Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

werk en game desktop nieuw.

Pagina: 1
Acties:

• Leijenaar
  • Registratie: maart 2015
  • Laatst online: 15-01 20:31
Goedendag,

Ik heb een 8 jaar oude kant en klaar gekochte (kuch) pc die op zijn retour is.
tussendoor wel geheugen bijgeplaatst en videokaart update maar dat is ook alweer 4 jaar terug. Ik ga dus compleet opnieuw beginnen.

Heel erg lang geleden, ten tijde van het 286 en dos tijdperk, te samen met stunts 3D, Raptor en commander Keen (ik ben oud) bouwde ik alles zelf en elke afgedankte pc kwam bij mij thuis te staan. Vlak na de pentium intrede kwamen school Vrouw en kinderen (holy crap echt oud). Zoals elke die hard nerd/gamer wel weet zijn vooral vrouw en kids funest voor je pro gaming carriere.

Inmiddels staan er geen kids meer op de planning en de pc die destijds van de vrouw bij het meubilair moest passen mag nu weer op een werkplek voor manlief komen te staan. Tijd om aan de natte droom te werken dus ;)
Het is niet zo dat ik compleet computerkennis af ben maar ik moest toch wel even een paar dagen mijn kennis bijschroeven. Ik kom daarmee op de volgende build en eisen:

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Op het systeem wordt vooral gewerkt. Met name grafische programma's.
Veel 3D werk met 3D studio max. Systeem staat regelmatig snachts te renderen. Ram gebruik kan daarbij oplopen. 3Ds max ondersteunt hyperthreading.
Daarnaast wordt vaak tegelijk photoshop en browser gebruikt. Systeem moet vaak multitasken heb daarvoor 2 monitoren!
Op een avond wordt er ook wel eens een game gespeeld.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Max 1500 euro. Mag minder maar moet niet ten koste gaan van specs en uitbreidingsmogelijkheden in de toekomst.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Software en randapparatuur.
2 monitoren full hd 23 inch, muis audio keyboard, tekentablet en ext. HDD op USB altijd in gebruik. NAS en ext HDD voor backup.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
16 GB RAM. met zware scenes wil 8 GB nog wel eens max gebruikt worden. Vanwege langdurig draaien systeem lijkt mij een gold voeding wel handig. Core I7 processor vanwege de gebruikte software. Degelijk snel mobo.
Eerste uitbreiding verwacht ik over 2-3 jaar. Waarschijnlijk zijn dat dan HDD's (voorlopig genoeg vandaar nu beperkte HDD 1TB) RAM en videokaart. Zit te denken om dan in 1 keer paar grote HDD's aan te schaffen en gebruik van raid plus meer SSD opslag. Kastruimte en voeding moet zeker toereikend zijn voor uitbreiding!

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Intel, nvidia.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Het systeem moet vooral stabiel en stil zijn. Ook ruimte voor uitbreiding (2-3 jaar) in de toekomst is vereiste. Als het systeem 6 jaar mee kan komen wordt ik daar vrolijk van. Verder houd ik van een strakke ruime kast. Jaja het mag nu weer ;)

Ga je overklokken?
Nee. Ik wil een stabiel, koel en stil systeem.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-4790K Boxed€ 350,50€ 350,50
1Asus Republic Of Gamers Maximus VII Ranger€ 162,90€ 162,90
1Gigabyte GV-N970G1 GAMING-4GD€ 371,49€ 371,49
1WD Blue WD10EZEX, 1TB€ 54,95€ 54,95
1Cooler Master Silencio 652S€ 85,95€ 85,95
1Scythe Mugen 4 PCGH Edition€ 38,-€ 38,-
1Crucial Ballistix Sport BLS2CP8G3D1609DS1S00CEU€ 105,-€ 105,-
1Corsair RM850€ 147,80€ 147,80
1Samsung 850 EVO 250GB€ 104,04€ 104,04
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.420,63

Toelichting keuzes:
De 4790K. Ik weet dat het een overklokbare processor is maar ik vind de meerprijs best wel gering voor 400 MHz meer topv de standaard 4790. Kortom ik vind het dat waard. Ik ben ook niet van plan om in de levensduur van de pc de processor te vervangen. Deze moet die jaren kunnen halen.

de gigabyte 970. Tja prijstechnisch de beste keuze. De gigabyte omdat dit de enige is waarbij in de reviews ik het woord coil whine niet tegenkwam.

Ram. Low profile! icm scythe koeler. Simpelweg goedkoop en levenslange garantie. 1600 RAM doet wat het moet doen toch!

Voeding. Ik weet het overkill. zeker voor nu. Ondanks dat extra HDD's en nieuwe videokaart niet veel gaan gebruiken wil ik toch reserve. Ik houd daar van. Bovendien ben ik gecharmeerd van het geluidsniveau van deze. Wat de toekomst exact biedt (qua uibreiding) weet ik toch ook niet 100% zeker. Ik houd na 6 jaar ook evt rekening met overklokken en die mogelijkheid heb ik met deze voeding mobo cpu combinatie ook!

