[LBBG] Gamelaptop juni 2015

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PiweD
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

PiweD

Redacteur
Topicstarter

[LBBG] Gamelaptop juni 2015

Het is al een tijd geleden dat we een gamelaptop verkozen in de LBBG en de vrij recentelijk geintroduceerde GTX 950/960/965M van Nvidia is een mooie gelegenheid om eens te kijken wat we voor 1500 euro kunnen uitzoeken. We heoven natuurlijk niet per se een van die videokaarten in de best buy terug te zien, want misschien zijn laptop met een GTX860M nu juist interessanter, of is er een goed alternatief met AMD-gpu. We willen de uiteindelijke keuze net als bij de best buy guide van april zelf weer testen, dus op 21 mei maken we op basis van jullie input een keuze.

Wat zoeken we in een gamelaptop?
- Een vlotte videokaart
- Een vlotte cpu ter ondersteuning van eerdergenoemde videokaart
- Een ssd
Wat is ook mooi meegenomen?
- Extra harde schijf voor extra opslag
- Een mooi scherm
En dan zijn er natuurlijk ook gamelaptops met extra veel lampjes, of wat meer 'gewone' laptops met een snelle videokaart waar je ook prima op kunt gamen, wat meer een kwestie van smaak is, maar we horen natuurlijk graag wat jullie voorkeur heeft!
Kandidaten
Om de discussie alvast een beetje op weg te helpen heb ik een aantal mogelijk kandidaten onder elkaar gezet.

De Alienware 15 lijkt op basis van specificaties een interessante keus. Je krijgt dan een Core i5 (full voltage, 4210H) en een GTX 970M-videokaart. Verder is er een full hd ips-scherm, 8GB werkgeheugen en....een 1TB harde schijf (en dus helaas geen ssd) aanwezig. Alienware is over het algemeen wel degelijk en de prijs valt met 1449eu binnen budget.

MSI heeft ook voor minder dan 1500 eu een laptop met een GTX970M, maar dan krijg je wel een wat lompere 17,3"-laptop, de pricewatch: MSI GT70 2QD-2413NL (Dominator). Voor dat geld krijg je een quadcore i7 (dus sneller dan bij alienware), 8GB ram en een 1TB harde schijf (blijkbaar vergeten fabrikanten ssd's in te bouwen als er een GTX 970M-videokaart in een laptop zit :+)

Neem je bijvoorbeeld de pricewatch: MSI GE72 2QE-014NL (Apache), dan heb je wel een 128GB ssd en een 1TB harde schijf, maar de videokaart, de GTX 965M, is ietsje langzamer dan de GTX970M. Verder is dit wederom een laptop met 17,3"-scherm, full hd, quadcore i7 en 8GB ram.

Ook Asus heeft een gamelaptop in de vorm van de pricewatch: Asus G551JW-CN109H-BE. Het uiterlijk lijkt een beetje op dat van een gemodificeerde N551 en er zit een GTX960M-videokaart in. Bij Asus is niet bezuinigd op ram (16GB) of op cpu (i7-4720HQ) en ook een ssd (128GB) en een harde schijf (1TB) zijn aanwezig. Alleen de videokaart is dus wat langzamer dan bij de drie bovenstaande kandidaten.

Ik heb persoonlijk een lichte voorkeur voor een van de bovenste twee laptops, gezien de GTX970M en in een gamelaptop is een zo snel mogelijke videokaart natuurlijk belangrijk, maar het ontbreken van een ssd is natuurlijk ook wel een minpunt. Kortom, laat weten wat jullie ervan vinden, zodat we de beste laptop voor de LBBG eruit kunnen vissen! :)

so·wie·so (bijwoord) - 1 hoe dan ook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weszz
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22-04 18:07
Ik zou ten eerste een budget afwegen. Want een gaming laptop heb ik gemerkt kan varieren van 1200 tot 4000.

Maar voor 1500/1800 krijg je een redelijk goeie laptop die ook best wel wat jaren mee vooruit kan. Het bezit dan vaak een 1TD of SSD, minimaal full HD(4K bij sommigen maar niet per se een must, eerder future proof) en de GPU/CPU is ook top notch.

Verder vind ik persoonlijk het design en kwaliteit van de laptop zelf erg belangrijk, wil ik een plastic ding dan schijnt de Alienware je ding te zijn maar ga je voor geborsteld staal of aluminium dan zit je al bij de overigen.

Ik zelf zoek al maanden en ik geef toch de voorkeur aan een laptop die een HD heeft en een SSD. En de vraag: hoe vaak reis je lange afstanden of kort? Want een laptop van 4kg hele ritten meenemen is nogal erg onpraktisch. Dan heb je meer aan een lichtere laptop, want het gaat je echt irriteren zo'n lomp ding

Wil je echt een monster/overpriced laptop dan is dit je ding:
pricewatch: MSI GT80 2QE-030NL Titan SLI

Wil je een laptop rond de 2000 prijsklasse heeft dit mijn voorkeur:
http://www.laptopshop.nl/...us-rog-g751jy-t7136h.html

&

pricewatch: MSI GT72 2QE-476NL (Dominator Pro) (kan misschien duurder maar dit is toch wel erg netjes voor die prijs)

Laptop voor rond de 1500:

http://www.dell.com/nl/p/...69596&acd=240515599820560

&

pricewatch: Lenovo Y50-70-59440997

[ Voor 32% gewijzigd door weszz op 13-05-2015 11:27 ]

I'm not saying I'm Batman. But have you ever seen Batman and me in the same room at the same time.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerGio
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 26-09 14:10
weszz schreef op woensdag 13 mei 2015 @ 11:19:

Maar voor 1500/1800 krijg je een redelijk goeie laptop die ook best wel wat jaren mee vooruit kan. Het bezit dan vaak een 1TD of SSD, minimaal full HD(4K bij sommigen maar niet per se een must, eerder future proof) en de GPU/CPU is ook top notch.

