Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Hoofdzekeringschakelaar appartement in blok springt af

Pagina: 1
Acties:

• timgoossens123
  • Registratie: mei 2015
  • Laatst online: 13-05-2015
Beste,

Wij wonen in een appartement met 6 appartement in het totaal.

Deze week is bij ons in ons appartement al 2x de elektriciteit uitgevallen op een onwillekeurig tijdstip wanneer we niet thuis zijn. Het rare is dat de zekeringen in ons eigen elektriciteitskast in ons appartement niet afspringen, maar wel de hoofdzekering van onze elektriciteitsmeter in de kelder.

Hebben jullie een idee hoe dit zou kunnen? Het is raar dat de onze zekering in de kelder afspringt, maar niet in ons appartement. Er zijn hier mensen in ons appartementsblok wel een appartement aan het renoveren, maar die mensen beweren dat ze de elektriciteit niet hebben afgezet om te werken (?)

Voor alle duidelijkheid: het betreft een aparte schakelaar op onze elektriciteitsmeter die afspringt, geen algemene zekering voor gans de blok hier.

Alvast bedankt voor jullie advies!

Tim

[Voor 9% gewijzigd door timgoossens123 op 13-05-2015 21:02]

• larshack
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 17:43

larshack

Zonder melk en suiker

Het zou kunnen zijn dat de automaat die onder bij de meter zit, versleten is.
Ik zou indien je zeker weet dat het niet door je eigen appartement komt, een elektricien raadplegen.

Je kunt testen of het een versleten automaat is, door je eigen zekeringen boven af te schakelen en dan te kijken of de automaat onder alsnog tript.

• zekerpixels
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 19:42

zekerpixels

Victory Loves Preparation

Ik weet natuurlijk niet hoe het bij jou zit, maar kan het niet zo zijn dat er meerdere appartementen op die zekering zitten die afvalt. In dat geval kan het dat er in meerdere appartementen de spanning afvalt.
Ik zeg dit doordat de term hoofdzekering over het algemeen word gebruikt voor het hele of grote deelen van een gebouw.
Ik zeg niet dat het zo is maar het kan zeker met een verbouwing wel eens voorkomen dat er wat zekeringen springen, door meerder personen, geredschappen, of toch een foutje. (Mits dit op dezelfde zekering zit, dit is evt na te gaan)

Edit: is het nu een automaat die afvalt of echt een zekering, een hoofdzekering word zover ik weet niet als automaat uitgerust en het energiebedrijf komt erbij als er wat mee is, dus je zult een gewone automaat bedoelen.
zover ik begrijp, heb je in jou appartement met natuurlijk meerdere groepen (ik neem aan 16A elk), vervolgens de door jou genoemde zekering (?A). (Dit is dan bij elk appartement zo, deze gaan naar de hoofdzekering)
Het kan zou zijn dat in jou appartement op verschillende groepen een stroom word afgenomen van minder dan 16A elk, maar welke gezamenlijk hoger zijn dan de waarde van de automaat die afvalt. Waardoor inderdaad die zekering afvalt (kelder) en niet die in het appartement.
Als er evt meerdere grote verbruikers aanstaan kunnen die de oorzaak zijn, dit kan je evt uitrekenen maar als je dit niet doet is het overbodig. Dan zou ik zoals in de voorgaande reactie proberen na te gaan of de automaat versleten is, die willen zeker na vaak afvallen nogal gevoelig worden.

[Voor 37% gewijzigd door zekerpixels op 13-05-2015 21:40]

PSN: ZekerPixels || Twitch || YouTube

• _trickster_
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 19:11
zekerpixels schreef op woensdag 13 mei 2015 @ 21:21:
is het nu een automaat die afvalt of echt een zekering, een hoofdzekering word zover ik weet niet als automaat uitgerust en het energiebedrijf komt erbij als er wat mee is, dus je zult een gewone automaat bedoelen.
In de nieuwbouw is het tegenwoordig (bijna) Standaard dat de hoofdzekering, Onder de meter uitgevoerd is als automaat zoals hier te zien ( helemaal onderaan, onder de meter )

bedankt mede-tweaker voor je afbeelding !

deze zijn vaak uitgevoerd in 25C, 35C, enz

Er is een korte periode geweest dat deze automaten er wel in zaten, maar niet bedienbaar (achter de verzegeling) maar aangezien automaten sneller sprongen dan smelt-veiligheden zijn deze tegenwoordig direct te bekijken & te bedienen.

Ontopic:
Is de automaat benaderbaar door iemand anders ? of alleen voor jullie zelf ? (uitzetten door derden elimineren)
Als je Alle groepen boven in je groepenkast uitzet, loopt / draait je meter dan nog ? ( sluipverbruik / aftakking elimineren)

Het kan zoals hier boven ook zijn door gewoon te veel verbruik over meerdere groepen zijn.
of een Defecte automaat, maar deze zal dan vervangen moeten worden door de netbeheerder.

