Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Phuncz

ico_sphere by Matthew Divito

Topicstarter
Huidig materiaal:
Momenteel heb ik een Canon PowerShot G10 die me al vele jaren helpt als een leuke all-rounder ook voor onderweg (past makkelijk in de losse korte broeken), maar voor macro valt ie wel tegen door het gebrek aan verwisselbare lenzen. Ik heb dmv. een extension tube wel een "macro filter" (opschroeflens van 1 element) kunnen gebruiken evenals dmv. een home-made ringlight kan het af en toe wel leuke dingen doen, maar toch behoorlijk beperkt. Ook heb ik later nog een Canon 270EX flitser gekocht wat me ook al heeft geholpen. Daarna heb ik een 60cm lichttent kubus gehaald.

Wat heb je al bekeken:
Momenteel zit ik te twijfelen tussen twee toestellen in mijn shortlist, namelijk de Sony A5100 en de A6000. Het grootste verschil tussen die twee is de EVF en de flitsschoen, waar vooral dat laatste mogelijk belangrijk is. Ik twijfel momenteel nog tussen het nut van een hotshoe voor een dedicated flash of de built-in flash te gebruiken met een flash (of meerdere) in slave mode, enig advies hierover is welkom.

Ik heb ook gekeken naar de pricewatch: Canon EOS M3 + EF-M 18-55mm f/3.5-5.6 IS STM Zwart maar die lijkt vooral minder stevig, groter en duurder. Fujifilm heeft heel wat leuk spul zoals de pricewatch: Fujifilm X-A2 + XC16-50mm F3.5-5.6 OIS II Bruin maar qua lenzen betaal ik dan het dubbele (per lens). De andere merken lijken me in dit segment met dit formaat niets beter aan te bieden dan de Sony.

Ik kijk momenteel naar de volgende items:

pricewatch: Sony Alpha 5100 + E PZ 16-50 mm F3.5-5.6 OSS Zwart
pricewatch: Sony Alpha 6000 + E PZ 16-50 mm F3.5-5.6 OSS Zwart
pricewatch: Sony SEL16F28 - E 16mm f2.8
pricewatch: Sony SEL30M35

Dit om mee te beginnen. Verder lijkt het me verstandig meer belichting voor mijn lighttent te voorzien of een externe flits die met de camera samenwerkt.

Gebruiksdoel:
De zaken die ik er vooral mee fotografeer zijn producten binnenhuis, zelden buitenhuis, meestal consumer electronics en avonturen in mijn knutselhobbies. Verder moet het als all-round camera kunnen dienen, zoals voor op reis en met random evenementen.

De fotokwaliteit is vooral belangrijk voor de productfotografie, on-the-go wil ik vooral niet teveel zorgen maken over het toestel en ben ik minder veeleisend.

De camera moet robust zijn en compact zijn om in een losse broek mee te kunnen. De Canon G10 kan dit, met zijn formaat (109 x 78 x 46 mm) tov. de iets compactere Sony A5100 zonder lens (109 x 63 x 36 mm) of grotere Sony A6000 (120 x 67 x 45 mm). Die laatste heeft volgens mij vooral de EVF ten schulde van dit grotere formaat.
De 16mm lens, die ik verwacht te gebruiken op on-the-go, legt nog eens 22mm diepte in het laatje, met de A5100 betekent dat iets dikker maar ook iets minder breed. De A6000 zal dan weer in de breedte en diepte groter zijn.

Budget:
Voor de camera wil ik het rond de 500-600€ houden voor eentje met kitlens. De prijzen van de lenzen aan ruwweg 200€ vind ik ook aanvaardbaar. Het kan allemaal een beetje oprekken, maar dan verwacht ik ook dat het evenredig in kwaliteit meerekt. Zo ben ik niet van plan 500€ te betalen voor een lens die een fractie scherper is op f16.

