Hallo!
Ik zit met een probleem met mijn internetsnelheid en aangezien ik er de ballen verstand van heb er niet helemaal uit kom, hoop ik dat jullie mij kunnen helpen.
Mijn netwerk bestaat uit de volgende componenten.
Internet abonnement: Ziggo Alles in 1 plus: 120 Mbps download / 10 Mpbs upload
Internet komt binnen:
Modem: Cisco EPC3212
Daarna komt de router: TP-Link Archer C7
Vervolgens gaan er twee kabels uit, een naar PC1 en een naar PC2.
Alvorens de kabel bij PC1 aankomt, zit er een network switcher tussen: Sweex SW005 die de kabel split naar PC1 en Xbox1.
Al met al zijn er dus drie apparaten aangesloten op de kabel, en verder via de wifi (router) nog een stuk of 5 apparaten draadloos.
Nu is het probleem het volgende:
PC1 haalt maar 40 Mbps op speedtest, terwijl PC2 de volle 120 Mbps haalt. Dit getest terwijl ze de enige verbonden apparaten waren, de rest was voor de test uitgeschakeld.
PC1 is veel nieuwer (2013) tegenover PC2 (2006) dus qua netwerkkaart zou het goed moeten zitten.
Voor de beelddenkers om het misschien wat duidelijker te maken:

Nu vraag ik mij dus af, wat is in deze situatie de bottleneck van mijn netwerk?
Ik vermoed dat het de splitter is, maar ik heb hier echt weinig verstand van en ik hoop dat iemand mij kan helpen.
Met vriendelijke groet,
Edwin
Ik zit met een probleem met mijn internetsnelheid en aangezien ik er de ballen verstand van heb er niet helemaal uit kom, hoop ik dat jullie mij kunnen helpen.
Mijn netwerk bestaat uit de volgende componenten.
Internet abonnement: Ziggo Alles in 1 plus: 120 Mbps download / 10 Mpbs upload
Internet komt binnen:
Modem: Cisco EPC3212
Daarna komt de router: TP-Link Archer C7
Vervolgens gaan er twee kabels uit, een naar PC1 en een naar PC2.
Alvorens de kabel bij PC1 aankomt, zit er een network switcher tussen: Sweex SW005 die de kabel split naar PC1 en Xbox1.
Al met al zijn er dus drie apparaten aangesloten op de kabel, en verder via de wifi (router) nog een stuk of 5 apparaten draadloos.
Nu is het probleem het volgende:
PC1 haalt maar 40 Mbps op speedtest, terwijl PC2 de volle 120 Mbps haalt. Dit getest terwijl ze de enige verbonden apparaten waren, de rest was voor de test uitgeschakeld.
PC1 is veel nieuwer (2013) tegenover PC2 (2006) dus qua netwerkkaart zou het goed moeten zitten.
Voor de beelddenkers om het misschien wat duidelijker te maken:

Nu vraag ik mij dus af, wat is in deze situatie de bottleneck van mijn netwerk?
Ik vermoed dat het de splitter is, maar ik heb hier echt weinig verstand van en ik hoop dat iemand mij kan helpen.
Met vriendelijke groet,
Edwin