Excel 2010 Median over meerde tabs, nullen niet meetellen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MessiW
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 06-09 18:42
Beste allemaal,

Ik ben bezig met een onderzoek naar import export data van verschillende landen voor verschillende producten over meerdere jaren en ben tegen een probleem aangelopen. Voor elk land heb ik een tab waar per jaar en per product word weergeven hoeveel er is geimporteerd. Ik wil in een andere tab per jaar per product de mediaan vinden van de 28 landen samen maar dit gaat fout.

Ik heb de code "{=Median(IF(tab1:tab28!C13<>0;tab1:tab28!C13))}" gebruikt (Ctr+Shift+Enter tegelijk ingedrukt bij bevestiging formule daarom zitten {...} er om heen) maar krijg te error #REF!. Ik denk dat dit komt doordat de IF(...) geen 3-D verwijzingen aankan en dus de "tab1:tab28!C13" geen erkende verwijzing is. Ik heb echter geen idee hoe ik dit zou kunnen oplossen. Hebben jullie een idee of een oplossing klaar liggen?

In ieder geval heel erg bedankt voor jullie input!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luxan
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 10-09 10:37
Zoals je al aangeeft, ondersteund de IF(...) functie idd geen 3D verwijzingen. Helaas kun je het geheel ook niet oplossen door individuele IF(...) functies te gebruiken omdat je dan het resultaat van elke functie in je MEDIAN(...) functie krijgt (en dat is 0 waardoor je niks oplost of geen getal waardoor je een #VALUE error krijgt).

De beste oplossing die ik kan verzinnen is een UDF schrijven in VBA. Op die manier kun je zelf bepalen wat je met de input doet. Omdat VBA ook geen 3-D data ondersteund, zul je de referentie als string door moeten geven en in VBA interpreteren zodat je over alle sheets heen kunt itereren.

Eventueel kun je de relevante waarden ook op een centrale sheet zetten zodat je de array versie van de median functie kunt gebruiken maar dat is misschien meer werk als het aantal waardes erg groot is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4Real
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-09-2024
Gooi alles op één tabblad, filter de 0 eruit, exporteer alles naar SPSS en maak gebruik van crosstabs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belindo
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20:44

Belindo

▶ ─🔘─────── 15:02

Ik probeer zelf altijd vergelijkbare data op verschillende tabs te vermijden. Beter zet je het allemaal in één tabel met een extra kolom voor het land. Dan kun je er direct zoveel meer mee.

In dit geval zou je, als het aantal sheets voor de landen vaststaat, een lijstje kunnen maken met de sheetnames, vervolgens daarnaast per sheet je IF formule doen, en dan over die reeks een MEDIAN formule. Ik weet alleen niet over hoeveel landen die gaat? Anders kun je eea. versnellen door de sheetnames te listen met VBA, en dmv. een INDIRECT je IF formule schrijven.

Coding in the cold; <brrrrr />

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajakkes
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16-05 22:32

ajakkes

👑

Werkt een draaitabel eigenlijk over meerdere sheets? Die zou je dan ook kunnen filteren zodat de 0 wegvalt.

Maar als 1 sheet voor alle data mogelijk is is dat de makkelijkste oplossing.

👑

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 00:21
Standaard niet, daar heb je bijv een plugin als PowerPivot voor nodig.

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

Pagina: 1