Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Krakend geluid - Luidsprekers via versterker

Pagina: 1
Acties:

• Arnevb
  • Registratie: januari 2013
  • Laatst online: 17-03 10:49
Ik heb al zeer lang een probleem waarvan ik de oplossing tot nu toe nog niet gevonden heb. Ik heb hier een versterker staan, waarop twee luidsprekers aangesloten zijn. Met een 3.5mm naar tulp kabel heb ik mijn PC verbonden met de versterker.

Ik hoor een permanent krakend geluid (een vrij hoog, schreeuwend geluid) wanneer ik de versterker aanzet. Als ik scrol, mijn muis beweeg of een veeleisend programma draai, dan vermeerdert het geluid.

Als ik mijn hoofdtelefoon op mijn PC aansluit via dezelfde ingang, heb ik het probleem niet. Het lijkt dus geen probleem met mijn PC te zijn (ik had het probleem ook met mijn vorige PC). Als ik mijn telefoon aan de versterker aansluit met dezelfde ingang en kabel, heb ik het probleem ook niet. Het lijkt dus echt enkel een probleem te zijn van de PC in samenwerking met de versterker.

Heeft iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn?

• 8819
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 21-12-2016
Je gebruik onbourd audio zeker ?
Dit is dus de reden dat ik mijn pc altijd digitaal aansluit
Wat jij hoort is pc ruis over je speakers
Zal zo een link zette.

https://computertotaal.nl...en-opstarten-programma--s

Komt dat je geen goede aarde heb in je pc kast
Vroeger bij ouwe huizen waar geen aarde op de Stopcontact had je vaak last van brom geluiden en klik geluiden
Zelf ben ik toen digitaal gegaan omdat letterlijk 1 en 0 taal is
Terwijl analoog audio gebrom kan ophalen via de kabel
Een keer gillen tegen een platen speler naald heb je ook audio ;)

Wat je kan doen is je audio kabel in aliminium folie inpakken ( niet de pluggen ) en kijken of dat help

[Voor 66% gewijzigd door 8819 op 14-05-2015 16:43]

• centr1no
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 18-09 12:28
Ik heb hetzelfde gebrom, maar dan wel met de koptelefoon op de pc.
Het begon toen ik het moederbord vervangen heb en ik vermoed dan ook dat het of slechte componenten zijn, of inderdaad slechte shielding/aarding.
Ik heb al geprobeerd of een ge-aard stopkontakt gebruiken het probleem oploste, maar dat had geen resultaat.

• Cobra8811
  • Registratie: februari 2010
  • Laatst online: 23-09 18:04
Als je dit wilt voorkomen dan zal een audio kaart of een usb geluids oplossing nodig zijn. Die zijn vrijwel stil

[Voor 5% gewijzigd door Cobra8811 op 14-05-2015 17:29]

• Arnevb
Heb het ook al in een USB-adapter geplugd, zelfde probleem. Het is nu wel zo dat zowel de versterker als de PC op dezelfde stekkerblok zijn aangesloten. Vandaar, misschien! Ik heb als moederbord de Gigabyte GA-Z97X-Gaming 5. Ik zal wat spelen met verschillende stopcontacten en drivers, ookal vermoed ik dat een driverupdate het niet gaat oplossen (mijn vorige pc had exact hetzelfde probleem, maar compleet verschillende drivers).

Bedankt iedereen voor de hulp!

• Vermeulen
  • Registratie: april 2010
  • Niet online
Waarschijnlijk loopt de kabel ergens langs een stoorzender. Probeer eens een andere/iets beter geïsoleerde kabel. Of haal de apparaten eens los of uit de buurt van andere apparaten en sluit alleen je pc en receiver eens op elkaar aan..

[Voor 5% gewijzigd door Vermeulen op 14-05-2015 22:34]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• centr1no
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 18-09 12:28
CH 033 schreef op donderdag 14 mei 2015 @ 22:32:
Waarschijnlijk loopt de kabel ergens langs een stoorzender. Probeer eens een andere/iets beter geïsoleerde kabel. Of haal de apparaten eens los of uit de buurt van andere apparaten en sluit alleen je pc en receiver eens op elkaar aan..
Ik zie niet hoe een slecht geïsoleerde kabel er voor kan zorgen dat interne pc handelingen versterkt kunnen worden.
Het betreft werkelijk een HOORBAAR bewegen van de muis of scrollen van het scherm.
En bij het starten van bijv. een spel wordt het luider.
Ik ben er ook vrij zeker van dat het permanente krakende geluid komt van de case fan of CPU koeler fan.
Arnevb schreef op donderdag 14 mei 2015 @ 22:26:
Ik heb als moederbord de Gigabyte GA-Z97X-Gaming 5.
Mijn moederbord is ook van Gigabyte. Toeval?
Als ik dit weekend de tijd heb zal ik eens de componenten één voor één los halen om te kijken of dat verschil maakt. Oude pc is toch ernstig aan vervanging toe en als ik wat kapot maak is dat een goed excuus om een nieuwe te bouwen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• 8819
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 21-12-2016
Ik denk dat je moederbord niet goed geaard is op je kast
En dat je kast niet goed geaard is naar je stekker blok
Proberen maar kan je niet laten zitten
Een draad aan je pc kast en dan naar de verwarming
Je kan dit alleen voor test gebruike

