Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

nieuw geheugen niet compatible met oude geheugen?

Pagina: 1
Acties:

• Slaveofthewave
  • Registratie: juli 2013
  • Laatst online: 28-09 16:09
naar aanleiding van een eerdere vraag hier over het vlotter maken van mijn computer heb ik eerst windows opnieuw geinstalleerd wat een hele verbetering was. op mijn 'geheugen-metertje' leek mijn geheugen het vaak zwaar te hebben dus besloot ik 4 gb bij te kopen.
moederbord is een asus m4a78lt-m

DDR3 zelfde MHz, en CAS.

huidig geheugen is 2 bankjes van 2
nieuw geheugen is 1 bankje van 4 gb

nieuwe geheugen er in, computer start niet op
het nieuwe geheugen zonder het oude geheugen computer start wel op.

verschillende configuraties van slots uitgeprobeerd en 6 gb start op maar niet stabiel.

werkt mijn mobo alleen met even aantallen dlots die in gebruik zijn (of 1 enkele?)
of heeft iemand een andere verklaring

• evilweed
  • Registratie: juni 2014
  • Laatst online: 05-05 18:00

evilweed

Gaatjes vullen geen praatjes.

Heb je ze in de bios gelinked?

De meeste computerfouten komen voor tussen het toetsenbord en de leuning van de stoel

• Slaveofthewave
met alle modules in mn mobo kwam ik niet eens tot een bios, niks op het scherm...
harde schijf doet niets met alle bankjes er in

heb vervolgens wel in de bios gekeken toen ik het geheuegn er weer uitgehaald had
maar kon daar niet zo iets dergelijks vinden
of het heet anders....

[Voor 19% gewijzigd door Slaveofthewave op 13-05-2015 20:06]

• Slaveofthewave
heb nu 'enable clock to all DIMMs' aangezet, stond uit
is dat m? heb het geheugen er nog niet ingeprikt, wacht even een reactie af...

• SMSfreakie
  • Registratie: maart 2004
  • Niet online
check even of het geheugen voltage wel correct ingesteld is..

mijn i5 met 4 reepjes start ook niet goed op als ik het voltage niet handmatig goed zet.. automatische bepaling gaat ergens fout en komt er nooit een keer beeld :(

zijn 2 setjes van 2 latjes van ieder 2GB ( 4x 2 = 8 ) alleen met elke willekeurige combinatie van 2 gaat het prima.. (ene setje is +- 9mnd ouder dan de andere) maar met 3 of 4 er in vertikt die het.. tenzij bovenstaande gegeven is :/

Dell E6440, Dell E6440, Custom homeserver C2750 based, HP EliteDesk G4 705 :7

• Vermeulen
  • Registratie: april 2010
  • Niet online
Je 2 x 2 GB in slot A1 en B1 en de 4 GB in slot A2. Twee (iets) verschillende werken vaak niet in A/B 1 of slot 1 en 3 gezien vanaf processor.

• Slaveofthewave
top ga ik proberen!

• Slaveofthewave
Werkt niet. Zelfde verhaal: computer gaat aan, fan draait lampje bij powerknop etc, maar niks op het scherm en harde schijf doet niks (lampje knippert ook niet)

Voltage had ik inmiddels al handmatig op 1,5 gezet in de bios

[/quote] Je hebt als laatste gereageerd in dit topic. Wil je wat toevoegen, wijzig dan bij voorkeur je laatste reactie.
[quote]
Ik zal dr op letten :P

[Voor 27% gewijzigd door Slaveofthewave op 13-05-2015 21:13]

• Vermeulen
  • Niet online
Mogelijk een issue tussen 2 x 2 (dual channel) en 1 x 4 (single channel). Beste advies probeer de 1 x 4 te ruilen voor een dual channel 2 x 4 setje. Of 2 x 2 identiek (SKU nr) aan die je al hebt.

• Slaveofthewave
Identieke 2x2 wordt lastig want die zie ik nergens te koop

Maar die 4bg ruilen voor een ander 2x2 dual channel setje zou ook een optie kunnen zijn?

