Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Ha Tweakers,

Na ongeveer 8 jaar uitermate tevreden gewerkt te hebben met mijn Samsung SyncMaster 226BW (klik voor specs) ben ik genoodzaakt deze te vervangen i.v.m. meer thuiswerken. Op mijn werk heb ik 2 schermen maar één groter scherm zou ook volstaan.
Ik wil er qua specificaties liefst natuurlijk niet op achteruit gaan.

Als ik de reactietijd onder de 3ms wil houden dan blijft dit ongeveer over:
De Acer G276HLAbid Zwart heeft een lagere helderheid en ik zit in een kamer waar 's middags de zon schijnt.
Dan zijn er nog de Philips 273E3LSB Zwart en de Philips 273E3LHSB Zwart maar wat nu het verschil tussen die twee is... :? Ook is de helderheid gelijk aan mijn huidige monitor terwijl het van mij soms best wat helderder mag.

Maarja, ik ben absoluut geen hardcore gamer, hooguit een potje League of Legends (ARAM, ook daar dus nauwlijks serieus). Wel mag ik graag een filmpje kijken. Of ik dus zoveel waarde moet hechten aan die response vraag ik mij af.

Ik heb namelijk ook een zwak voor Samsung, die hebben vrijwel altijd een ontwerp waar ik... :9~ :9~ :9~ :9~ dat ongeveer. De Samsung S27E390H Blauw, Zwart doet mijn hart dan ook absoluut sneller kloppen en de specs lijken oké, maar is dat een waardige opvolger van mijn huidige Koreaantje? :?

Ik hoor het graag, andere alternatieven - met bijvoorbeeld meer helderheid (of moet ik op contrast letten :?) natuurlijk ook welkom! Budget is ongeveer € 300,-.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:53

br00ky

Moderator Harde Waren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperVeloce
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 03:52
28" UltraHD Dell, 5ms en 300cd/m2
pricewatch: Dell P2815Q Grijs, Zwart

En anders gewoon in de pricewatch filteren op 1920x1080p / < 5ms / < 300cd/m2 / Samsung / Max 300euro / 26-28"

Intel i5 13600K | ASUS ROG RTX 4080 | ASUS ROG Z790-E | Corsair DDR5 32GB 6000Mhz | WD SN850X 1TB | ASUS ROG Helios | 27" 4K 60Hz | 27" ROG QD-OLED 360Hz | ASUS ROG Scope Deluxe | ASUS ROG Delta S | ASUS ROG Chakram X | 16ProMax | WatchUltra 2 zw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dewil1990
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12-09 09:07
pricewatch: Dell Ultrasharp U2515H Zwart

Dell U2515H, 2560x1440, dus lekker veel werkruimte net iets boven de € 300,-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperVeloce
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 03:52
Je hebt een voorkeur voor Samsung en hogere helderheid dan 300cd/m2.. als je 111euro meer betaald.. haha
Samsung 28" UltraHD 1ms 370cd/m2
pricewatch: Samsung U28D590D Zilver ;)

Intel i5 13600K | ASUS ROG RTX 4080 | ASUS ROG Z790-E | Corsair DDR5 32GB 6000Mhz | WD SN850X 1TB | ASUS ROG Helios | 27" 4K 60Hz | 27" ROG QD-OLED 360Hz | ASUS ROG Scope Deluxe | ASUS ROG Delta S | ASUS ROG Chakram X | 16ProMax | WatchUltra 2 zw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3L3ktr1k
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 03:20
Nou, genoeg keus:

http://tweakers.net/categ...QSz2By7nK1au40b81FY2pfyhc

Dit zijn ongeveer wel de beste die er zijn:

pricewatch: Iiyama ProLite XB2783HSU-B1 Zwart
Lijkt mij een fijne monitor, 27'' dus lekker groot, Iiyama maakt goede schermen over het algemeen, hij is in hoogte verstelbaar, wat echt heel fijn is, mijn 2 schermen hebben dat niet en het is echt vreselijk...

pricewatch: Samsung S27D590P Zwart
Samsung, jouw personlijke voorkeur :), ik vind het design zelf ook heel mooi, staat volgens mij ook wel hoog genoeg zo en heeft 2x hdmi, wat wel handig is voor je PC en als je er bv. nog een console aan wilt hangen later.

[ Voor 4% gewijzigd door 3L3ktr1k op 15-05-2015 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
rj_steendam schreef op donderdag 14 mei 2015 @ 18:08:
Als ik de reactietijd onder de 3ms wil houden...
Dat heeft alleen zin als alle fabrikanten ook op dezelfde manier zouden testen. Er is wel een ISO-norm voor (ISO 9241-305:2008), maar die wordt niet altijd goed gebruikt. Het is eigenlijk alleen interessant om te weten wat de gemiddelde en maximale reactietijd is, maar vaak wordt juist alleen de minimale reactietijd opgegeven. Als je de reactietijden wilt weten kan je het beste kijken naar reviewsites die de reactietijden volledig en objectief meten met een oscilloscoop met fotoprobe, zoals TFT Central en PRAD.
...met bijvoorbeeld meer helderheid (of moet ik op contrast letten :?)
De helderheid is de laatste paar jaren helemaal niet meer interessant om op te letten, want het is eigenlijk altijd hoog genoeg zolang je niet absurd veel zonlicht direct de kamer in hebt schijnen (laat staan op je scherm, want dan is geen enkel scherm helder genoeg).

In een normaal verlicht kantoor werkt 120-160 cd/m² vaak het fijnst, voor de grafische industrie wordt meestal 80-120 cd/m² aangeraden (minder felle verlichting dan kantoor, soms ook licht verduisterd) en in een volledig verduisterde kamer heb je over het algemeen al genoeg aan 40-80 cd/m².

Nou neemt de helderheid van de backlight wel af over tijd, maar dat zal vrijwel nooit meer dan een derde zijn en zelfs dat duurt al zeker 15 tot 20 duizend uur (6-8 jaar bij intensief gebruik). Zie ook deze reactie van mij. Als je dus een monitor neemt die nieuw een maximale helderheid heeft van 250 cd/m² of meer dan is die monitor waarschijnlijk eerder stuk of zo verouderd dat je een nieuwe wil, dan dat hij te donker is geworden.

Contrast is een stuk belangrijker om naar te kijken. De meeste schermen hebben een opgegeven contrast van 1000:1, wat eigenlijk al vrij laag is. Maar veel schermen blijken dat in de praktijk niet eens te halen (zie reviews). Als je veel waarde hecht aan een goede zwartweergave is het interessant om te kijken naar VA paneeltechnologieën, zoals AU Optronics AMVA+, wat onder andere wordt gebruikt in de eerdergenoemde iiyama X2783HSU-B1

[ Voor 10% gewijzigd door Kid Jansen op 19-05-2015 16:14 ]

Pagina: 1