280X brommend en piepend geluid

Pagina: 1
Acties:

• krissie100
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 13:03
Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaanden vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Ik zoek een?
Vul hier in welk component/onderdeel je zoekt. Vertel ook waarom je dat onderdeel wil hebben. Wat wil je ermee bereiken?
Videokaart voor goede gaming.

Wat is je budget?
Hoeveel wil je ongeveer uitgeven? Dat hoeft geen vast bedrag te zijn maar mag ook een schatting zijn.

max 180 (mag tweedehands)

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Wil je een specifiek merk of type? Of sta je open voor alternatieven? Vertel het ons.
Geen merkvoorkeuren

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Hoe meer informatie je geeft, hoe beter we je kunnen helpen.
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4460 Boxed€ 180,70€ 180,70
1Gigabyte G1.Sniper B6€ 83,95€ 83,95
1Seagate Desktop HDD ST1000DM004, 1TB€ 66,78€ 66,78
1Cooler Master N300 (KKN1, closed)€ 31,95€ 31,95
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 52,95€ 52,95
1Seasonic S12II-Bronze 520W€ 60,-€ 60,-
1Crucial MX100 256GB€ 104,80€ 104,80
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 581,13

Hey,

Ik heb een probleem en weet niet waardoor het komt.
Ik heb via V&A een Club3D R9 280X royalqueen gekocht. De vorige eigenaar had nergens last van, maar bij mij geeft ie problemen om één of andere reden... misschien dat iemand weet waardoor het komt en of het verholpen kan worden. Het probleem is dat er tijdens games en in het menu van de games er een brommend/laag piepend geluid uit komt en dat de fans niet op auto kunnen staan want dan valt het beeld na enkele minuten weg. Misschien een probleem met de voeding of gewoon een slecht huwelijk?
Mocht het niet te verhelpen zijn, dan zoek ik graag en goede kaart die hopelijk deze problemen niet heeft.

Alvast bedankt.

• br00ky
  • Laatst online: 16:36

br00ky

Moderator Harde Waren
Move naar VB, want een probleemtopic.

Wat heb je inmiddels zelf geprobeerd om je probleem aan te pakken? Is je videokaart nog stock of heeft de vorige eigenaar er misschien een custom BIOS overheen geflashed?

• krissie100
br00ky schreef op donderdag 14 mei 2015 @ 22:52:
Move naar VB, want een probleemtopic.

Wat heb je inmiddels zelf geprobeerd om je probleem aan te pakken? Is je videokaart nog stock of heeft de vorige eigenaar er misschien een custom BIOS overheen geflashed?
Dankje ;)
Vorige eigenaar heeft er zoals ik weet niks meer gedaan, dus ook geen custom BIOS geflashed. Bij een underclock naar 300mhz is het geluid al fors minder. Meerdere keren drivers opnieuw geinstalleerd(verschillende versies) 6+2 pins omgedraaid erin gedaan. Geluis lijkt uit de buurt van de aansluiting te zitten van de 6 en 8 pins

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Verder zeg je dat de fans niet op auto kunnen staan? Lukt aanpassen helemaal niet in Afterburner?

• krissie100
br00ky schreef op donderdag 14 mei 2015 @ 23:01:
Verder zeg je dat de fans niet op auto kunnen staan? Lukt aanpassen helemaal niet in Afterburner?
Afterburner werkt ook gewoon op de Club3D kaart? (domme vraag :9 ) In ieder geval bedoel ik ermee dat je de fans wel op auto kan zetten, maar dat na een paar minuten in game het beeld wegvalt(waarschijnlijk door hitte), want als ik de fans bijvoorbeeld op 60% zet kan ik uren achter elkaar gewoon gamen. dus iets produceert ook teveel warmte(vorige eigenaar had dit ook niet).

• Yamotek
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 17:12
In menu's? Staat Vsync aan? Hopelijk komt het doordat het niet aanstaat en dat de FPS oneindig hoog wordt (hierdoor kan een menu een 100% GPU belasting worden). Probeer waar mogelijk de FPS te limiteren naar de refreshrate van de monitor zorgt ervoor dat de kaart in ieder geval minder vermogen trekt.

Aansluiting van de 6+2 pins omdraaien bedoel je hopelijk de 2 voor de 6 zetten of andersom? Anders gooi je de + en de - om en dat... kan veel kapot maken.

Voeding werkte met de oude kaart gewoon goed? Dan zal het waarschijnlijk niet liggen aan dat er te weinig geleverd kan worden.