HDD, koeler, kast. Reeds eerder beschreven. ruimte koel etc.

Dan het Mobo. Hier heb ik het langste over getwijfeld. Met name tussen de ASRock extreme6 en de ROG

#ProductPrijsSubtotaal
1ASRock Z97 Extreme6€ 177,90€ 177,90
1Asus Republic Of Gamers Maximus VII Ranger€ 162,90€ 162,90
1Asus Republic Of Gamers Z97 MAXIMUS VII HERO€ 198,50€ 198,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 539,30

Gelezen dat ASRock een dochteronderneming is (WAS) van ASUS en toen ik in de reviews las dat de heatsinkjes ed wat gammel op het board zitten dacht ik oei minder van kwaliteit. Vandaar uiteindelijk de ROG gekozen. Goede keus, of toch niet???
En het onderlinge verschil tussen de ROG bordjes? Ik kwam niet verder dan 2 sata poorten. dat is dus 35 euro voor 2 poortjes?

Ik snap dat ik op sommige gebieden voor overkill heb gekozen echter gezien de evt uitbreidingen en ruimte in budget heb ik daarom mijn keuzes zoveel mogelijk toegeligt. Sla ik ergens de plank mis of zit ik op het goede spoor? Graag feedback waar mogelijk. Alvast een hartelijk bedankje voor de genomen tijd om mijn (veel te lange) bericht door te spitten.
Dan ga ik nu werken aan mijn bijna alweer semi pro game carriere :*)

hier staan niet mijn pc onderdelen!

• br00ky
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 20:30

br00ky

Moderator Harde Waren
Goede openingspost en dito onderbouwing. Wat ik me meteen afvraag hè, je gaat niet overklokken, wat me een goede keus lijkt. Een 4790K is dan nog wel te verdedigen, want die kost niet heel veel meer, maar waarom dan zo een duur moederbord erbij? Want brengt een 160 euro bord wat een 80 euro H97 bord je niet brengt?

Tevens die voeding, tja, overdimensioneren is leuk, maar besef dat je onder maximale load met deze setup nog geen 300 watt trekt. Zelfs met 500-550W heb je dus stevige overdimensionering, zelfs met overklokken. Een paar HDD's meer of minder gaan dat niet veranderen.

Rest van je onderdelen zijn imo vrij standaard en om het even/persoonlijke voorkeur.

[Voor 11% gewijzigd door br00ky op 13-05-2015 14:15]

• svenvv2
  • Registratie: april 2010
  • Laatst online: 20:29
Die ROG borden zijn erg leuke overklokbordjes vanwege de bijzonder goed uitgedachte BIOS en meegeleverde software. Nu je aangeeft niet te willen overklokken zijn die dure mobo's niet echt nodig natuurlijk.

• Leijenaar
Hmm ik zie nu dat ik een stukje informatie achtwege heb gelaten.

icm nvidia geeft 3Ds max extra render opties (iray) kortom gpu rendering.
Ook de viewports gebruiken de gpu tot wel 90% in de nieuwe versies van de software waar dit voorheen plusminus 30% was.
Om die reden heb ik SLI aangevinkt. Samen met de socket DDR3 sata raid en PCIe opties heb ik 0 resultaat voor h97 borden. edit: ik wil de sli optie beschikbaar houden wanneer ik over 3 jaar ga upgraden

Over de ROG veel positieve reviews gelezen. Moet ook toegeven dat ik redelijk weg ben van ASUS dus vandaar eigenlijks.
Misschien heb ik binnen het z97 segment nog wel een goed alternatief gemist wat een paar tientjes scheelt?
Moet voldoen aan bovenstaande eisen en voor sata en usb 3.0 6 aansluitingen moet ook wel te doen zijn.
Zal zelf ook nog even een blik werpen.

[Voor 5% gewijzigd door Leijenaar op 13-05-2015 22:48]

• Koninkje
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 02-09 12:27

Koninkje

Succes niet gegarandeerd.

De HERO versie van de ROG Asus borden heeft inderdaad meer satapoorten, maar ook meer powerfases voor de cpu. Het bord zou dus beter moeten (eerlijk gezegd geen flauw idee hoe en wat precies [lees: ga er maar van uit dat]) overclocken.

Show me your moves.

• br00ky
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 20:30

br00ky

Moderator Harde Waren
Dat van die powerfases klopt wel ja. Echter, SLI (wat inderdaad alleen op Z-bordjes kan) uitsmeren over maar liefst 3 jaar is een slecht idee. Eer je daar aan begint is een 970 een lachertje. Mijn advies, doe het meteen of doe het niet.

• CMSTRR
  • Registratie: mei 2013
  • Laatst online: 04-04 23:28

CMSTRR

HP Elitebook 820 G3

Over 3 jaar zijn de kaarten zo zuinig dat je max 400 nodig gaat hebben qua voeding. Zelfs AMD gaat er 60% op vooruit.

