Toon posts:

UDMA 33?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Ik heb al een tijdje een hardeschrijf die UDMA 66 is en een DVD speler die UDMA 33 is. Nou hoorde ik dat die dus niet op 1 EIDE kabel kan, aangezien die dan geremd wordt. Op zich geen probleem, maar nou wilde ik weten of ik voor UDMA 33 ook een flatcable nodig heb van 80 draadjes of kan ik ook de gewone van 40 gebruiken. |:(

Groetjes,

Fung

• vanwegen
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 28-04 16:29

vanwegen

-:|:-

IN principe gebruikt de bus het laagste protocol van de aangesloten apparaten (in jouw geval UDMA33)

Voor UDMA33 heb je geen 80polige flatcable nodig. Maar kwaad kan het nooit, je hebt kans dat je 66 device begint te klagen dat er geen juiste kabel is aangesloten.

Kwestie van proberen dus, kapotmaken zal je het er in ieder geval niet mee :)

En toen was m'n signature weg :(

Verwijderd

Voor UDMA 33 de gewone 40-aderige.
UDMA 66/100 gebruiken 80-aderige.
Als je van allebei 1 op dezelfde aansluiting zet kun je gewoon een 40-aderige gebruiken, vanwege die "afremming".

Verwijderd

Topicstarter
Thanks. Zit'ie in ieder geval goed nu. *D

• Knightwolf
  • Laatst online: 13:21
Kweet niet hoor, maar bij mijn weten schakelt de controller telkens om tussen 33 en 66 als je een U33 en U66 device er aan hebt hangen. Dus je U66 device (WEL met 80-aderige kabel!!) werkt gewoon op 66 terwijl je CDrom op 33 werkt..... alleen je totale performance gaat idd wel wat achteruit, maar da's minder erg dan dat je U66 echt op 33 werkt wat dan dus niet het geval zal zijn. Of je hebt een controller die het niet goed aan kan...

• Knightwolf
Op zondag 17 juni 2001 13:40 schreef edwinv het volgende:
Voor UDMA 33 de gewone 40-aderige.
UDMA 66/100 gebruiken 80-aderige.
Als je van allebei 1 op dezelfde aansluiting zet kun je gewoon een 40-aderige gebruiken, vanwege die "afremming".
Voor ATA-33 kun je net zo goed een 80-aderige gebruiken hoor, zou ik voor een ATA-66/100 device zeker doen, ook al moetie op 33 draaien.

Verwijderd

Op zondag 17 juni 2001 18:13 schreef Knightwolf het volgende:
Kweet niet hoor, maar bij mijn weten schakelt de controller telkens om tussen 33 en 66
*knip*
Ja,
dat klopt. De controller schakelt om.

Maar aangezien de controller van de bus de Master IDE schijf is, en hij niet met UDMA66 de slave kan bedienen, moet de boel de hele tijd op UDMA33 blijven.

Dat ding op het mobo is eigenlijk alleen maar een poortje dat de opdrachten en data twee kanten op door geeft. De 'intelligentie' zit in de HD zelf.

PS Probeer trouwens maar eens je HD op UDMA33 en UDMA66. Met bijna geeneen test kun je echt verschil zien. Het enige verschil is namelijk dat de geheugenbus bij UDMA33 twee keer zo lang bezet als bij UDMA66 voor schrijven/lezen door de Master geschakelde HD's. De geheugen toegang zelf gaat met 33 danwel 66 mb/sec. Niet de data doorvoer van de 'platter', die loopt nog niet de helft daarvan.

Het is meer dat UDMA66 schijven zelf sneller zijn, net zoals UDMA100 schijven zelf sneller zijn dan UDMA66 schijven, omdat ze een nieuwere en snellere techniek aan boord hebben.
Greetz,
Hooi. :Y)

Verwijderd

Op zondag 17 juni 2001 18:14 schreef Knightwolf het volgende:

[..]

Voor ATA-33 kun je net zo goed een 80-aderige gebruiken hoor, zou ik voor een ATA-66/100 device zeker doen, ook al moetie op 33 draaien.
Da's waar. Maar een 80-aderige kabel is duurder. Ok, ook niet zo dramatisch, maar toch.

• LopeZ
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:44

LopeZ

Too much is never enough

Volgens mij klopt hier iets niet van wat jullie zeggen, want als ik mijn hd(udma66) op master heb en me cd-rom(pio4) op slave, dan loopt me hd toch ook niet op pio4? |:(

Verwijderd

Op zondag 17 juni 2001 18:39 schreef LopeZ het volgende:
Volgens mij klopt hier iets niet van wat jullie zeggen, want als ik mijn hd(udma66) op master heb en me cd-rom(pio4) op slave, dan loopt me hd toch ook niet op pio4? |:(
Klopt :)

Welles. Als de CDrom op dezelfde kabel op PIO mode4 staat, schakelt de HD terug naar ATA33. Die kunnen wel tegelijk.