Verder vind ik persoonlijk het design en kwaliteit van de laptop zelf erg belangrijk, wil ik een plastic ding dan schijnt de Alienware je ding te zijn maar ga je voor geborsteld staal of aluminium dan zit je al bij de overigen.
Qua budget ben ik het wel mee eens het maakt je wat future proof. Maar aan de andere kant is dit wel een beter budget omdat meer mensen die een laptop kopen om te gamen uiteindelijk rond dit budget uitkomen.
Persoonlijk zou ik ook doorsparen maar niet iedereen heeft de luxe.

Alienware zijn bijzonder degelijk gemaakt en hebben momenteel volgens mij ook nog een top van aluminium. De mijne in elk geval wel. De rest is afgewerkt met soort rubberachtig plastic. Voelt bijzonder goed aan. Dus echt plastic zou ik hem niet noemen

Die alienware 15 is overigens te krijgen met een 128 ssd voor 1535 dat zou een hele goede optie zijn.
Voor 100 euro meer (1635) heb je er een met een i7 4710.

Daarnaast zou een BTO nog kunnen er zijn er twee die ongeveer op het zelfde prijskaartje zitten. Al valt dat voor mij niet echt onder een gamelaptop. Die mist het uitelijk een beetje. Daarnaast heb ik een kwaliteits twijfel al is de review daar wel weer positief over.

pricewatch: BTO X-Book 17CL62

pricewatch: BTO X-Book 17CL62

De laatste is misschien een gok. Maar ik zou hem niet weg willen houden uit deze BBG. Er zijn in het verleden wel vaker medions als gamelaptops voorgesteld. De heeft serieuze power met een i7 4710 en een 980m en een 128 gb ssd. Misschien is de kwaliteit niet echt top maar als tweakers hem dan toch bekijkt lijkt me dat geen probleem.

pricewatch: Medion Erazer X7835

Voor het gemak zou ik kijken naar een 15.6 laptop. 17,3 is wel heel erg groot. Zelf heb ik een 17.3 en dat is wel lekker maar nog steeds erg groot.

[ Voor 5% gewijzigd door GerGio op 14-05-2015 02:44 ]

Nickname KasPlantje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterL
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 26-09 21:31
Misschien even een spellingscheck doen op de OP(:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weszz
GerGio schreef op donderdag 14 mei 2015 @ 02:38:
[...]

Qua budget ben ik het wel mee eens het maakt je wat future proof. Maar aan de andere kant is dit wel een beter budget omdat meer mensen die een laptop kopen om te gamen uiteindelijk rond dit budget uitkomen.
Persoonlijk zou ik ook doorsparen maar niet iedereen heeft de luxe.

Alienware zijn bijzonder degelijk gemaakt en hebben momenteel volgens mij ook nog een top van aluminium. De mijne in elk geval wel. De rest is afgewerkt met soort rubberachtig plastic. Voelt bijzonder goed aan. Dus echt plastic zou ik hem niet noemen
Hmm. Dat van alienware was ook wat ik van anderen hoorde.

Verder geen ervaring met BTO dus daar kan ik niks over zeggen!

Wat ik me nou wel af vraag. Ik zie dat veel laptops van rond de 1800 ook de nvidia gtx880m bevatten of 870/965. Waarom zijn die niet goedkoper gemaakt? Je lever volgens mij kwa prestaties dan wel iets in vergeleken met de gtx970m

I'm not saying I'm Batman. But have you ever seen Batman and me in the same room at the same time.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scallius
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 27-08 09:46
Voor een gamelaptop vind ik koeling ook wel belangrijk. Bij veel Clevo's lijkt de koeling vaak een probleem te zijn. Ook de nieuwe Alienware krijgt regelmatig klachten over overheating. En blijkbaar is de Apache van MSI ook enorm slecht. (Dit is wat ik lees op fora)

Koeling is toch wel belangrijk als je wilt gamen. Volgens mij is ASUS één van de weinigen zonder koelingsproblemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterL
ik heb op dit moment een MSI GS60 ghost pro (970M). Hoewel ze inderdaad onder heavy gaming erg heet worden, worden ze niet té heet. Met 1.9kg zijn ze ook zeer licht, en het paneel is van erg hoge kwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weszz
Lees en her en der ook dat de hoge temperaturen komen doordat je bij een lichtere en kleinere gaming laptop juist de airflow kwijt bent en zo de hitte nergens kwijt kan behalve via de ventilatoren. Dus dan Is een grotere laptop vanzelfsprekend koeler. Maar dat de nieuwe alienware er ook last van had wist ik niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PsychoMantis_NL
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 09:11

PsychoMantis_NL

PSN: PsychoMantis_NL

Mijn stem zou ditmaal uit gaan naar de GE72 van MSI.

Net als in april is er voor € 1.500,- met bijvoorbeeld de GT70 en zijn 970M betere hardware te verkrijgen, maar - zoals PiweD al aangeeft - mis je daar dan om onverklaarbare wijze ineens een SSD.

Nou is deze wel weer later toe te voegen maar dat brengt weer extra kosten en werk met zich mee. Daarnaast weegt dat ding bijna 4 kilo, en dat is wat mij betreft toch echt wel te veel om zo op schoot te nemen, laat staan (regelmatig) mee te nemen. Als laatste ben ik - maar dat is uiteraard geheel persoonlijk - geen fan van het uiterlijk. Dat is me iets té schreeuwerig.

