijkt de videokaart nét niet te passen. De CPU heatsink zit in de weg. Ook een paar slots opschuiven heeft geen zin, want dan zit de andere CPU of het geheugen weer onhandig. Omdat dit een serverbord is, is er natuurlijk geen rekening gehouden met grote videokaarten (die qua hoogte toch al niet in een 1/2U passen). Gelukkig is daar wel een oplossing voor te bedenken, namelijk een PCIe Riser cable die ik vond bij www.pcirisers.nl. De vraag is, waar gaat de videokaart dan wel heen?

De donorkast

Tja, wat valt er over te zeggen? Gewoon een hele saaie tower behuizing. De voorplaat bestaat uit twee delen, namelijk een acrylglas frontje en een dikke stalen plaat waaruit de bays en knoppen zijn gezaagd. Maar echt 'hip' is 'ie niet meer te noemen :-)

De eerste stappen

Het belangrijkste is eerst dat alles past. De vormfactor moet hiervoor een beetje worden opgerekt (vandaar de naam). Eerst ben ik begonnen met een plekje te maken voor de videokaart:

Hier even getest met een usbaansluiting. Uiteraard wordt de kaart nu niet ondersteund door het slot van het moederbord, dus daar moet nog iets op worden gevonden.

Verder heb ik een gedeelte van de 5 1/2" bays weggeslepen:

Ik maak de standoffs wat hoger zodat het moederbord net op het staal rust, uiteraard met een rubber pad er tussen.

Om de kast wat steviger te maken en om straks ondersteuning voor de videokaart te kunnen bieden, heb ik een t-constructie van twee stalen balken gemaakt:

Deze zit in de hoeken gesoldeerd

Er mist nog een beugel om de videokaart vast te zetten, die moet nog worden gemaakt.
Ook moet de moederbord tray worden uitgebreid. Daarvoor heb ik een 'verlenging' gemaakt van een stuk zink:

Dat komt er dan zo uit te zien:

Deze moet nog netjes worden vastgezet met boutjes.

Wat moet er dan nog gebeuren?
  • Beugel voor de videokaart: bebogen RVS met verplaatsbare schroef die over één van de balken kan schuiven. Zo is er in de toekomst plek voor andere videokaarten
  • Standoffs en moederbord tray veranderen
  • Koeling aanleggen. Hiervoor wil ik flexiebele buizen (bv van airco) gebruiken om de luchtstroom te coördineren.
En verder

Buiten de noodzakelijke dingen om alles passend te krijgen, leek het me leuk om de behuizing ook een esthetische makeover te geven. Een klein lijstje van aanpassingen die op het programma staan:
  • Verplicht nummer, de binnenkant/achterkant zwart spuiten
  • De buitenkant wordt ook opnieuw geverfd, waarschijnlijk mat grijs
  • De complete voorkant vervangen. De meeste bays zijn niet meer toegankelijk, dus die gaten haal ik er liever uit.
  • Raampje in de zijkant
  • Reset en aan/uit knop vervangen door een IBM PS/2-stijl tuimelschakelaar
Voor de voorkant zijn er twee mogelijke scenario's: een nieuwe metale voorplaat (messing?) of het gehele front van hout maken. Daar moet ik nog even wat schetsen voor maken.

Over mij

Momenteel studeer ik informatica aan de universiteit van Leiden. Hiervoor heb ik enkele jaren een opleiding tot beeldend kunstenaar gevolgd en zodoende heb ik veel ervaring met het bewerken van verschillende materialen. Op de kunstacademie heb ik leren werken met grote machines voor hout en metaal, MIG lassen, draaien, fresen noem het maar op. Thuis heb ik al dat soort spullen helaas niet, maar ook met wat minder leuk gereedschap valt er nog wel een hoop te beleven. In mijn vrije tijd maak ik allerlei (aanpassingen aan) spulletjes en meubels. Zodoende zit ik tenminste niet de hele dag achter de pc. Een casemod heb ik trouwens nog nooit eerder gemaakt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• phaas
Eerste update - videokaart beugel

Kleine update die misschien enigszins saai is, maar niet minder noodzakelijk. Voor het maken van de beugel die de videokaart vast moet gaan houden, heb ik een gerecycled stuk RVS genomen. Buigen heb ik gedaan door de zijkanten van de buiglijn in te zagen.