• LopeZ

LopeZ

Too much is never enough

Hmm weer wat geleerd :) Blijf het wel een rare ontwikkeling vinden :?

• dr snuggles
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Huh, wat lees ik nouw. Ik heb een hd ata66 op primary master hangen en cd speler ata33 op primary slave hangen. Zou dit dus langzamer gaan dan alleen een hd op pr. master :? .

Verwijderd

Op zondag 17 juni 2001 18:53 schreef wwillem het volgende:
Huh, wat lees ik nouw. Ik heb een hd ata66 op primary master hangen en cd speler ata33 op primary slave hangen. Zou dit dus langzamer gaan dan alleen een hd op pr. master :? .
Ja.

• LopeZ

LopeZ

Too much is never enough

Volgens deze theorie blijkbaar wel :?

• Zap
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Zap

~

Ik heb het hier nu als volgt aangesloten:

Primary master --> Harddisk (UDMA66)
Primary slave --> CD-ROM (staat nu op UDMA33, maar kan ook op PIO mbv. jumper)
Secondary master --> CD-fikker

Is dit de meest ideale situatie of kan ik hier beter iets aan veranderen? (er komt binnenkort wel nog een 2e harddisk bij)

Sinds ik die CD-ROM drive op UDMA heb gezet heb ik btw. wel wat problemen met opstarten, maar daar open ik binnenkort misschien wel ff een nieuw topic over..

#

• dr snuggles
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Op zondag 17 juni 2001 18:56 schreef LopeZ het volgende:
Volgens deze theorie blijkbaar wel :?
Zou iemand dat eens willen testen voor de grap.

• LopeZ

LopeZ

Too much is never enough

Ik zou ut best willen maar mijn hd's halen niet meer dan 33mb/s, ik kom niet over de udma33 grens dus iemand met leuk IBM schijfje misschien? :P

• Knightwolf
Op zondag 17 juni 2001 19:01 schreef Zap het volgende:
Ik heb het hier nu als volgt aangesloten:

Primary master --> Harddisk (UDMA66)
Primary slave --> CD-ROM (staat nu op UDMA33, maar kan ook op PIO mbv. jumper)
Secondary master --> CD-fikker

Is dit de meest ideale situatie of kan ik hier beter iets aan veranderen? (er komt binnenkort wel nog een 2e harddisk bij)

Sinds ik die CD-ROM drive op UDMA heb gezet heb ik btw. wel wat problemen met opstarten, maar daar open ik binnenkort misschien wel ff een nieuw topic over..
Zie maar met dat topic :) maar wat ik je wel vast kan zeggen is dat ik nog eigenlijk nooit goeie ervaringen heb gehad met CD-drives op het kanaal van de HDD als er kanaal vrij is. En bv een CDrom als Sec.Master hangen en een 2e of 3e HDD als Sec.Slave werkt al helemaal bagger (ervaring dus).

Ik zou zeggen: Je huidige en straks ook je nieuwe HDD op Pri.Master en Pri.Slave, en je CDrom-FIKKER als Sec.Master en gewone CDromdrive als Sec.Slave.

Zo heb ik het ook, en ik heb nergens ook maar een beetje last van gehad :)

• Bonkdoos
  • Laatst online: 30-11-2025
Iedereen heeft het hier over 40 aderige kabels en 80 adigere kabels. Ik neem aan dat jullie met 40 aderige kabels gewoon die flatkabels bedoelen die je achterin je HD steekt en op je moederbord? Ik heb namelijk een HD (UDMA66) met 40 pinnetjes achterop, wat heeft het dan voor nut om een 80 aderige kabel te monteren????

zeg niet altijd wat je weet, maar weet altijd wat je zegt

Verwijderd

Op vrijdag 07 september 2001 15:57 schreef Bonkdoos het volgende:
Iedereen heeft het hier over 40 aderige kabels en 80 adigere kabels. Ik neem aan dat jullie met 40 aderige kabels gewoon die flatkabels bedoelen die je achterin je HD steekt en op je moederbord? Ik heb namelijk een HD (UDMA66) met 40 pinnetjes achterop, wat heeft het dan voor nut om een 80 aderige kabel te monteren????
[huiswerk mode]
Voor UDMA 66 en hoger zijn nieuwe kabels gebruikt met een techniek waarbij dubbele aders worden gebruikt. Om de beurt heb je een signaalader met daarnaast een massa-ader (heb er even eentje gesloopt). Dit geeft betere afscherming van de signaaladers t.o.v. elkaar en daardoor een hogere dataintegriteit op je IDE bus. In totaal geeft dat geeft dus 80 aders die uitkomen op een 40-polige connector.
[/huiswerk mode]

• Bonkdoos
Op vrijdag 07 september 2001 16:04 schreef Dirk_Hendrik het volgende:

[..]