• Arnevb
Ik heb het volgende geprobeerd zonder success:

1) De Sound Blaster Z gekocht (geluidskaart) - die beweert static noise tegen te houden (niet dus)
2) Een nieuwe stekkerblok met goede aarding gekocht
3) Stopcontacten verwisseld

Ik heb nog steeds dat super irritant statisch geruis (Electromagnetic Interference), doet mij een beetje denken dat het eerder aan het moederbord ligt. Ik heb de PC gekocht bij Azerty die de binnenkant vol met statische plastiek hadden opgevuld. Zou het moederbord ofzo beschadigd kunnen zijn?

Ik ben echt ten einde raad.

• Mikayu
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 19-09 12:22

Mikayu

.srt

Klinkt als een rotte voeding

Edit: probeer ook meer massa tussen de versterker en pc

[Voor 51% gewijzigd door Mikayu op 12-06-2015 12:43]

• Groentenman
  • Registratie: januari 2005
  • Laatst online: 10:21
Probeer eens een aantal inputs/outputs te muten in je geluidsinstellingen. Ik heb soortgelijks ook wel is gehad en door mijn digital output te muten ging het geluid weg.

• FlyEragon
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 01:11

FlyEragon

Alien Monkeys

Heb je ook geprobeer om een andere 3.5mm naar tulp kabel te gebruiken? Bij voorkeur eentje die een afgeschermde mantel heeft. Een PC zal altijd EM rotzooi naar buiten storen, en als je kabel dat oppikt kan je dat dus heel goed horen.

• Arnevb
FlyEragon schreef op vrijdag 12 juni 2015 @ 12:48:
Heb je ook geprobeer om een andere 3.5mm naar tulp kabel te gebruiken? Bij voorkeur eentje die een afgeschermde mantel heeft. Een PC zal altijd EM rotzooi naar buiten storen, en als je kabel dat oppikt kan je dat dus heel goed horen.
Yep, heb ik geprobeerd! Ik weet wel niet in hoeverre de kabels van goede kwaliteit zijn natuurlijk. Eentje is van HAMA (ziet er ongeveer zo uit: http://www.allekabels.nl/...le-tulp-kabel-hama.html).

Ik heb nu een optisch (TOSLINK) naar tulp apparaatje gekocht. Hopelijk lost dat het op. Ondertussen heb ik geprobeerd outputs uit te schakelen (er is zoiets als een 'speaker mode' in het sound blaster controlepaneel), maar dat heeft het niet opgelost.

Heb ook de versterker wat verder van de PC verschoven, spijtig genoeg kon ik het niet meer dan 1 meter verschuiven (de kabel is te kort). Het is wel zo dat de versterker echt vlak naast (<30cm) de PC staat.

[Voor 4% gewijzigd door Arnevb op 12-06-2015 13:39]

• Jckx
  • Registratie: januari 2004
  • Niet online
Ik heb dit ook gehad, dit was voor mij de oplossing: http://nl.aliexpress.com/...ator-20A/32355216329.html (niet specifiek deze, maar wel zo'n filter). Ook bij mij zit de pc op hetzelfde stopcontact als de audioset en was er sprake van ruis. Nu dit filter er tussen zit, heb ik al een paar jaar geen ruis meer. Op de geluidskwaliteit heeft het (gelukkig) geen invloed :).

• Arnevb
Hartelijk dank voor de tip!
EDIT: Ik lees nu wel dat zoiets de frequentie (vooral de lagere) afbot waardoor het geluid niet goed meer klinkt. Heb jij hier ervaring mee?

[Voor 17% gewijzigd door Arnevb op 12-06-2015 14:24]

• Equazor_
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 14:19
Ik had ook een constante ruis/brom op mijn versterker, bij mij lag het aan de kabels.
Ik had hier een goedkope niet afgeschermde kabel tussen zitten, deze vervangen voor een betere kabel van 15 euro die dubbel afgeschermd was en nu is de ruis/brom weg.

Bij mij lag het er aan dat de PC op dezelfde stekkerblok zat als de Wifi router, dect telefoon en Led lamp, allemaal dingen waarvan bekend is dat ze kunnen storen.

• Jckx
  • Registratie: januari 2004
  • Niet online
Arnevb schreef op vrijdag 12 juni 2015 @ 13:52:
[...]

Hartelijk dank voor de tip!
EDIT: Ik lees nu wel dat zoiets de frequentie (vooral de lagere) afbot waardoor het geluid niet goed meer klinkt. Heb jij hier ervaring mee?
Het is mij nooit opgevallen. Als dat klopt wat je zegt, dan lijkt mij de invloed ervan klein. Bas klinkt bij mij zeker niet vlak of kaal. Dit in combinatie met een NAD versterker, Eltax Monitor III speakers en een Fiio E10k als DAC. Voor die paar euro zou ik het gewoon proberen.
Pagina: 1

Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True