Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renall
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 21-06 11:00
Goedemiddag allemaal,

Na veel wikken en wegen heb ik hier toch maar even een topic aangemaakt. Ik kan zelf namelijk niet zo goed inschatten wat nu de beste keuze zou zijn.

Momenteel beschik ik over een Nikon D3200 + de kitlens 18-55mm. Nu ga ik over een aantal weken op vakantie en dan zou ik graag beschikken over een telezoom lens. Op dit moment zit ik de twijfelen tussen de volgende lenzen:

Tamron AF70-300mm f/4-5.6 Di LD Macro

Nikon 55-200mm f/4-5.6 AF-S VR DX NIKKOR

Sigma 70-300/4-5.6 APO DG macro

En als het echt zou moeten stukje boven mijn budget

Nikon 55-300mm f/4.5-5.6G AF-S ED VR

Budget is eigenlijk max. 200€

Bedankt voor de moeite alvast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:30
Nikon 55-200, want die heeft stabilisatie, die andere 2 niet.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 8819

Nikon 55/300 is dat een dx lens ?
Zo niet valt die al af omdat bij een dx camara 55/300x1.6 dus een hogere zoom gaat opleveren (als ik het goed heb)

Persoonlijk zal ik voor een vr lens gaan als je uit de hand schiet

Kijk ook op ebay staat veel te koop ook uit onze kikkerlanden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tobiasvs
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

tobiasvs

Tobias

Volgens die redenatie zouden alle lenzen dan af moeten vallen, want de Tamron en Sigma 70-300 zijn ook geschikt voor full frame. Die 1.6 cropfactor geldt voor elke lens op een dx body, het maakt daarvoor niet uit of de lens geschikt is voor full frame. Kortom: je had het niet goed ;)

Verder zou ik ook voor VR en dus de Nikon gaan.

Canon | Fujifilm | www.tobiasvanstijn.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:50

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Anoniem: 8819 schreef op donderdag 14 mei 2015 @ 16:50:
Nikon 55/300 is dat een dx lens ?
Zo niet valt die al af omdat bij een dx camara 55/300x1.6 dus een hogere zoom gaat opleveren (als ik het goed heb)
Ja, het is een DX lens en zo niet, dan maakte dat nog niks uit. 55mm van een FX lens is net zo 55mm als de 55mm van een DX lens. Op een DX body zie je 0 verschil, op een FX body krijg je flink zwarte hoeken als je een DX lens monteert vanwege de kleinere beeldcirkel.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
En nog een kleine correctie: enkel Canon aps-c heeft een cropfactor van 1,6x (de rest 1,5x).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renall
Allereerst, iedereen bedankt voor het reageren.
Hierdoor is mijn keuze dus gevallen op een Nikon.

Het verschil tussen de 200mm en 300mm is €80,- , is dat die €80,- waard? of is de 200mm voldoende. Daarnaast heeft de 300mm lens f/4,5 en de 200mm lens f/4 is dit verschil groot of is dit te verwaarlozen. Merk je hier veel van met de lichtsterkte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 8819

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Jammer dat je budget (net) niet genoeg is voor de Tamron 70-300mm f/4-5.6 SP Di VC USD.
Die heeft namelijk WEL stabilisatie, is goedkoper dan z'n Nikon variant. En komt in diverse testen zelfs (optisch) wat beter uit de digitale verf als z'n Nikon tegenhanger.

Kost op amazon.de, nieuw 290 euro. Maar is vast 2de hands ook nog wel goedkoper te krijgen.
http://www.photozone.de/nikon_ff/619-tamron70300f456fx
(additioneel voordeel: 5 jaar garantie!)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ITsEZ
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 17:39

ITsEZ

parttime all-rounder

Renall schreef op donderdag 14 mei 2015 @ 18:26:
Allereerst, iedereen bedankt voor het reageren.
Hierdoor is mijn keuze dus gevallen op een Nikon.

