Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Tweede router werkt niet meer met Experia Box V9 van KPN

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste forumleden,

Sinds gisteren heb ik een Experia Box V9 van KPN, die de haperende V8 heeft vervangen. Maar sindsdien werkt mijn tweede WiFi-router op een andere verdieping niet meer. Router #2 heb ik in gebruik om ook op het dak en de bovenste verdieping een sterk signaal te hebben. Ook heb ik hierop een tweede KPN tv-ontvanger aangesloten.

Op router #2 staat DHCP uit, alle IP-adressen worden dus toegewezen door de Experia Box. Zo werkte het ook bij de V8. Router #2 is via een UTP-kabel verbonden vanaf de Experia Box, maar als ik hem in één van de vier poorten stop, gaat er geen lampje branden. Andere apparaten die zijn ingeplugd in de tweede router krijgen ook geen verbinding met internet. Dit was bij de V8 wel het geval.

Als ik router #2 mee naar beneden neem en hem via een korte UTP-kabel inplug in de V9, gaat er wel een lampje branden. Ook krijgen apparaten via router #2 een IP-adres toegewezen en is er verbinding met internet. Je zou dus denken dat de UTP-kabel naar boven kapot is, maar het gekke is dat als ik deze kabel direct in mijn laptop plug deze wel een IP-adres krijgt toegewezen en er verbinding met internet is.

Iemand een idee wat er mis is? Alvast bedankt!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17:54

lier

MikroTik nerd

Tja...moet toch echt wel iets met de kabel zijn. Heb je een Gigabit verbinding met jouw laptop?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Verwijderd

Topicstarter
Beste lier,

Ik denk het niet, want ik heb het getest op een Asus EEE notebook uit 2009. Zie: pricewatch: Asus Eee PC 1000H

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Zou kunnen dat de V9 geen hele lange kabels meer wil. Iets met geforceerde eco modus op de ethernet switch.

Verwijderd

Topicstarter
Beste johnkeates,

Wat is heel lang? Ik denk dat de kabel 20 a 25 meter lang is.

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17:54

lier

MikroTik nerd

Zelf kabel geknepen?
Juiste kleurcodering (gehanteerd)?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Verwijderd

Topicstarter
Beste lier,

Ik heb de kabel inderdaad zelf geknepen. Uiteraard heb ik de juiste volgorde gehanteerd. Maar belangrijker: het heeft de acht maanden prima gewerkt. Sinds de komst van de nieuwe V9 gisteren werkt het niet meer.

• Krypt
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23-11 16:48
Ik denk dat het belangrijkste is dat het nu niet meer werkt en dat je moet uitzoeken waar dat aan kan liggen.

v9 -> lange kabel -> router werkt niet; v9 -> korte kabel -> router werkt wel. Dan ligt het aan je kabel icm de v9. Heb je 2 opties: Of kabel/connecters vervangen, of de V9 vervangen.

Grote kans dat de V9 kritischer is met kabels dan de V8 (zoals johnkeates aangaf); dat zie je wel vaker bij 1Gbit poorten (V9) itt 100Mbit poorten (V8)

[ Voor 6% gewijzigd door Krypt op 13-05-2015 16:25 ]

Pvouput live

Verwijderd

Heb ook wel eens een tweede router met de experiabox v9 verbonden via een 25 meter lange UTP-kabel. Geen problemen mee. Wel heb ik de tweede router niet als switch ingesteld maar heb ik dan NAT achter NAT. Maar lijkt mij niet dat dit een verschil uitmaak als het probleem zou zijn dat de v9 kritischer is met kabels.

Denk dus niet dat het probleem is dat de v9 geen hele lange kabels meer wilt. Al kan ik het natuurlijk altijd mis hebben.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 13-05-2015 17:48 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb beide routers nu met een CAT6-kabel van 20 meter verbonden en hij doet het! Het moet dus wel aan de oude kabel (CAT5) liggen. Om hem netjes door het huis te trekken, moet ik alleen aan een kant het connectortje eraf halen. Nu begrijp ik alleen dat je bij CAT6-kabels deze connectortjes er niet zelf op kan zetten? Of is dat een fabeltje?

• Krypt
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23-11 16:48
Dat kun je zelf goed doen; op die afstand maakt t echt niet uit.

Ik heb een config met een zelf geknepen cat5 van tegen de 20 meter waar zelfs 2 aders voor telefonie gebruikt worden. Echter heb ik wel goede kwaliteit kabel. Er zijn "cat5/6" kabels op de markt die gemaakt zijn met wat anders dan koperdraad; en dat zorgt wel vaker problemen. Zeker op gigabit.

Wat voor router is het eigenlijk boven? Ook een gigabit? Dan zou je eventueel kunnen proberen om op je 2e router die poort op 100Mbit te forceren.

Pvouput live

Verwijderd

Topicstarter
Die router boven is een Linksys EA2700 (pricewatch: Linksys EA2700). Ook gigbit, zo te zien. Ik snap alleen niet wat je bedoelt met poort forceren :)
Pagina: 1