Ook als je aangeeft te willen upgraden kun je beter over 2-3 jaar een nieuwe videokaart kopen en eventuele sli problemen vermijden. Ook zal de techniek in 2017-2018 weer een hoop extra's bieden met de nodige ondersteuningen voor nieuwe engines etc

Wat andere aangeven.. geef niet onnodig 80+ euro uit voor een bord waarvan je de meerprijs niet benut.

• Leijenaar
Even gegoogled op: asus republic of gamers hero vs ranger. 2 sata poorten extra een paar extra powersettings in eufi (wat het volgens veel gebruikers juist ingewikkelder maakt, zal dan wel persoonlijk zijn) en nog wat LED's op het mobo.
Aangeraden in de meeste gevallen: de goedkopere ranger.

Wat betreft die 970. Die is over 3 jaar bij mij afgeschreven is de verwachting. Of ik deze dan vervang voor 1 betere of 2 moet dan blijken. Vooralsnog wil ik gewoon de optie open houden.

• ECP0WERS
  • Registratie: juli 2007
  • Niet online
Ik ben het eens met br00ky. Als je verwacht over 3 jaar pas SLI te gaan draaien is je kaart al weer flink veroudert. Er gaan binnen nu en relatief korte tijd toch wat grote veranderingen komen m.b.t videokaarten. Denk aan HBM, DX12, etc etc. Tegen die tijd koop je voor 300€ een kaart die minstens 2x zo snel is. Daarnaast zijn er altijd wel issues met SLI of Crossfire.

• Leijenaar
Hoe is dit mobo? Geen gebruikers reviews maar de specs lijken wel aardig en scheelt aanzienlijk wat tientjes.
#ProductPrijsSubtotaal
1MSI Z97A Gaming 7€ 97,80€ 97,80
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 97,80

• CMSTRR

CMSTRR

HP Elitebook 820 G3

Leijenaar schreef op woensdag 13 mei 2015 @ 23:21:
Hoe is dit mobo? Geen gebruikers reviews maar de specs lijken wel aardig en scheelt aanzienlijk wat tientjes.
#ProductPrijsSubtotaal
1MSI Z97A Gaming 7€ 97,80€ 97,80
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 97,80
Foutje bedankt. Die op afuture is de Z87

• CMSTRR

CMSTRR

HP Elitebook 820 G3

ECP0WERS schreef op woensdag 13 mei 2015 @ 23:18:
Ik ben het eens met br00ky. Als je verwacht over 3 jaar pas SLI te gaan draaien is je kaart al weer flink veroudert. Er gaan binnen nu en relatief korte tijd toch wat grote veranderingen komen m.b.t videokaarten. Denk aan HBM, DX12, etc etc. Tegen die tijd koop je voor 300€ een kaart die minstens 2x zo snel is. Daarnaast zijn er altijd wel issues met SLI of Crossfire.
Ejjj.. jij hier? :p
Zo denk ik ook. Mocht AMD of een nieuwe kaart me verrassen gaat de 960 eruit en zie ik wel wat ik weer moet neerleggen..maar op dit moment draait ie prima

• ECP0WERS
  • Registratie: juli 2007
  • Niet online
CMSTRR schreef op woensdag 13 mei 2015 @ 23:26:
[...]

Ejjj.. jij hier? :p
Zo denk ik ook. Mocht AMD of een nieuwe kaart me verrassen gaat de 960 eruit en zie ik wel wat ik weer moet neerleggen..maar op dit moment draait ie prima
Ik ben hier wel vaker ;)

Even wat betreft het moederbord, is er een reden waarom je naar de dure bordjes kijkt? Zoals ik even snel kijk ben je opzoek naar een zwart/rood bordje maar heb je er verder geen specifieke eisen aan buiten SLi.

Ik zou deze in je lijstje plaatsen om minder onnodig geld uit te geven:
#ProductPrijsSubtotaal
1Gigabyte GA-Z97X-SLI€ 112,59€ 112,59
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 112,59

• MK_
  • Registratie: november 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

Als je toch een Z97 bordje neemt, en een -K CPU, én een 3rd party koeler, dan zou ik de optie voor overclocken gewoon openhouden voor die oaar tientjes extra. Een goed overclock bordje is de pricewatch: Gigabyte GA-Z97X-Gaming 5 , zeker niet duur, maar beschikt over genoeg powerphases, meer als bijv. bovenstaande Z97X-SLI of Z97A Gaming 7.

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 - i7 6700HQ - GTX960M | OnePlus 5 Slate Gray | Xbox One ;) | LPG powered

• Leijenaar
Puur toeval dat zwart rood. Dan had ik ook wel RAM en voeding op kleur gekocht. Bovendien een dichte kast..

Zoals ik ook al aangaf in mij opening ben ik met de combinatie van cpu/mobo/voeding voorzien van een systeem dat overklokken mogelijk maakt.
Geen idee wat ik wil over 6 jaar. Misschien overklokken of het systeem compleet van de hand doen.
Gezien het feit dat ik die cpu toch ga nemen lijkt me een z97 gewoon handiger wat toekomst betreft.
Zal wel kijken naar een lichtere voeding. Lees veel goeds over de Seasonic PSU's

Pagina: 1

Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True