Partitioneren blijft HANGEN; 80GB-HDD

Pagina: 1
Acties:
  • 140 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Knightwolf
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 01:45
Ik heb nu het volgende probleem.

Ik heb van de week m'n nieuwe HDD binnengekregen die ik in m'n nieuwe compie als Backup-drive ga gebruiken, via Mobile-Bracket (uitneembaar).
Het betreft hier een MAXTOR 80 GB 5400rpm :)

Ik heb die nu vast in m'n oude PC gehangen om hem vast te kunnen partitioneren en formatteren.
Nu heb ik echter een probleem gecontstateerd.
Ik zal FF m'n (oude)PC gegevens opnoemen en vertellen wat er gebeurd is:

ASUS P2B-F ACPI BIOS Revision 1013.A - ReleaseDate 18-08-2000
Intel PII 400@496
512 MB Crucial CAS222 (@124MHz)
Windows 98 SE
Primary:
Master - Maxtor 20GB 7200rpm
Slave - Maxtor 40GB 7200rpm
Secondary: (nu tijdelijk)
Master - Maxtor 80 GB 5400rpm (in MobileRack dus)
Slave - none (ook tijdelijk)
Alles draait op max UDMA-33 natuurlijk ;) mobo kan niet meer aan.
M'n CDromdrives heb ik FF helemaal Disabled, zodat ik daar FF geen gezijk mee heb.

Ik heb PowerQuest PartitionMagic 6 en ben aan het partitioneren gegaan.
Ik heb al uitgevonden dat ik beter een LOGICAL partitie kan aanmaken, dus GEEN Primary, want daarmee zou die op Drive E: komen en schuiven alle andere partities op, wat niet de bedoeling is. Bij het maken van een LOGICAL-gedeelte, geen probs gehad, da's klaar.

Maar het PROBLEEM is nu......
Na het beginnen van het CREEREN van de partitie issie in een kwartier ongeveer op onderstaande 26/24/26%, en GVD een kwartier tot een half uur later staat-ie NOG STEEDS op 26/24/26% !! :(
De HDD-lampes blijven WEL branden, alsoffie bezig is, maar er gebeurd gewoon NIKS meer :(

Het programma is NIET gecrashed, ALLES reageert nog :? , en daarom heb ik dus ook mooi een ScreenShot kunnen maken ;)
CANCEL-en is ook geen probleem.

Waarom blijftie hier hangen zonder verder te gaan en verders alles nog werkt ??? :?

Hier komtie:

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/l.bernsen/tweakers/PM6partitionCreationHangt.gif

Met PartitionMagic 6 heb ik nog nooit eerder problemen gehad, perfect proggie :)

• vanwegen
  • Laatst online: 28-04 16:29

vanwegen

-:|:-

Kan je mobo wel zo'n grote HD aan?
Zonee, check voor bios upate.

Heb je je PCI bus overgeclocked? -> Zoja dan dus ook je IDE controller -> effe terugklokken.

Ik zou je systeem even wat meer lucht geven bij het partitioneren van zo'g BiG O Drive :)

En toen was m'n signature weg :(

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 03-03 19:09

Ray

hehe tja je asus mobo standaard ide controller kan niet meer aan dan zo'n 40 gig. daar zit je probleem. kammaraad van mij is er ook dagen mee aan het klooten geweest

Verwijderd

graag vanuit dos partitionmagic uitvoeren!
Dit is volgens mij de windows interface. De dos interface ziet er nog uit als de windows-interface van PM5.0
Verder geen maxblast ofzo gebruikt he?
(bios 1013 kan >=64GB hdd's aan)

Kortom : rescue diskettes maken, en naderhand de dos-versie van win98 erop zetten
De Caldera versie die partitionmagic er standaard op die diskettes zet is beroerd.

Verwijderd

Het kan soms erg lang duren voordat hij verder gaat.

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-04 10:57
Ik had laatst een dergelijk probleem, maar dan met PQmagic 5
het betrof een 60 GB schijf waar 'ie bleef hangen op een partitie die >32 GB werd. (40 GB)
hij bleef precies hangen op die 32 Gig grens van de partitie (81% geloof ik)

Fdisk zelf geeft problemen omdat 'ie de schijf modulo 64GB ziet (bij een 80 GB schijf is dat dus 16 GB)
Ik raad je aan om de schijf niet met PQmagic in te delen, maar met Fdisk (nieuwe versie staat op www.microsoft.com)
Dan weet je vrijwel zeker dat 'ie ook gaat werken in een andere machine (want PQmagic doet soms rare dingen met de partitietabel)