Het verschil tussen de 200mm en 300mm is €80,- , is dat die €80,- waard? of is de 200mm voldoende. Daarnaast heeft de 300mm lens f/4,5 en de 200mm lens f/4 is dit verschil groot of is dit te verwaarlozen. Merk je hier veel van met de lichtsterkte?
Merk je in principe eigenlijk niks van, mijn ervaring is dat je met een telezoom vooral buiten foto's maakt en daar is een zo laag mogelijke f waarde meestal sowieso van weinig belang. ;) Zoals ehtweak al noemde is de nieuwe tamron een goede toevoeging aan dit lijstje, ik denk persoonlijk dat je van die kleine verhoging van je budget zeker geen spijt krijgt van je keuze.

What you see is always what you get.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18-07-2021
Als ik de samples bekijk in de post van ehtweak dan ziet dat er boven de 200mm een stuk beter uit dan met de Nikon. Die is dan 'net niet scherp'.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renall
Op dit moment is 120 euro voor mij toch nog wel een bakje met geld extra. Ik denk dan toch dat ik op dit moment voor de 55-200mm(170€) zal gaan en deze ooit misschien in te ruilen voor een beter exemplaar.

nu zie ik deze lens voor 120 euro, is dit te vertrouwen of is er ook kans op imitatie ?

[ Voor 36% gewijzigd door Renall op 14-05-2015 21:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
13k dingen verkocht met 99,8% positieve feedback... ik "gok" dat het wel te vertrouwen is. Daarnaast heb je niet zo snel imitatie lenzen. Met body's zijn er meldingen van "imitaties" (ander labeltje op de camera), maar ook dat komt weinig voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Renall schreef op donderdag 14 mei 2015 @ 21:02:

nu zie ik deze lens voor 120 euro, is dit te vertrouwen of is er ook kans op imitatie ?
Maar dat item moet uit HK komen. M.a.w. je loopt grote kans dat je BTW + overige douanekosten gaat betalen. Dan is het prijsverschil met alhier vrijwel nihil c.q. ALS je garantie wilt claimen...tja... ;w

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renall
Universal Creations schreef op donderdag 14 mei 2015 @ 21:51:
13k dingen verkocht met 99,8% positieve feedback... ik "gok" dat het wel te vertrouwen is. Daarnaast heb je niet zo snel imitatie lenzen. Met body's zijn er meldingen van "imitaties" (ander labeltje op de camera), maar ook dat komt weinig voor.
Dat had ik al gezien haha, alleen met die gekke chinezen weet je het maar nooit 8)7

kan ik wel gewoon hier bestellen? Of zeggen jullie wederom niet doen met de garantie?

[ Voor 42% gewijzigd door Renall op 15-05-2015 00:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Was de grens voor importbelasting niet wat hoger dan dit bedrag? En is de garantie van Nikon niet wereldwijd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakMDS
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 24-06 13:58
Mijn advies zou zijn; leg er 50 euro bij een zoek een tweedehands Tamron 70-300mm VC. Die versie is beter dan alles in het lijstje en naar mijn ervaring echt de moeite. Ik heb de mijne destijds ook voor rond de 225 of 250 via MP gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Garantie van Nikon is 'lastig'.
Koop je b.v. een objectief in NY; dan is het maar de vraag of Nikon NL die wil repareren, onder het mom van garantie...
mompelt iets van recht hebben versus recht krijgen

Kopen bij amazon.DE is geen probleem (mits Verkauf und Lieferung durch Amazon).