Gebogen profiel, dat viel niet mee, 2mm RVS.

Het idee is om een sleuf te maken waarin één of meerdere standoffs kunnen worden geplaatst op een arbitraire plek. Zodoende is het ook mogelijk andere videokaarten in de toekomst te bevestigen.

De begin- en eindgaten

Helaas heb ik geen metaalfrees, dus wordt de sleuf gemaakt met de decoupeerzaag
Overigens niet met dát zaagje erin

Recht genoeg :+

Toen kreeg ik spijt van mijn keuze voor RVS ;( Mijn tapboortje brak fijn af, solderen gaat natuurlijk niet en die gleuf was eigenlijk een beetje te breed tov. de boutjes die ik wilde gebruiken. Daar komt nog eens bij dat al die computerboutjes vreemde Amerikaanse maten hebben waarvoor ik geen tapboortjes heb.

Dan maar een beetje Frankensteinen. Van een standoff de onderkant afgezaagd en er een ringetje op gesoldeerd. Vanaf de onderkant zit 'ie met een thumbscrew. Die andere thumb heeft donor M4 schoefdraad gekregen van een Europese bout. M'n M4 tapboortje heeft het overleefd :+

Ziet er nog best oké uit toch?

Gelukkig past de videokaart en netjes op:

Misschien aan de achterkant van kast ook nog een schroefverbinding, dan zit 'ie helemaal als een huis.

Volgende stap
Volgende stap is het passen van het moederbord en videokaart samen. Ik hoop dat de dwarsbalk niet teveel in de weg zit. Vanwege diezelfde dwarsbalk kan het zijpaneel er namelijk ook al niet meer op. Stom, had ik kunnen weten.

Verder heb ik nog nagedacht over de vormgeving. Nu de zijkanten niet meer passen kan ik net zo goed radicaal alles veranderen. Ik heb besloten dat het voornamelijk hout wordt met messing als voorpaneel. Hopelijk volgende keer een schets!

• _ferry_
  • Registratie: januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Okee, door naar CM :) Succes!

• Koninkje
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 02-09 12:27

Koninkje

Succes niet gegarandeerd.

Ziet er belovend uit! Ga je er ook nog een extra eye-candy gehalte aangeven? In de zin van cablesleeves/watercooling?

Show me your moves.

• Kevin1Smid
  • Registratie: september 2014
  • Laatst online: 06-09 22:02
Koninkje schreef op zaterdag 23 mei 2015 @ 11:24:
Ziet er belovend uit! Ga je er ook nog een extra eye-candy gehalte aangeven? In de zin van cablesleeves/watercooling?
Of iets goedkopers in de vorm van gewoon mooi verven/ zelf een soort thermal armor maken ;)

Al is sleeven wel goedkoop als je het zelf doet watercooling is het zeker niet!

[Voor 11% gewijzigd door Kevin1Smid op 23-05-2015 15:08]

• pwillemske
  • Registratie: november 2014
  • Laatst online: 23:18
Bookmark!

offtopic:
Waarom heb je 96gb ram nodig?!

Lord-The-Gamer (L-T-G)

• BadpunK
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 23:06

BadpunK

Wijsheden van een dwaas

Doel/gebruik

Aangezien dit mijn 'hoofd pc' is/wordt, wordt deze voor een uiteenlopend aantal zaken gebruikt. Grotendeels is dat programmeerwerk (studie) en video- en render dingen. Verder wil ik graag wat gaan experimenteren met virtualisatie, één van de redenen dat ik voor deze processoren heb gekozen (nested page tables e.d.). Heel af en toe wil ook nog wel eens een game spelen, dus het is ook wel leuk als dat een beetje vlot gaat.

Ik zou niet zo zijn geworden als ik niet al die ouderwetse waarden had om tegen te rebelleren.

• pwillemske
Ik wist niet dat virtualisatie zoveel ram eisde, nou ja, veel succes!