De Asus valt wat mij betreft juist af op basis van de GPU. Niet zo zeer op prestaties, wel op stroomverbruik. Leuk dat er er meer RAM in is geplaatst, maar dit is later zonder veel moeite juist wel weer bij te plaatsen en vereist verder geen nieuwe Windows installatie. Daarnaast is het een Belgisch (AZERTY) model, slechts 15" en is de processor hetzelfde als in de GE72 (beiden een 4720HQ).

De Alienware 15 combineert mijns inziens de minpunten van de GT70 (het ontbreken van de SSD) en die van de Asus ("Slechts" 15"). Daarnaast is de processor de minste van alle genoemde modellen. Het zal zonder meer voor de meeste taken voldoende zijn, maar wil je je games ook nog (live)streamen, of je video's na het opnemen nog bewerken dan is een quadcore wellicht toch nét wat handiger.

V.w.b. het BTO voorstel van GerGio (2 x dezelfde link gepost?), deze zou ik bij dit budget ook niet nemen, aangezien je voor de genoemde prijs alleen een 128 GB SSD krijgt, en deze modellen standaard zonder OS geleverd worden. Pas je dit een beetje aan dan ga je dus direct nog verder over het budget heen.

De door hem geopperde Medion - hoewel net boven budget - zou qua specs wel een aantrekkelijke optie zijn, maar die gebruikt voor zover ik kan zien dezelfde barebone als de GT70, en dus zit je ook hier weer met een laptop van 4 kilo op schoot. Daarnaast blijft Medion wat mij betreft toch een B merk en dat zou mij tegenhouden om hem aan te schaffen. Voor dat geld koop ik liever iets mindere specs van een bekender merk. Bovenstaande neemt overigens niet weg dat Medion gewoon een dochter is van Lenovo en dus ongetwijfeld prima producten maakt, maar persoonlijk zou ik ze overslaan.

Concreet valt wat mij betreft de GE72 overal netjes tussen in. Je hebt een mat scherm, een SSD én een HDD, een GPU die de meeste games in FHD op high settings en 60 FPS af kan spelen (http://www.notebookcheck....ce-GTX-965M.134120.0.html), een SteelSeries verlicht toetsenbord, een echte quadcore processor, 17" en toch prima op schoot te houden met nog geen 3 kilo, en als laatste is het ding ook nog eens (gedeeltelijk) opgetrokken uit aluminium wat hem wat mij betreft zonder meer de beste looks geeft van de geopperde notebooks :Y

Als ik dan toch een nadeel zou moeten verzinnen, maar dat hebben alle MSI notebooks voor zover ik weet, is dat er een slimmerik bij MSI is geweest die heeft bedacht dat het handig is om de Windows toets naar rechts te verhuizen, waardoor je voor de meest gebruikte snelkoppelingen nu ineens 2 handen nodig hebt (WIN + R, WIN + E, WIN + D etc.). Maar goed, dit is iets waar volgens mij wel aan te wennen is.

[ Voor 17% gewijzigd door PsychoMantis_NL op 17-05-2015 07:32 ]

PsychoMantis_NL @ Battlefield || Red Dead Redemption || GTA V

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Major_ton
  • Laatst online: 23:37

Major_ton

Shoot!

Ik had hier ook nog wat willen toevoegen, maar ik sluit me aan bij het betoog van PsychMantis_NL hierboven. Valt weinig of niks op aan te merken! Verder blijft er natuurlijk wel veel ruimte voor een persoonlijke voorkeur en kan het zomaar zijn dat iemand het gemis van een SSD voor lief neemt t.b.v. een snellere GPU. Een SSD zorgt alleen voor snellere laadtijden en niet een hogere FPS zoals een betere GPU dat wel doet. Ook zal voor de één het formaat en gewicht minder belangrijk zijn als voor de ander. Misschien kan kunnen er uiteindelijk 2 adviezen uitgebracht worden, waarbij er onderscheid gemaakt wordt tussen 'zoveel mogelijk power ongeacht gewicht en formaat' en 'zoveel mogelijk power in een dagelijks mee te nemen jasje (15,6", niet meer dan 3cm dik en niet meer dan 3kg)'?

Don't feel bad for the suicidal cat. | Denon AVC-X4800H - JBL 4309 - Arendal 1723 S1 - LG 77G2 - LG 65B6 - Sony PS5 - Nintendo Switch 1 & 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterL
Dan klinkt de gs60 met fhd en 970n met 1.9 kg toch wel erg Nice (:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scallius
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 27-08 09:46
GS60 wordt wel warm door z'n smalle design. Dat is vaak een probleem bij dikke hardware en een smalle behuizing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterL
De problemen die de 870/880 had zijn toch wel veel minder bij de 970m. Mijn gs60 blijft bij een gemiddeld spelletje toch behoorlijk cool. (60/65 WoW ultra) en bij wat meer load nog steeds acceptabel. Throttlen en 90 graden worden doet ie niet. Geluid maakt ie echt zeker wel dan. De consequenties van cool proberen te blijven in een smalle behuizing.

[ Voor 18% gewijzigd door WouterL op 17-05-2015 13:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PsychoMantis_NL

PsychoMantis_NL

Wouter lucassen schreef op zondag 17 mei 2015 @ 12:30:
Dan klinkt de gs60 met fhd en 970n met 1.9 kg toch wel erg Nice (:
Alleen is de goedkoopste GS60 met 970M volgens de Pricewatch bijna € 1.800,- terwijl er maar een budget is van € 1.500,- :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterL
Wat raar. Deze heeft destijds 1600 gekost met een ssd, 16 Gb ram en de 970m.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PsychoMantis_NL

PsychoMantis_NL

Volgens de jongens van ZDNet.be komt dat door de daling van de euro waardoor het voor ons duurder wordt om spul uit Amerika te halen.

