welke driver voor optimale prestaties

Pagina: 1
Acties:

• dimi_v
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 29-01 23:01
Hallo allen,

ik ben momenteel mijn Dell XPS 15 L502x opnieuw (dual boot) aan het installeren en configureren. Belangrijkste van deze 2e installatie (op aparte partitie, wel 1 schijf) is performance voor het draaien van muziek met Virtual DJ.

Nu heb ik al vele services die onnodig zijn uitgeschakeld, nu ben ik echter aan het finetunen op gebied van onnodige hardware (uitschakelen) en nu valt het mij op dat de hardware manager 2 videokaarten laat zien. Mijn originele W7 installatie heeft/zie ik alleen de NVIDIA GeForce GT 525M staan, echter nu heb ik onder beeldschermadapters ook nog Intel HD Graphics 3000 staan?

Hoe kan dit? Wat kan ik het beste doen en gebruiken? Is de Intel chip onderdeel van mijn gewone CPU en kan dus performance wegsnoepen en kan ik dan beter de GeForce kaart gebruiken, klopt dat?

En hoe kan ik dat dan doen zonder dat ik met een zwart scherm kom te zitten? :) Ik 'durf' nu in apparaatbeheer niet even de Intel uit te schakelen, bang dat ik niks meer zie.... In mijn systeemvak zie ik dat ik de eigenschappen van de Intel HD Graphics kaart kan aanpassen, NVIDIA zie ik er niet bij staan.

Nogmaals, grafische prestaties zijn niet van belang, lage latency/onvervormd geluid etc. wel!

Afbeeldingslocatie: http://www.djdimi.nl/wp-content/uploads/2015/05/videokaart.jpg

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15:42

Umbrah

The Incredible MapMan

Dang, het ziet er uit alsof je desktop compositing hebt uitgeschakeld (aero), dat zal het eea vertragen... maar goed. On-topic: je had die kaart altijd al in device manager staan (had ook een 502x), deze XPS15 gebruikt namelijk nVidia Optimus. De Intel kaart is voor het interne scherm de framebuffer en de nVidia kaart staat uit totdat er een applicatie mee gestart wordt. Dit bespaart fors veel energie. En als een applicatie over de nVidia kaart gaat, dan rekent die kaart het uit, en wordt het beeld vervolgens in de framebuffer van de Intel IGP gezet, die alleen maar "draw" doet. Performance loss tegenover een échte GT525M: niks. Sterker nog dat kun je testen. Je laptop scherm zit fysiek niet er op aangesloten, maar je HDMI poort wél! (displayport weer niet).

De Intel IGP is overigens snel genoeg om alles wat betreft UI/video te kunnen doen, maar je hebt UI over de GPU nu uit staan dus venstertjes verplaatsen gaat CPU slurpen ;)

Het uitzetten van al die hardware gaat overigens niks doen voor je geluidskwaliteit, en door de UI over de CPU te laten gaan heb je het juist in theorie erger gemaakt. Een goede geluidskaart met een low-latency driver gaat je er echter wél bij helpen. De XPS15 heeft absurd goeie speakers, is vrij goed geisoleerd, maar die Realtek kaart blijft een bepaald niveau hebben! Een hoop gaat over de CPU overigens -- als ik jou was zal ik Aero tóch maar weer aanzetten.

[ Voor 19% gewijzigd door Umbrah op 15-05-2015 10:03 ]

• dimi_v
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 29-01 23:01
top, bedankt voor je reactie. Begreep dat Aero juist CPU power kostte.

Geluidskaarten zijn extern (DenonDJ), maar ik heb de latency het liefst zo laag mogelijk (<5 ms), en dan gaat op gegeven moment geheugengebruik en CPU power toch spelen denk ik. Energie verbruik/beheer boeit niet, hangt aan de voeding.

Ik ga ff aan de slag met je tips!