Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 442538

Topicstarter
Hallo!

Ik zit met een probleem met mijn internetsnelheid en aangezien ik er de ballen verstand van heb er niet helemaal uit kom, hoop ik dat jullie mij kunnen helpen.

Mijn netwerk bestaat uit de volgende componenten.
Internet abonnement: Ziggo Alles in 1 plus: 120 Mbps download / 10 Mpbs upload

Internet komt binnen:
Modem: Cisco EPC3212
Daarna komt de router: TP-Link Archer C7
Vervolgens gaan er twee kabels uit, een naar PC1 en een naar PC2.
Alvorens de kabel bij PC1 aankomt, zit er een network switcher tussen: Sweex SW005 die de kabel split naar PC1 en Xbox1.

Al met al zijn er dus drie apparaten aangesloten op de kabel, en verder via de wifi (router) nog een stuk of 5 apparaten draadloos.

Nu is het probleem het volgende:
PC1 haalt maar 40 Mbps op speedtest, terwijl PC2 de volle 120 Mbps haalt. Dit getest terwijl ze de enige verbonden apparaten waren, de rest was voor de test uitgeschakeld.
PC1 is veel nieuwer (2013) tegenover PC2 (2006) dus qua netwerkkaart zou het goed moeten zitten.

Voor de beelddenkers om het misschien wat duidelijker te maken:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/cthl86U.png?1

Nu vraag ik mij dus af, wat is in deze situatie de bottleneck van mijn netwerk?
Ik vermoed dat het de splitter is, maar ik heb hier echt weinig verstand van en ik hoop dat iemand mij kan helpen.

Met vriendelijke groet,

Edwin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-07 21:39
De Sweex is slechts een 10/100 switch, ik zou deze vervangen voor een 1Gbit/s exemplaar.

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-07 14:19

D4NG3R

kiwi

:)

Sweex. ;w

Wat gebeurt er als je PC1 direct in de router steekt?

Ik wou direct nadat ik op verstuur drukte nog een edit maken maar de Tweaker boven mij had het ook al gemerkt. pricewatch: TP-Link TL-SG1005D Die ertussen en gaan met die banaan.

[ Voor 73% gewijzigd door D4NG3R op 15-05-2015 02:37 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shamalamadindon
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 30-03-2024
Ja.. zoals de 2 personen boven mij al gezegd hebben. Met het woord Sweex weet je de oorzaak al.

Wanneer heb je het laatst je wachtwoord verandert? Er word op T.net de laatste tijd regelmatig misbruikt gemaakt van accounts met gelekte wachtwoorden om andere gebruikers op te lichten. Verander je wachtwoord, geef oplichters geen kans!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 01:35
Ik zou 'm even direct in het modem prikken. Of het nu een Sweex of Cisco switch is, 100/100 is in de regel 100/100, slechts 40 Mbit is dan een erg vreemd getal en doet eerder denken aan een softwarematige oorzaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:07

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

100/100 is in de regel 94Mbps hoor, er is nog zoiets als overhead.

Maar 40Mbps kan best. Bij een switch heb je twee bottlenecks:
1) de snelheid van de poort zelf (de PHY dus). Dat is 100MbE, dus 94Mbps.
2) de snelheid die de backplane van de switch (die dus alle poorten verbindt) aankan. Dat kan van alles zijn. Meestal is het aanzienlijk meer dan de max snelheid van een enkele poort, maar bij een stokoude Sweex zou het me niet eens verbazen als ze de backplane van een oude EOL 10Mbps switch gebruiken. Bij 10Mbps poorten zou 40Mbps backplane namelijk in de lijn der verwachtingen liggen. Een goede 100Mbps switch zou het tienvoudige aankunnen.

