Epson V600/V650/V500/V550
Canoscan 8800F
Zijn redelijke opties
Verder zijn oude professionele scanners, denk aan Umax en Microtek, misschien betere optie. Polaroid maakte ook wel mooie scanners. De belangrijkste vraag is, wil je een flatbed scanner of echt een dedicated filmscanner. Overigens is met jouw budget enkel 2ehands een optie wil je fatsoenlijke kwaliteit krijgen.
Als het om het eenmalig digitaliseren van je collectie dan is een weekje vrij nemen en zo'n ding huren voor een week misschien de beste optie.
Hou er ook rekening mee dat het goed inscannen van negatieven(en dia's nog meer) ook een kunst op zich is. Verder moet je rekening houden met de kosten voor goede software, Vuescan is iets van 70 euro en Silverlight(afhankelijk van je model scanner en welke variant je wil) 50 tot heel veel euro. Je wil trouwens wel echt goede software voor de scanner zodat je verschillende profielen hebt voor verschillende types film
2kDPI(iets van 6MP) is meestal meer dan genoeg, eigenlijk kan je zelfs met 1K DPI ook al redelijk goede scans maken. Ik neem aan dat de negatieven niet zijn gemaakt op pro en low-ISO film, dan pas moet je naar 4K+ DPI kijken. Ook wil je niet op max DPI scannen, dat kost veel te veel tijd, enkel de echt goede foto's zou ik scannen op een hogere resolutie. Zelf scan ik op 1K DPI om contactsheets te maken en enkel de goede foto's op 3K.
Waar je verder op moet letten is de Dmax van de scanner. lk raad aan om een scanner met een Dmax van minimaal 3.4 aan om te archiveren en de echt goede foto's professioneel in te laten scannen als je ze wil laten printen. Een scanner met een Dmax van meer dan 4 is er niet met jouw budget(nieuw of 2ehands)
Een snelle blik in de pricewatch geeft mij de volgende opties
pricewatch: Reflecta CrystalScan 7200
pricewatch: Plustek OpticFilm 8200i SE
pricewatch: Plustek OpticFilm 8100
pricewatch: Epson Perfection V600
Die Plustek OpticFilm 8100 lijkt mij de beste keuze, kijkend naar de specs en de bijgeleverde software.
Allemaal net boven het budget, maar zoals eerder aangegeven, nieuw wordt 't lastig voor 200 euro.
[
Voor 53% gewijzigd door
Exphy op 20-05-2015 21:38
]