Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Minicomputer gezocht voor Downloaden (en NAS?)

Pagina: 1
Acties:

• Henshin
  • Registratie: januari 2008
  • Laatst online: 20-09 23:04
Let op! Deze post is flink gewijzigd sinds ik het topic voor het eerst aanmaakte

Ik zoek een single board computer (zoals een Raspberry Pi) die voornamelijk geschikt is voor gebruik als 24/7 download machine (het NAS idee heb ik inmiddels laten liggen).

De reden dat ik een single board computer wil is omdat die zuinig is en hij 24/7 aan moet blijven.

Budget is max 130 euro voor de singleboard computer, een 2.5" (min. 750GB) harde schijf en toebehoren maar alles wat ik kan besparen is mooi meegenomen.

Mijn grootste vraag is welke specs ik minimaal moet hebben en wat er aan te bevelen is. Welke single board computer is het meest geschikt en welke linuxdistributie kan ik het beste gebruiken?

[Voor 37% gewijzigd door Henshin op 15-05-2015 15:31]

Meld je aan en bespaar op games: https://www.humblebundle.com/subscription?refc=514H0n

• loki504
  • Registratie: januari 2012
  • Laatst online: 15:23
Laten we begin met wat moet je nas kunnen? Alleen downloaden en files laden voor je htpc laptop telefoon etc? Of moet hij ook vpn ondersteunen. En bv cloud diensten.

Een raspberry pi werkt prima als file server. Maar plex transcoding is hij tr traag voor(maar dat zijn ook de goedkope nassen). Maar moet hij ook cloud dienst. Raid etc moet gaan doen is iedere mini computer niet geschikt. Omdat je met externe hdd's werkt. Maar waarom niet met dat budget een eventueel 2de hands nasje kopen?

Loki Gaming Mmo pvp channel

• Henshin
De NAS zou echt meer een bonus zijn en ik twijfel eigenlijk steeds meer aan een toegevoegde waarde aangezien ik een systeem met een zo laag mogelijk verbruik wil. Voor kleine bestanden kan ik eigenlijk net zo goed een online cloud dienst gebruiken en voor media streaming zou ik gelijk ook voor een nas gaan die raid 0 ondersteunt. Ik houd het dus toch even bij een download machine. Aan een 2de hands NASheb ik zitten denken maar ik zie eigenlijk alleen maar oude nas'en die minder sterk zijn dan de huidige raspberry pi.

Zou de Raspberry 1 snel genoeg zijn om JDownloader, uTorrent, en een nieuwsgroep client gelijktijdig te draaien? De R Pi 1 staat immers genoeg 2de hands op marktplaats.

Meld je aan en bespaar op games: https://www.humblebundle.com/subscription?refc=514H0n

• TweakMaster
  • Registratie: augustus 2003
  • Laatst online: 19-09 17:59
Je kan ook rondkijken voor een 2e hands via eden m-itx plank met picopsu en een klein ssdtje (of DOM). Xubuntu erop en gaan :)

RPi is leuk maar erg beperkt naar mijn inziens..

ps. of als je meer kracht wil een ASROCK AM1B-ITX + AMD Sempron 2650 ofzo.
pps. 2e hands en goedkoper misschien een Moederbord met geintegreerde AMD E-350 CPU ? Heb ik hier ook heel lang gebruikt als fileserver/download server/ftp server en htpc. Idle verbruik met 300w psu (overkill) was 22,5 watt incl een 2,5" en 3,5" hardeschijf en 2x4GB ram.

[Voor 34% gewijzigd door TweakMaster op 14-05-2015 16:05]

Ryzen cloud9

• Henshin
Gaat te veel stroom verbruiken denk ik. Het gaat echt om het automatiseren van downloads op een headless systeem die ik zo nu en dan benader om nieuwe links, torrents of nzb's toe te voegen. Als de downloads klaar zijn wil ik ze automatisch overgezet hebben naar een nieuwe folder. Vanuit die folder kan ik de downloads dan overzetten naar een ander systeem. Waarom zou de Raspberri Pi 2 B daar erg beperkt in zijn?
Ik had op de site van jdownloader al een topic aangemaakt en daaruit bleek dat de R Pi 1 al voldoende kracht had om linux+java+jdownloader te draaien.

Heeft iemand al ervaring met en ODROID?

[Voor 18% gewijzigd door Henshin op 14-05-2015 17:34]

• Henshin
Ik heb even een stuk meer ingelezen en het blijkt dat de Raspberry Pi 2 B een gedeelde IC heeft voor de ethernet poort en de usb controller waardoor bestandsoverdracht erg langzaam word. Liever dus een mini pc met een eigen gigabit IC voor ethernet.

