Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

AMD Radeon R7 M270 entilator draait constant op volle toeren

Pagina: 1
Acties:

• mrkklppr
  • Registratie: november 2014
  • Laatst online: 18-09 16:41
Normaal zoek ik heel internet af en dan lukt het vaak wel om een probleem op te lossen, maar dit probleem lukt me niet om zelf op te lossen.

Eerst wat informatie, ik heb sinds kort een nieuwe laptop, de Dell Inspirion 15 5000 serie met de Intel i7-5500U processor, 8 GB werkgeheugen en een AMD Radeon R7 M270 videokaart. Over deze videokaart valt vrij weinig te vinden en ik heb deze laptop nu een paar weken, maar sinds deze week begint de ventilator ineens op volle toeren te draaien en stopt daar dan niet meer mee tot ik de laptop opnieuw opstart.
Als ik de temperatuur uitlees geeft hij 511 graden weer, dit kan nimmer nooit kloppen en dat weet ik.Ik heb ook wel eens gelezen dat dit vaker voor komt. Maar mijn ventilator draait dan ook op 100% en geeft een load van 200% weer, wat ook erg apart is. De intel HD graphics 5500 geeft een temperatuur van 50-55 graden dan weer. En dan maakt et niet uit of ik wel of niet met mijn laptop bezig ben. Heb nu verscheidende malware en virusscanners gebruikt, maar dit heeft nog niks opgelost. Ook zijn alle videokaart drivers up-to-date.
Mijn vraag aan jullie; heeft iemand anders dit ook, of met een soortgelijk probleem te maken gehad? En zo ja hoe heb je het opgelost? Als iemand anders meer weet ben ik erg benieuwd naar je oplossing of insteek van dit probleem. Het is namelijk een erg storend probleem, plus de laptop kan best warm worden.

• Goudstalen
  • Registratie: juni 2012
  • Laatst online: 23:16
Gaat de ventilator pas draaien nadat je een game gespeeld hebt of begint die daar na een tijd hoe dan ook mee?
Heb je de temperatuur met meerdere programma's uitgelezen?

Zelf heb ik er geen ervaring mee. Maar als de temperatuur op 511 graden uitgelezen wordt dan lijkt het me goed mogelijk dat de temperatuursensor kapot is.

Ik zou zeggen met Dell contact op nemen. Misschien hebben ze er vaker klachten over gehad en weten ze het op te lossen. En anders kun je de laptop eventueel op sturen voor reparatie.

Ik zie hier een topic waar iemand een Radeon HD 8600 GPU heeft (zelfde chip als jouw GPU), en die heeft het ook over 511 graden celcius. Lijkt me geen toeval.
En hier meer mensen. En nog meer.

[Voor 30% gewijzigd door Goudstalen op 14-05-2015 23:41]

• mrkklppr
Het gebeurt heel random, als ik film kijk, laptop aanschakel op externe scherm, als ik gewoon met een Office programma bezig ben, als ik alleen al op het internet zit, en ik kan zo wel eeuwig door gaan.

• Goudstalen
  • Registratie: juni 2012
  • Laatst online: 23:16
Hm. Het externe scherm is te verklaren. Die output zit hoogstwaarschijnlijk aan de GPU gekoppeld en die gaat dan dus aan.
Voor film kijken hetzelfde verhaal.

Maar bij office en internetten zou het niet moeten gebeuren.

Ik heb mijn eerste reactie aangepast met wat links. Staan helaas geen oplossingen tussen. Wel allemaal mensen die een R7 260, 270 of HD8600/HD8700/HD8800 GPU hebben.
Ze vermelden allemaal die 511 graden. Lijkt mij niet toevallig.

Dat het programma 511 graden uitleest is dan nog niet het probleem. Maar dat daardoor de fans aan blijven is natuurlijk wel een probleem.

Misschien dat iemand anders op dit forum er ervaring mee heeft en een eventuele oplossing. Helaas kan ik er ook niet veel meer over vinden.
Maar waarschijnlijk kun je het beste contact met Dell opnemen. De hardware doet immers haar werk niet goed.

• mrkklppr
Bedankt voor je advies, ik zal zo spoedig mogelijk contact opnemen met Dell.

Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True