Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

PC sluit automatisch af tijdens game + multitaske

Pagina: 1
Acties:

• exkull2
  • Registratie: mei 2015
  • Laatst online: 22-09 10:58
Hallo,

Wanneer ik een game speel plus nog aan het Skype ben of Spotify open heb staan valt mijn PC automatisch uit, geen meldingen helemaal niks, gewoon paf. Ik speel games zoals: The Elder Scrolls Online, Sims 3, Borderlands 2, League of Legends.

Ik heb even gecontroleerd naar de temperaturen van mijn CPU en GPU. Dit zijn mijn specs + temperatuur van CPU en GPU:
CPU = i5 4e gen 3,20 GHz 50~60 graden
GPU = MSI R9 290 4GB gaming card 90~96 graden (dit is normaal voor de videokaart volgends mensenn
RAM = Corsair 2x8GB, DDR3, PC12800, CL10, Vengeance, LP
VOEDING = 750 watt Cooler Master modulair
MOEDERBORD = ASUS H87M-E
FAN = Corsair Casefan AF120 LED Quiet 120mm, 1500rpm, 2 stuks

Ik heb al een gloednieuwe voeding gekregen omdat ik dacht het ligt aan de voeding maar blijkbaar niet.
Nieuwe koelpasta op de processor gedaan.
Er zit niet zo veel stof dus ja, lijkt me sterk.

[Voor 11% gewijzigd door exkull2 op 13-05-2015 10:25]

You can be an optimist, but reality always comes back to hit you in the face <3

• ByteMe_
  • Registratie: januari 2009
  • Niet online
Ik vind de GPU temperatuur best hoog, maar ook niet te extreem dat hij meteen zou gaan afsluiten. Er zijn meerdere zaken die je kunt controleren:

- Ram, gebruik beide modules eens apart (ook allebei in andere slots)
- HDD, controleer op virussen, malware, onleesbare/foute sectors
- Videokaart, probeer een andere videokaart (kijk ook eens naar de videokaart zelf of er elco's bol/kapot zijn)

Mijn laatste reviews: Xiaomi Mi 9T | Mpow H12

• legendareN
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 25-09 03:02
GPU te warm, zelfde met mijn 290 als ik hem op automatisch fanspeed laat staan. Dan blijft hij rond de 20-30% hangen.

Rond de 92 graden maximaal viel mijn PC nog niet uit, langdurig 94-95 (A 20minuten) dan bats. Valt mijn PC uit zonder waarschuwing en boot meteen opnieuw.

Gewoon handmatig profiel instelling van rond de 45-55% als je een game in gaat.

Mijn Reference 290 van sapphire wordt overigens niet warmer dan 80 graden oid met een fanspeed van 45-55% in games zoals bf4. Dus mocht je last van de herrie hebben, je zou de fans iets langzamer dan dat kunnen laten draaien nog.

Dat heeft bij mij alles opgelost :)
aminam schreef op woensdag 13 mei 2015 @ 10:52:
Had je al getest om handmatig je fanspeed te regelen in CCC? zelfs voor een 290 vindt ik de temp iets te hoog.
Ik durf er geld op in te zetten dat dit de oorzaak van het probleem is, Ik heb daarom standaard op een tweede monitor GPU Tweak van ASUS draaien om continue de temps te monitoren.

[Voor 82% gewijzigd door legendareN op 13-05-2015 10:54]

• phpn3rd
  • Registratie: april 2008
  • Laatst online: 22:51
Ook kan het verstandig zijn om je werkgeheugen eens aan een memtest te onderwerpen. Zoals RonaldDesigns al zegt kan het hieraan liggen en kun je dit testen door de modules los te proberen. Echter hoef je daarmee niet direct het probleem te vinden (stel dat beide modules kapot zijn).

Ik vind je GPU ook wel erg warm hoor. Is niet gezond om 'm lange tijd op die temperatuur te houden.