In bovenstaand artikel noemt meneer een voorbeeld wat je prima kunt zien in de Pricewatch. De i7-4790K zit momenteel op € 350,-, terwijl deze lange tijd onder of rond de € 300,- gezeten heeft. Bij laptops heb ik dergelijke prijsstijgingen nog niet gezien maar ik moet toegeven dat ik ook niet heel diep in de prijzen zit :p

Afbeeldingslocatie: http://ic.tweakimg.net/ext/i/?ProduktID=394885&deliveryCountry=NL

Edit: De pricewatch: MSI GS60 2QE-230NL (Ghost Pro) heeft daar ook last van, dus het zou wel kunnen kloppen inderdaad :-(

[ Voor 15% gewijzigd door PsychoMantis_NL op 17-05-2015 13:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterL
Misschien vandaar ook de afwezigheid van een ssd bij veel modellen met de 970m. Door deze weg te halen valt de koersdaling minder op.

[ Voor 6% gewijzigd door WouterL op 17-05-2015 13:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weszz
Is de temperatuur erg op te merken als je hem op een tafel zet? Zal niet snel zo'n laptop op schoot doen. Verder wordt de temperatuur ook hoog als je alleen wat gaat surfen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterL
Nee dan blijft de temperatuur erg cool (45c). Ook is de temperatuur zeker niet te merken tijdens het gamen. (: (slim geplaatste twee fans zonder hitte polution)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weszz
Wouter lucassen schreef op zondag 17 mei 2015 @ 18:20:
Nee dan blijft de temperatuur erg cool (45c). Ook is de temperatuur zeker niet te merken tijdens het gamen. (: (slim geplaatste twee fans zonder hitte polution)
Denk toch dat ik voor de MSI Ghost Pro 2015/GTX970M ga.

Ietsjes duurder maar toch wel een flinke upgrade vergeleken met anderen.

Verder is de Asus Rog ook wel erg verleidelijk....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterL
Ik ben iig erg tevreden over de msi(:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raw Freakz
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 26-09 17:59
Ik zou toch voor de Asus gaan.

Laptop hoort naar mijn idee toch altijd wel enigzins portable te zijn naar mijn mening. Aangezien ik nog studeer en een laptop ook zal gebruiken voor school :) 15,6'' is dan toch wel het ideale formaat.
Verder zit er standaard al eens ssd wat toch weer een grote plus is, scheelt weer een hoop gerommel.

De GPU is inderdaad wel iets minder, maar zeker niet onderwaardig. Ik vind dat een laptop gewoon niet is bedoeld is om hardcore op te gamen, dus die AAA-titels hoeven ook niet ultra te draaien op 60 fps. High is gewoon al prima. Enig nadeel is dat het iets minder future proof is, maar die 16gb ram geven hem wel weer een leuke (misschien overbodig) extraatje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weszz
^ Hierboven: Mee eens, had de Asus nog niet eens gezien, ik had een Asus Rog voor me. Die in de openingspost is eigenlijk kwa geld/prestatie verhouding nog best wel degelijk. En het design spreekt mij ook meer aan.

En toch als alternatief zou ik meer neigen naar: pricewatch: MSI GE62 2QE-035NL (Apache) 4K edition

Alleen geen ervaring met MSi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PsychoMantis_NL

PsychoMantis_NL

Die GE62 schijnt - volgens notebookcheck.net - een redelijk beroerd scherm te hebben en op de 4K resolutie scoort hij ook minder in de benchmarks (wat op Full HD dan weer opgelost is, maar daarvoor koop je geen 4K scherm :9)

[ Voor 4% gewijzigd door PsychoMantis_NL op 18-05-2015 19:31 . Reden: 4k v.s. FHD even correct weergegeven ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Major_ton

Major_ton

Shoot!

weszz schreef op maandag 18 mei 2015 @ 19:19:
^ Hierboven: Mee eens, had de Asus nog niet eens gezien, ik had een Asus Rog voor me. Die in de openingspost is eigenlijk kwa geld/prestatie verhouding nog best wel degelijk. En het design spreekt mij ook meer aan.

En toch als alternatief zou ik meer neigen naar: pricewatch: MSI GE62 2QE-035NL (Apache) 4K edition

Alleen geen ervaring met MSi.
Je moet alleen van een AZERTY toetsbord houden als het om de aangegven Asus ROG G551 gaat. MSI heeft zeker mooie alternatieven, maar een uitvoering met 4K scherm vind ik in dit geval niet zinnig. Een GTX 970m is gewoon niet krachtig genoeg hiervoor, dus een 1080p scherm met hogere maximale brightness is dan fijner èn goedkoper.

Don't feel bad for the suicidal cat. | Denon AVC-X4800H - JBL 4309 - Arendal 1723 S1 - LG 77G2 - LG 65B6 - Sony PS5 - Nintendo Switch 1 & 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weszz
Blijft toch lastiger dan ik dacht. Merk er steeds wel dingen aan. En Azerty toetsenbord had ik nog niet eens gezien, netjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeVliegendeNLer
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 26-09 10:51
Ik ben al een tijdje aan het kijken voor een nieuwe gamelaptop, en na wat onderzoek ben ik tot de conclusie gekomen dat onderstaande 2 (voor mij) de beste prijs/kwaliteit verhouding hebben.

In 1e instantie ga ik voor deze:

http://www.medion.com/nl/...ng-laptop-30018097a1.html

Wil ik toch een iets betere, dan ga ik voor deze: http://www.medion.com/nl/...ing-laptop-430018480.html

Zijn jullie het hiermee eens (en welke zouden jullie van deze 2 kiezen?), of raden jullie een andere aan?

