Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Tommatje
  • Registratie: februari 2010
  • Laatst online: 21:59
Beste mede tweakers,

Sinds vanmiddag zit ik met het vervelende probleem dat mijn computer niet meer werkt. Althans, hij lijkt het niet te willen doen. Het lukt mij namelijk niet meer om het systeem te booten.

Het probleem

Vanmiddag liep mijn computer na 10 minuten gebruik (tijdens normaal gebruik, geen gaming) ineens compleet vast (een freeze). Er verscheen geen BSOD of foutmelding, maar de PC reageerde nergens op en het beeld bleef hangen. Enige optie was dus de reset knop. Sindsdien wilt mijn computer niet meer starten. Ik kan mijn PC wel aanzetten, waarna de meeste onderdelen gewoon inschakelen of gaan draaien. Denk bijvoorbeeld aan de SSD/HDD, Videokaart (fans), CPU- en case-fans etc. Er komt echter alleen geen beeld (ook geen bios post e.d.). De boel lijkt dus ergens halverwege het booten te stoppen.

Wat heb ik zelf geprobeerd?

Omdat mijn PC helemaal geen beeld geeft, heb ik als eerste een andere monitor (tv) geprobeerd om uit te sluiten of het aan mijn monitor ligt. Dat werkte niet. Daarna heb ik het met een andere videokaart geprobeerd (oude GTS 250 welke ik nog ergens had liggen) en ook daarmee krijg ik geen beeld. Het lijkt dus niet aan de videokaart/monitor te liggen. De fans van de kaarten gaan gewoon aan, en het lampje van mijn videokaart geeft ook aan dat de PCI stroomkabels correct zijn aangesloten. Ik heb het ook met andere kabels geprobeerd (HDMI en D-sub) maar niets werkt. Dus in deze hoek lijkt het niet te zitten.

Daarna heb ik het eens geprobeerd met een basis setup (mobo, processor, geheugen en videokaart), dus zonder SATA apparaten e.d. aangesloten, maar ook dit bracht geen resultaat. Opstarten zonder videokaart is niet mogelijk, want er zit geen onboard video op mijn moederbord. Bovendien was al vastgesteld dat de videokaart niet het probleem kan zijn. Ook nog geprobeerd te starten zonder RAM en met slechts 1 reepje RAM, dit werkte ook niet. Alle onderdelen zoals casefans, CPU fan e.d. gaan wel draaien, dus er loopt stroom door het systeem/moederbord.

Enige wat ik nu zelf nog kan bedenken wat eventueel de boosdoener is, is het moederbord of de processor, maar aangezien fans e.d. wel gaan draaien (fans aangesloten op het moederbord) twijfel ik eraan of het moederbord kapot is. De processor en het moederbord zijn ook pas een maand of twee oud (de processor toen gekocht als updrade, bleek toch niet helemaal compatibel met vorige moederbord ivm brakke VRM’s, dus uiteindelijk het moederbord vervangen naar de huidige). Alle kabels (ATX 24 pin + CPU 8 pin e.d). zijn aangesloten. Voorafgaand aan de vastloper ook niets veranderd in het systeem, gisteren draaide het systeem gewoon stabiel en met deze build verder nog geen enkele vastloper gehad.

Specificaties:

Gigabyte GA970A-UD3P
AMD FX-8350 op stock snelheden (turbo enabled)
2x2GB Corsair XMS3 DDR3-1600
ASUS GTX960 Strix
Corsair CS550M psu
Overige: Samsung 840 Evo, een Seagate HDD, Sharkoon Mask behuizing, CoolerMaster 412s CPU Cooler.

Als er iemand is die weet wat er eventueel nog kan spelen en wat ik nog niet getest heb, hoor ik dat graag. De meest belangrijke dingen heb ik volgens mij al uitgevoerd en getest.

Alvast bedankt!

Tom

• Koninkje
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 02-09 12:27

Koninkje

Succes niet gegarandeerd.

Zoals je het nu beschrijft lijkt het op een mobo/processor probleem. Heb je de processor overklokt?
Heb je je CMOS al gecleared? Even de ronde batterij uit je mobo en er weer in?

Show me your moves.

561369

Koninkje schreef op donderdag 14 mei 2015 @ 16:55:
Zoals je het nu beschrijft lijkt het op een mobo/processor probleem. Heb je de processor overklokt?
Heb je je CMOS al gecleared? Even de ronde batterij uit je mobo en er weer in?
Er staat in de post dat de cpu op stock loopt, dus een slechte oc kan het niet zijn. Wel kun je natuurlijk, zoals jij ook al zegt, even het batterijtje eruit halen en deze er een paar tellen later er weer in doen.

Kan het ook aan de voeding liggen? Dat deze niet goed is (te weinig stroom), en dat de pc zich dus automatisch uitzet.

En ik weet ook niet of overheating een probleem kan zijn, lijkt mij van niet, maar je weet het maar nooit. Heb je je cpu cooler dus wel goed gemonteerd en het plastic label er onder vandaan gehaald?