[Voor 15% gewijzigd door phpn3rd op 13-05-2015 10:42]

• DonJunior
  • Registratie: februari 2008
  • Laatst online: 24-09 15:36
phpn3rd schreef op woensdag 13 mei 2015 @ 10:41:
Ook kan het verstandig zijn om je werkgeheugen eens aan een memtest te onderwerpen. Zoals RonaldDesigns al zegt kan het hieraan liggen en kun je dit testen door de modules los te proberen. Echter hoef je daarmee niet direct het probleem te vinden (stel dat beide modules kapot zijn).

Ik vind je GPU ook wel erg warm hoor. Is niet gezond om 'm lange tijd op die temperatuur te houden.
Stomme vraag misschien, maar als het het geheugen zou zijn.. zou je dan niet eerst een BSOD moeten krijgen?

• phpn3rd
DonJunior schreef op woensdag 13 mei 2015 @ 10:49:
[...]

Stomme vraag misschien, maar als het het geheugen zou zijn.. zou je dan niet eerst een BSOD moeten krijgen?
Dat zou kunnen, maar ik kan me zo voorstellen dat er ook situaties kunnen zijn waarin dat niet gebeurd.

Echter lijkt me (gezien de symptomen) het meer waarschijnlijk dat de GPU gewoon te heet wordt.

• aminam
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 19:40
Had je al getest om handmatig je fanspeed te regelen in CCC? zelfs voor een 290 vindt ik de temp iets te hoog.

x370 Taichi | R5 3600 | Vega 64 Liquid| Phanteks Evolv atx

• exkull2
Maar ja als ik niks doe, dus gewoon beetje zit te internetten zit mijn GPU rond de 40~60 graden. Als ik echt ga game en zit alles to the max word hij max 95 graden.

• legendareN
exkull2 schreef op woensdag 13 mei 2015 @ 10:54:
Maar ja als ik niks doe, dus gewoon beetje zit te internetten zit mijn GPU rond de 40~60 graden. Als ik echt ga game en zit alles to the max word hij max 95 graden.
Daarom moet je ook handmatig fanspeeds instellen als je gaat gamen, maak gewoon een paar profielen aan met verschillende speeds, eentje van rond de 35, eentje 45 en eentje 55. En kijk dan ingame bij welke belasting welke volstaat.

Als je dit niet onderzoekt dan wil ik bijna een beetje boos worden :P ;)

Lees mijn post even goed door, spreek uit ervaring.

[Voor 4% gewijzigd door legendareN op 13-05-2015 10:56]

• br00ky
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 05:43

br00ky

Moderator Harde Waren
Precies en je geeft zelf aan dat die juist uitvalt als je gamed. Dat zou dus je probleem prima kunnen verklaren.

• exkull2
En hoe wil ik dat doen?

• Ultraman
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 02:31

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Zet je fanspeed eens hoger en probeer het dan. ;)

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• phpn3rd
Met MSI Afterburner kun je zelf fanspeeds kiezen voor bepaalde belastingen.

• exkull2
Dan zet ik een keer de fan op een hoge stand, maar ben nu op werk dus doe het wel als ik thuis ben, dankjewel heren <3 of dames

• legendareN
exkull2 schreef op woensdag 13 mei 2015 @ 11:32:
Dan zet ik een keer de fan op een hoge stand, maar ben nu op werk dus doe het wel als ik thuis ben, dankjewel heren <3 of dames
Nouja of dit nou wel of niet de oorzaak van je probleem is (waar ik wel van uit ga), is het sowieso handig om je fans sneller te laten draaien. Want je laat je videokaart wel erg warm worden!

Je hoeft enkel en alleen de Fanspeed handmatig hoger te gooien als je de videokaart belast.

Ook zal ik niet je fanspeeds zomaar heel erg snel laat draaien, of zoals je zelf zegt op een hoge stand zetten. Houd gewoon je temperaturen in de gaten, ik persoonlijk ben tevreden met een fanspeed die gelijk staat aan een 80 a maximaal 85 graden onder zware belasting (games). Dus je hoeft niet zomaar je fans op 100% te laten draaien. Dan heb je overigens een helicopter in je kamer vliegen.