[ Voor 5% gewijzigd door DeVliegendeNLer op 19-05-2015 11:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DeVliegendeNLer schreef op dinsdag 19 mei 2015 @ 11:15:
Ik ben al een tijdje aan het kijken voor een nieuwe gamelaptop, en na wat onderzoek ben ik tot de conclusie gekomen dat onderstaande 2 (voor mij) de beste prijs/kwaliteit verhouding hebben.

In 1e instantie ga ik voor deze:

http://www.medion.com/nl/...ng-laptop-30018097a1.html

Wil ik toch een iets betere, dan ga ik voor deze: http://www.medion.com/nl/...ing-laptop-430018480.html

Zijn jullie het hiermee eens (en welke zouden jullie van deze 2 kiezen?), of raden jullie een andere aan?
De eerste is nagenoeg dezelfde laptop, maar 250 euro goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeVliegendeNLer
Verwijderd schreef op dinsdag 19 mei 2015 @ 11:48:
[...]

De eerste is nagenoeg dezelfde laptop, maar 250 euro goedkoper.
Klopt ja. Verschil zit 'em in de videokaart (980m en 880m). De vraag is ook of die 250 euro het dan ook waard is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En bij de eerste zit er 4x4gb ram in, de ander 2x8gb.
Ik zou wel even een review opzoeken over die medions, omdat een 880m vaak veel warmte geeft moet de koeling op orde zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeVliegendeNLer
Verwijderd schreef op dinsdag 19 mei 2015 @ 11:54:
En bij de eerste zit er 4x4gb ram in, de ander 2x8gb.
Ik zou wel even een review opzoeken over die medions, omdat een 880m vaak veel warmte geeft moet de koeling op orde zijn.
Dat was me niet eens opgevallen joh! Naar de temperatuur heb ik al naar gekeken. Hij is niet hoger of lager dan vergelijkbare laptops. De temperatuur blijft ook binnen de perken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PiweD
  • Niet online

PiweD

Redacteur
Topicstarter
Even ter samenvatting:

Volgens mij is de MSI GE72 die door PsychoMantis_NL werd aangedragen wel zo'n beetje de meest interessante gamelaptop voor onder de 1500eu, met vrij gebalanceerde specs (ssd + hdd + GTX965M)

Over de MSI GS60: die hitteproblemen lijken (op basis van wat ik heb kunnen vinden) een dingetje van de eerste generatie met Kepler-gpu's te zijn en de huidige Maxwells zouden daar dus geen problemen mee hebben. Maar, voor 1500eu is er op dit moment geen GS60 te krijgen die ook nog eens goed leverbaar is,
je hebt 'm namelijk óf voor 1300 eu met GTX860M en hdd, óf voor 1800eu met GTX970M en ssd. Eventueel lijtk het me wel een goede kandidaat voor het alternatievenlijstje, mocht je een dunnere en lichtere laptop willen dan die GE72.

Verder: Alienware valt af, dankzij koelingsproblemen, de Asus ROG is interessant voor het alternatievenlijstje vanwege goede koeling, maar heeft geen supersnelle videokaart en de Medions passen niet in het budget. De goedkope heeft een GTX880M, maar die is zelfs langzamer dan een 970M (notebookcheck: http://www.notebookcheck....ce-GTX-970M.126694.0.html) en de uitvoering met GTX980M overschrijdt het budget. Ik denk dat we hiermee ons lijstje wel hebben...nog op- en aanmerkingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weszz
Nee, deel je mening wel redelijk wat betreft de lijst.

Is het verschil tussen de GTX965m en GTX970m heel groot? Want dan heeft de MSI GE72 de beste prestatie/prijs verhouding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Major_ton

Major_ton

Shoot!

We kunnen sowieso concluderen dat € 1500,- voor een gamelaptop een lastig budget is. Laptops met een GTX 960m zijn het net niet en zijn ruim onder het budget te vinden. Laptops met een GTX 965m zijn dun bezaaid en laptops met een GTX 970m zitten of vol met onacceptabele compromissen of vallen (ruim) buiten het budget. Wat overbljjft is inderdaad de MSI GE72 (welke ook nog in verschillende configs leverbaar is) die net wel, net niet in het budget valt. Er is maar één leverancier die onder de € 1500,- blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PiweD
  • Niet online

PiweD

Redacteur
Topicstarter
@Major_ton, inderdaad, die info rondom het budget zal ik ook in de lbbg opnemen.

@weszz de 970M heeft 1280 shaders, terwijl de 965M er 1024 heeft en daarnaast is de 970M iets hoger geklokt (al hebben de fabrikanten daar ook wel een aardige hand in, dus kan per laptop verschillen). Het lijkt me daarom sowieso een goed plan om een laptop met GTX970M in het alternatievenlijstje op te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weszz
Had hoe dan ook wel de melding gemaakt wat je zou kunnen krijgen ga je richting de 2000/2500. Bedoel je wil een gaming laptop en geen laptop die maar meh meh is.

Nou zou ik eigenlijk ook kijken naar het gewicht...want ondanks dat ik een gaming laptop wil halen, een bak van 4kg weerhoudt mij wel. Reis veel en lan-party bij vrienden of groot is voor mij niet altijd handig om zoiets dan mee te slepen. Laat staan dat de laptop ook de basis dingen voor mij zal vervangen als web browsen/werk en soms wat programmeren. Nou zul je waarschijnlijk kritiek horen als: Maar wat verwacht je dan? Zware hardware + dunne behuizing = Heat problem.

