Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Apple MacBook Review

Pagina: 1
Acties:
  • 515 views

• Falastine
  • Registratie: September 2013
  • Nu online

Falastine

Think about my signature...

Topicstarter
Om te beginnen gezien de vele reacties onder het artikel vind ik het cijfer aan de hoge kant.

Vooral als ik het bericht lees wat Wout in het Surface 3 topic had gezet en naar aanleiding daarvan het cijfer heeft opgeschaald van een 6 naar een 7.

Hoe kan iets wat 4 zwaarwegende - punten heeft een 7 gemiddeld krijgen?

Zouden jullie dit misschien beter kunnen onderbouwen? Want nu begijp ik het cijfer niet. Ik snap ook wel dat jullie bij elke review geen zin hebben om in discussie te treden maar dat is wel wat gebeurt bij het toekennen van cijfers i.p.v goed/matig/slecht.

Experience is what you get when you don't get what you want.....

• Blue-eagle
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Devil's advocate: Het is een degelijk systeem met een mooie hoge resolutie, een erg goed scherm, behoorlijk zuinig, erg klein en licht.

Een onvoldoende geven klinkt niet rationeel. Het is misschien nét voldoende, maar dan is mijn vraag: voor wat/wie dan?

Tweakers.net had als doelgroep ooit juist de hobbyisten die hun systemen willen overclocken. Zelfs de recentere BBG's nemen geen processoren meer op die te overclocken zijn, dus de "tweaker" lijkt niet meer tot de doelgroep te behoren. Case in point: De desktop BBG's in januari en maart hebben processoren die niet te overclocken zijn:
We kiezen, net als bij voorgaande edities, voor een niet-overklokbare i5-quadcore-processor voor het mainstreamgamesysteem. Het draagvlak voor een overklokbare processor is niet meer zo groot als voorheen.
Ik heb op de FP al gezegd dat ik Tweakers vooral kwalijk neem dat ze geen eigen identiteit meer lijken te hebben. De cringe-worthy tagline "Wij stellen technologie op de proef" slaat ook kant noch wal in de meeste artikelen. Gewoon iets aanzetten en hooguit wat benchmarks draaien kan je samenvatten als: "Wij doen wat al honderden keren online ook is gedaan".

Voor wie krijgt dit systeem dan wel een 7? Voor zakelijke gebruikers? Nou, niet voor programmeurs denk ik. Die willen een Pro als ze een Mac willen. Misschien mensen die de hele dag reizen en documenten typen? Best prijzig, en is een MacBook Air meer dan voldoende lijkt me (en betaalbaarder). Gamers kunnen er ook weinig mee. Studenten? Die zijn wel gek om zoveel geld uit te geven aan een veredelde iPad met toetsenbord.

Ik lees: "De gemiddelde consument, dus de meeste bezoekers van Tweakers.net, zullen niet gaan overclocken. Dus dat doen we niet."

Als je verder kijkt dan je neus lang is kom je er al snel achter dat je dezelfde performance makkelijk kan behalen met een goedkoper systeem waarmee je wel heel minimaal gaat overclocken. Tomshardware.com e.a. zijn daar over het algemeen veel completer in.

Het cijfer voor de MacBook is een 7. En ik heb geen idee vanuit welk perspectief dat oordeel is geveld. Ik zou het voor mijzelf ongeveer een 4 geven.

Misschien is een iets complexer rating systeem wel handig. Met al die nieuwe badges op T.net kan je wellicht herkennen welke doelgroepen nou het meest populair zijn binnen een systeem als de MacBook. Denk aan "IT professionals", "Apple liefhebbers", "Tweakers". Dan zou je het beter kunnen raten:

IT professionals: 6 (klein en licht, wel duur, maar als de baas betaald: who cares)
Apple liefhebbers: 7 (fancy nieuw apparaat, duur, maar dat zijn ze wel gewend)
Tweakers: 3 (je kan er niks mee)

En dan een conclusie: "We snappen werkelijk niet waarom dit systeem bestaat, want voor de enige doelgroep die er wat mee kan zijn ook alternatieven te krijgen die de helft goedkoper zijn. Het is grotendeels onhandig en teleurstellend."

Conclusie: 5.

Maar ik besef me dat ik grotendeels erg negatief ben over Tweakers. It's not personal. Dit heeft echt alleen maar met de inhoud op de FP te maken :*

[ Voor 22% gewijzigd door Blue-eagle op 13-05-2015 12:23 ]

• PiweD
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

PiweD

Redacteur
@ Falastine, Sommige punten wegen inderdaad zwaarder dan andere en wij kwamen uit op een zeven - beter dan een voldoende (zes), maar dankzij de nadelen geen goed (acht) waard. Op welke eindscore je zelf uitkomt verschilt natuurlijk van persoon tot persoon. Hecht je geen waarde aan een goed scherm of die paar honderd gram minder ten opzichte van de gemiddelde ultrabook, dan is een zeven nog te hoog. Andersom kan ik me voorstellen dat mensen juist een laag gewicht belangrijk vinden en de macBook als een uitkomst zien en voor zichzelf op een flink hoger cijfer uitkomen.

Kortom: een laptop heeft niet een 'bepaald vaststaand' cijfer dat in alle gevallen vast staat. Wij vinden dat een zeven deze laptop het beste samenvat. De onderbouwing daarvoor kun je in de review lezen, daar hoort geen vaste formule of berekening bij; tijdens het reviewen vorm je je als reviewer een oordeel over de laptop en probeer je die bevindingen zo goed mogelijk te vertalen naar tekst.