In het programmatje zitten als het goed is profiles / macro keys die je kunt instellen. Probeer er een paar aan te maken. Zodra je dan je game weer af sluit kan je het profiel weer op automatisch zetten.

Je hebt nu zonder onderzoek hardware aangeschaft / onderdelen vervangen wat eigenlijk niet nodig is geweest, beetje zonde :) Want de wil is er om het oorzaak op te zoeken, alleen nu nog (goed) uitvoeren!

Succes, gaat goed komen ;) :)

[Voor 29% gewijzigd door legendareN op 13-05-2015 12:00]

• exkull2
Nou ik vind wel onzin dat je zegt dat ik niet heb onderzocht van mijn hardware, maar ik heb bij velen webshops plus docenten en hardware professionals gevraagd over de R9 290. Ik heb heel veel onderzocht :)

• br00ky
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 05:43

br00ky

Moderator Harde Waren
Ik geef legendareN toch echt wel gelijk ;). Je hebt dan wel onderzoek gedaan, maar misschien niet bij de juiste bronnen. Webshops zou ik sowieso bijna nooit geloven, die willen verkopen. "Hardware professionals" zegt mij persoonlijk vrij weinig en docenten hebben vaker wel dan niet kennis over de nieuwste hardware.

Afijn, leergeld betalen in de vorm van het kopen van een nieuwe voeding is nooit weg. Fan speed aanpassen en kijken wat dit doet!

offtopic:
Nou zeg ik niet dat "Het Tweakers Forum" alles weet, maar we zijn hier in ieder geval wel onafhankelijk en up to date ;).

[Voor 16% gewijzigd door br00ky op 13-05-2015 15:07]

• legendareN
exkull2 schreef op woensdag 13 mei 2015 @ 13:19:
Nou ik vind wel onzin dat je zegt dat ik niet heb onderzocht van mijn hardware, maar ik heb bij velen webshops plus docenten en hardware professionals gevraagd over de R9 290. Ik heb heel veel onderzocht :)
Ik geloof wel dat je er wat navraag over hebt gedaan hoor :P . Alleen begrijp ik niet dat niemand van de professionals, van wie je toch wel verwacht dat het experts zijn, op het idee zijn gekomen dat je videokaart in je systeem wellicht te warm wordt. Temperaturen zijn vrijwel altijd de eerste dingen die je na kijkt bij computer problemen.

Iedereen die een beetje into hardware is kan mij vertellen dat de kaart 95 graden kan en mag worden zonder schade, en dat klopt ook! Mijn ervaring is dat de kaart ook vanaf boven de 95 graden uit valt. Alleen zie je de 96 graden niet zo snel op je tool terug, want dan is je computer al aan het rebooten. En met de standaard fancurve wilt de kaart nog wel eens warmer dan 95 graden worden, want hij tikt immers ook de 95 aan. En op een gegeven moment is het over.

De mensen die daadwerkelijk een 290 hebben of hebben gebenched weten dat langdurig een hoge temp resulteert in een PC reboot, omdat het dan net wat teveel word. En sowieso gaat de kaart throttelen bij een graad if 92-95 omdat de standaard fancurve de kaart op 92-95 houd. En de kaart dan wat langzamer gaat lopen om daar op te blijven, want de fan speeds passen zich gewoon niet snel genoeg aan aan temperatuur verhogingen van de kaart.

Dus dan gaat de kaart zich underclocken om toch op lagere temperaturen uit te komen ipv dat de fans snel genoeg sneller gaan draaien. En dan steeds als de kaart weer 2 graden koeler is gaat de kaart weer op normale clock snelheden draaien, om vervolgens binnen enkele minuten bij zware belasting weer te warm te worden en weer te gaan underclocken. Erg onstabiel dus >:)

En op een gegeven moment vind de kaart het genoeg geweest en reboot je PC.

Maar wat rondbazuinen op bv tweakers en je zou er achter zijn gekomen dat de 290 een heethoofd is en de standaard fan curve van de kaarten gewoon niet volstaat. Dan was je er direct achter dat je vrijwel bij iedere 290 uitvoering zelf de fanspeeds moet aanpassen.