Lord-The-Gamer (L-T-G)

• auto660
  • Registratie: november 2010
  • Laatst online: 22-09 13:20

auto660

1991 240 GL Brick

Leuk dat server spul :) Je moet wel even die 2e cmos batterij er in doen, dat maakt hem helemaal af :p

Gaming~ |Ryzen 3 1200, Asrock B450M PRO4, 16GB@2933MHz DDR4, GTX1650 Super 4GB, 1TB + 256GB SSD, 250W Apevia PSU| Workstation~ |Q9550, 8GB CL4 DDR2, P5B Premium, GTX950, 512GB SSD + 1TB HDD, 550W PSU

• Koninkje

Koninkje

Kevin1Smid schreef op zaterdag 23 mei 2015 @ 15:08:
[...]

Of iets goedkopers in de vorm van gewoon mooi verven/ zelf een soort thermal armor maken ;)

Al is sleeven wel goedkoop als je het zelf doet watercooling is het zeker niet!
Thermal armors zijn wel erg gaaf ja! Ben benieuwd!

Show me your moves.

• KenanSaray
  • Registratie: januari 2015
  • Laatst online: 23-07 23:57
Wanneer is de volgende update? Wel interresant dit!

Wat is een signature?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 22-09 15:31

SA007

Moderator Tweaking
Is het niet veel makkelijker om een klein sleufje in de cpu koeler te maken versus een nieuwe mount en verlengkabel met mogelijke problemen voor je videokaart?

Vreemde amerikaanse maten inderdaad.. 1/4inch is nog wel te vinden, maar de 6-32 van pc schoefjes is erg klote...
Soms kom je nog wel weg met M3.5, maar alleen in dunne plaatjes enzo.

Klok is stuk :(

Acties:
  • 0Henk 'm!

• OB1
  • Registratie: april 2014
  • Laatst online: 00:14
Joepie hij staat in CM, lekker bezig en ga vooral zo door. :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jochemd13
  • Registratie: april 2013
  • Laatst online: 19:52
Leuk idee :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

pwillemske schreef op zaterdag 23 mei 2015 @ 16:43:
Ik wist niet dat virtualisatie zoveel ram eisde, nou ja, veel succes!
Doet het ook niet per definitie.
Het ligt er aan wat je virtueel wil gaan draaien. Als je b.v. met Oracle Virtualbox een VirtualMachine maakt om een simpel Windows desktopje te emuleren, heb je zat aan 8GB RAM en een leuk Dual/Quadcore desktop processortje. (Core2Duo oid zou al genoeg zijn)

Pak je het groter aan, door b.v. een klein serverparkje te emuleren, dan is wat krachtiger hardware wel een must.

Wel n leuk project. Alsof je een maat XL persoon in een tshirt maatje M probeert te proppen :P

Project Magna | Opel Vectra C GTS 1.8 '06 | Honda CBR600F '97 | Honda Magna V30 '85

Acties:
  • 0Henk 'm!

• phaas
Bedankt voor de reacties tot dusver! Dat geeft nieuwe moed!
SA007 schreef op zondag 24 mei 2015 @ 20:52:
Is het niet veel makkelijker om een klein sleufje in de cpu koeler te maken versus een nieuwe mount en verlengkabel met mogelijke problemen voor je videokaart?
Als je goed kijkt op één van de eerste foto's, heb ik inderdaad geprobeerd een stukje 'dwarsligger' te verwijderen (en weer teruggestopt). Daarna paste de videokaart wel, maar ik vond het niet mooi/professioneel. Bovendien weet ik nog niet of ik deze koelers kan/wil houden. Vandaar deze oplossing.

Wat betreft de eye-candy/waterkoeling: ik moet nog nadenken over de koeling. Waterkoeling zit er niet in omdat er niet veel ruimte voor is. Bovendien ga ik niet overklokken en is het misschien zonde om daarin te investeren. Voor eye-candy is hopelijk wel ruimte over, als de buitenkant af is. Er komt wel een raampje in, dus het moet er ook van binnen leuk uitzien. Ik begin waarschijnlijk met het zwart spuiten van de kast (binnenkant). Dan even kijken wat er bij de stijl van de buitenkant past.