Waarom 'ie bij jou blijft hangen op de 25% (ongeveer ) zou alleen te verklaren zijn als PQmagic dezelfde fout maakt als Fdisk en dus de hele schijf eigenlijk niet groter kunnen zien dan 64GB en nu maar 16GB kan partitioneren (zou ik een beetje vreemd vinden, maar 't is niet ondenkbaar)
Maak voor de zekerheid anders eerst een extended part aan en daarna daarin een logisch station, mischien dat je dan in een andere routine aankomt in het programma waar die fout niet in zit. (en wees dan zo vriendelijk om de bug te melden aan PowerQuest (ookal heb je mischien geen officiele versie))

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18:11
heb je toevallig de 32GB jumper verkeerd staan ???

(die is ervoor dat de HD zich als 32GB HD gedraagd ofzo...)

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Het is niet duidelijk welk OS je gebruikt. Win2K kan bij FAT32 namelijk maximaal 32GB partitioneren... Gebruik dan NTFS, die kan 2TB (2048MB) aan...

Win9X-Me kunnen bij FAT32 tot het limiet gaan (8TB ofwel 8192GB), dan is deze fout idd vreemd... Probeer dan via PMagic bootdiskettes te partitioneren/formatteren.

• Knightwolf
Op zondag 17 juni 2001 13:50 schreef vanwegen het volgende:
Kan je mobo wel zo'n grote HD aan?
Zonee, check voor bios upate.

Heb je je PCI bus overgeclocked? -> Zoja dan dus ook je IDE controller -> effe terugklokken.

Ik zou je systeem even wat meer lucht geven bij het partitioneren van zo'g BiG O Drive :)
BIOS is het probleem niet, de BIOS herkende m'n schijf alla-directa en gaf ook meteen de juiste schijfgrootte aan, hier _kan_ het probleem niet liggen.

Toen ik voor het eerst een 40Gieg schijf er in deed moest ik WEL een BIOS-upgrade doen, en toen werd duidelijk gemaakt, voor zover ik me kan herinneren, dat ik tot iets van 132 GIEG zou kunnen :)

FSB loopt van 100 op 124 dus alles loopt overclocked, maar kan me niet voorstellen dat daar het probleem ligt.
Op zondag 17 juni 2001 13:55 schreef StuiTeR het volgende:
hehe tja je asus mobo standaard ide controller kan niet meer aan dan zo'n 40 gig. daar zit je probleem. kammaraad van mij is er ook dagen mee aan het klooten geweest
}:O -shit.
Zoals ik net al zei: BIOS herkende alle 80 Giegs in 1x
Op zondag 17 juni 2001 13:56 schreef BBL the 2nd het volgende:
graag vanuit dos partitionmagic uitvoeren!
Dit is volgens mij de windows interface. De dos interface ziet er nog uit als de windows-interface van PM5.0
Verder geen maxblast ofzo gebruikt he?
(bios 1013 kan >=64GB hdd's aan)

Kortom : rescue diskettes maken, en naderhand de dos-versie van win98 erop zetten
De Caldera versie die partitionmagic er standaard op die diskettes zet is beroerd.
Deze schijf krijgt _GEEN_ bootable partitie (Primary), alleen Logical partities

Of ik begrijp je verkeerd ;)
Maar ik heb geen diskettes nodig, repair-disks hebbik niet en hebbik ook nooit nodig gehad :)
Op zondag 17 juni 2001 14:19 schreef Cutebritney het volgende:
heb je toevallig de 32GB jumper verkeerd staan ???

(die is ervoor dat de HD zich als 32GB HD gedraagd ofzo...)
Van een dergelijke jumper hebbik nog nooit gehoord, en die hebbik dus ook niet.
Op zondag 17 juni 2001 14:00 schreef HlpDsK het volgende:
van 0% naar 25% in een kwartier, om vervolgens een kwartier tot een half uur te blijven hangen ineens? Dacht het niet ;)

Maargoed, onmogelijk is het niet

• Knightwolf
Op zondag 17 juni 2001 14:29 schreef BalusC het volgende:
Het is niet duidelijk welk OS je gebruikt. Win2K kan bij FAT32 namelijk maximaal 32GB partitioneren... Gebruik dan NTFS, die kan 2TB (2048MB) aan...