@ Blue-eagle, Ik denk dat ik in de bovenstaande twee alineaatjes grotendeels op je post gereageerd heb. Daarnaast snap ik ook je idee dat de gemiddelde t.net-bezoeker van 15 jaar geleden niks met de macbook aan zou kunnen. Er valt immers niks aan te vervangen, tweaken of overklokken, maar dat zou niet echt recht doen aan de laptop. Uiteindelijk is de vraag wat mij betreft niet of je er wat aan kan tweaken, maar of het een goede laptop is, en dat is het op zich wel, maar er zijn ook nadelen, die voor de een zwaarder wegen dan voor de ander.

so·wie·so (bijwoord) - 1 hoe dan ook

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 13:00
PiweD schreef op woensdag 13 mei 2015 @ 12:59:
@ Falastine, Sommige punten wegen inderdaad zwaarder dan andere en wij kwamen uit op een zeven - beter dan een voldoende (zes), maar dankzij de nadelen geen goed (acht) waard. Op welke eindscore je zelf uitkomt verschilt natuurlijk van persoon tot persoon. Hecht je geen waarde aan een goed scherm of die paar honderd gram minder ten opzichte van de gemiddelde ultrabook, dan is een zeven nog te hoog. Andersom kan ik me voorstellen dat mensen juist een laag gewicht belangrijk vinden en de macBook als een uitkomst zien en voor zichzelf op een flink hoger cijfer uitkomen.

Kortom: een laptop heeft niet een 'bepaald vaststaand' cijfer dat in alle gevallen vast staat. Wij vinden dat een zeven deze laptop het beste samenvat. De onderbouwing daarvoor kun je in de review lezen, daar hoort geen vaste formule of berekening bij; tijdens het reviewen vorm je je als reviewer een oordeel over de laptop en probeer je die bevindingen zo goed mogelijk te vertalen naar tekst.

@ Blue-eagle, Ik denk dat ik in de bovenstaande twee alineaatjes grotendeels op je post gereageerd heb. Daarnaast snap ik ook je idee dat de gemiddelde t.net-bezoeker van 15 jaar geleden niks met de macbook aan zou kunnen. Er valt immers niks aan te vervangen, tweaken of overklokken, maar dat zou niet echt recht doen aan de laptop. Uiteindelijk is de vraag wat mij betreft niet of je er wat aan kan tweaken, maar of het een goede laptop is, en dat is het op zich wel, maar er zijn ook nadelen, die voor de een zwaarder wegen dan voor de ander.
Ik wil toch nog even aanhaken op deze discussie. Mijn vergelijking gaat nu een beetje mank maar ik wil toch even een vergelijking trekken tussen de Surface 3 en de Apple MacBook:
Minpunten
Hoge prijs
Dure accessoires

Minpunten
Slecht toetsenbord
Usb-c onpraktisch
Behuizing veert mee
Duur

Duur en hoge prijs matchen elkaar redelijk als minpunten. De Usb-c onpraktisch argument vertaald zich bij Apple naar Dure accessoires dus die minpunten komen ook aardig overeen. Maar vervolgens heeft de MacBook nog twee minpunten overeind staan waarvan ik "slecht toetsenbord" toch een behoorlijke dealbreaker vindt voor een laptop. Het is tenslotte een laptop voor lichte werkzaamheden (internetten, mailen, basis Office werkzaamheden). Een toetsenbord is dus redelijk cruciaal voor zo'n soort laptop. Hoe kan het dan dat de Surface 3 na veel geklaag van de community met veel pijn en moeite een 7 krijgt? En dat terwijl de MacBook IMO meer nadelen heeft die ook nog zwaarder wegen dan de Surface wel direct een 7 krijgt.

En ik snap ook wel dat een MacBook zich moeilijk laat vergelijken met een Surface tablet. En ik snap ook dat beide apparaten verschillende doelen hebben. En ik snap ook dat een recensie een persoonlijke mening is. Maar voor mijn gevoel, rijmt dit allemaal niet.

• Wilbert de Vries
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 07-10 20:49

Wilbert de Vries

Ex-hoofdredacteur
waarvan ik "slecht toetsenbord" toch een behoorlijke dealbreaker vind...
En dat terwijl de MacBook IMO meer nadelen heeft...
En ik snap ook wel dat een MacBook zich moeilijk laat vergelijken met een Surface tablet. En ik snap ook dat beide apparaten verschillende doelen hebben. En ik snap ook dat een recensie een persoonlijke mening is.
Ik wil voorkomen dat we op basis van een voorbeeld uit het verleden de discussie over een toegekende score blijven aanzwengelen. Er komt een hoop persoonlijke mening bij kijken, zowel aan de kant van de lezer als aan onze kant. Onze mening baseren we echter wel op het daadwerkelijk hebben getest van enkele tientallen andere laptops. We kunnen de scorekaart nooit sluitend maken op basis van het gevoel van iedereen. Als er delen van de conclusie zijn waar je je niet in kunt vinden, dan kun je in de uitgebreide review terecht om te kijken waarom we dat vinden. Dan kun je voor jezelf bepalen of en in hoeverre dat voor jou ook het geval is. Een eindscore van 7 kan daardoor voor jou een 6 of een 8 worden bijvoorbeeld.

Dit topic is gesloten.