Maar, zoals ik al eerder zei, de Tamron 70-300mm f/4-5.6 SP Di VC USD, zou een verstandigere keus zijn. Nieuw zelfs met 5 jaar europese garantie. (ook als je 'm bij amazon.DE koopt).
Terwijl Nikon maar 2 jaar garantie geeft.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renall
Universal Creations schreef op vrijdag 15 mei 2015 @ 00:49:
Was de grens voor importbelasting niet wat hoger dan dit bedrag? En is de garantie van Nikon niet wereldwijd?
Wat ik had uitgerekend was het mogelijk dat er nog 40 euro importbelasting met btw erbij kwam. Dan valt ebay al af. Maar is het niet zo dat als je via amazon deutchland besteld je geen invoer rechten betaald, omdat het binnen de EU is.
SndBastard schreef op vrijdag 15 mei 2015 @ 00:58:
Mijn advies zou zijn; leg er 50 euro bij een zoek een tweedehands Tamron 70-300mm VC. Die versie is beter dan alles in het lijstje en naar mijn ervaring echt de moeite. Ik heb de mijne destijds ook voor rond de 225 of 250 via MP gekocht.
ehtweak schreef op vrijdag 15 mei 2015 @ 09:09:
Garantie van Nikon is 'lastig'.
Koop je b.v. een objectief in NY; dan is het maar de vraag of Nikon NL die wil repareren, onder het mom van garantie...
mompelt iets van recht hebben versus recht krijgen

Kopen bij amazon.DE is geen probleem (mits Verkauf und Lieferung durch Amazon).

Maar, zoals ik al eerder zei, de Tamron 70-300mm f/4-5.6 SP Di VC USD, zou een verstandigere keus zijn. Nieuw zelfs met 5 jaar europese garantie. (ook als je 'm bij amazon.DE koopt).
Terwijl Nikon maar 2 jaar garantie geeft.
Het probleem is eigenlijk dat die tamron zo'n 160 euro duurder is. Dat is net wat veel voor mij :'(

Maar jullie hebben mij nu aan het twijfelen gebracht. Is die nikon 55-200 VR, het geld(140€) nu wel waard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Renall schreef op vrijdag 15 mei 2015 @ 13:12:
[...]

Maar is het niet zo dat als je via amazon deutchland besteld je geen invoer rechten betaald, omdat het binnen de EU is.
Nee, dat is wel zo. >:) Je betaalt geen invoerrechten en/of nederlandse BTW, slechts de BTW uit het EU land v.d. verkoper.
Binnen de EU, dus ja, ook via amazon.de(utschland), geen gedoe met douane geneuzel.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakMDS
Renall schreef op vrijdag 15 mei 2015 @ 13:12:
[...]

Het probleem is eigenlijk dat die tamron zo'n 160 euro duurder is. Dat is net wat veel voor mij :'(

Maar jullie hebben mij nu aan het twijfelen gebracht. Is die nikon 55-200 VR, het geld(140€) nu wel waard?
Als je bereid bent tweedehands te kopen is het niet 160 euro duurder, maar zo'n 25-50 euro boven je budget.
Hoe dan ook is stabilisatie een erg grote pré bij dit soort lenzen. Je zal met een lens zonder stabilisatie al snel merken dat een hoop foto's blurry worden, of dat je een veel te hoge ISO moet gebruiken.

Vwb tweedehands kopen, je moet daar een beetje timing en geluk mee hebben, maar ik heb er persoonlijk erg goede ervaringen mee. Over de jaren heen heb ik zo'n 10 tot 15 lenzen tweedehands gekocht en ook vaak weer verkocht. Ik heb daarmee misschien veel geluk gehad, maar letterlijk nog nooit een "lemon" gehad, en ook alle kopers die mijn aanbod weer hebben gekocht zijn altijd tevreden geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renall
SndBastard schreef op vrijdag 15 mei 2015 @ 14:36:
[...]

Hoe dan ook is stabilisatie een erg grote pré bij dit soort lenzen. Je zal met een lens zonder stabilisatie al snel merken dat een hoop foto's blurry worden, of dat je een veel te hoge ISO moet gebruiken.
Op die Nikon zit stabilisatie :)
SndBastard schreef op vrijdag 15 mei 2015 @ 14:36:
[...]