Kortom, uitermate brak ontwerp als het zo is, maar het kan best zijn. Controleer of dat het is door PC1 direct in router te stoppen, als dat wel volle snelheid oplevert, Sweex switch zsm in kliko en vervangen door eenvoudig maar degelijk GbE apparaat.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

dion_b schreef op vrijdag 15 mei 2015 @ 14:09:
100/100 is in de regel 94Mbps hoor, er is nog zoiets als overhead.
Niet op de line rate.
2) de snelheid die de backplane van de switch (die dus alle poorten verbindt) aankan. Dat kan van alles zijn. Meestal is het aanzienlijk meer dan de max snelheid van een enkele poort, maar bij een stokoude Sweex zou het me niet eens verbazen als ze de backplane van een oude EOL 10Mbps switch gebruiken. Bij 10Mbps poorten zou 40Mbps backplane namelijk in de lijn der verwachtingen liggen. Een goede 100Mbps switch zou het tienvoudige aankunnen.
Dit soort switches hebben geen backplane. Daar zit één enkele switch chip in, meestal van Realtek in apparaatjes van deze prijsklasse, en die is voor direct aangesloten poorten non-blocking.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Nee, maar als je een verbinding met een 100Mbps bottleneck op de line test zul je nog altijd niet hoger dan 94Mbps meten op de client.
[...]

Dit soort switches hebben geen backplane. Daar zit één enkele switch chip in, meestal van Realtek in apparaatjes van deze prijsklasse, en die is voor direct aangesloten poorten non-blocking.
Tenzij het een chip is die berekend is op 10Mbps PHY.

Iig zou het het zeker niet uitsluiten dat daar de bottleneck zit.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

dion_b schreef op vrijdag 15 mei 2015 @ 21:51:
[...]

Nee, maar als je een verbinding met een 100Mbps bottleneck op de line test zul je nog altijd niet hoger dan 94Mbps meten op de client.
Uitgaande van 1500 byte frames met IPv4 en zonder andere encapsulation. Als ze groter of kleiner zijn of je gebruikt IPv6 of een of andere encapsulation klopt dat al meteen niet meer. Daarom hebben wij netwerkers graag over de line rate.
Tenzij het een chip is die berekend is op 10Mbps PHY.

Iig zou het het zeker niet uitsluiten dat daar de bottleneck zit.
Zelfs sweex zou zoiets niet durven verkopen. Maar los daarvan: die switch chips hebben ingebouwde PHYs en zijn gemaakt om non-blocking 100mbps te switchen.

Ik zeg niet dat dat ding het niet op de een of andere manier veroorzaakt maar alleen dat het niet per definitie het probleem is.

[ Voor 4% gewijzigd door CyBeR op 15-05-2015 22:44 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

CyBeR schreef op vrijdag 15 mei 2015 @ 22:43:
[...]

Uitgaande van 1500 byte frames met IPv4 en zonder andere encapsulation. Als ze groter of kleiner zijn of je gebruikt IPv6 of een of andere encapsulation klopt dat al meteen niet meer. Daarom hebben wij netwerkers graag over de line rate.
Wij netwerkers wel, maar TS heeft het over wat hij E2E meet op een speedtest. Doe je dat onder normale thuisomstandigheden (dus IPv4 met MTU=1500) dan haal je 94Mbps max met 100Mbps. Dat er onder andere omstandigheden andere E2E resultaten gehaald worden is mooi, maar tenzij mijn inschatting van TS er flink naast zit gaat hij die andere omstandigheden niet snel opzoeken :z
[...]

Zelfs sweex zou zoiets niet durven verkopen. Maar los daarvan: die switch chips hebben ingebouwde PHYs en zijn gemaakt om non-blocking 100mbps te switchen.

Ik zeg niet dat dat ding het niet op de een of andere manier veroorzaakt maar alleen dat het niet per definitie het probleem is.
Ik zeg ook niet dat het per definitie het probleem is, ik reageer op iemand die zei dat het niet het probleem *kon* zijn. Dat is zeker niet zo, het kan zeker. Of het ook zo is zal TS moeten uitzoeken, zoals ik in m'n eerste post hier aangaf door gewoon direct op de router te testen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 442538

Topicstarter
Zoals in de eerste paar posts aangegeven en vermeld heb ik de PC direct aan de router aangesloten en zowaar had ik mijn beloofde 120 Mbps download snelheid, probleem dus inderdaad de Sweex.

Vandaag langs de winkel geweest en de TP-link TL SG105 opgehaald
pricewatch: TP-Link TL-SG105

Nu ook mét network switch behaal ik de 120 Mbps op de computer.

Bedankt iedereen die heeft gereageerd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-07 21:39
Kijk aan, goed opgelost zo! d:)b

My favorite programming language is solder.

Pagina: 1