Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• flashback1989
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 28-11 10:40
Hallo iedereen,

ik heb in het verleden een snapshot van een virtuele machine op vsphere 5.5 gemaakt en ben vergeten deze weg te halen
deze is nu 219 GB, terwijl de machine zelf 350GB is.
ik wil de snapshot weghalen maar ik ben benieuwd hoelang zoiets duurt met deze grote's
de machine is een HP DL380 en de vmware storage is lokaal. zou zoiets binnen 10 uur klaar zijn?

[ Voor 3% gewijzigd door flashback1989 op 14-05-2015 00:37 ]

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 00:17

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Zonder informatie over type en hoeveelheid schijven, RAID configuratie en belasting van de machine is dit niet te voorspellen. Maar wat weerhoud je ervan om 'm te verwijderen en waarom moet 't binnen een bepaalde tijd klaar zijn? Het verwijderen van een snapshot, waarbij de staat van de VM bewaart blijft, kan gewoon live uitgevoerd worden. Je merkt alleen wat I/O traagheid op iig de VM, maar waarschijnlijk ook de rest van de Host.

Commandline FTW | Tweakt met mate

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 28-11 16:59

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Daar valt niks over te zeggen.

Ik verwacht overigens wel dat je host niet meer te managemen valt tijdens het verwijderen van een snapshot. Hij zal disconnected raken binnen VCenter, en je kunt er dus geen management taken meer op uitvoeren (geldt ook voor de vm's). De vm's zelf blijven overigens gewoon doordraaien.

Is een bugje die wel eens voorkomt bij het verwijderen van snapshots.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• Kavaa
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21-11 17:27
Question Mark schreef op donderdag 14 mei 2015 @ 11:53:
Daar valt niks over te zeggen.

Ik verwacht overigens wel dat je host niet meer te managemen valt tijdens het verwijderen van een snapshot. Hij zal disconnected raken binnen VCenter, en je kunt er dus geen management taken meer op uitvoeren (geldt ook voor de vm's). De vm's zelf blijven overigens gewoon doordraaien.

Is een bugje die wel eens voorkomt bij het verwijderen van snapshots.
Klopt inderdaad heb dit ook wel eens meegemaakt.
Betreft het verwijderen etc. van een Snapshot kan gewoon live en aan de hand van de snelheid van je storage en verbindingen etc. kan het heel snel gaan maar kan ook even duren.
Gewoon verwijderen alles lekker met rust laten en je hebt weer 219GB vrij.

ICTWebSolution - Wi-Fi Problemen? Stuur maar een berichtje! - Wi-Fi Bereik verbeteren?

• flashback1989
ok dan zal ik dat morgenavond aanzetten nadat alle gebruikers van de host af zijn ( er draait ook een terminal server op). ik ben wat voorzichter omdat de VM waar het omgaat een domain controller is geworden.

bedankt voor de reacties

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Dan mag ik hopen dat 't een secondaire is, want doet het z'n oude taak nog? Een DC hoort maar 1 ding te doen, en dat is AD. Snapshots zijn volgens de best practise het slechtste wat je kan hebben, omdat een restore naar een vorige staat van de snapshot je hele AD sloopt. Goed dus dat je de snapshot wilt verwijderen.

• Question Mark
  • Laatst online: 28-11 16:59

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Hero of Time schreef op donderdag 14 mei 2015 @ 20:58:
Snapshots zijn volgens de best practise het slechtste wat je kan hebben, omdat een restore naar een vorige staat van de snapshot je hele AD sloopt.
Met de komst van Windows 2012 is dat ook gefixed. Op de juiste hypervisor geeft dit geen problemen meer. Overigens is het officiele statement dat het nog steeds geen best practise is, maar het kán nu wel.
Until recently, a couple of limitations, some argued, diminished the advantages of virtualization. These limitations included support for cloning domain controllers and the inability to use features such as snapshots due to the risk of roll-back.

With the release of Windows Server 2012, Microsoft has validated the role virtualization plays in the data center by adding functionality that effectively lifts these limitations. The feature known as VM-Generation ID allows hypervisor vendors to expose a virtual machine identifier that Windows Server 2012 domain controllers can use to detect the state of a virtual machine and trigger new Active Directory safeguards. These safeguards protect the Active Directory from the dreaded USN roll-back if a virtual machine is reverted to a snapshot or rolled back by other mechanisms.
Windows Server 2012 VM-Generation ID Support in vSphere

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• MAX3400
  • Laatst online: 29-11 16:40

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Hoe krijg je het voor elkaar een DC te hebben van 350GB? Of 131GB (na aftrek van snapshotgrootte)?

Mogelijk, als extraatje voor volgende keer: zorg dat je 3 of 4 DC's hebt, desnoods in de kleinst mogelijk inrichting qua disk voor OS. Als er dan iets foutgaat, heb je nog meerdere DC's die doordraaien, de foute DC haal je netjes uit AD en richt je opnieuw in *kuch template*.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ach, ik heb een DC gehad van 2 TB. Reden: het deed naast AD, DNS en DHCP ook nog file server. De TS heeft 't ook gezegd, het had eerst een andere taak:
flashback1989 schreef op donderdag 14 mei 2015 @ 17:31:
... ik ben wat voorzichter omdat de VM waar het omgaat een domain controller is geworden.

• flashback1989
Zojuist de snapshot weggehaald en binnen 30min was die klaar. de server is inderdaad ook een fileserver maar niet de enige dc. in de toekomst wil ik wel zo veel mogelijk splitsen zodat er niet teveel op een server staat
Pagina: 1