Win9X-Me kunnen bij FAT32 tot het limiet gaan (8TB ofwel 8192GB), dan is deze fout idd vreemd... Probeer dan via PMagic bootdiskettes te partitioneren/formatteren.
Ik gebruik Windows 98 Second Edition ja, Sorry dat was ik er vergeten bij te melden, kzal ut FF aanpassen :)

• Tonnes746
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-01-2022
Op zondag 17 juni 2001 13:33 schreef Knightwolf het volgende:

Edit: Alles draait op max UDMA-33 natuurlijk ;) mobo kan niet meer aan.
En daar gaan er volgens mij een hoop mee op hun bek. Als ik het goed heb gezien heb je een 82371EB/AB controller die soms wat moeite heeft met het herkennen van snellere schijven, en je zou hem daarom terug kunnen zetten. Zou ik tenminste als eerste proberen (don't forget the basics).

Verder levert een zoek op ASUS P2B-F en fdisk bij Google een hoop interessante info op, die wijst in meerdere richtingen. Maar dat had je vast al gezien :)

Bij Maxtor kan je de tools vinden, het is het proberen waard.

bash: exec: /bin/Laden: cannot execute: No such file or directory

• Knightwolf
Op zondag 17 juni 2001 15:29 schreef Tonnes het volgende:
En daar gaan er volgens mij een hoop mee op hun bek. Als ik het goed heb gezien heb je een 82371EB/AB controller die soms wat moeite heeft met het herkennen van snellere schijven, en je zou hem daarom terug kunnen zetten. Zou ik tenminste als eerste proberen (don't forget the basics).

Verder levert een zoek op ASUS P2B-F en fdisk bij Google een hoop interessante info op, die wijst in meerdere richtingen. Maar dat had je vast al gezien :)

Bij Maxtor kan je de tools vinden, het is het proberen waard.
Sorry, maar ik begrijp je reactie nit helemaal.
Deze schijf is ATA-100 maar loopt gewoon op ATA-33 hoor. 66 kan natuurlijk ook.
Die schijven zijn gewoon down-ward compatible, en die 2 Maxtors van 40 Gieg die er in gehangen hebben zijn ook ATA-66 en 100, en die 20 gieg die er nu in hangt is ook ATA-100, en alles werkt zonder problemen.

• Tonnes746
Dat bedoel ik. Mijn bord heeft ook zo'n controller en ik heb tot nu toe alle schijven die sneller waren dan UDMA-2 met een tool moeten terugzetten vanwege snelheidsproblemen of leesfouten. Die downward-compatibiliteit gaat misschien wel op voor je hd, maar de controller zuigt nou eenmaal.

Harde kans echter dat als je andere schijven geen problemen geven, dit ook niet de reden is. Maar ik zeg al, het is het proberen waard. En check dan de performance van je andere schijven eens, het zou me niks verbazen.

Overigens is jouw bord nieuwer dan de mijne, en ik weet eerlijk gezegd niet of de bug later verholpen is.. :)

• Knightwolf
Ik heb net eerst op alle reacties geantwoord, alvast bedankt voor die, maar ik heb net daarvoor een nieuwe Partition Creation process succesvol beëindigd :)

Deze keer echter wel met 4 partities, met 2 of 3 hebbik ook niet geprobeerd, expres 4 gemaakt, zoals ik al gewend was op m'n 40-gieg schijven :)

Het is nu dus:
8 gieg
24 gieg
24 gieg
20 gieg (de rest)

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/l.bernsen/tweakers/PM6anderepartities.gif

• Knightwolf
Op zondag 17 juni 2001 15:37 schreef Tonnes het volgende:
Dat bedoel ik. Mijn bord heeft ook zo'n controller en ik heb tot nu toe alle schijven die sneller waren dan UDMA-2 met een tool moeten terugzetten vanwege snelheidsproblemen of leesfouten. Die downward-compatibiliteit gaat misschien wel op voor je hd, maar de controller zuigt nou eenmaal.

Harde kans echter dat als je andere schijven geen problemen geven, dit ook niet de reden is. Maar ik zeg al, het is het proberen waard. En check dan de performance van je andere schijven eens, het zou me niks verbazen.

Overigens is jouw bord nieuwer dan de mijne, en ik weet eerlijk gezegd niet of de bug later verholpen is.. :)
Dat bedoel ik nou ja, ik heb daar nog helemaal geen probs mee gehad, ook niet met alle andere ATA-100 schijven :) die in m'n andere systeem op DMA-4 en DMA-5 hebben gedraaid :)

Na jou edit :P :
Over de performance weet ik niks, en boeit me nu ook niet omdat deze schijf ook niet voor dit systeem bedoeld is.
Maar aangezien ik het mobo voor m'n andere systeem nog moet binnenkrijgen (hebbik dus nog niet :( ) wilde ik deze vast partitioneren om vervolgens al m'n data vast te backuppen :)
En daar kan ik nu aan gaan beginnen :)

Maybe dat ik straks in m'n nieuwe systeem de boel wel kan re-partitioneren in 1 partitie van 80 Gieg, dat zie ik dan wel ;)

• Tonnes746
Ok, we zijn eruit :)

• Loft
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:33
Gooi dat hele PM weg en gebruik MAXBLast of gewoon Fdisk om de schijf te partioneren...