Met de fans niet op auto, je zet de fans hoger? Wat zijn de temps van de kaart? Als deze zeer hoog zijn kan het zo zijn dat de koelpasta moet worden vervangen.

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
krissie100 schreef op donderdag 14 mei 2015 @ 23:04:
[...]

Afterburner werkt ook gewoon op de Club3D kaart? (domme vraag :9 ) In ieder geval bedoel ik ermee dat je de fans wel op auto kan zetten, maar dat na een paar minuten in game het beeld wegvalt(waarschijnlijk door hitte), want als ik de fans bijvoorbeeld op 60% zet kan ik uren achter elkaar gewoon gamen. dus iets produceert ook teveel warmte(vorige eigenaar had dit ook niet).
Uiteraard werkt het gewoon, anders stel ik het ook niet voor ;). Ik zou eens het één en ander gaan monitoren (wat ook met afterburner kan). Dan zie je precies wat de temps etc doen.

• krissie100
Yamotek schreef op donderdag 14 mei 2015 @ 23:05:
In menu's? Staat Vsync aan? Hopelijk komt het doordat het niet aanstaat en dat de FPS oneindig hoog wordt (hierdoor kan een menu een 100% GPU belasting worden). Probeer waar mogelijk de FPS te limiteren naar de refreshrate van de monitor zorgt ervoor dat de kaart in ieder geval minder vermogen trekt.

Aansluiting van de 6+2 pins omdraaien bedoel je hopelijk de 2 voor de 6 zetten of andersom? Anders gooi je de + en de - om en dat... kan veel kapot maken.

Voeding werkte met de oude kaart gewoon goed? Dan zal het waarschijnlijk niet liggen aan dat er te weinig geleverd kan worden.

Met de fans niet op auto, je zet de fans hoger? Wat zijn de temps van de kaart? Als deze zeer hoog zijn kan het zo zijn dat de koelpasta moet worden vervangen.
Vsyncs staat inderdaad overal aan en ook standaard in AMD catalyst Control Center. temperatuur blijft met fans op 50% in H1Z! op zo'n 70 graden wat ik toch wel erg behoorlijk vind bij dat spel in combinatie met de fans op 50%
Uiteraard bedoel ik dat ja met de 6+2 pins :) andersom kan geen eens ^^
PC is gloedje nieuwe (nog geen één week) Hiervoor had ik een GTX750TI zonder externe stroom aansluiting. heb dus geen vergelijkingsmateriaal. Maar nogmaals, vorige eigenaar had nergens last van en kon zijn fans gewoon op auto zetten en hield goede temperaturen en had dat brommend geluid ook niet.

• krissie100
br00ky schreef op donderdag 14 mei 2015 @ 23:05:
[...]

Uiteraard werkt het gewoon, anders stel ik het ook niet voor ;). Ik zou eens het één en ander gaan monitoren (wat ook met afterburner kan). Dan zie je precies wat de temps etc doen.
Ik gebruik op het moment AMD catalyst Control Center. zie hierboven temperatuur

• Yamotek
krissie100 schreef op donderdag 14 mei 2015 @ 23:11:
[...]

Vsyncs staat inderdaad overal aan en ook standaard in AMD catalyst Control Center. temperatuur blijft met fans op 50% in H1Z! op zo'n 70 graden wat ik toch wel erg behoorlijk vind bij dat spel in combinatie met de fans op 50%
Uiteraard bedoel ik dat ja met de 6+2 pins :) andersom kan geen eens ^^
PC is gloedje nieuwe (nog geen één week) Hiervoor had ik een GTX750TI zonder externe stroom aansluiting. heb dus geen vergelijkingsmateriaal. Maar nogmaals, vorige eigenaar had nergens last van en kon zijn fans gewoon op auto zetten en hield goede temperaturen en had dat brommend geluid ook niet.
Ik ben dan ook pas begonnen met zelfbouw PC's hiervoor met laptops gewerkt (100C videokaart en wat een lawaai, dat nooit meer) dus van de aansluitingen ben ik vooral bang dat het wel op de een of andere manier fout kan gaan :p

Maar met een nieuwe PC (dus nieuwe voeding) lijkt het mij dat het ook daar niet aan ligt, temps lijken ook aardig. Zelf gebruik ik Hwinfo wat ook alle andere temps van het systeem geeft (max en average erbij). Weet niet meer of er in CCC ook de maximum temperatuur gegeven wordt.

Misschien is het het geheugen op de kaart wat warm wordt of iets anders? Dit is een pure gok van mij, weet nu ook niet precies waar het vandaan moet komen. Lijkt inderdaad dat er iets met de voeding is vanwege dat geluid, om even alles bij langs te gaan: zit alles goed aangesloten (connectoren even checken of alles er wel diep genoeg in zit, PCI en de voedingskabels) en ja eigenlijk ben ik nu ook ideeën kwijt.

