Acer Aspire 5742g-354g

Pagina: 1
Acties:

• vogels
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 23-12-2025
Beste mede Tweakers,

mijn vader heeft een laptop van een jaartje of 4 oud, een ACER Aspire

Deze is in de loop van de tijd steeds trager geworden zonder dat er echt veel software op staat, hij gebruikt het ding alleen voor internetten (via google chrome) en voor zijn E-mail (via outlook). verwacht dat het trager worden vooral te maken heeft met updates van windows 7 over de jaren heen aangezien er geen andere software opstaat en het ding (volgens Kaspersky) virus vrij is.

Nu wil ik het ding graag wat sneller laten opstarten en vlugger laten functioneren tijdens het internetten en mailen. Dus denk ik er over om de laptop te upgraden met een SSD.

vragen zijn dus:
- heeft het zin om dit te doen met een PC met deze specificaties?
- is dit makkelijk zelf te doen (ervaring)? Link
- Welke SSD zouden jullie aanraden? (het hoeft voor de applicaties geen grote te zijn)

Qua budget denk ik tussen de 50 en 75 euro, het moet geen overkill worden i.c.m. de overige HW, en het liefste installeer ik hem naast de huidige hard disk (heb nog niet gekeken of dit kan).

Hoop dat jullie kunnen helpen.

[ Voor 3% gewijzigd door vogels op 13-05-2015 15:33 ]

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Als je echt snelheid wil, dan de hd eruit en alleen een ssd.

Maar, als ik het zo lees, kan je misschien gewoon windows opnieuw instaleren, op de hdd. Doe dat niet nu, maar als de win10 uitkomt, die is blijkbaar gratis voor win7 (en 8 ) gebruikers.

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
Een SDD ernaast installeren lijkt mij niet echt mogelijk ? (onmogelijk is het niet, maar niet waarschijnlijk of logisch)

Het makkelijkste is om bijvoorbeeld een Samsung EVO 840 laptop kit te kopen, deze heeft een aparte kabel (sata naar USB) en gratis software om een kloon te maken van de huidige installatie/data en deze op de nieuwe SSD te zetten. Je bent dan in ca 20 minuten klaar met klonen en in 10 minuten met het omzetten van de SSD.

Als je het echt goed wilt doen, dan koop je een SSD en ga je voor een compleet nieuwe installatie, maar dan moet je wel tijd en kennis hebben (tevens de installatie media en licentiecodes) om dit voor elkaar te krijgen.

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Breezers schreef op woensdag 13 mei 2015 @ 15:44:
Een SDD ernaast installeren lijkt mij niet echt mogelijk ? (onmogelijk is het niet, maar niet waarschijnlijk of logisch)

Het makkelijkste is .. om een kloon te maken van de huidige installatie/data en deze op de nieuwe SSD te zetten

Als je het echt goed wilt doen, dan koop je een SSD en ga je voor een compleet nieuwe installatie, maar dan moet je wel tijd en kennis hebben (tevens de installatie media en licentiecodes) om dit voor elkaar te krijgen.
Grappig, er was een ander topic, waar het ook om cloning ging. Toen was ik grote voorstander van cloning (terwijl iemand anders weer voorstelde dat een verse instalatie de beste optie was).

Echter, elke situatie is uniek. En in deze topic hebben we te maken met een windows instalatie die helemaal niet meer lekker is. En in dat geval, ga je dus NIET klonen.

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
Reepje schreef op woensdag 13 mei 2015 @ 15:50:
[...]

Grappig, er was een ander topic, waar het ook om cloning ging. Toen was ik grote voorstander van cloning (terwijl iemand anders weer voorstelde dat een verse instalatie de beste optie was).

Echter, elke situatie is uniek. En in deze topic hebben we te maken met een windows instalatie die helemaal niet meer lekker is. En in dat geval, ga je dus NIET klonen.
Er staat niet dat Windows niet helemaal lekker is ;) , maar dat het wat lanzamer is geworden en TS wilt deze wat sneller laten opstarten en vlugger laten functioneren....in dat geval is een SSD al voldoende

Ik heb geen idee van de kunde van TS of deze alles kan herinstalleren,dus in dat geval is cloning een mogelijkheid.

Ik ben het eens dat een verse installatie beter is om eventuele problemen in de Windows installatie die er nu zijn niet mee te nemen naar de nieuwe SSD, echter dit alles hangt af van TS.

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

• timmert26
  • Laatst online: 07:57
Je kunt eventueel ook nog kijken naar een HDD caddy, dit gaat echter wel ten koste van de cd/dvd speler in je laptop maar daardoor kun je wel naast je HDD een SSD in de laptop plaatsen. Als je nog een 2e pc hebt kun je die gebruiken om de media die je sporadisch nog wel eens op cd/dvd gebruikt naar een usb te kopiëren.

[ Voor 46% gewijzigd door timmert26 op 13-05-2015 16:00 ]

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 10:50
Ik heb een gelijkaardige laptop liggen, een Aspire 5741. Daar zit nu een oude SSD uit mijn desktop in (maar 60GB) en dat maakte een heel verschil, op vlak van snelheid voor dagdagelijkse zaken is die nu wel snel genoeg.

Een nieuwe laptop gaat op dat vlak geen echt grote stap vooruit zijn. Vooral omdat tegenwoordig zoveel laptops zonder reden low power ultrabook processors gebruiken. De batterijduur van een nieuwe laptop is dan wel veel beter.

Wat me wel meer stoort is het lage resolutie scherm met TN paneel en vreselijke kijkhoeken, maar daar kun je weinig aan veranderen.

Wat ik wel gedaan heb is mijn i3-330M upgraden naar een i5-560M (tweedehands gekocht voor €20), die is een heel stuk sneller maar dat merk ik alleen als ik wat videoconversie ofzo wil doen. Het RAM heb ik geüpgraded naar 8GB (tweedehands €30), maar dat krijg ik nooit vol, 4GB zou ook volstaan.

Ik wil maar zeggen, je kunt redelijk wat upgraden aan die laptop, en tweedehands zelfs vrij goedkoop, maar alleen een SSD heeft voor mij het systeem echt veel sneller gemaakt, die 5400rpm HDD was een traag snert ding.

Windows zou ik trouwens een keer helemaal opnieuw installeren. Na 4 jaar mag dat wel eens.

• vogels
  • Laatst online: 23-12-2025
bedankt voor de reacties, denk dat ik een SSD ga toevoegen (uitwisselen) en Windows opnieuw installeren.
laat wel weten hoe het gegaan is
Pagina: 1