• Vermeulen
  • Niet online
Lastig, ik heb het zovaak meegemaakt dat het niet werkt. Zelfs met diverse Toshiba laptops en zelfde merk en type bankjes.. HP SFF zakelijk idem..

Probeer die 4 GB in te ruilen voor bv 2 x 4 Crucial, zijn er al vanaf 52,- @ 1600 MHz. Waar heb je deze 4 GB gekocht?

Deze types zijn sowieso getest: http://dlcdnet.asus.com/p...105.1732745091.1431544954
In de pricewatch kan je gewoon op part no. (of deel daarvan) zoeken.

[Voor 30% gewijzigd door Vermeulen op 13-05-2015 21:29]

• Slaveofthewave
Afuture
Maar terug sturen kan niet als het doosje open geweest is volgens mij, zegel is dan gescheurd

Wat een gedoe :p

Bedankt voor het meedenken iig

Mocht iemand nog een oplossing weten hoor ik het graag

• Vermeulen
  • Niet online
Dezelfde 4 GB erbij bestellen, en je 2 x 2 op V&A zetten of als reserve houden. Of alle 12 GB gaan benutten ;)

• Slaveofthewave
Tsja misschien is dat de beste oplossing
12gb is overbodig, dus probeer eerst de 2x2 wel te verkopen

Zijn van elixir trouwens ddr3 1600mhz cas 9 binnenkort in de vraag en aanbod :p

• dion_b
  • Registratie: september 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ik mis in dit hele verhaal de QVL.

Moederborden zouden in theorie moeten werken met alle DIMMs met correcte specs, maar in praktijk is dat niet zo. Vooral Asus moederborden zijn hier berucht om - en dit is een Asus bord.

Ga op de site van Asus kijken in de support info van dit bord naar de QVL, de lijst van door Asus geteste en werkend bevonden DIMMs met dit moederbord. Het is erg waarschijnlijk dat ofwel de oude danwel de nieuwe DIMMs er niet op staan. Goede kans dat dat reden is dat ze niet tegelijk willen werken. Advies is dan om de DIMMs die er niet op staan te vervangen door DIMMs die er wel op staan - en voortaan sowieso alleen DIMMs uit de QVL te kopen.

Soittakaa Paranoid!

• Vermeulen
  • Niet online
Ik mis dit niet.. CH 033 in "nieuw geheugen niet compatible met oude geheugen?" :)
Edit: mijn advies voor Crucial's was niet een goed advies gezien de QVL list..

[Voor 26% gewijzigd door Vermeulen op 14-05-2015 10:15]

• Slaveofthewave
De qvl is vrij oud en veel is niet meer te vinden, of zijn veel duurder als een andere met zelfde specificaties, of setjes die ik niet zoek bv 2x 4 gb etc
Eigenwijs geweest en pech gehad dus...

beide staan er niet op inderdaad.

Als ik nog zon zelfde van 4gb er bij koop is er dus ook de kans dat ze niet samen werken? (in zn eentje werkt het prima)

• Vermeulen
  • Niet online
Ik zou afuture gewoon ff bellen en vragen of ze deze 4 op de plank hebben, of kunnen bevestigen dat ze uit dezelfde batch komen. Of (gezien je toch meer gaat uitgeven) een setje van 2 willen leveren en de enkele terug nemen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Slaveofthewave
Een vriend had nog een geheugenbankje liggen van 4gb, wel een lagere mhz 1066 geloof ik
Ik dacht dat is een poging waard. Nu zit mn oude geheugen er in, en 2 verschillende bankjes van 4gb en het werkt, dus nu 12 gb geheugen

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Vermeulen
  • Niet online
Slaveofthewave schreef op maandag 25 mei 2015 @ 13:21:
Een vriend had nog een geheugenbankje liggen van 4gb, wel een lagere mhz 1066 geloof ik
Ik dacht dat is een poging waard. Nu zit mn oude geheugen er in, en 2 verschillende bankjes van 4gb en het werkt, dus nu 12 gb geheugen
Mooi! Met hwinfo kan je voor elke module de specs bekijken. downloads: HWiNFO32/64 4.62 build 2500
Pagina: 1

Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True