• real[B]art
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 28-09 00:26

real[B]art

CTRL+ALT+D1337

_trickster_ schreef op donderdag 14 mei 2015 @ 02:21:
Er is een korte periode geweest dat deze automaten er wel in zaten, maar niet bedienbaar (achter de verzegeling) maar aangezien automaten sneller sprongen dan smelt-veiligheden zijn deze tegenwoordig direct te bekijken & te bedienen.
De ene automaat reageert soms sneller dan de andere. Als ergens kortsluiting ontstaat kan het best zijn dat de hoofdautomaat sneller is dan de betreffende groepautomaat. Ook gezien het feit dat er 6 appartementen achter de hoofdautomaat zitten en die automaat in sommige omstandigheden al redelijk dicht bij zijn limiet kan zitten.
Het kan ook een simpel geval van overbelasting zijn, waarbij geen enkele individuele groep teveel vermogen trekt, maar het totaalvermogen door de hoofdautomaat wel te hoog wordt.
Ik heb in een studentenhuis met in totaal 3 stelletjes gewoond en wij hadden een enkelfasige 20A hoofdzekering. Nadat die voor de tweede keer gesprongen was heeft de monteur hem vervangen door een 25A exemplaar. Voor 6 appartementen verwacht ik eigenlijk op zijn minst een 3x25A aansluiting. Kun je op de hoofdautomaat zien bij welk vermogen die afschakelt?
Of je buren zijn niet helemaal eerlijk en hebben, niet wetend welke groep(en) ze moesten hebben, de hoofdschakelaar maar uitgezet. Of - in de categorie overbelasting - ze hebben besloten om met de renovatie op elektriciteit te gaan koken (inductiekookplaat pakt al snel 2x16A).

[Voor 10% gewijzigd door real[B]art op 14-05-2015 19:38]

"The general rule on about people on IRC seems to be "Attractive, single, mentally stable: choose two" - http://qdb.us/31761

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: mei 2000
  • Laatst online: 22:22

DJSmiley

Moderator Internet & Netwerken
Is dat ding in de kelder wel individueel? (Dus echt van jouw appartement?)

Ik heb hier ook een zekering extra. In mijn appartement is het regulier afgezekerd. Maar in de kast in de hal wordt het nog eens extra gezekerd. Er komt 1 dikke aanvoer, welke naar de 3 appartementen 'linksboven elkaar' gaat (50A) en naar de appartementen rechtsboven, ook met 50A afgezekerd.

Als er gezamelijk dus meer op 1 fase gebruikt wordt kan het zo zijn dat die voorliggende zekering eruit klapt.

Door een kortsluiting zou dat niet moeten gebeuren, aangezien selectiviteit een vereiste is. Maar een ouder smeltpatroon kan best ineens springen ondanks selectiviteit. Ook kan het zijn dat er een foutje gemaakt is, al dan niet bij een latere renovatie, waarbij de karakteristieken van de patronen niet meer helemaal matchen en dus de selectiviteit niet meer opgaat. (Denk bv bij een hoofdzekering welke een automaat geworden is, en de achterliggende zekering nog een smeltpatroon is)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ploink
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 28-08 23:11
Zou het een aardlekschakelaar kunnen zijn die af is gegaan? In dat geval is het misschien een vochtprobleem. Geef anders voor de zekerheid het typenummer van het ding.

Als er wordt verbouwd in het gebouw, misschien heeft iemand in een leiding geboord of op een andere manier sluiting veroorzaakt in de verbinding naar jouw meterkast? Of illegaal iets afgetapt? Ik zou de verbinding voor zover dat kan even inspecteren.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: maart 2004
  • Niet online
hoofdzekering kan ook prima..
mijn ouders hadden een 25A hoofdzekering ( smelt patroon, traag ) en 4x 16A eindgroep smelt patroon "normaal"

en toch klapte de 25A er wel uit zonder dat de rest er maar ergens uit ging..

later de boel maar opgetrokken naar 9x 16A 1P en 2x 16A 3P automaten.. en 3x 25A hoofdzekering er voor.. nooit weer problemen gehad :-)

Dell E6440, Dell E6440, Custom homeserver C2750 based, HP EliteDesk G4 705 :7

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Guru Evi
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 22-09 22:57
1) Er is een te grote lading op het geheel. Als je 20x 5A vraagt, dan gaat je 100A zekering eruit alhoewel individuele 10/15/20A zekeringen er niet door gaan.
2) Zekering is stuk
3) In mijn (heel oud) huis was dit het geval, er was water doorheen de kabel aan het komen (een lek in de kast buiten op bovengrond en de zekering kast was in de kelder) en dat druppelt/roest waarschijnlijk maanden totdat de metalen zo dun waren dat ze smolten. De hoofdzekering ging er regelmatig uit en lichten gingen dim als de vriezer aanging, het is echter moeilijk zulke schade te zien zonder de zekering eruit te halen, ik zag het probleem toen ik de hoofdzekering er niet uit kon halen.

Alhoewel het de 'schuld' van de maatschappij was, moest ik wel zelf de kast buiten en de zekering kast vervangen omdat het huis EN de kast eigendom van de klant is alhoewel de kast verzegeld is en je daar zelf niet mag aankomen.

[Voor 14% gewijzigd door Guru Evi op 26-05-2015 15:24]

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org

Pagina: 1

Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True