En, wat was het uiteindelijk? Ik stoei nu met dit probleem namelijk. De pc valt spontaan helemaal uit (stroomonderbreking). Kan 4x per avond zijn, kan 1x per week zijn. Niet te zeggen en niet eenvoudig te reproduceren.
Het volledig uitvallen van de PC kan aan heel veel dingen liggen. Dat het bij hem aan iets ligt zegt niks over jouw probleem.Soeski schreef op dinsdag 12 mei 2015 @ 17:49:
En, wat was het uiteindelijk? Ik stoei nu met dit probleem namelijk. De pc valt spontaan helemaal uit (stroomonderbreking). Kan 4x per avond zijn, kan 1x per week zijn. Niet te zeggen en niet eenvoudig te reproduceren.
Dus maak je eigen topic en omschrijf je probleem precies en vergeet ook vooral je volledige systeem specificaties niet.
Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic
Dat begrijp ik en ben ik ook van plan als mijn werkzaamheden van vanavond niet lukken, maar ik was wél benieuwd hoe het (en of het) opgelost was. Meer info is altijd welkom bij je eigen troubleshooten. Ik kom veel topics tegen die doodvallen met dit probleem. Soms met een "ik weet het niet meer" en soms met een "ik ga dit nog proberen" ... en dan niks meer. Zonde!-The_Mask- schreef op dinsdag 12 mei 2015 @ 17:51:
[...]
Het volledig uitvallen van de PC kan aan heel veel dingen liggen. Dat het bij hem aan iets ligt zegt niks over jouw probleem.
Dus maak je eigen topic en omschrijf je probleem precies en vergeet ook vooral je volledige systeem specificaties niet.
Nog iets waar je naar kan kijken: de stekkers van de psu ! Heb het eens meegemaakt met een brakke molexconnector. Die maakte niet goed contact meer en ook dat geeft rare effecten. Er was nog een andere molexstekker en toen waren alle problemen weg zodra ik die gebruikte.
Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!
Hijacken is niet handig en derhalve niet toegestaan. Ik heb je reactie en de reacties daarop even afgesplitst naar een apart topic. Heb je liever een andere titel, maak even een topicreport aan met een andere titel.Soeski schreef op dinsdag 12 mei 2015 @ 17:49:
Verder geeft The_Mask je al wat aanwijzingen om je probleem te verduidelijken
Ok, dank je wel... Ik had (nog) niet echt behoefte aan een eigen topic, maar nu is hij er toch.br00ky schreef op woensdag 13 mei 2015 @ 10:05:
[...]
[mbr]Hijacken is niet handig en derhalve niet toegestaan. Ik heb je reactie en de reacties daarop even afgesplitst naar een apart topic. Heb je liever een andere titel, maak even een topicreport aan met een andere titel.
Verder geeft The_Mask je al wat aanwijzingen om je probleem te verduidelijken.[/]
Ik was gewoon benieuwd hoe hij het probleem had opgelost, niet om te hijacken. Dan maak ik mijn eigen topic wel, ik kom hier al 15 jaar dus dat begrijp ik wel.
Ontopic:
Omschrijving van het issue:
Hardware:
Intel Core i5-4670K
G.Skill 2x4GB DDR3-1600 9-9-9-24
MSI Z87I Gaming AC moederbord (mITX)
BeQuiet L8 630 Watt voeding
MSI GTX 970 GAMING 4G
Samsung 840 EVO 250 GB SSD
DELL 2410U monitoren
Bitfenix Prodigy case (mITX)
Software:
Windows 8.1U1 Pro x64
Probleemomschrijving:
De pc valt spontaan uit tijdens het spelen van World of Warcraft. Dit zowel mét als zónder overclock; geen verschil kunnen ontdekken.
Detail:
De pc gaat volledig UIT tijdens het spelen. Er zijn geen voortekenen. Alsof je de stekker eruit trekt.
De pc start daarna meteen weer op (last power state staat aan in BIOS).
Windows Event log meldt dat de pc onverwachts is afgesloten. Voor deze meldingen in het logboek zijn er GEEN warnings or errors.
Het is niet te zeggen wanneer het gebeurt. Het is 4x op een avond gebeurd, en vervolgens een aantal avonden niet.
Wat heb ik al getest:
- Furmark 5 uur laten draaien op max: geen issue (met en zonder OC)
- 3DMark 8 uur laten draaien op max: geen issue (met en zonder OC)
- Intel CPU Diagnostic Tool 3 uur laten draaien op max: geen issue (met en zonder OC)
- MSI Kombustor 4 uur op max laten draaien: geen issue (met en zonder OC)
- PC is volledig gedemonteerd en gecontroleerd op lekkende condensatoren
- PC is schoongemaakt, voor zover nodig (is pas 6 maanden oud; weinig stof)
- MemTest gedraaid voor een aantal uur. Geen issues.