In ieder geval kijk dit even goed na, voordat dit toch ineens niet het probleem blijkt te zijn en ik nog meer dingen hier over vertel die achteraf dus niet direct relevant zijn. (Wel leerzaam)

Maar nogmaals, het komt goed ;)

[Voor 60% gewijzigd door legendareN op 13-05-2015 14:28]

• exkull2
Toch bedankt voor al jullie tips/advies etc, ik ga kijken wat ik er mee kan doen. Als het probleem blijft, dan vraag ik een RMA voor heel mn PC :P

• legendareN
RMA gaat sowieso niet werken want er is waarschijnlijk niks stuk aan je PC.

[Voor 55% gewijzigd door legendareN op 13-05-2015 15:59]

• exkull2
Ja maar ja stel de koeling helpt niet, dan moet ik weer verder gaan checken, het kan aan zo veel dingen liggen dus ja

• r3solution
  • Registratie: juni 2010
  • Niet online
Eerst maar de tips & tricks uitvoeren die je hier aangereikt worden. Niet geschoten.......

Good luck! :)

[Voor 4% gewijzigd door r3solution op 13-05-2015 18:07]

• legendareN
exkull2 schreef op woensdag 13 mei 2015 @ 17:38:
Ja maar ja stel de koeling helpt niet, dan moet ik weer verder gaan checken, het kan aan zo veel dingen liggen dus ja
Het kan niet aan veel meer dingen liggen hoor.

Het ligt echt vrijwel zeker aan je videokaart. Zelf heb je al een aantal dingen geprobeerd.

Je krijgt zonder foutmeldingen een plotselingen reboot onder stress met een warme 290 videokaart. Precies het probleem wat ik heb gehad, en wat ik vaak langs heb zien komen hier. De rest ziet er prima uit, je voeding is het niet, je processor ook niet.

Memory kan je ook vrijwel uitsluiten door de manier van reboot (PC uitval zonder vastloper).

[Voor 32% gewijzigd door legendareN op 13-05-2015 18:29]

• Sj44k13
  • Registratie: januari 2006
  • Niet online
Als het aanhoudt zou ik de videokaart rma doen. Die hoort niet zo warm te worden dat je pc reboot.

• nvidia666
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 28-08 03:14
Ben blij dat ik niet de enige ben die dat probleem heeft :p
Ook al is de gpu maar 75 graden het zijn wss m'n vrm's die overhitten dan zwart scherm alle geluid werkt nog maar ik kan niet meer doen :p

Gewoon iets minder ver overclocken en vooral de voltage naar beneden doen was de oplossing :)

Btw ontopic fanspeed verhogen zal idd het probleem oplossen lijkt mij :)

Aerocool Xpredator Black E , I7 3930K @4.6 (H100I) , 2080 TI Gaming X @2075, Msi X79 G65-8D ,16 Gb Corsiar Veng. 1600 Mhz 1TB&512 GB 850 Pro WD Black 4TB , CM V1000 (PC2 3570K 6GB 750Ti ,120 GB ssd) (Laptop Dell e6540@8790M)

• exkull2
Dames en heren ik vind fijn dat jullie mee denken maar het is niet dat hij reboot, hij sluit af, echt uit :P Maar ik denk ook dat het de videokaart is want sinds ik de R9 290 heb gekocht doet hij zo.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Sn3gG3l
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 24-09 21:13
Ik heb een r290x met reference cooler en die wordt tijdens flink gamen altijd 90-95 graden. Zijn die dingen voor ontworpen, mijn pc is in 2 jaar nog nooit uitgevallen ,game toch behoorlijk veel. Zou dus ook best slechte voeding kunnen zijn ipv de GPU.

Steam: Sneggel

Acties:
  • 0Henk 'm!

• exkull2
Ik dacht ook mijn voeding, dus had een RMA aan gevraagd bij 4Launch. Ze hebben gekeken en zelfs opgestuurd naar Cooler Master zelf. Ze hebben een gloed nieuwe voeding opgestuurd, zit er nu in, maar heeft niks verholpen.

Pagina: 1

Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True