Werkt ook. Draait als een dolle (zelfde schijf hier)

MaxBlast is origineel van Maxtor en kun je free downloande van hun site.

If I agreed with you, we'd both be wrong.

• Knightwolf
Op zondag 17 juni 2001 15:45 schreef Stiffener het volgende:
Gooi dat hele PM weg en gebruik MAXBLast of gewoon Fdisk om de schijf te partioneren...

Werkt ook. Draait als een dolle (zelfde schijf hier)

MaxBlast is origineel van Maxtor en kun je free downloande van hun site.
PM gooi ik niet weg :P
Kheb er nooit probs mee gehad....
Waar het probleem ligt weet ik niet, en ga ik nu ook niet meer opzoeken. Als die schijf in m'n nieuwe compie hangt zal ik es opnieuw gaan kijken als ik de kans krijg... voorlopig maar zo met 4 partities

Verwijderd

opgelost dan, gedeeltelijk...

Wat ik nu bedoel : gebruik partitionmagic altijd vanuit dos, desnoods via de rescue diskettes.

Vreemde kwestie...
maxblast is inderdaad NIET nodig geweest, omdat, zoals je zelf ook al aangaf, het bios de schijf herkent.

vreemde boel raar maar waar...

Verwijderd

Op zondag 17 juni 2001 15:14 schreef Knightwolf het volgende:

van 0% naar 25% in een kwartier, om vervolgens een kwartier tot een half uur te blijven hangen ineens? Dacht het niet ;)

Maargoed, onmogelijk is het niet
Ik heb eens 45 Gb aan partities geresized, waarbij hij meer dan 4 uur op 60% bleef hangen.

• Knightwolf
Op zondag 17 juni 2001 17:39 schreef HlpDsK het volgende:

[..]

Ik heb eens 45 Gb aan partities geresized, waarbij hij meer dan 4 uur op 60% bleef hangen.
Dan had je zeker nog een berg DATA op die partities staan?

Mijn schijf had nog GEEEN partities, en is dus echt helemaal leeg. Ik ga zelf ook geen partities resizen of moven waar data op staat, bennie gek.
Als ik een data-partitie gewijzigd wil hebben kopieer ik eerst alle data (of heel veel iig) naar een partitie waar het op past (desnoods verdelen over meerdere) en dan resizen of moven, dan data terugkopieren,...... veel werk ja, maar in meeste gevallen VEEL sneller dan met alle data er op resizen of moven :)

• Knightwolf
Op zondag 17 juni 2001 16:25 schreef BBL the 2nd het volgende:
opgelost dan, gedeeltelijk...

Wat ik nu bedoel : gebruik partitionmagic altijd vanuit dos, desnoods via de rescue diskettes.

Vreemde kwestie...
maxblast is inderdaad NIET nodig geweest, omdat, zoals je zelf ook al aangaf, het bios de schijf herkent.

vreemde boel raar maar waar...
Sorry, maar hier bij mij niks geen DOS. Als ik de C:-partitie ga resizen/moven gaatie vanzelf naar DOS. Verder alles vanuit Windows, is nog veel sneller ook. 32 bits besturing of 16 bits scheelt heel veel, heb het al vaak zat gemerkt. Probeer maar es een hele grote partitie in DOS te formatteren of in Windows, in Windows issie veeeeel sneller klaar :)

En die MAXblast van je hebbik bij m'n eerste 40 Giegs Maxtor bij geleverd gekregen, maar heeft nooit fatsoenlijk gewerkt (toen al geprobeerd dus) maar bleek ook niet eens nuttig en ook niet nodig :)

Verwijderd

Ik denk dat het aan je Bios ligt kun je er geen nieuwere versie opzetten en misschien kan je besturings programma het ook wel niet aan. Had ik eerst ook onder Win95

• Knightwolf
Op maandag 18 juni 2001 17:41 schreef ChicaneBT het volgende:
Ik denk dat het aan je Bios ligt kun je er geen nieuwere versie opzetten en misschien kan je besturings programma het ook wel niet aan. Had ik eerst ook onder Win95
Win98SE, mag geen probleem opleveren.
BIOS: zou kunnen, maar ga ik nu geen tijd in steken. Tis voorlopig wel goed zo :) thanx anyway

Verwijderd

mocht je er nog mee zitten: ik heb er ook mee lopen KLOOIEN.

