Problemen aanlevering content door opdrachtgevers

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gifkikkertje
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 19:41
Hallo Tweakers,

Ik heb een een paar vragen die niet zo zeer technisch zijn, maar toch erg belangrijk zijn bij webprojecten.

Er lopen op dit moment een aantal webprojecten waarbij ik de afspraak met de opdrachtgevers heb dat zij zelf de content zoals afbeeldingen, video en tekst aanleveren. Helaas gebeurt dit vaak erg traag en leveren zij de content stukje bij beetje aan. Hierdoor lopen projecten vaak uit en kosten ze meer tijd dan nodig.

Nu ben ik benieuwd hoe jullie het content-gedeelte aanpakken, wanneer je een website voor een opdrachtgever maakt;

- Maak je de content zelf, laat je die door de opdrachtgever aanleveren of werk je samen met derden die dit verzorgen?
- Als je de content laat aanleveren, doe je dit dan stapsgewijs tijdens het project of alles in een keer vooraf?

- Hebben jullie nog tips met jullie eigen aanpak hierin?

Gigabyte X58-UD5 (Extreme bios) - i7 920 (~3,1) - 12GB Corsair Dominator GT 1600-CL7 -EN8800GT - H50 Cooling - Obsidian 800D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Deadlines afspreken (en zwart-op-wit vastleggen). Halen ze die niet dan is de tijd die ze de deadline overschrijden gewoon de tijd die bij de opleverdatum opgeteld wordt. Dat of met een (zo goed als) blanco site live gaan. Hunnie probleem, niet 't jouwe.

Zie 't andersom: als jij je deadlines niet haalt rekenen ze jou er ook op af (dat kan variëren van een boze blik / brief / email t/m mindering in het totaalbedrag aanbrengen t/m geheel niet overgaan tot betaling). En dat werkt twee kanten op. Simple as that.

Wil je service bieden? Super! Dan herinner je ze voor elke deadline op X-tijd voor het verstrijken van de deadline (al dan niet geautomatiseerd) op 't naderen van de deadline. Desnoods zelfs 2, 3 keer. Doen ze daar niets mee of hebben ze er lak aan dan leg je de activiteiten stil of ga je in overleg/(her)evaluatie.

[ Voor 61% gewijzigd door RobIII op 13-05-2015 15:30 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheNephilim
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 08-10 14:19

TheNephilim

Wtfuzzle

Dat hebben wij hier ook net even te vaak gehad. Inmiddels is het 40% betalen na goedkeuring plan door klant en als de website af is en ze komen maar niet over de brug met hostinggegevens/vullen website/etc. dan gaat gewoon de factuur de deur uit. Wij hebben immers ons deel gedaan.

We werken op basis van projectprijs dus dat kan gelukkig ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barryvdh
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08-10 11:54
Je kan verschillende betaal termijnen doen, bijvoorbeeld deel als aanbetaling en 90% als hij technisch klaar is ofzo. Of afspreken dat je factureert als jullie werk klaar is.

En anders is het gewoon weer achter in de rij aansluiten, dus project of laag pitje en als ze content hebben, kan je het alsnog afmaken ooit. ligt er natuurlik wel aan hoeveel en hoe grote projecten je hebt (en zorgt dat grootste deel betaald is al)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BikkelZ
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21-02 08:50

BikkelZ

CMD+Z

Ik lever gewoon op wat ik aangeleverd krijg. Als ik een non-Retina jpeg krijg van een scherm en verder niks dan zit er bij oplevering een korrelig, niet transparant logo in. Uiteraard heb ik de juiste mensen al gewaarschuwd op dat punt maar ik ga er verder ook niet de hele dag naar vragen. Mensen hoeven mij ook niet te micro-managen.

Sommige mensen willen pas snappen wat je bedoelt met "het logo moet aangeleverd worden als een Illustrator bestand of een transparante PDF" op het punt dat ze naar het resultaat van hun eigen laksheid kijken, daar ga ik mijn deadline niet door laten tegenhouden.

iOS developer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NNF
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 29-11-2024

NNF

Wij spreken eigenlijk altijd een vast moment af waarop de content (zij het bronmateriaal dat we zelf nog moeten herschrijven/bewerken, zij het gewoon meteen de uiteindelijke inhoud) door de opdrachtgever moet zijn aangeleverd. Alleen dan kunnen we de afgesproken planning garanderen.

Daarbij is het ook nog eens zo dat, stel dat een opdrachtgever iets een week te laat aanlevert, het niet noodzakelijkerwijs zo is dat de opleverdatum óók met een week verschuift. Dat kan zomaar méér zijn omdat er inmiddels iets tussendoor is gekomen. We gaan niet zitten duimendraaien omdat een klant zich niet aan de afspraken houdt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Thanatos_
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05-09 14:39

_Thanatos_

Ja, en kaal

Website wordt gewoon gebouwd en opgeleverd op test- en/of acceptomgeving. Daarna dragen we het over aan de klant en kunnen ze erop los gaan met content invoeren. Als ze daarmee klaar zijn, zetten we de knop om, om accept naar live te zetten.

Zo zorgt de klant zelf voor vertraging, zichtbaar en voelbaar. Zeker omdat ze al betaald hebben.

Dit werkt helaas wel alleen voor websites met een proper CMS. Met websites waarbij alleen jij als ontwikkelaar de content erin kan krijgen (ja, dat is helemaal niet raar), zul je toch echt moeten afwachten tot je klant z'n content klaar heeft. In dat geval: begin gewoon niet totdat je alles hebt, netjes geordend zoals je dat afgesproken hebt.

[ Voor 33% gewijzigd door _Thanatos_ op 18-05-2015 15:54 ]

日本!🎌

Pagina: 1