GTA5 + toekomst - Nieuwe PC of upgrade?

Pagina: 1
Acties:

• PaulEm
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 03-02 07:52
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het systeem zal gebruikt worden om op te gamen, op dit moment voornamelijk GTA 5 maar ik wil ook wel graag een beetje naar de toekomst kijken dat ik goed kan upgraden/bijplaatsen. Ik zelf ben behoorlijk fan van graphics en wil dan ook op hoge settings kunnen spelen.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Dit is afhankelijk van of ik ga upgraden of een totaal nieuwe PC koop. Voor een upgrade zou ik zeggen ongeveer 600 euro, voor een nieuwe pc ongeveer 1000 euro.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Aangezien ik nog niet weet of ik ga upgraden of een nieuwe setup kopen plaats ik hier mijn huidige PC. Er zijn op zich wel een aantal dingen die ik mee zou kunnen nemen zoals de fans, ssd, hdd. Ik weet niet of mijn RAM heel erg geschikt is om het te nemen, het zijn twee repen van 8GB DDR3-1600.
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Phenom II X6 1090T Black Edition€ 0,-€ 0,-
1Gigabyte GA-970A-UD3€ 0,-€ 0,-
1MSI GeForce GTX 760 2GB Gaming (N760 TF 2GD5/OC)€ 208,-€ 208,-
1Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB€ 0,-€ 0,-
1Cooler Master CM 690 II Advanced€ 0,-€ 0,-
1Noctua NH-D14€ 69,65€ 69,65
1Noctua NF-P12, 120mm€ 16,95€ 16,95
1Noctua NF-P14 FLX, 140mm€ 22,95€ 22,95
1Corsair Vengeance LP CML16GX3M2A1600C10€ 115,-€ 115,-
1Cooler Master Silent Pro M700€ 0,-€ 0,-
1Samsung 840 EVO 250GB€ 144,18€ 144,18
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 576,73

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik lees verschillende meningen over het gebruik van Crossfire / SLI. Wat ik heb begrepen is dat voor puur het gamen dit weinig extra's biedt maar wellicht in de toekomst zou dit een optie zijn om weer 'up-to-date' te blijven.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik ben zelf fan van AMD, mijn GPU die ik voor deze had was dan ook een AMD. Maar ik heb zeker niks tegen op andere merken zoals Intel/nVidia.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Veel eisen en wensen heb ik niet, maar ik heb liever niet dat hij te veel stroom verbruikt of een permanente suis aanbrengt aan mijn oren :P

Ga je overklokken?
In eerste instantie niet, ik weet niet hoeveel prestatie winst dit uiteindelijk zou gaan bieden.

------

Op mijn huidige setup is om wat voor reden dan ook GTA niet goed speelbaar op 'normal' settings. Nu is de 760 GTX niet de beste kaart om dit spel mee te spelen maar eerlijk gezegd had ik wel wat betere prestaties verwacht van een 2 jaar oud kaartje. Ik weet dus niet precies of nu mijn CPU de bottleneck is op de huidige clock of dat het toch mijn GPU is.

Zelf heb ik hier al rond gekeken (gta 5 lijkt populair te zijn in dit forum) naar componenten waar andere mensen naar kijken. Je ziet nu veel de 290 en 960/970 voorbij komen maar lees hier totaal verschillende meningen over. Vandaar dat ik besloten heb om hier zelf maar een topic te gaan plaatsen omdat ik niet weet of een van deze kaarten op dit moment veel extra's bied in mijn huidige setup.

Verder vraag ik mij nog af of ik verschil ga merken qua performance als ik bij een nieuwe setup zou gaan voor een i5 of i7 (i7 lijkt mij iets te overkill voor wat ik wil gaan doen). Ik zelf ben altijd fan geweest van AMD maar heb toch wel een beetje het idee dat mijn CPU op dit moment een bottleneck is, zeker gezien ik hiervoor een EAH6870 had en ik ook al niet echt te spreken was over de prestaties. Na mijn upgrade naar een GTX 760 had ik wel wat meer verwacht eigenlijk.

[ Voor 10% gewijzigd door PaulEm op 14-05-2015 13:30 ]

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 20:17

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Je hebt best een aardig systeem.
Heb je je 1090T al geoverclockt? Daar valt best nog een 20-30% te halen, zeker met die koeler.

Tja, voor de rest zou je je GPU nog kunnen upgraden maar ik zou zeker wachten op de AMD 3xx serie. Naar de releaseprijs van de 290 en 290X kijkend zou de nieuwe serie ook respectievelijk 400 en 550 euro moeten gaan kosten.