Verder is uiterlijk misschien een puntje? De 1 wil een brute laptop maar zonder de toeters en bellen terwijl de ander niets mooier vindt dan een blits design en lichtjes

deze wil ik overigens ook nomineren:

pricewatch: MSI Gaming Series GS70 2QE-237NL Red edition

1800 maar wel een GTX970M + HDD/SSD

[ Voor 13% gewijzigd door weszz op 20-05-2015 11:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lukin
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Ik zou kijken wat ik bij leveranciers zoals Xnotebooks kan krijgen voor die prijs. Bij Xnotebooks heb je bijvoorbeeld het onderstaande voor € 1.469,00:
  • 15.6" NVIDIA GTX970M­ / 3.0GB DDR5 in combinatie met OPTIMUS
  • FULL HD (1920 x 1080) ONTSPIEGELD HIGH CONTRAST SCHERM­ - Gratis brightpixel garantie
  • Intel Core i7 - 4710MQ - QUAD CORE (2.5GHz -3.5GHz) 6MB cache­ (Haswell) 47 Watt / Intel HD Graphics 4600
  • 8GB DDR3-1600 * CRUCIAL * ( 2 x 4GB ) EXTREME PERFORMANCE (1e klas)
  • 120 GB SSD SAMSUNG 850 EVO Sata-600 READ: 540 MB/s - WRITE: 520 MB/s ( met TRIM functie )
  • 750 GB 7200rpm SEAGATE Momentus­ S-ATA 16Mb cache (Caddy)
  • Dual Layer DVD±ReWriter­
  • Blauw verlicht toetsenbord QWERTY­ * UK *
  • Intel WiFi (300-867Mbps) AC 7260 + Bluetooth­ 2.1, 2,1+EDR, 3.0, 3.0+HS,4.0 (BLE) (Dual-band 2.4Ghz & 5.0Ghz) Wireless display
  • 2 jaar carry in­
  • 15.6" Draagtas kleur Zwart
Je zou zelfs de 120GB SSD en 750 GB HDD kunnen omwisselen voor een enkele 500 GB SSD Samsung EVO 850 voor een totaal prijs van € 1.513.

Het grootste nadeel is dat het OS er dan nog niet bij zit. Die kan je daar ook bij bestellen wat dan betekent een volledig installatie en configuratie er bij. Echter je kan je voorkeur OS ergens anders goedkoper krijgen en een beetje tweaker kan dat ook zelf wel installeren en configureren.

[ Voor 19% gewijzigd door Lukin op 20-05-2015 19:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Lukin schreef op woensdag 20 mei 2015 @ 19:03:
Ik zou kijken wat ik bij leveranciers zoals Xnotebooks kan krijgen voor die prijs. Bij Xnotebooks heb je bijvoorbeeld het onderstaande voor € 1.469,00:
  • 15.6" NVIDIA GTX970M­ / 3.0GB DDR5 in combinatie met OPTIMUS
  • FULL HD (1920 x 1080) ONTSPIEGELD HIGH CONTRAST SCHERM­ - Gratis brightpixel garantie
  • Intel Core i7 - 4710MQ - QUAD CORE (2.5GHz -3.5GHz) 6MB cache­ (Haswell) 47 Watt / Intel HD Graphics 4600
  • 8GB DDR3-1600 * CRUCIAL * ( 2 x 4GB ) EXTREME PERFORMANCE (1e klas)
  • 120 GB SSD SAMSUNG 850 EVO Sata-600 READ: 540 MB/s - WRITE: 520 MB/s ( met TRIM functie )
  • 750 GB 7200rpm SEAGATE Momentus­ S-ATA 16Mb cache (Caddy)
  • Dual Layer DVD±ReWriter­
  • Blauw verlicht toetsenbord QWERTY­ * UK *
  • Intel WiFi (300-867Mbps) AC 7260 + Bluetooth­ 2.1, 2,1+EDR, 3.0, 3.0+HS,4.0 (BLE) (Dual-band 2.4Ghz & 5.0Ghz) Wireless display
  • 2 jaar carry in­
  • 15.6" Draagtas kleur Zwart
Je zou zelfs de 120GB SSD en 750 GB HDD kunnen omwisselen voor een enkele 500 GB SSD Samsung EVO 850 voor een totaal prijs van € 1.513.

Het grootste nadeel is dat het OS er dan nog niet bij zit. Die kan je daar ook bij bestellen wat dan betekent een volledig installatie en configuratie er bij. Echter je kan je voorkeur OS ergens anders goedkoper krijgen en een beetje tweaker kan dat ook zelf wel installeren en configureren.
Ziet er prijs technisch goed uit, maar hoe is de behuizing/koeling van dat apparaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lukin
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 21 mei 2015 @ 09:36:
[...]

Ziet er prijs technisch goed uit, maar hoe is de behuizing/koeling van dat apparaat?
Het ziet er naar uit dat het een MSI barebone is: MS-16F4. Ik kan er echter niet echt een review van vinden buiten een vermelding in dit draadje op notebook review.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lindseysew
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 19-09 20:12
Wat vinden jullie van deze?
http://www.laptopplus.nl/...-gtx970-gtx980-full-hd-3k

Ik vraag me af hoe BTO is.... ik hoor er namelijk niet veel over, wel positieve dingen :/
Maar wat nou echt het verschil is tussen een BTO/MSI en Asus zeg maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weszz
lindseysew schreef op vrijdag 22 mei 2015 @ 08:40:
Wat vinden jullie van deze?
http://www.laptopplus.nl/...-gtx970-gtx980-full-hd-3k

Ik vraag me af hoe BTO is.... ik hoor er namelijk niet veel over, wel positieve dingen :/
Maar wat nou echt het verschil is tussen een BTO/MSI en Asus zeg maar.
Waar de meeste merken de laptop maken aanhankelijk van wat erin zit en daardoor de case zelf ontwerpen krijgt BTO dat aangeleverd en bouwt op basis van de case.