De kabels van de PSU zijn al gesleeved en naar de rest ga ik nog kijken. Ik heb inmiddels wel lichte spijt van het feit dat ik geen modulaire voeding heb gekozen want de kabelbende is echt enorm :o Ik vind het belangrijk dat alles een beetje vrij van stof blijft en die kabels helpen dan niet. Als iemand tips heeft voor een goede stoffiltering, dan hoor ik dat graag!

Tweede update - nog meer passen

Vandaag heb ik het moederbord met de videokaart samen gepast. Eerst even de PCIe riser uitpakken

De kat vond 'm ook interessant. Hij (de kabel) blijkt wel érg stug (dubbele flatcable). Ik was even bang dat de lengte te klein zou zijn.

De bouw is 'oke'. Ik durf eerlijk gezegd niet onder het blauwe tape naar het soldeerwerk te kijken O-)

Het moederbord past. Let op het brillendoekje linksboven... Daar wil ik een soort dun, zelfplakkend foam-spul onderplakken. Geen idee hoe dat heet, maar ik weet dat het bestaat :+

Zelfs de standoffs zitten in één keer recht...

Dit ziet er echt heel vreemd uit...

Maar het past precies!

Dat had iets netter gemogen... gelukkig gebruik ik die S-video niet :D

Volgende stap

Nouja, het 'passend maken' zit er nu wel zo'n beetje op. Tijd om te kijken naar de volgende stap, namelijk de buitenkant. Inmiddels heb ik wat materiaal bijelkaar voor het voorpaneel:

Stuk eiken beukenhouten werkblad afkomstig van een vuilcontainer 8) Is 2,7cm dik, dus best wel veel. Verlijming heeft hier en daar een beetje losgelaten dus daar moet eerst wat aan gedaan worden. Het idee is om het hout van twee kanten in te fresen zodat het mooi over de voorkant heenvalt. Het paneel (messing) ligt dan ook verzonken. De 0,5mm messingplaat komt van de bouwmarkt (dit is de achterkant).

Toen kreeg ik het idee om een patina aan te brengen op het messing, net als op bijvoorbeeld (kerk)daken (hoewel die van koper zijn). Het principe is om de bovenste laag van het metaal te corroderen zodat er koper(II)chloride of kopersulfaat wordt gevormd, dat zijn beide groen-blauwe zouten. Tot nu toe zijn mijn experimenten nog een rommeltje:

Links(boven): azijn, middenonder: amonia, rechts: natronloog.

En zo zou het moeten worden:

Aan de oplossingen is keukenzout toegevoegd, wat hopelijk de chloride levert in koper(II)chloride. Zoals je ziet gebeurt dit op sommige plekken wel, maar er slaat ook NaCl neer waardoor het een broze koek wordt.
Nou ben ik niet echt een scheikundige, dus ik doe ongetwijfeld iets verkeerd. Ik ben nu met een nieuwe batch bezig waarin minder zout is toegevoegd, wie weet...

Hopelijk binnenkort een leuke schets van mijn beoogde resultaat....

Acties:
  • 0Henk 'm!

• boner
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 03-09 15:57

boner

misantropisch altruïst

volgens mij is patijn kopersulfaat of koperoxide maar zeker geen koperchloride.
Is net zo makkelijk te maken, gewoon beetje swavelzuur over koper laten lopen en je hebt kopersulfaat Daarna goed afspoelen en klaar.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• pwillemske
Goede oplossing voor de videokaart! :D
Ga zo door :) !

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• phaas
boner schreef op dinsdag 26 mei 2015 @ 19:53:
volgens mij is patijn kopersulfaat of koperoxide maar zeker geen koperchloride.
Is net zo makkelijk te maken, gewoon beetje swavelzuur over koper laten lopen en je hebt kopersulfaat Daarna goed afspoelen en klaar.
Goed idee, stom dat ik daar niet aan gedacht heb! Heb je enig idee wat de concentratie van het zwavelzuur ongeveer moet zijn?

• boner
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 03-09 15:57

boner

misantropisch altruïst

phaas schreef op dinsdag 26 mei 2015 @ 21:17:
[...]