Alle inzichten zijn welkom :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 06-06 09:14
Waarom zo'n groot budget voor de camera en zo'n klein budget voor de lens? De lens in veel belangrijk dan de camera, welke op grote lijnen allemaal gelijk zijn. Ik zou een Fujifilm X-E1 + 18-55mm f/2.8-4 aanraden. Een capabele camera met lichtsterke lens die je veel licht en bokeh gaat geven. Voor €50 extra heb je er nog een tele zoomlens bij ook.

Sony heeft gewoon geen leuke (lichtsterke) APS-C (zoom)lenzen voor haar E-Mount (behalve de 18-105 f/4 misschien).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Topicstarter
Die Fujifilm is niet meer te krijgen volgens de Pricewatch (ook al 3 jaren oud) en met zijn afmetingen (129 x 75 x 38 mm) toch alweer heel wat groter. Ik heb ook geen behoefte aan zoomlenzen, de twee primes zijn eigenlijk de lenzen die ik wil gebruiken, de kitlens is voor 90€ extra tov. een kale body een goede deal aangezien die goede kritieken krijgt.

De reden dat ik niet meer budget aan de lenzen heb gegeven is omdat ik €1000 voor een hobby en allround-camera + lenzen al genoeg vind als ik er geen studio-resultaat mee wil behalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 06-06 09:14
Beide hierboven gelinkte versies van de X-E1 zijn in meerdere winkels binnen 24h te krijgen.

Ook komt er maandag (18 mei) de X-T10 uit, een model onder de X-T1 gepositioneerd. Er is ook nog een X-E2, maar die is niet heel aantrekkelijk geprijsd tegenover de X-E1.

Maar goed, als je voornamelijk primes gaat gebruiken is de Alpha 6000 een prima keus. Neem dan de Sony 16mm f2.8, Sigma 30mm f/2.8 Art en Sony 50mm f/1.8, dan heb je een aardige set primes. Eigenlijk wil je de De kitlens is alleen leuk omdat hij zo compact is en bijna niks kost met de body, maar verwacht er niet veel van.

Ohja, volgende week komt de A6100. Waarschijnlijk wat hoger geprijsd, maar wellicht interessant (al is het maar voor de A6000 aanbiedingen). (SR4) A6xxx could be announced the days between 20-23 May.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Topicstarter
Ah bedankt voor de tips !

Ik heb nogmaals gekeken in de Pricewatch, blijkbaar niet leverbaar als ik de Belgische Pricewatch neem (inclusief NL shops die naar BE verzenden), maar de lenzen brengen het geheel sowieso buiten budget. In de NL Pricewatch zie ik inderdaad nog shops die hem hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 181786

Kijk ook eens naar de Olympus E-M10.
Deze bijvoorbeeld:
pricewatch: Olympus OM-D E-M10 + M.Zuiko Digital ED 14-42mm 1:3.5-5.6 II R Zwart
pricewatch: Olympus OM-D E-M10 + M.Zuiko Digital ED 14-42mm 1:3.5-5.6 EZ Zwart

Als je een compact geheel wil (dus combinatie inclusief wat objectieven) kom je al vrij snel bij m4/3 uit (Panasonic en Olympus). Voordeel is ook dat dat het MILC systeem is waar de meeste objectieven voor te verkrijgen zijn.

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 181786 op 14-05-2015 18:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Topicstarter
Qua prijs valt die wel mee, inclusief bv. een pancake wideangle prime en een macro prime.

Maar de viewfinder/flash pakt wel een behoorlijk stuk plaats in:

Afbeeldingslocatie: http://1.static.img-dpreview.com/reviews/olympus-om-d-e-m10/images/lcd-side-001.jpg?v=3099
Deze zou ik eens moeten vasthouden om te zien hoe zeer het een probleem is. Zeker aangezien ik zelden een viewfinder gebruik als een liveview scherm beschikbaar is.

[ Voor 11% gewijzigd door Phuncz op 14-05-2015 19:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 181786

Dat wat grotere stuk rubber is nou juist prettig bij gebruik. :)
Pagina: 1