Hallo!
Mijn oude PC heeft sinds een tijd problemen met opstarten.
Symptoom:
Hij start op, piept 1x, probeert de OS (Windows 7) te laden, maar alvorens het blauwe windows scherm verschijnt, krijg ik 3 korte piepjes, en zegt hij het volgende:

CMOS Settings Wrong
CMOS Date/Time Not Set
Overclocking failed! Please enter Setup to reconfigure your system.
Press F1 to Run SETUP
Press F2 to load default values and continue
Als ik F2 druk, start windows gewoon op, maar moet ik de klok en datum juist instellen. Dan werkt alles prima. Maar telkens als ik de PC uit heb gezet en weer opstart, moet ik dat dus wer doen.
NB: Ik haal 's nachts de stroom van de PC's af middels een schakelaar op de stekkerdoos.
Ik heb eens geprobeerd de PC uit en aan te zetten zonder de schakelaar van de stekkerdoos uit te zetten, en dan start de PC gewoon op, met de tijd nog goed.
Dus mijn eerste gedachte was: batterijtje leeg. Ik heb dit 2x vervangen, zonder resultaat.
Ik heb vervolgens de BIOS geladen met fabrieksinstellingen, maar dat helpt niet. De melding blijft hetzelfde.
Ik heb dus géén OC instellingen (tenzij dat standaard is). Ik overclock zelf niet.
Voeding is in orde, de Voltages lijken allemaal netjes op de juiste hoogte te zijn, en alles doet het ook prima, als ik eenmaal op F2 heb gedrukt en de tijd heb ingesteld.
3 piepjes zou kunnen betekenen: 3 Short Base 64k RAM failure.
De opstartpiep tel ik niet mee, want ik meen dat hij dat altijd doet bij het opstarten.
Zo niet, dan kan het ook zijn: 1 Long, 3 Short Conventional/Extended memory failure.
De RAM stickjes zijn in orde, want Windows geeft netjes aan dat er 4GB in zit (2x2GB kingston).
De pc loopt ook stabiel, geen gekke dingen verder.
Systeem specs:
Moederbord:
ASUS P5B Deluxe
Socket 775 (Intel P965)
Processor:
Intel Core2 6600 @ 2.40
Socket 775
Videokaart:
ASUS EAH5770: ATI Radeon HD 5770
Geheugen: 1gb
GPU Core Clock Speed: 850mhz
Memory Speed: 4,8 ghz GDDR5
Geheugen:
Kingston 2048mb DDR2 800mhz - 2 keer (4Gb)
HDD:
2x 500Gb Seagate Barracuda 7200rpm
Zou het RAM van het moederbord stuk zijn? Andere ideëen? Bedankt!
Mijn oude PC heeft sinds een tijd problemen met opstarten.
Symptoom:
Hij start op, piept 1x, probeert de OS (Windows 7) te laden, maar alvorens het blauwe windows scherm verschijnt, krijg ik 3 korte piepjes, en zegt hij het volgende:

CMOS Settings Wrong
CMOS Date/Time Not Set
Overclocking failed! Please enter Setup to reconfigure your system.
Press F1 to Run SETUP
Press F2 to load default values and continue
Als ik F2 druk, start windows gewoon op, maar moet ik de klok en datum juist instellen. Dan werkt alles prima. Maar telkens als ik de PC uit heb gezet en weer opstart, moet ik dat dus wer doen.
NB: Ik haal 's nachts de stroom van de PC's af middels een schakelaar op de stekkerdoos.
Ik heb eens geprobeerd de PC uit en aan te zetten zonder de schakelaar van de stekkerdoos uit te zetten, en dan start de PC gewoon op, met de tijd nog goed.
Dus mijn eerste gedachte was: batterijtje leeg. Ik heb dit 2x vervangen, zonder resultaat.
Ik heb vervolgens de BIOS geladen met fabrieksinstellingen, maar dat helpt niet. De melding blijft hetzelfde.
Ik heb dus géén OC instellingen (tenzij dat standaard is). Ik overclock zelf niet.
Voeding is in orde, de Voltages lijken allemaal netjes op de juiste hoogte te zijn, en alles doet het ook prima, als ik eenmaal op F2 heb gedrukt en de tijd heb ingesteld.
3 piepjes zou kunnen betekenen: 3 Short Base 64k RAM failure.
De opstartpiep tel ik niet mee, want ik meen dat hij dat altijd doet bij het opstarten.
Zo niet, dan kan het ook zijn: 1 Long, 3 Short Conventional/Extended memory failure.
De RAM stickjes zijn in orde, want Windows geeft netjes aan dat er 4GB in zit (2x2GB kingston).
De pc loopt ook stabiel, geen gekke dingen verder.
Systeem specs:
Moederbord:
ASUS P5B Deluxe
Socket 775 (Intel P965)
Processor:
Intel Core2 6600 @ 2.40
Socket 775
Videokaart:
ASUS EAH5770: ATI Radeon HD 5770
Geheugen: 1gb
GPU Core Clock Speed: 850mhz
Memory Speed: 4,8 ghz GDDR5
Geheugen:
Kingston 2048mb DDR2 800mhz - 2 keer (4Gb)
HDD:
2x 500Gb Seagate Barracuda 7200rpm
Zou het RAM van het moederbord stuk zijn? Andere ideëen? Bedankt!
[ Voor 0% gewijzigd door Sjeng_ op 13-05-2015 21:09 . Reden: beetje duidelijker gemaakt dat het niet aan de 2032 ligt. ]
Sjeng aon de geng!!!