Je kunt op dat moederbord makkelijk een FX8320 kwijt die je weer kan duwen naar een Ghz of 4.6, je moederbord kan dit "makkelijk" aan i.t.t. het overgrote deel van de underpowered AMD borden, jij hebt in dat opzicht geluk.

Crossfire of SLI raad ik je permantent af, omdat dit eigenlijk meer nadelen dan voordelen heeft. Hoewel je voeding wel voldoende is, zit je dan wel met een veel hoger stroomverbruik en meer lawaai terwijl het in de meeste games echt bij lange na geen 2x de performance is. Lekker bij single-GPU blijven dus.

De mogelijkheid heb je altijd, want je moederbord heeft 2 16X slots. De tweede heeft wel maar een 4x fysieke verbinding maar echt een bottleneck zou dat niet worden.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21:51

br00ky

Moderator Harde Waren
Ik mis hier nog een hoop eigen input eerlijk gezegd. De insteek van DAA is zélf op zoek te gaan naar oplossingen en díe te posten. Dit is nog vrij passief van jouw kant, al geloof ik helemaal in je goede bedoelingen :). Wat ben je zelf zoal tegen gekomen?

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Ik zou voor de upgrade gaan.

Alleen je videokaart vervangen: Een leuke GTX970 bijvoorbeeld

En je CPU is aan vervanging toe.
Je kunt kiezen voor twee opties:

De "in 1 keer voor 4 jaar"
-Z97 moederbord en i5 4660

De "over 2 jaar zie ik wel weer"
- FX8230 in je huidige moederbord

Prijsverschil zal ongeveer 250 euro zijn

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

• ggiinnoo
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 21-11 15:04
Zoals kuusj98 ook al zei, je hebt een aardig systeem.
Hier ben ik het niet mee eens. Het klopt wel dat een nieuwe processor een verbetering zal brengen in FPS maar niet veel. Een Intel G3258 met een Nvidia 980 kan GTA V op 4K al op 51 FPS draaien. Dus het zal meer aan de kaart liggen dan de CPU.

Het enige wat misschien een upgrade nodig zal hebben is je videokaart(als je GTA V op een hogere setting wilt draaien). Dan zou ik wel voor een Nvidia GTX 960 gaan.

GTA V is best een raar geval van benodigde computer specificaties, er is een groep die een test hebben gedaan met verschillende kaarten om te kijken wat de impact is.

https://www.youtube.com/watch?v=2K5uWT8h6EQ

Er is een een FPS verschil als het dag is. je computer heeft dan veel meer te verdragen dan in nachtleven van GTA V.

Hopelijk heb je er iets aan :)

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:13
Die Phenom is overklokbaar toch? Kan dat ding naar 4GHz?

Tweedehands R9 290 erbij of R9 280 en dan kun je het volgens mij wel volhouden totdat Zen en Skylake uit zijn (eind 2016 waarschijnlijk) en dan een compleet nieuw systeem. Geeft je ook nog wat tijd om door te sparen.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

• PaulEm
kuusj98 schreef op donderdag 14 mei 2015 @ 12:47:
Je hebt best een aardig systeem.
Heb je je 1090T al geoverclockt? Daar valt best nog een 20-30% te halen, zeker met die koeler.
Deze is nog niet overlocked, dit heb ik vroeger wel gedaan maar nadat mijn Asrock moederbord kapot was gegaan en vervangen is voor deze heb ik deze clock nooit opnieuw gedaan. Wellicht het proberen waard als ik morgen thuis ben.
[b][message=44232374,noline]Je kunt op dat moederbord makkelijk een FX8320 kwijt die je weer kan duwen naar een Ghz of 4.6, je moederbord kan dit "makkelijk" aan i.t.t. het overgrote deel van de underpowered AMD borden, jij hebt in dat opzicht geluk.
Zou een upgrade FX8320 veel betere prestaties geven dan het overclocken van mijn 1090T naar ongeveer 4Ghz?
[b][message=44232374,noline]Crossfire of SLI raad ik je permantent af, omdat dit eigenlijk meer nadelen dan voordelen heeft. Hoewel je voeding wel voldoende is, zit je dan wel met een veel hoger stroomverbruik en meer lawaai terwijl het in de meeste games echt bij lange na geen 2x de performance is. Lekker bij single-GPU blijven dus.
Fijn om te horen. Dit is wat ik zelf al een beetje had gevonden maar toch werd dat soms weer door andere onderbouwt dat je zeker wel meer performance krijgt. Persoonlijk denk ik ook niet echt dat het verschil op gaat leveren omdat je geheugen niet verandert en redelijk wat spellen zijn die nog niet optimaal gebruik maken van Crossfire/SLI, toch?[/quote]
br00ky schreef op donderdag 14 mei 2015 @ 12:49:
[mbr]Ik mis hier nog een hoop eigen input eerlijk gezegd. De insteek van DAA is zélf op zoek te gaan naar oplossingen en díe te posten. Dit is nog vrij passief van jouw kant, al geloof ik helemaal in je goede bedoelingen :). Wat ben je zelf zoal tegen gekomen?[/]
Excuses, heb geprobeerd wat eigen input er zelf bij te brengen. De insteek was meer om jullie meningen te zien of ik nou moet upgraden of een nieuwe setup moet kopen.
ggiinnoo schreef op donderdag 14 mei 2015 @ 13:09:
Het enige wat misschien een upgrade nodig zal hebben is je videokaart(als je GTA V op een hogere setting wilt draaien). Dan zou ik wel voor een Nvidia GTX 960 gaan.
Jeroenneman schreef op donderdag 14 mei 2015 @ 12:59:
Alleen je videokaart vervangen: Een leuke GTX970 bijvoorbeeld
Bedankt beiden, ik zal zeker even kijken naar de 960 en 970. Is het alleen niet zo dat de 970 fors duurder is en eigenlijk niet zo heel veel extra prestaties beidt (als je 't bekijkt op prijs niveau)