Vwb tweedehands kopen, je moet daar een beetje timing en geluk mee hebben, maar ik heb er persoonlijk erg goede ervaringen mee. Over de jaren heen heb ik zo'n 10 tot 15 lenzen tweedehands gekocht en ook vaak weer verkocht. Ik heb daarmee misschien veel geluk gehad, maar letterlijk nog nooit een "lemon" gehad, en ook alle kopers die mijn aanbod weer hebben gekocht zijn altijd tevreden geweest.
Bereid ben ik het zeker alleen op het moment liggen die lensen rond de 270 euro. Maar ik heb nog 2 maanden voordat ik op vakantie ga :+ misschien dat ik nog een mooi aanbod tegen kom. Anders zal ik voor de Nikon kiezen en die later misschien weer verkopen voor de Tamron.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18:10

Barrycade

Through the...

Om je nog even aan het twijfelen te brengen: waar ga je naartoe op vakantie en wat zijn je onderwerpen die je denkt te gaan fotograferen met die telelens?

Ik heb die 55-200VR hij komt sporadisch uit mijn fototas.
Want er zijn maar weinig momenten dat hij meerwaarde heeft tov van mijn 16-85VR .
Het is voor het geld (wat ik er toen voor betaalde) een prima lens dat wel,
ik zou in jouw geval er gewoon 1 op marktplaats scoren voor 100/125 euro.

Is het niet je ding, kan je 'm gewoon voor hetzelfde geld weer kwijt op marktplaats.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renall
Barrycade schreef op vrijdag 15 mei 2015 @ 22:47:
Om je nog even aan het twijfelen te brengen: waar ga je naartoe op vakantie en wat zijn je onderwerpen die je denkt te gaan fotograferen met die telelens?
Naar Bali en Lombok. De onderwerpen die ik wil fotograferen zijn: landschappen, architectuur en }:O diertjes }:O. Ook heb ik soms het gevoel dat ik met 55mm net iets te kort kom qua zoom :X.
Barrycade schreef op vrijdag 15 mei 2015 @ 22:47:

Het is voor het geld (wat ik er toen voor betaalde) een prima lens dat wel,
ik zou in jouw geval er gewoon 1 op marktplaats scoren voor 100/125 euro.

Is het niet je ding, kan je 'm gewoon voor hetzelfde geld weer kwijt op marktplaats.
Hij is nu 146€ op amazon.de, voor die 20 euro koop ik dan liever een neiuwe 8)7, er is trouwens op het moment ook geen vindbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Laatst online: 22:29

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Ik zou zeker voor de 70-300VC van Tamron gaan. Scherper, sneller qua AF en betere stabilisatie. If you pay peanuts you get monkeys gaat zeker in fotografie op. Wil je net wat te goedkoop, dan heb je ook net een stapel foto's die allemaal net niet scherp zijn, waardoor je er net geen lol van hebt.

Ik spendeer liever 300 aan iets waar mij gelukkig maakt, dan 150 op iets waar ik niet blij van wordt.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakMDS
Ik dacht net terug aan dit topic, maar de Nikon 55-200mm VRII is in de aanbieding voor €249,95:

avanreijn in "[Fotoapparatuur] Aanbiedingen januari t/m juni 2015"

Anders sluit ik me nog steeds aan bij mijn eigen advies en dat van Nomad: Tamron 70-300mm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renall
SndBastard schreef op maandag 18 mei 2015 @ 16:23:
Ik dacht net terug aan dit topic, maar de Nikon 55-200mm VRII is in de aanbieding voor €249,95:

avanreijn in "[Fotoapparatuur] Aanbiedingen januari t/m juni 2015"

Anders sluit ik me nog steeds aan bij mijn eigen advies en dat van Nomad: Tamron 70-300mm.
maar ik neem aan dat de tamron beter is als die VRII?
Pagina: 1