• Nemesizz
  • Registratie: september 2004
  • Laatst online: 29-09 13:35

Nemesizz

Untouchable

Als ik het verhaal zo lees, denk ik juist als eerste aan de voeding.
Dat ventilators draaien of een ledje brand zegt bar weinig, een ventilator start ook wel op 6V, een ledje net zo (5V of minder zelfs), maar een CPU of videokaart kunnen totaal niet tegen grote afwijkingen.

Ik zou toch, indien mogelijk, een andere voeding proberen/testen.

• Tommatje
Met de CPU Koeler is niets mis, die zit er goed op en zoals ik al screef is daar niets aan veranderd sinds assemblage. Normaal komt mijn CPU niet boven de 56 graden onder zware belasting, dus dat zit wel goed.

De PSU heb ik zelf niet aan gedacht, zit er net een paar weken in ter vervanging van een oude OCZ PSU die kuren begon te vertonen. Ik kan het eens proberen met een andere PSU, eens kijken waar ik die oude heb gelaten.

EDIT: Helaas, testen met een andere voeding heeft helaas niets uigemaakt, systeem wilt nog steeds niet starten.

Dan dus toch een moederbord / cpu probleem denk ik?

[Voor 17% gewijzigd door Tommatje op 14-05-2015 17:46. Reden: toevoegen nieuwe info]

• Tommatje
Heb de CPU koeler even gedemonteerd, de PC aangezet en even gevoeld, maar de processor lijkt wel warm te worden, al heeft 'ie daar ruim een minuut voor nodig en dan nog is 'ie niet echt heet, hooguit warm.

Dan blijft denk ik alleen het moederbord over. Heb helaas geen ander moederbord ter beschikking om de processor daarop te testen, evenmin heb ik een andere processor om te testen op het moederbord. Toch vreemd dat het moederbord dan 'ineens de geest geeft, de PC laat vastlopen en daarna niet meer wilt booten. Er is geen kortsluiting ontstaan zover ik kan echterhalen.

• pwillemske
  • Registratie: november 2014
  • Laatst online: 21:55
Je kan nog proberen om je geheugenbankjes een voor een te testen...

Lord-The-Gamer (L-T-G)

• Koninkje
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 02-09 12:27

Koninkje

Succes niet gegarandeerd.

Tommatje schreef op donderdag 14 mei 2015 @ 19:22:
Heb de CPU koeler even gedemonteerd, de PC aangezet en even gevoeld, maar de processor lijkt wel warm te worden, al heeft 'ie daar ruim een minuut voor nodig en dan nog is 'ie niet echt heet, hooguit warm.

Dan blijft denk ik alleen het moederbord over. Heb helaas geen ander moederbord ter beschikking om de processor daarop te testen, evenmin heb ik een andere processor om te testen op het moederbord. Toch vreemd dat het moederbord dan 'ineens de geest geeft, de PC laat vastlopen en daarna niet meer wilt booten. Er is geen kortsluiting ontstaan zover ik kan echterhalen.
Ik zou proberen naar een speciaalzaak te gaan om een ander moederbord te proberen.

Show me your moves.

• Tommatje
Tsja, heb de tip van pwillemske ook nog geprobeerd, zonder resultaat. Ik ben inmiddels wel ten einde raad en heb zo'n beetje alles wel geprobeerd, inclusief andere videokaart en andere voeding.

Ook de CPU koeler bracket eraf gehaald, misschien veroorzaakte die kortsluiting, ook geen effect. Denk dat het de processor of het moederbord is. De processor wordt wel warm, dus helemaal 'dood' is 'ie niet en dat geldt dus ook voor het moederbord, want alle onderdelen krijgen gewoon stroom (grafische kaart gaat ook draaien zonder PEG connector, dus er komt dan stroom via de PCI-bus.

561369

Krijg je nu als je de pc opstart een zwart scherm? Helemaal niks? Dan kan het misschien ook nog aan je monitor liggen (correct me if i'm wrong)

• Tommatje
Ja, daar heb ik zelf ook aan zitten denken en daarom heb ik ook al een andere monitor en andere kabels geprobeerd, helaas zonder succes.

Moederbord uit de PC geschoeft, samen met CPU, 1 reep geheugen en videokaart nog eens getest, maar nog steeds geen enkel beeld, ook geen bios, gewoon zwart scherm. Ook nog het tweede PCI-e slot geprobeerd, ook geen succes.

Moet dus haast wel de CPU of het moederbord zijn. Ga nu maar RMA aanvragen voor het moederbord.

• Tommatje
Even een update.

Het blijkt toch niet het mobo te zijn. Deze had ik opgestuurd naar de webshop, maar volgens hen mankeert er niets aan. Dus die heb ik net zo hard weer teruggestuurd gekregen. Hier weer getest met mijn FX-8350 erop, maar niet aan de praat te krijgen.

Het enige wat ik nog kan bedenken is dan de processor zelf. Alle andere onderdelen die in mijn AMD PC zaten zijn getest in andere systemen en werken nu gewoon. Aangezien het moederbord dus ook blijkt te werken (volgens webshop) móét het wel de CPU zijn. Dus nu gaat de processor maar retour en dan is het verder afwachten denk ik...

[Voor 11% gewijzigd door Tommatje op 23-05-2015 14:48]

Pagina: 1

Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True