[ Voor 13% gewijzigd door PaulEm op 14-05-2015 13:42 ]

• PaulEm
NitroX infinity schreef op donderdag 14 mei 2015 @ 13:11:
Die Phenom is overklokbaar toch? Kan dat ding naar 4GHz?
Overclockbaar is deze zeker, heb alleen nooit echt gedacht dat dat veel prestatieverbetering zou leven in het geval van gamen. Maar aangezien kussj98 hier ook al mee aan kwam ga ik dit toch maar even proberen.
[b][message=44232466,noline]Tweedehands R9 290 erbij of R9 280 en dan kun je het volgens mij wel volhouden totdat Zen en Skylake uit zijn (eind 2016 waarschijnlijk) en dan een compleet nieuw systeem. Geeft je ook nog wat tijd om door te sparen.
Dan ga ik de 290 ook even in de vergelijk erbij gooien en naar de banchmarks kijken. Bedankt voor je input :)

-edit- Zie nu net dat ik per ongeluk een nieuwe reply heb geplaatst en kan geen delete knop vinden 8)7

[ Voor 6% gewijzigd door PaulEm op 14-05-2015 13:44 ]

• ggiinnoo
Er is een verschil tussen de GTX 970 en 960 (verschilt wel per uitvoering). Kijk maar naar dit voorbeeld:

pricewatch: Gigabyte GV-N970G1 GAMING-4GD
pricewatch: Gigabyte GV-N960G1 GAMING-4GD

Dit zijn "in principe" de zelfde kaarten alleen anders opgebouwd:

De 970 heeft 1664 CUDA Cores, de 960 heeft er 1024
(wat is CUDA cores? Wikipedia: CUDA )

De maximale turbo klokfrequentie van de 970 is 1,329GHz en die van de 970 1,304GHz, dus dat is bijna het zelfde (deze kaarten zijn standaard overklockt en is dus is altijd het zelfde).

Een van grote verschillen zit hem ook in het geheugen.
De 970 heeft een geheugen interface van 256-bit terwijl de 960 er maar de helft heeft (128-bit), dit geeft de snelheid aan hoe snel alles wordt doorgevoerd.

Dit zijn de standaard uitvoeringen van de 970 en 960:
http://www.geforce.co.uk/...ce-gtx-970/specifications
http://www.geforce.co.uk/...ce-gtx-960/specifications

De prijzen zijn inderdaad een groot verschil. Maar je bent beter uit met een 970 als je in de toekomst nog meer spelen wilt spelen. Anders zou ik ook even kijken bij de tweedehands videokaarten. Er zitten vaak mooie kaarten tussen voor relatief weinig geld.

[ Voor 7% gewijzigd door ggiinnoo op 14-05-2015 14:43 ]

• Jeroenneman

Jeroenneman

ggiinnoo schreef op donderdag 14 mei 2015 @ 13:09:
Zoals kuusj98 ook al zei, je hebt een aardig systeem.

[...]

Hier ben ik het niet mee eens. Het klopt wel dat een nieuwe processor een verbetering zal brengen in FPS maar niet veel. Een Intel G3258 met een Nvidia 980 kan GTA V op 4K al op 51 FPS draaien. Dus het zal meer aan de kaart liggen dan de CPU.

GTA V is best een raar geval van benodigde computer specificaties, er is een groep die een test hebben gedaan met verschillende kaarten om te kijken wat de impact is.