1x met een 30GB IBM DTLA
1x met 2x40GB 60GXP IBM's in raid 0

precies dezelfde problemen.

Oplossing:
GEEN PARTITION MAGIC GEBRUIKEN
Althans, niet om de partities _aan te maken_

Verwijderd

Op zondag 17 juni 2001 14:00 schreef HlpDsK het volgende:
Yep dat klopt. Is bij een 60GB van IBM ook het geval. Hij bleef ong 5 min hangen en ging toen weer verder

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:54

NiGeLaToR

Luister Kophi Podcast!

Op donderdag 28 juni 2001 19:51 schreef starkje het volgende:
mocht je er nog mee zitten: ik heb er ook mee lopen KLOOIEN.

1x met een 30GB IBM DTLA
1x met 2x40GB 60GXP IBM's in raid 0

precies dezelfde problemen.

Oplossing:
GEEN PARTITION MAGIC GEBRUIKEN
Althans, niet om de partities _aan te maken_
Zou ik sowieso niet doen.. ooit nog es wat SCSI schijven meer verklooit.. kutproggie..

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – Kophi E20 - energieprijzen, economische vluchtelingen (Dubai) en tax op vermogen.

• Paquito
  • Niet online
Ik heb deze maxtor 80gig ook gehad op precies hetzelfde bord.
Wilde niet goed werken totdat ik 1013 beta7 bios flashte..

Maarre ik vind die maxtor schijven maar bagger. Als dat ding lekker bezig was stoorde ie met m'n sblive. (tikken of zacht gekraakt) Dit was ZWAAR irritant, want ik neem regelmatig dingen op (videos enzo) en dan had ik dus tikken/zacht gekraak in het geluid)
En ja dit kwam dus echt door de maxtor want dat ding is er nu weer lekker uit (andere machine) en ik heb geen problemen meer (heb ook nog 1x western digital, 1x ibm en 2x quantum erin) :)

Verwijderd

komt dat wel door die hd dan? bij mij was dat de via chipset (wel opgelost met een bios-instelling trouwens!)

• Paquito
  • Niet online
Ik denk het wel, omdat ik nl. geen problemen heb met die 4 andere hds. Dus ik verdenk toch de maxtor :)

• Rhy
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 26-12-2024

Rhy

Once a nerd; always a geek

ik heb ook dit soort problemen gehad! ("hangende harddisklampjes op bepaalde %'en ")

wat was ik aan het doen? ik creerde een EXT2 partitie van 57GB onder PQMagic 5.0 (DOS Versie)
Maar PQMagic 5.0 maakt EXT2 partities die alleen geschikt zijn voor kernel versie 2.0.x en die kan geen partities aan van >32GB.
Gewoon gepartitioneerd vanuit Debian werkte wel. MITS bad sector test stond gedisabled ( :? ja dat vind ik ook vaag)

maar hmm windows98se en gewoon fat32 partities. Hmmm zou het gewoon moeten doen hoor. Ging prima bij creatie van een 60GB local partitie (incl. badsector test) FAT32

tja goedkope kreet is natuurlijk "is die schijf wel goed?" misschien moet je met je dealer eens een omruil overwegen?

Verwijderd

Op donderdag 28 juni 2001 22:24 schreef nigelator het volgende:

[..]

Zou ik sowieso niet doen.. ooit nog es wat SCSI schijven meer verklooit.. kutproggie..
Heel goed onderbouwt jah .. PM is echt wel een goed programma. Alleen je hebt veel domme users.

• Knightwolf
Op vrijdag 29 juni 2001 21:01 schreef erniemars het volgende:
tja goedkope kreet is natuurlijk "is die schijf wel goed?" misschien moet je met je dealer eens een omruil overwegen?
Wat is dit nou weer voor Bullshit-antwoord :(
|:( slaat echt nergens op.

Die schijf is 1: splinternieuw, 2: met meerdere kleinere partities geen enkel probleem. Je weet niet eens waar je het over hebt |:(

• Knightwolf
Op vrijdag 29 juni 2001 16:59 schreef Raven- het volgende:
Ik heb deze maxtor 80gig ook gehad op precies hetzelfde bord.
Wilde niet goed werken totdat ik 1013 beta7 bios flashte..
Bios-versie 1013 hebbik er al in zitten net nadatie uit was, zou het probleem dus niet mogen zijn. De schijf wordt wel gewoon volledig herkend.
Pagina: 1