• krissie100
Ik heb alle kabels goed gecheckt. Dat kan het probleem denk ik niet meer zijn :)
Het is voor mij ook gissen, maar het lijkt erg op een slecht huwelijk. Kan de stopcontactkabel ding nog het probleem veroorzaken? want die is meer dan vijf jaar oud en aangesloten op de nieuwe voeding.

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12:57

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Die Seasonic voeding met deze kaart prima van spanning kunnen voorzien, dat lijkt niet het probleem, maar je geeft aan eerst een Nvidia kaart gebruikt te hebben. Heb je nadat je de AMD kaart hebt geplaatst ook eerst alle componenten van de Nvidia drivers verwijderd alvorens de AMD drivers te installeren?

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• krissie100
_Dune_ schreef op donderdag 14 mei 2015 @ 23:31:
Die Seasonic voeding met deze kaart prima van spanning kunnen voorzien, dat lijkt niet het probleem, maar je geeft aan eerst een Nvidia kaart gebruikt te hebben. Heb je nadat je de AMD kaart hebt geplaatst ook eerst alle componenten van de Nvidia drivers verwijderd alvorens de AMD drivers te installeren?
In deze nieuwe PC heeft de Nvidia kaart geen eens gezeten bedenk ik me nu. ik heb meteen de AMD drivers geinstalleerd nadat ik de 280x in het moederbord heb geklikt.
Voeding qua wattage lijkt mij ook niet het probleem, maar het geluid komt wel duidelijk uit de buurt van de van de stroomaansluiting van de videokaart.

• Yamotek
Dit is dan weer een gok maar het kan zijn dat de aansluiting dus niet helemaal lekker zit, wat ervoor kan zorgen dat de connecties gaan 'lassen'.

Dit heb ik ook meegemaakt met mijn laptop aansluiting, en viel mijn laptop regelmatig uit bij hoge belasting terwijl de temps wel in orde leken (was even zoeken totdat de aansluiting begon te smelten, toen was een nieuwe adapter kopen een feit...).

Is misschien wat veel werk maar het checken van iedere aansluiting afzonderlijk kan dat iig uitsluiten (is de vraag of dit het is, en ook of het het checkwerk waard is). Dus dat iedere pin niet van binnen zwart is en/of het erop lijkt dat de pin van binnen dan geen connectie zou maken.
krissie100 schreef op donderdag 14 mei 2015 @ 23:29:
Ik heb alle kabels goed gecheckt. Dat kan het probleem denk ik niet meer zijn :)
Het is voor mij ook gissen, maar het lijkt erg op een slecht huwelijk. Kan de stopcontactkabel ding nog het probleem veroorzaken? want die is meer dan vijf jaar oud en aangesloten op de nieuwe voeding.
Dat het die kabel is lijkt mij sterk, maar voor de zekerheid checken met een andere kabel kan geen kwaad (nu we toch al aan het gissen zijn).

Tot slot kan het ook de kaart zelf zijn, dat er toch iets beschadigd is geraakt (PCI-e connectoren?) maar misschien dat iemand met meer verstand er nog wat over kan zeggen.

[ Voor 4% gewijzigd door Yamotek op 14-05-2015 23:53 ]

• AppliArt
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 27-01 21:19
Is het toevallig niet coil whine dat je hoort? YouTube: Coil Whine as Fast As Possible

• krissie100
Ja, dat zou dus kunnen, maar vorige eigenaar had dat niet, en het geluid is maar een deel van het probleem.

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Coil whine kan prima specifiek in bepaalde setups voorkomen. Erg vervelend. Wordt het minder als je je fan speed omlaag gooit?

• krissie100
br00ky schreef op vrijdag 15 mei 2015 @ 00:35:
Coil whine kan prima specifiek in bepaalde setups voorkomen. Erg vervelend. Wordt het minder als je je fan speed omlaag gooit?
Nope :)
Maakt totaal geen verschil.
Zat zelf ook al te denken aan coil whine in dit specifiek systeem

• r3solution
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Mogelijk heb ik het gemist, maar heb je de mogelijkheid om een andere voeding te proberen en kijken of dat het probleem oplost?

• krissie100
Heb nog nooit een pc in elkaar gezet, dus heb daar eigenlijk geen zin in voor dat ik alles verpruts :)
En dan moet ik ook weer een nieuwe voeding kopen.
Pagina: 1