Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

A8-6600K Overklok temps

Pagina: 1
Acties:

• StevenVR
  • Registratie: februari 2015
  • Laatst online: 16-11-2018
Hallo tweakers,

Ik heb vandaag voor het eerst geprobeerd mijn CPU te overklokken. Ik heb in mijn bios de multiplier van 39 verhoogd naar 41 en geprobeerd de laagst mogelijke Vcore te vinden waarop deze stabiel prime95 kon draaien. Na zo'n 10 min. stresstesten schommelt de temp tussen de 75-76 graden. Dit lijkt mij op zich een prima temp. maar wat mij opvalt is dat de heatpipes van mijn cpu cooler amper of niks warm worden. Kan het dat HWMonitor de temps. foutief afleest? De cpu cooler zit er gewoon stevig op gemonteerd en ik heb koelpasta gebruikt de grote van een rijstkorrel.

• millman
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 03:55

millman

6708Mhz @ -185c

Als je de koeler los haalt kan je zien of de mount wel goed is. Ik verm

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Als je de koeler los haalt kan je zien of de mount wel goed is. Ik vermoed van niet.. 75c is te heet en hwinfo heeft t vaak bij tt goede eind.. Sorry voor de dubbelpost..

Acties:
  • 0Henk 'm!

• StevenVR
millman schreef op donderdag 14 mei 2015 @ 21:12:
Als je de koeler los haalt kan je zien of de mount wel goed is. Ik vermoed van niet.. 75c is te heet en hwinfo heeft t vaak bij tt goede eind.. Sorry voor de dubbelpost..
De build is heel recent ongeveer maandje geleden in elkaar gezet. Ik heb er echt op gelet dat ik niet teveel koelpasta zou gebruiken dus ik denk toch niet dat dit het probleem is. Wat ik wel merk is dat HWMonitor niet de juiste Vcore afleest want in mijn bios staat deze op 1.26 en HWMonitor geeft 1.375 aan. Ik heb wel geen gewone bios, Gigabyte heeft mij een aangepaste bios gestuurd waarin het mogelijk was om de Vcore te verlagen omdat ze geen optie hadden om dit te doen in hun standaard bios. In mijn bios staat ook dat mijn cpu temp 32 graden is.

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Raar verhaal wel.. En belangrijke details voor in je startpost..

• Tom.Bosma
  • Registratie: april 2013
  • Laatst online: 23-09 23:52
Ik gebruik zelf ook de A8-6600k en heb ervaren dat veel tools niet de juiste temperatuur aangeven. Open Hardware Monitor (http://openhardwaremonitor.org) werkt bij mij prima. Wanneer de temperatuur boven 74 graden uitkomt, zou de CPU de boel ook uit moeten schakelen, dus ik denk dat het inderdaad een uitleesfout van HWMonitor betreft.

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Dom van mij, heb een build met deze chipset gebouwd.. Had toen ook problemen met temps uitlezen.. Temps in bios zijn volgens mij wel redelijk accuraat..

Acties:
  • 0Henk 'm!

• StevenVR
Tom.Bosma schreef op zaterdag 16 mei 2015 @ 14:21:
Ik gebruik zelf ook de A8-6600k en heb ervaren dat veel tools niet de juiste temperatuur aangeven. Open Hardware Monitor (http://openhardwaremonitor.org) werkt bij mij prima. Wanneer de temperatuur boven 74 graden uitkomt, zou de CPU de boel ook uit moeten schakelen, dus ik denk dat het inderdaad een uitleesfout van HWMonitor betreft.
Dit is nog nooit gebeurt. Op HWMonitor las hij zelfs een keer 94 graden af maar er gebeurde niks en mijn game bleef prima werken. Nog suggesties voor een andere tool die de temp kan aangeven?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• StevenVR
millman schreef op zaterdag 16 mei 2015 @ 16:13:
Dom van mij, heb een build met deze chipset gebouwd.. Had toen ook problemen met temps uitlezen.. Temps in bios zijn volgens mij wel redelijk accuraat..
De temps in bios zullen inderdaad wel accuraat zijn, maar ik wil mijn temps correct kunnen aflezen terwijl ik prime draai natuurlijk.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tom.Bosma
  • Registratie: april 2013
  • Laatst online: 23-09 23:52
StevenVR schreef op maandag 18 mei 2015 @ 17:56:
[...]

Dit is nog nooit gebeurt. Op HWMonitor las hij zelfs een keer 94 graden af maar er gebeurde niks en mijn game bleef prima werken. Nog suggesties voor een andere tool die de temp kan aangeven?
In mijn geval geeft de ASRock eXtreme Tuner utility ook juiste waarden, maar dat zal voor jou niet werken, aangezien je een Gigabyte moederbord hebt in plaats van ASRock. Waarschijnlijk zit er ook wel een tuner utility bij jouw mobo, dus misschien dat je daarmee succes hebt.

Heb je daarnaast Open Hardware Monitor al geprobeerd? NB: Dit is niet hetzelfde als HWMonitor.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

gigabyte app is dus wel accuraat..

Acties:
  • 0Henk 'm!

• StevenVR
millman schreef op maandag 18 mei 2015 @ 19:51:
gigabyte app is dus wel accuraat..
Ik kan ook met het programma easy tune 6 de temps aflezen maar deze stijgt maar tot 39 graden tijdens het stresstesten. Is dit niet iets aan de lage kant?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Op stock is dat met AMD best goed mogelijk hoor.. Zeker weten doe ik t niet.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• StevenVR
millman schreef op dinsdag 19 mei 2015 @ 18:48:
Op stock is dat met AMD best goed mogelijk hoor.. Zeker weten doe ik t niet.
In de bios geeft hij een temp van 27 graden dus als Easy tune 30 graden aangeeft in idle lijkt mij toch dat easy tune juist zit toch?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

klinkt goed.. Als er verder niets misgaat lijkt mij dat de 'way to go'

Pagina: 1

Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True