Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Verbeteren Macbook Pro Mid 2012

Pagina: 1
Acties:

• alexandervisser
  • Registratie: mei 2015
  • Laatst online: 14-05-2015
Hoi,

Waarschijnlijk is mijn vraag al lang een keer behandeld, maar ik zie door de bomen het bos niet meer.
Ik heb een macbookpro in october 2012 aangeschaft en hij begint wat traag te worden vooral sinds yosemite, ondanks dat ik hem al een keer heb geherinstalleerd. De specs staan in de bijlage. Wat is wijsheid. om te doen?

Bij voorbaat dank.

Modelnaam: MacBook Pro
Modelaanduiding: MacBookPro9,1
Processornaam: Intel Core i7
Processorsnelheid: 2,6 GHz
Aantal processors: 1
Totale aantal cores: 4
L2-cache (per core): 256 KB
L3-cache: 6 MB
Geheugen: 8 GB

Alexander

• doc
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 23:54
Waarschijnlijk heeft deze nog geen SSD? Dat geeft een hele berg snelheid, de 8GB zou voor normaal gebruik voldoende moeten zijn. Een Samsung 850 EVO of Crucial MX200 is prima.

Succes!

Me Tarzan, U nix!

• SpoekGTi
  • Registratie: april 2005
  • Laatst online: 29-09 08:31

SpoekGTi

wat nou 30 tekens..verdulleme

Gewoon maxen, 16gb erin en een 256gb of 500gb ssd

Always tell people you have a plan even if you don't. People will always love to hear that you have a plan. It gives hope.

• Pjotr
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 16-09 17:47

Pjotr

Altijd van je af snijden

Inderdaad, met een SSD (Crucial BX100 bijvoorbeeld) gaat je (perceived) performance omhoog.

pricewatch: Crucial BX100 500GB
pricewatch: Crucial BX100 1TB

http://www.everymac.com/s...2-unibody-usb3-specs.html

• merauder
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 21:42
Wat bij Yosemite nog wel eens wil helpen is een clean install. Mijn MBP uit 2011 was ook enorm traag, maar nu met een cleane install (+ SSD ) weer lekker vlot.

• Hahn
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 23:01
merauder schreef op donderdag 14 mei 2015 @ 17:37:
Wat bij Yosemite nog wel eens wil helpen is een clean install. Mijn MBP uit 2011 was ook enorm traag, maar nu met een cleane install (+ SSD ) weer lekker vlot.
Je hebt het over een schone installatie, maar noemt tussen neus en lippen door dat je ook een SSD hebt genomen. Lekkere tip op die manier :+

The devil is in the details.

• merauder
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 21:42
Hahn schreef op donderdag 14 mei 2015 @ 17:41:
[...]

Je hebt het over een schone installatie, maar noemt tussen neus en lippen door dat je ook een SSD hebt genomen. Lekkere tip op die manier :+
Vergeten te vermelden dat deze met SSD ook tergend traag werd :)

• Bossie
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 23:13

Bossie

PSN = Patje_b_

Met hierboven, een SSD geeft je systeem vleugels :)
Het verschil ivm een reguliere HD is bizar, zeker met de 5400rpm schijven die in de meeste MacBooks zitten.

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985

• Stevie07
  • Registratie: november 2013
  • Laatst online: 29-09 06:38
Hier ook een medio 2012 (I5) model voorzien van SSD, stuk sneller geworden.
Later naar 8gb geheugen gegaan, dat verschil vond ik kleiner.

• Hopkinson
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 29-12-2018
Ik heb ook een mid '12 13" pro en heb al een tijd geleden een Samsung EVO er in gezet en dat was de beste performance upgrade. Ik heb de oude HDD met een caddy in de plaats van de dvdspeler (superdrive) gezet en daar draait windows op voor scheepsbouwkundige software. Zodra ik windows boot op de oude schijf krijg ik de neiging mijn koffiekop door het beeldscherm te rammen :).

Recent heb ik er ook 16GB RAM in gedaan omdat ik maar 4GB had en dat was net te weinig, zeker voor Adobe After Effects. Dit helpt ook, maar de SSD upgrade heeft echt een hogere prioriteit. Tenzij je film edit of andere zware programma's gebruikt is 8GB prima, ik koos voor 16GB om hem maar gewoon maxed out te hebben.

HDD caddy is in ieder geval wel aan te raden, het was wel een en al ellende om een soepele dual boot werkende te krijgen.

• koentjuh1987
  • Registratie: januari 2006
  • Laatst online: 29-09 13:03
Heb ooit mijn MacBook ook een upgrade gegeven van 4 naar 8 GB. In dagelijks gebruik weinig van te merken tenzij je wat zwaardere programma's gaat gebruiken. Ik zou ook voor de ssd gaan. Geeft gevoelsmatig je de meeste performance winst.

Drive the way you like, the way you want and make it happen...

• Mektheb
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 22:29
SSD doet wonderen ! eigenlijk voor elke machine of die nu van 2008 is of 2015.

• iceheart
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 28-09 22:59
Meer dan 8GB geheugen is voor de meeste gebruikers overkill (volkomen zinloos!) omdat je gewoon niet meer dan 8 gebruikt. Als je echt hele zware applicaties draait weet je dat wel van jezelf en had je al geupgrade - en het meeste spul wat baat heeft bij meer dan 8GB RAM (zware beeldbewerking etc) daar is een laptop-i7 ook al niet optimaal meer voor geschikt, dus dan zou je nu nog een smak geld investeren in een systeem wat niet bijster lang meer mee zal gaan.

Bottom line: <€200 voor een 500ish GB SSD en je kunt er inderdaad weer tegenaan. Geld voor extra RAM lekker in je zak houden.

• johnkeates
  • Registratie: februari 2008
  • Laatst online: 00:07
Meer dan 8GB heeft inderdaad weinig zin, behalve als je met heel grote bestanden wil werken of meerdere VM's open wil hebben staan.

Een SSD daarentegen is wel heel zinvol, elke MacBook van na 2009 is dan net zo snel als een uit 2015. De 2009 en ouder hebben dan weer een Core2Duo, dus daar zit je snel aan je CPU bottleneck.

Ga voor een Crucial of Samsung, dat werkt altijd lekker. Je hebt een kruiskop en een torx schroevendraaier nodig als je het zelf wil doen. Gebruik de handleiding van iFixit.com. Als je het niet zelf gaat doen is er niks aan de hand. ;-) dan mag iemand anders het uitzoeken.

Bij het overzetten heb je geen clean install nodig, ik zou voor een time machine restore gaan. Zorg dat je niet meer ruimte gebruikt dan je SSD groot is, maak een time machine backup, en bouw daarna je SSD in. Ga daarna naar internet recovery, kies time machine terugzetten, en wacht even een paar uurtjes. Daarna is je Mac sneller dan ooit!

Bij het terugzetten van een time machine backup worden sommige bestanden zoals computer-specifieke data en plugins, extensies enz. opnieuw geïnstalleerd zodat als je device-specifieke tweaks of problemen had, je ze daarna niet meer hebt ;-) ook alle caches enz. worden genegeerd. Gevolg: je hebt alles wat je had, maar je computer is 'schoner'. Daarnaast heb je dan ook een SSD, dus gaat alles beter :p
Pagina: 1

Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True