Goed idee, stom dat ik daar niet aan gedacht heb! Heb je enig idee wat de concentratie van het zwavelzuur ongeveer moet zijn?
Ik zou 'gewoon' naar de drogisterij gaan en zwavelzuur kopen. Soms heet het vitriool maar da's gewoon een ouderwetse naam. Dan koper er in leggen en wachten. Het verkleurt vanzelf en als het blauw genoeg is goed afspoelen en eventueel een laklaag er overheen. Dit omdat het laagje vast een beetje dus zal zijn en erg makkelik krast,

• EmptyNull
  • Registratie: april 2014
  • Laatst online: 21-09 09:30
Ben erg benieuwd hoe dit er uiteindelijk zal uitzien. Volgen dus...

Nul is niets, niets is leeg, leeg is nul. pindakaas.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• phaas
Niet echt een update, want momenteel ben ik hard bezig met tentamens. Wél vond ik een mooie plaat bij de bouwmarkt en die wilde ik even met jullie delen.
Bij de Gamma hebben ze multiplex van gemengd (hard)hout waaronder meranti, berken, populieren etc. Nu vond ik dit exemplaar met aan één kant (volgens mij) eiken:

Waarom zit het etiket aan de mooie kant? Is er ook niet af te krijgen :'(

Het is in elk geval mooi vergrijsd en goed geschikt voor de zijpanelen. Het is niet erg dik (5,5mm) dus ik bevestig ze over het metaal heen. Dan heb ik gelijk werkend hang en sluitwerk.
Jammer genoeg is de voorkant geen eiken, maar beuken. Dat vind ik toch eigenlijk minder mooi in combinatie met deze zijkanten. Misschien dat ik het wat probeer te vergrijzen. Een nieuwe plank van die dikte wordt wel iets te prijzig namelijk.

• phaas
Nog maar een kleine update dan. Het hout voor het voorpaneel staat nu even met lijm in een paar klemmen omdat het door het gevocht hier en daar gescheurd was. Helaas valt daar nu even niks mee te doen. Maar niet getreurd, want inmiddels is er een concept-render :)

Tja, dit is dan zo'n grafische weergave van wat er al weken in mijn hoofd rondzwerft. In je fantasie ziet er toch altijd net wat charmanter uit, maar ruimte voor aanpassing is er gelukkig nog ruimschoots. Excuses voor het crappy hout textuur, het gaat om het idee :+. Merk op dat het raam aan 'de verkeerde kant' zit. Ik ben van plan de kast om te draaien zodat de voeding onderin komt.
De twee intakes aan de voorkant zijn voor beide CPU's. Aan de achterzijde komt nog een grote (outtake) fan. De binnenkant wordt verlicht met amber-kleurige leds, die ook voor als power/hdd worden ingezet. De lokatie en de vorm van het raam is nog niet helemaal zeker. Bovendien moet er waarschijnlijk een opening in het raam komen om de videokaart z'n lucht te laten verkrijgen. Heeft iemand een idee hoe ik de koeling van de GPU het beste kan doen? De koeler die er nu op zit is erg luidruchtig in elk geval, maar omdat het zo'n oude kaart is wil ik er ook weer niet teveel aan uitgeven...

Ik hoop de schets de komende dagen nog wat te verfijnen, commentaar is welkom!

• Flammaestus
  • Registratie: juni 2015
  • Laatst online: 13-09 14:07
Kan niet wachten totdat deze mod klaar is
Ik vind casemods met hout altijd erg bijzonder(in een positieve manier).

• Koninkje

Koninkje

Het handigst qua videokaart koeling is watercooling. Mocht er in de toekomst een betere komen, zou ik geen watercooling erin duwen ;)

Daarom zou ik in het raam gaatjes perforeren ofzo om zo de kaart toch nog lucht te geven. Misschien, als je dat niet wilt omdat het dan lelijker wordt, kun je een fan in de bodem van de kast plaatsen om zo de kaart van lucht te voorzien.

