Advies aanschaf monitor gevraagd

Pagina: 1
Acties:

• JanW
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12:40
Ik zoek een?
Een monitor voor dagelijks gebruik en gamen.

Wat is je budget?
200 euro ongeveer, mag er iets boven zitten, ma

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen voorkeur voor een merk. Wel moet de monitor in hoogte verstelbaar zijn en een beetje goede kleurweergave hebben en refreshrate. Minimaal 24". Gamen doe ik voornamelijk singleplayer, niet competitief. Soms online met collega's of vrienden. Ook moet ik niet het gevoel hebben dat ik in een lamp zit te turen als 't wat later in de avond is, dus beetje prettig voor de ogen in de latere uren is ook wel een must eigenlijk.

Heb nu een iiyama ProLite E2472HD en die is wel aan vervanging toe eigenlijk. Kleuren zien er niet prettig uit en last van ghosting waardoor ik het niet prettig werken vind aan het ding.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
inventaris: Machientje van alles

pricewatch: Iiyama ProLite X2483HSU-B1 Zwart wordt in veel topics aangeraden als een goede monitor.
pricewatch: Iiyama ProLite XB2483HSU Zwart Komt ook in de buurt, maar wat is het verschil tussen de HSU en de HSU-B1?

http://nl.hardware.info/r...-reactietijd-en-input-lag - Volgens deze review heeft deze monitor wel een hoge input-lag, wat me wel weer wat afschrikt.

Zijn er nog andere schermen die 't overwegen waard zijn? Mijn voorkeur neigt nu naar één van de bovenstaande, maar twijfel nog vanwege die hoge input-lag.

[ Voor 8% gewijzigd door JanW op 14-05-2015 19:08 ]

• davidhartmann
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 29-12-2023
De eerste Iiyama idd. Enige verschil met de duurdere Iiyama is dat het geen in hoogte verstelbare voet heeft. De Iiyama is ook perfect voor films en series door het hoge contrast.

• calsonic
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
http://nl.hardware.info/r...een-voordelige-verse-blik
Goede vergelijkings test bij de buren.

• JanW
davidhartmann schreef op donderdag 14 mei 2015 @ 22:34:
De eerste Iiyama idd. Enige verschil met de duurdere Iiyama is dat het geen in hoogte verstelbare voet heeft. De Iiyama is ook perfect voor films en series door het hoge contrast.
De verstelbare voet is wel een eis eigenlijk, dan ga ik denk ik toch voor die tweede.
Die had ik inderdaad doorgelezen, maar daar wordt ook al aangegeven dat de iiyama een hoge input-lag heeft. Dat houdt me eigenlijk nog wat tegen. Hoeveel merk ik ervan tijdens het gamen, of is dat te verwaarlozen?

• calsonic
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
JanW schreef op vrijdag 15 mei 2015 @ 12:48:
[...]

De verstelbare voet is wel een eis eigenlijk, dan ga ik denk ik toch voor die tweede.

[...]

Die had ik inderdaad doorgelezen, maar daar wordt ook al aangegeven dat de iiyama een hoge input-lag heeft. Dat houdt me eigenlijk nog wat tegen. Hoeveel merk ik ervan tijdens het gamen, of is dat te verwaarlozen?
Als je er gevoelig voor bent, zoals ik ook, ga je het wel merken.
De laatste tijd zeker 10 monitoren geprobeerd op zoek naar de beste gamemonitor ...uiteindelijk bij de Eizo Forus FG2421 beland en die bevalt uitermate goed.
Hij is alleen wat duurder als wat jouw budget toelaat.

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
JanW schreef op vrijdag 15 mei 2015 @ 12:48:
[...]

[...]

Als ik al je eisen lees dan is inderdaad de verstelbare pricewatch: Iiyama ProLite XB2483HSU Zwart een zeer goede optie.

De inputlag op een monitor/tv is bij online gaming van enig belang. Je hebt een bepaalde ping op een server, dus het duurt al enkele miliseconden (bijvoorbeeld 30ms) voordat de data van de server bij jouw PC terechtkomt. Vervolgens moet jouw monitor dit signaal van de PC ontvangen en verwerken tot beeldmateriaal. Grofweg zou je dus de 'lag' van een server kunnen optellen bij de inputlag van een monitor. Bij een monitor/tv wordt alles onder de 40ms inputlag als 'goed' bestempeld. Als je bij de HWI test bij inputlag hoog (onder) kijkt staat de IIyama op maximaal 19,2ms, terwijl er een Samsung TN monitor in die grafiek staat met 17,2ms. Dit is gewoon ontzettend snel en hier zal je echt geen hout van merken, zelfs voor zeer hoog niveau online multiplayer is dit uitstekend en niet belemmerend. Een verschil van 2ms is bij inputlag echt niet menselijk waarneembaar.

Bij de reactietijd scoort de Iiyama wat lager ten opzichte van andere modellen en dit is wel wat beter merkbaar, vooral als je er zeer gevoelig voor bent; dit verschilt heel erg per menselijk oog/brein. Maar aangezien je voornamelijk singleplayer doet, soms even online en niet competitief zou ik me hier weinig zorgen over maken. Misschien dat je in een héle snelle FPS shooter hier een klein beetje van gaat merken, maar ik denk echt dat het verwaarloosbaar is als ik jouw openingspost zo lees.

Wat de Iiyama met A-MVA paneel een goede keuze voor jou maakt is het feit dat het een all-rounder is.
Mooie kleurweergave, goed contrast, diepe zwartwaarden en géén IPS glow dus lekker rustig aan de ogen 's avonds. Verder gezien je nu van zo te zien een TN-paneel komt ga je echt enorm veel verschil zien qua kleurweergave en kijkhoeken, een ware verademing :+

Ik denk, zeker gezien je budget en eisen, dat de IIyama een uitstekende keuze is!

🪦🪦🪦RIP Pricewatch 19-01-2026🪦🪦🪦

• JanW
pricewatch: Iiyama ProLite XB2483HSU Zwart wordt 't. Topic mag dicht, bedankt voor het mee denken :)
Pagina: 1