Verder zou ik wat dingen meer aanpassen want 1 ssd van 128GB en geen OS is nogal kut lijk. Ik kwam met wat aanpassingen al snel uit op 1800/1900 euro

[ Voor 4% gewijzigd door weszz op 22-05-2015 09:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oochiewallie
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 19-08 10:32
SSD zou ik per definitie altijd los bijkopen i.p.v. een laptop met standaard eentje erin, met als reden dat je veel meer waar voor je geld krijgt. Wat gaming notebooks betreft valt mijn keuze overigens toch echt op MSI, waarbij ik voor de GT70 zou gaan met extra (losse) SSD (met bracket aangezien die niet meegeleverd wordt). Dan maar iets over het budget...... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weszz
Prijs drop van pricewatch: Asus Republic Of Gamers G751JT-T7121H

Maakt deze laptop toch echt wel een uitmuntende aankoop en kun je bijna niet mis gaan.

[ Voor 38% gewijzigd door weszz op 26-05-2015 15:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterL
weszz schreef op dinsdag 26 mei 2015 @ 15:35:

Maakt deze laptop toch echt wel een uitmuntende aankoop en kun je bijna niet mis gaan.
Lijkt me scherp prijsje idd. Val je je geen buil aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Major_ton

Major_ton

Shoot!

weszz schreef op dinsdag 26 mei 2015 @ 15:35:

Die is al een paar dagen inderdaad lekker gezakt naar € 1629,-. Voor NL een nette prijs, maar in DL kost deze iets van € 1399 met 16GB RAM ipv 8GB. Altijd jammer! Hoe dan ook denk ik dat ik deze laptop volgende maand ga kopen. Ik was in de war met de ROG G501, excuses.

[ Voor 4% gewijzigd door Major_ton op 26-05-2015 21:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wontcachme
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 09:14

wontcachme

You catch me? No you wont

Major_ton schreef op dinsdag 26 mei 2015 @ 19:50:
[...]

Die is al een paar dagen inderdaad lekker gezakt naar € 1629,-. Voor NL een nette prijs, maar in DL kost deze iets van € 1399 met 16GB RAM ipv 8GB. Altijd jammer! Hoe dan ook denk ik dat ik deze laptop volgende maand ga kopen.
Weet je dat zeker? Ik kijk nu bij saturn.de en Mediamarkt.de en daar is deze laptop (met meer geheugen) 1800 euro

GamePC (AMD Ryzen 5900x - Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G - Gigabyte Aorus X570 ELITE - 32GB Corsair Vengeance 3600C18 - 1.5TB Samsung 970 EVO NVME - 500GB Samsung 950 EVO Sata - Fractal Design Define 7 - Corsair RM750x - 2x Asus VG27AQ 1440p@144hz)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Major_ton

Major_ton

Shoot!

wontcachme schreef op dinsdag 26 mei 2015 @ 20:18:
[...]

Weet je dat zeker? Ik kijk nu bij saturn.de en Mediamarkt.de en daar is deze laptop (met meer geheugen) 1800 euro
Mijn fout! Ik heb nog even snel gekeken en ik had per ongeluk de ROG G501 aangezien voor een G751 8)7 , sorry!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeVliegendeNLer
Na lang nagedacht te hebben ben ik er vrijwel zeker uit. Ik ga de http://tweakers.net/price.../medion-erazer-x7835.html kopen (het is een MSI gt70 barebone).

Ik wil alleen nog een paar meningen horen om mijzelf hopelijk helemaal over te sloot de trekken.

Lijkt jullie deze goed genoeg voor de komende paar jaar? Ben vooral een beetje bang voor de ventilatie.

Ik heb nu zelf ook een jaar of 3/4 een Medion laptop, welke het nog top doet. Vandaar dat ik het liefst weer een Medion koop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Major_ton

Major_ton

Shoot!

DeVliegendeNLer schreef op woensdag 27 mei 2015 @ 21:17:
Na lang nagedacht te hebben ben ik er vrijwel zeker uit. Ik ga de http://tweakers.net/price.../medion-erazer-x7835.html kopen (het is een MSI gt70 barebone).

Ik wil alleen nog een paar meningen horen om mijzelf hopelijk helemaal over te sloot de trekken.

Lijkt jullie deze goed genoeg voor de komende paar jaar? Ben vooral een beetje bang voor de ventilatie.

Ik heb nu zelf ook een jaar of 3/4 een Medion laptop, welke het nog top doet. Vandaar dat ik het liefst weer een Medion koop.
Misschien is het handig om even een eigen topic aan te maken voor deze vraag? De kans dat mensen dit lezen is hier een stuk kleiner.

Verder heb ik geen idee of Medion de koeling anders heeft aangepakt dan MSI, maar bij een barebone zit dit samen met de CPU en GPU meestal al inbegrepen. Je zou in dat geval eens kunnen kijken naar reviews van de MSI uitvoering. Houd er verder rekening mee dat de Medion een TN scherm gebruikt wat verre van ideaal is. Uiteraard kan je voor niet al te veel geld zelf een IPS paneel inbouwen, maar dat moet je maar net willen. Verder zal je nergens voor zo'n lage prijs een nieuwe laptop met een GTX 980m GPU vinden. dus kan de Medion een erg mooi uitgangspunt zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeVliegendeNLer
Major_ton schreef op woensdag 27 mei 2015 @ 21:41:
[...]

Misschien is het handig om even een eigen topic aan te maken voor deze vraag? De kans dat mensen dit lezen is hier een stuk kleiner.