Show me your moves.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Casejunky
  • Registratie: oktober 2013
  • Laatst online: 21-09 15:02
die sticker kun je verwijderen met een beetje stoom van je waterkoker :)

oh en mocht je nog ooit geintereseerd zijn in nog zo'n bordje met cpu's erbij etc die heb ik nog wel ergens liggen ;)

[Voor 45% gewijzigd door Casejunky op 05-06-2015 10:08]

• phaas
Flammaesteusius schreef op donderdag 04 juni 2015 @ 21:34:
Kan niet wachten totdat deze mod klaar is
Ik vind casemods met hout altijd erg bijzonder(in een positieve manier).
Dankjewel!
Koninkje schreef op donderdag 04 juni 2015 @ 21:55:
Het handigst qua videokaart koeling is watercooling. Mocht er in de toekomst een betere komen, zou ik geen watercooling erin duwen ;)
Bestaan er geen waterblokken die op meerdere GPU's passen? Of zijn al die kaarten anders? Het zou inderdaad wel jammer zijn om gaatjes te moeten boren in het raam, maar goed, zo ver is het nog niet.
Casejunky schreef op vrijdag 05 juni 2015 @ 10:07:
die sticker kun je verwijderen met een beetje stoom van je waterkoker :)
Goed idee, ik wilde al met wasbenzine aan de slag, maar dat is misschien niet zo goed voor het hout...

• jort99b
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 20:40
Ik weet niet precies wat voor hout het is, maar van stoom trekt hout soms krom toch?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Casejunky
  • Registratie: oktober 2013
  • Laatst online: 21-09 15:02
jort99b schreef op zaterdag 06 juni 2015 @ 16:23:
Ik weet niet precies wat voor hout het is, maar van stoom trekt hout soms krom toch?
dat is in hele extreme gevallen zo

een beetje stoom van gekookt water kan geen kwaad gewoon gelijk goed laten drogen/droogmaken dan is er niks aan de hand.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Phaerion
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 21-05-2018

Phaerion

Stillborn!!!

Als je die PCIE riser er een beetje vreemd uit vindt zien, is het misschien wel een idee om de kabel tussen twee stukjes plexi te verpakken of zo? Dan kun je het er wel een beetje strakker uit laten zien, als je dat mooier vindt.

Snoep verstandig, lik m'n reet! :P

Acties:
  • +1Henk 'm!

• phaas
Excuses voor het lange wachten, het is een beetje komkommertijd momenteel! Ik heb de afgelopen weken niet helemaal stil gezeten en ik heb wat plaatjes opgespaard om met jullie te delen. Het huidige opstakel is het gereedmaken van het voorpaneel...

Dat stuk beuken hadden jullie al eens gezien, inmiddels zijn alle delen weer netjes verlijmd.

Ik heb besloten de binnen- en buitenkanten in te fresen zodat de voorkant van de kast en alle pompnageltjes netjes in het hout verzinken. Het messing afdekpaneel valt straks op eenzelfde manier in de voorkant.

Het begint niet al te goed :-) Het hout is hard en mijn frees eigenlijk te klein voor de klus.

Eerst maar de randen uitfresen, dan de binnen kant.

Heel veel hout minder, maar het kan beter. Het is nu ongeveer 1cm diep, tijd om er nog een flinke laag uit te fresen.

De kast past trouwens wel netjes in het hout. Tussendoor heb ik er ook nog maar even de 3,5" bays uitgesloopt. Uiteindelijk gebruik ik de oorspronkelijke kast alleen als kooi om het hout er omheen te bouwen.

Na nog een laag fresen, schuren en plamuren ziet het er al een stuk beter uit. De kast heeft vast gelaste moeren die de oorspronkelijke voorkant op z'n plaats hielden. De gaten die je ziet, passen precies op deze moeren.

De voorzijde is iets minder diep gefreesd en was daardoor iets makkelijker te doen. Hier is de hele plank gemonteerd op het staal. Een paar van deze monsters bleven over:

Uiteraard is de plank nu te groot, maar dat was prettig voor het fresen. Echt een fijne klus was het niet, ik heb sowieso een grotere freesmachine nodig voor dit soort dingen. Je kunt je ook afvragen of het niet handiger was geweest gewoon profielen te zagen en daar een 'lijst' van te maken...
De volgende stap is het op maat zagen van de voorkant en daarna kan er worden gestart met de zijkanten. Uiteraard moeten er ook nog enkele uitsparingen in het voorpaneel komen, maar dan moet ik eerst nog even besluiten waar precies alles komt :o

• RickvdW
  • Registratie: maart 2013
  • Laatst online: 18-09 11:34
Ziet er tof uit!!