Net deze gevonden: Wikipedia: Comparison of single-board computers :)

[Voor 23% gewijzigd door Henshin op 14-05-2015 23:07]

• Vermeulen
  • Registratie: april 2010
  • Niet online
Heel compleet dingetje, kwam het toevallig in centraal aanbiedingen topic tegen vandaag, met Win 8.1!
pricewatch: Asus VivoPC VM40B-S134V

Hoe zuinig ie precies is weet ik niet, maar ivybridge celeron is vrij recent.
Zorg wel dat je je dl cliënts niet alle drie tegelijk laat lopen anders heb je kans op disk trashing.
Maar goed een beetje client kan je op tijd instellen. Ene van 00:00 tot 08:00 enz. Enz.

• Henshin
Disk trashing zal wel meevallen denk ik. Ik weet niet hoeveel linux ongeveer nodig heeft maar een torrent client zoals deluge en een nzb client zullen niet zoveel geheugen gebruiken. JDownloader met java daarentegen rond de 170MB als ik op mijn systeem kijk.

[Voor 86% gewijzigd door Henshin op 15-05-2015 00:14]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• noguru
  • Registratie: april 2006
  • Laatst online: 29-08-2019
Henshin schreef op donderdag 14 mei 2015 @ 22:52:
Ik heb even een stuk meer ingelezen en het blijkt dat de Raspberry Pi 2 B een gedeelde IC heeft voor de ethernet poort en de usb controller waardoor bestandsoverdracht erg langzaam word. Liever dus een mini pc met een eigen gigabit IC voor ethernet.

Net deze gevonden: Wikipedia: Comparison of single-board computers :)
Je eisen zijn als je voor een mini PC gaat toch wat hoog voor je budget. Helaas is energie zuinig en functioneel niet goedkoop.

Ik zou voor zoiets gaan en wel deze duurdere versie waar je een simpele externe voeding op kan aansluiten.

http://tweakers.net/price...6/asrock-q1900dc-itx.html

Lijkt duur maar je hebt dan toch een aardig capabel systeempje dat met 4 sata poorten goed als NAS te gebruiken is. Vergelijkbare AMD systemen presteren minder en gebruiken meer en hebben daarom ook een ventilator. En dit is toch meer "standaard" PC hardware dan al die single board dingen zodat je makkelijk kunt uitbreiden en iedere recente Windows versie of Linux distro naar keuze gewoon draait.

In totaal zit je dan wel bijna op 2x je budget. Als je onder de €100,- wil blijven wordt het toch een Pi :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Henshin
De NAS moet je maar gewoon vergeten. Ik zie nu in dat dit niet haalbaar is naast mijn hoofdprioriteit en dat is 3 downloadprogramma's tegelijkertijd draaien op een zeer zuinige headless remote computer. Daarnaast moet ik van mijn budget eigenlijk ook nog een 2.5" hdd kopen. Ik dacht dat ik die nog had maar niet dus helaas.

Ik zit nu even te kijken naar de Banana Pi die volgens mij een sata poort heeft en een gigabit ethernet IC. Een Odroid heeft deze eigenschappen ook en is nog sneller ook.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Vermeulen
  • Registratie: april 2010
  • Niet online
Hier ook nog een goeie zuinige: pricewatch: Gigabyte GA-C1037UN-EU

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 17:44
Waarom niet een pricewatch: Synology DS115j dan heb je een nette (instap) NAS die alles kan wat jij wilt. Hoef je ook niet met USB schijven te werken.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: januari 2012
  • Laatst online: 15:23
ben het wel met jongetje eens. dan een 6tb hdd in stoppen en je bent klaar. en dan uiteraard nog sickbeard/couchpotato er op en je bent klaar. hoef je nooit meer op in te loggen. en verbruik is ook minimaal.

Loki Gaming Mmo pvp channel

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Henshin
Ik weet niet of je jdownloader goed op die synogoly kunt draaien maar ik ben bang dat het geheugen (256MB) veels weinig is. Als ik nu kijk hoeveel jdownloader nodig heeft dan is dat al meer dan 150MB en dan komt java er nog bij.

P.S.
Ik heb mijn opening post even gewijzigd.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jongetje
Waarom zou je persé JDownloader willen gebruiken? Er zijn genoeg packages voor de Synology te krijgen waarmee je dingen kunt downloaden (of de ingebouwde download client). Dat draait bij mij prima en ik heb een 6 jaar oude Synology NAS met 128MB geheugen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Henshin
Van Synologie weet ik zo goed als niets. Zo lang ik kan downloaden van file hosts en ook mijn alldebrid premium account kan gebruiken dan ben ik geïnteresseerd. Ik neem aan dat een Synologie NAS ook een hdd kan laten stoppen met roteren?
Kan je hdd's vanaf een Synology NAS defragmenteren?

Kan je met een hdd op usb een spindown command geven? Het liefste natuurlijk automatisch na een x aantal minuten van inactiviteit.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jongetje
Voor Synology lopen een aantal grote topics hier op Tweakers, zoek daar eens in of stel daar je vraag,
Pagina: 1

Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True