Verder heb ik geen idee of Medion de koeling anders heeft aangepakt dan MSI, maar bij een barebone zit dit samen met de CPU en GPU meestal al inbegrepen. Je zou in dat geval eens kunnen kijken naar reviews van de MSI uitvoering. Houd er verder rekening mee dat de Medion een TN scherm gebruikt wat verre van ideaal is. Uiteraard kan je voor niet al te veel geld zelf een IPS paneel inbouwen, maar dat moet je maar net willen. Verder zal je nergens voor zo'n lage prijs een nieuwe laptop met een GTX 980m GPU vinden. dus kan de Medion een erg mooi uitgangspunt zijn.
Ik hoef het maar van een paar mensen te horen dus daarvoor is denk niet een nieuw topic voor nodig. Deze laptop is hier al getest: www.notebookcheck.com/Tes...35-Notebook.140826.0.html (duits dus vertalen is wel handig) en daar wordt de laptop, wanneer de cpu en gpu 'draaien' op 100% maximaal 91 graden. Verder is de barebone is exact hetzelfde als deze Medion.

Ik kom er toevallig net achter dat mijn huidige laptop ook een tn scherm heeft, wat me eigenlijk nog nooit echt is opgevallen.

Voor de rest gebruik ik hem eigenlijk alleen puur om te gamen, en aangezien dit de goedkoopste laptop is met een 980m, en ook nog een Medion is dacht ik, ik kies voor deze. De goedkoopste laptop met bijvoorbeeld een 970m, welke minder is dan de 980m, is zelfs al duurder.

[ Voor 6% gewijzigd door DeVliegendeNLer op 27-05-2015 22:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weszz
^ Zijn voldoende topics die ook maar 2/3 reacties krijgen dus het is wel degelijk een eigen topic waard.

Verder draagt Medion de naam mee: 'Aldi Laptop' en dat deed het voornamelijk vanwege het gebrek destijds aan bouw/koeling en service. Tegenwoordig geen idee. Laptop vindt ik persoonlijk ook de indruk wekken van een wat 'goedkopere' laptop. Kan niet exact zeggen waarom...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeVliegendeNLer
weszz schreef op woensdag 27 mei 2015 @ 22:25:
^ Zijn voldoende topics die ook maar 2/3 reacties krijgen dus het is wel degelijk een eigen topic waard.

Verder draagt Medion de naam mee: 'Aldi Laptop' en dat deed het voornamelijk vanwege het gebrek destijds aan bouw/koeling en service. Tegenwoordig geen idee. Laptop vindt ik persoonlijk ook de indruk wekken van een wat 'goedkopere' laptop. Kan niet exact zeggen waarom...
Dan maak ik toch maar een nieuwe topic aan.

Ik bekijk het van de andere kant. Medion wordt weliswaar verkocht door Aldi, maar het hoort bij Lenovo. Dat deed voor mij toch de zaak veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ducksy88
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11-08 21:54

Ducksy88

Een beetje vreemd; wel lekker

Ik ben geen groot tech-kenner maar heb wel afgelopen 1,5jaar met een Medion gewerkt; de X6819. Destijds voor 999 gekocht. Groot voordeel vond ik de toegankelijkheid; 1 backpanel open en je kan overal bij. De koeling was 'okay'; deed z'n werk maar wel luid bij gamen.

Nu is mijn laptop gestolen (zie je dit model rondom Amsterdam aangeboden worden; let me know ;)) en dus zoek ik ook, rond de 1500, een nieuwe.

Toch heb ik Medion overgeslagen in mijn zoektocht juist vanwege een gammele indruk van bouwkwaliteit. Ik had destijds een unboxing vid gechecked waar de persoon heeel enthousiast was over de look & feel van het plastic met alu-look. "You can hardly tell its not real aluminium", sprak de man. Ik weet niet in welke grot hij leeft, maar ik vind het vrijwel tegenovergesteld; wat een ontzettend cheapy feel heeft de laptop zeg... Mijn laptop heeft een keer in de buurt gestaan van een bureaulamp en daarbij is de bovenkant van m'n schermcover gewoon gesmolten!? Tevens kon je het scherm links onder los optillen van de basis terwijl ik zelf nog niets had losgehaald tot dan toe.

Nee, Medion (en daarmee MSI ook) heeft het bij mij niet... Maargoed; dat is mijn ervaring met een 2jaar oud apparaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weszz
Zou adviseren een eigen topic te beginnen maar daarin je verzoek voor een nieuwe laptop. Scheelt straks misschien een topic aanmaken als de vraag hieronder voldoende antwoord is op je vraag. Dan Kunnen Mods dit bericht gewoon weghalen

Kan overigens wel meteen hier de vraag stellen en dan kun je die meenemen: Wil je een lichte laptop die je mee kunt nemen zonder rug klachten: pricewatch: Asus Republic Of Gamers G551JM-CN120H

Maar voor een bak beest wat ook goed werk kan verrichten is dit het kijken waard(zit wel iets over je budget): pricewatch: Asus Republic Of Gamers G751JT-T7121H

[ Voor 10% gewijzigd door weszz op 08-06-2015 12:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldMuijs
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 22-06-2023
Bij dell is er momenteel 10% korting op alienware

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weszz
Is er overigens al een topic voor de asus laptops? of de ROG reeks? Ik kan namelijk zo snel niks vinden.

En kwa kennis en ervaring loop ik best achter om even zoiets 'te maken' misschien dat iemand me ermee kan helpen? Denk dat er toch aardig wat mensen zo'n laptop hebben...en bespreken als er iets is of 'showen'/ervaring delen is altijd leuk dacht ik zo

[ Voor 12% gewijzigd door weszz op 11-06-2015 14:18 ]

Pagina: 1