Benieuwd naar de eerst volgende update :)

Intel i5-3570K @ 4.3 GHz (1.128V) | Gigabyte GA-Z77x-D3H | Kingston 16 Gb, 1600 MHz DDR 3 RAM | MSI Geforce GTX 770, 2 Gb Lightning | W7 Ultimate @ OCZ Vertex 4, 240 Gb | Be Quiet! Silent Base 800 | Cooler Master Hyper 212 evo | Corsair AX760

• FreeLighting
  • Registratie: november 2010
  • Laatst online: 13-09 19:50

FreeLighting

Rood is voor hoeren!

Gaaf! Benieuwd naar de updates!
En stiekem de foto van het freesmonster gestolen O-)

Zitten er minimaal 3072 RGBW ledjes op per paneel? Dan kan ik er mee aan het werk!

• PoJa84
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 21-09 10:42
SA007 schreef op zondag 24 mei 2015 @ 20:52:
Vreemde amerikaanse maten inderdaad.. 1/4inch is nog wel te vinden, maar de 6-32 van pc schoefjes is erg klote...
Idd lastig te vinden, heb er zojuist een besteld op eBay. Dan maar iets langer wachten...

• phaas
Excuses voor het enorm lange wachten, maar de Transformfactor is zeker nog niet dood en lang leve de Transformfactor :+
Studeren, verbouwen en verhuizen slokken het grootste deel van mijn tijd op, vandaar dat het allemaal erg traag gaat. Maar hij moet af, heb ik besloten. Dingen die af zijn, zijn nu eenmaal beter.

Ik begin even met een heel sumier fotoverslag van wat ik de afgelopen tijd zoal gedaan heb en dan hoop ik de aankomende tijd weer wat frequenter dingen te kunnen laten zien...

Nou, zo ziet 'ie er momenteel uit...

De voorkant is gezaagd zoals 'ie moet zijn, nu de rest nog :-)

Dit zijn een paar oude eikenhouten plankjes die de bovenkant moeten gaan vormen.

Hier zijn ze met stevige lijm aan elkaar gemaakt tot één plank en worden de onregelmatigheden eraf gestoken.

Hier komt de bovenkant te zitten. Het is de bedoeling deze met Rampa-moertjes vast te zetten.
Zoals je kunt zien heb ik ook de zijpanelen vastgemaakt met kleine messing boutjes op de bestaande panelen. Hier is ook goed te zien dat het hout mij het leven erg lastig maakt door een beetje krom te trekken...

Deze beukenhouten poten vond ik bij IKEA. Ze passen erg mooi bij de voorkant, maar ze zijn misschien een beetje te hoog }:O

De onderkant (hier rechts) is een saai stuk multiplex met gaten voor de bouten waar de poten aan zitten.

In de afgelopen maanden is vooral het eikenhout erg sterk verkleurd, waardoor er nu een soort tweekleurigheid is ontstaan van enerzijds de zij-/bovenkant en anderzijds de voorkant+poten. Mijn aanvankelijke idee om het hout allemaal in gelijke kleuren te maken gaat nu waarschijnlijk niet meer werken. Misschien dat ik daarom juist het tweekleuren idee ga versterken in de hoop daar een mooi effect mee te verkrijgen, bijvoorbeeld dmv een whitewash van de voorkant of het (nog) donkerder beitsen van de zijkanten.

Hopelijk snel weer een update met wat interessantere foto's. Alle opmerkingen zijn van harte welkom!

• jort99b
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 20:40
Heel erg mooi! Vind houten behuizingen altijd erg leuk om te zien, ze geven altijd net een leuke draai aan al het saaie dat er is. Verder zou ik toch die Ikea poten minstens door de helft doen, ze zijn inderdaad wel heel erg hoog.

• Jochemd13
  • Registratie: april 2013
  • Laatst online: 19:52
Erg mooi, ik hoopte bij die lange pootjes al dat ze iets korter gingen :P
Pagina: 1

Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True