[huiswerk mode]
Voor UDMA 66 en hoger zijn nieuwe kabels gebruikt met een techniek waarbij dubbele aders worden gebruikt. Dat geeft dus 80 aders die uitkomen op een 40-polige connector.
[/huiswerk mode]
oja en hoe kan ik erachter komen of er op mijn HD een 80 aderige kabel zit? en kan ik UDMA66 en UDMA100 beide op de primary master zetten?

Verwijderd

Op vrijdag 07 september 2001 16:08 schreef Bonkdoos het volgende:

[..]

oja en hoe kan ik erachter komen of er op mijn HD een 80 aderige kabel zit? en kan ik UDMA66 en UDMA100 beide op de primary master zetten?
Kijken. Heeft je IDE kabel dezelfde "grove" structuur die je op je 200mb schijf in je 286 :) ook al had, dan is het waarschijnlijk een 40-polige. Is het een hele "fijne" structuur, dan heb je met een 80-aderige te doen.

Je primary master vraag begrijp ik geloof ik niet. Of ze beide als master gebruikt kunnen worden? Ja. Of ze dat tegelijk kunnen? Nee. Of ze beide op de primary poort kunnen, Ja maar dan werkt alles dus op UDMA 66 zoals in de vorige reply's al voorbij kwam.

• Bonkdoos
Op vrijdag 07 september 2001 16:16 schreef Dirk_Hendrik het volgende:

[..]

Kijken. Heeft je IDE kabel dezelfde "grove" structuur die je op je 200mb schijf in je 286 :) ook al had, dan is het waarschijnlijk een 40-polige. Is het een hele "fijne" structuur, dan heb je met een 80-aderige te doen.

Je primary master vraag begrijp ik geloof ik niet. Of ze beide als master gebruikt kunnen worden? Ja. Of ze dat tegelijk kunnen? Nee. Of ze beide op de primary poort kunnen, Ja maar dan werkt alles dus op UDMA 66 zoals in de vorige reply's al voorbij kwam.
toen ik een jaar geleden mijn pc gekocht heb hebben ze me dus genaaid, wantg die kabels zien er inderdaad uit net als die van 10 jaar geleden :). Maakt zo'n 80 aderige echt veel uit ivm die 40 aderige?

Verwijderd

Op vrijdag 07 september 2001 16:18 schreef Bonkdoos het volgende:

[..]

toen ik een jaar geleden mijn pc gekocht heb hebben ze me dus genaaid, wantg die kabels zien er inderdaad uit net als die van 10 jaar geleden :). Maakt zo'n 80 aderige echt veel uit ivm die 40 aderige?
[nog even aardig mode] |:(
Lees de voorgaande discussie en zoek eens uit wat UDMA33 vs UDMA 66 vs UDMA 100 is. Als je dan tog bezig bent, zoek dan ook de verschillen tussen IDE en SCSI uit.
[/nog net even aardig mode]

• Bonkdoos
op mijn moederbord zitten in totaal 4 aansluitingen waar dus in totaal 8 (?) apparaten op kunnen.
klopt dit?

2 zijn voor UDMA100 apparaten en 2 voor andere apparaten.

mijn udma66 is uiteraard aangesloten op de andere. Kan ik nou werkelijk 8 apparaten aansluiten? of kom ik dan in conflict met het primary / secundary gezeik?

Verwijderd

Op vrijdag 07 september 2001 16:25 schreef Bonkdoos het volgende:
op mijn moederbord zitten in totaal 4 aansluitingen waar dus in totaal 8 (?) apparaten op kunnen.
klopt dit?

2 zijn voor UDMA100 apparaten en 2 voor andere apparaten.

mijn udma66 is uiteraard aangesloten op de andere. Kan ik nou werkelijk 8 apparaten aansluiten? of kom ik dan in conflict met het primary / secundary gezeik?
Bonkdoos moet huiswerk doen.
Bondoos vroeg een 3/4 jaar geleden hetzelfde soort vragen.
Bonkdoos heeft als het goed is een manual bij zijn moederbord
:(

• Bonkdoos
Op vrijdag 07 september 2001 16:29 schreef Dirk_Hendrik het volgende:

[..]

Bonkdoos moet huiswerk doen.
Bondoos vroeg een 3/4 jaar geleden hetzelfde soort vragen.
Bonkdoos heeft als het goed is een manual bij zijn moederbord
:(
zeur toch niet zo verdorie :P

Pagina: 1