YouTube: Grand Theft Auto V PC - Video Card Showdown

Er is een een FPS verschil als het dag is. je computer heeft dan veel meer te verdragen dan in nachtleven van GTA V.

Hopelijk heb je er iets aan :)
Die Pentium heeft maar 2 cores en gaat enorme frame dips opleveren tijdens het gamen. GTA is echt CPU intensief.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

• ggiinnoo
Jeroenneman schreef op donderdag 14 mei 2015 @ 14:57:
[...]
Die Pentium heeft maar 2 cores en gaat enorme frame dips opleveren tijdens het gamen. GTA is echt CPU intensief.
Ik zal niet zeggen dat het de beste is om te gamen ;) dat zou gek zijn. het enige wat ik er mee wilde zeggen is dat het mogelijk is op een Dual Core setup, dus zou een 6 Core "goed" moeten zijn.

Toch wil ik vragen of je de video heb gekeken die ik een paar posts eerder had gezet, ze gebruiken weliswaar een GTX 980 opeen 4K resolutie, maar dan is de Dual Core met 51 FPS niet slecht :)

• Tribits
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 16:05

Tribits

Onkruid vergaat niet

Het gaat qua problemen met die G3258 niet zo zeer om de gemiddelde framerate maar om de minimum framerate en de frametime. Dat zorgt er in de praktijk voor dat het beeld niet meer vloeiend loopt op het moment dat de scenes te complex worden. Maar goed, daar zou een 1090T geen last van mogen hebben volgens mij, met name omdat GTA V goed gebruik weet te maken van meerdere cores. Als je het systeem in zijn algemeenheid wat beter geschikt wilt maken voor games dan is een (flinke) overklok wel aan te raden, veel games hebben nog steeds baat bij een hoge single core snelheid en die krijg je met deze processor alleen op een fatsoenlijk niveau door stevig te overklokken. Moederbord is daar ook wel geschikt voor wat ik zo snel even zie. Nu nog een keer geld uit gaan geven aan een 8 core lijkt me niet zinvol. Kost een smak geld, lang niet iedere game kan er mee overweg en het maakt het systeem nog niet echt toekomstbestendig.

Videokaart zal eerder een bottleneck zijn maar op een GTX 760 zou GTA V op normal wel gewoon te spelen moeten zijn. Wat zorgt ervoor dat het niet (goed) speelbaar is, dwz wat voor problemen ondervind je in de praktijk? Eventueel kan je nog op deze pagina kijken voor het configureren/optimaliseren van de grafische settings voor GTA V.

Master of questionable victories and sheer glorious defeats

• Jeroenneman

Jeroenneman

ggiinnoo schreef op donderdag 14 mei 2015 @ 16:03:
[...]

Ik zal niet zeggen dat het de beste is om te gamen ;) dat zou gek zijn. het enige wat ik er mee wilde zeggen is dat het mogelijk is op een Dual Core setup, dus zou een 6 Core "goed" moeten zijn.

Toch wil ik vragen of je de video heb gekeken die ik een paar posts eerder had gezet, ze gebruiken weliswaar een GTX 980 opeen 4K resolutie, maar dan is de Dual Core met 51 FPS niet slecht :)
Dat is AVG fps is dus totaal niet representatief. Ook zijn dat 4K high settings. Ik weet niet waar distance of extended distance op staat. Ook variety van population zal niet al te hoog staan.

Wat ik wel weet is dat het spel met echt flinke settings zowel op een i7 920 als een i5 3570K de CPU tot de limiet weet te trekken.

Ook deze test wijst uit de een Pentium niet echt ideaal is voor sommige spellen (om nog maar te zwijgen over FarCry 4 , die niet eens opstart met een dual core.)

http://www.eurogamer.net/...15-budget-gaming-pc-guide

• ggiinnoo
Jeroenneman schreef op donderdag 14 mei 2015 @ 17:08:
[...]
Dat is AVG fps is dus totaal niet representatief. Ook zijn dat 4K high settings. Ik weet niet waar distance of extended distance op staat. Ook variety van population zal niet al te hoog staan.

Wat ik wel weet is dat het spel met echt flinke settings zowel op een i7 920 als een i5 3570K de CPU tot de limiet weet te trekken.

Ook deze test wijst uit de een Pentium niet echt ideaal is voor sommige spellen (om nog maar te zwijgen over FarCry 4 , die niet eens opstart met een dual core.)

http://www.eurogamer.net/...15-budget-gaming-pc-guide
Het enige wat ik met die Dual Core wou zeggen is dat je met iets goedkoop al veel kan bereiken. in andere woorden de 6 Core kan er mee door.
Pagina: 1