- Alle temperaturen zijn ruim binnen de limieten, met meerdere tools getest. Dit zowel in idle stand als met volle belasting. Desondanks toch met de fancontroller de snelheden verhoogd om de temperaturen te laten zakken. Ook geen verschil.
- Van ellende toch maar Windows opnieuw geinstalleerd, met alleen de drivers, updates van Windows en WoW. Helaas, hij viel na 10 minuten al uit in WoW.
- De dag erna de hele dag tests gedraaid en maximaal belast; hij gaf geen krimp en alles werkt.
Conclusie / slot:
Ongeacht hoe zwaar ik de pc belast (maximale CPU en GPU belasting i.c.m. maximale ventilatorstand), ik krijg het niet voor elkaar. Het gebeurt dus alleen in WoW; op dat moment is er GEEN maximale belasting van het systeem.
WoW is dus gewoon raar
Wat heb ik nog niet gedaan (dit is dus meteen het ToDo lijstje):
- Voeding vervangen
- Videokaart vervangen
- Stekkerdoos vervangen
- Eurosnoer vervangen
Waar zit de uitdaging:
- Het is niet te reproduceren. Gisteravond heeft de pc in WoW gestaan/gespeeld van 20.00 - 01.00 zonder enig probleem.
- Doorlooptijd. Je gaat pas iets veranderen als het zich weer voordoet, dus elke keer wacht ik daar op en dan pas ik één ding aan.
- Ik heb ook gewoon een fulltime baan en een relatie
Anyway, jullie advies zal waarschijnlijk ook zijn om het te bekijken vanuit de toevoer (stroom, kabels, stekkerdoos). Daar richt ik me dan ook nu op als hij weer uitvalt.
Wordt vervolgd.
Ik zou de videokaart of het moederbord als eerste verdenken.
AMD Nieuwsdiscussie
Soeski schreef op woensdag 13 mei 2015 @ 10:46:
[...]
Ok, dank je wel... Ik had (nog) niet echt behoefte aan een eigen topic, maar nu is hij er toch.
Ik was gewoon benieuwd hoe hij het probleem had opgelost, niet om te hijacken. Dan maak ik mijn eigen topic wel, ik kom hier al 15 jaar dus dat begrijp ik wel.
offtopic:
Geen probleem, maar vaak gaat het dan zo dat desbetreffende uitlegt wat die gedaan heeft, jij gaat het proberen, werkt niet, en dan?
Geen probleem, maar vaak gaat het dan zo dat desbetreffende uitlegt wat die gedaan heeft, jij gaat het proberen, werkt niet, en dan?
Hoe kan je nu al het hele relaas gelezen hebben, ik post het net!-The_Mask- schreef op woensdag 13 mei 2015 @ 10:49:
Ik zou de videokaart of het moederbord als eerste verdenken.
Ontopic; hoe kan een videokaart er voor zorgen dat je pc volledig uit valt? Als er iets mis is met een videokaart, normaal gesproken, krijg je freezes of een BSOD. Of er moet echt sluiting zijn ofzo...
Anyway; moederbord kan ik niet eenvoudig vervangen (heb maar 1 socket 1150 systeem) maar videokaart wel dus die staat inderdaad op de ToDo lijst.
Probleem daarmee is dat het wel dagen of langer kan duren voor ik voorzichtig kan zeggen dat dat het was... want het doet zich soms dagenlang niet voor. Da's toch gek, zo inconsequent?
[ Voor 13% gewijzigd door Soeski op 13-05-2015 10:53 ]
Ik heb een jaar geleden dezelfde problemen gehad (had ik al langere tijd) dan ging het een week goed en dan plots 4maal op een dat complete uitval en had bijna alles vervangen BEHALVE de harde schijven.
raad eens waar het probleem lag
iig: probeer je hdd goed na te kijken en kan zijn dat dat het probleem is ( bijv tijdens het lezen of schrijven naar een bepaalde sector)
:edit --> (of gebruik een totaal andere hdd voor een tijdje als enige hdd in de pc)
raad eens waar het probleem lag
iig: probeer je hdd goed na te kijken en kan zijn dat dat het probleem is ( bijv tijdens het lezen of schrijven naar een bepaalde sector)
:edit --> (of gebruik een totaal andere hdd voor een tijdje als enige hdd in de pc)
[ Voor 10% gewijzigd door DJrDJ666 op 13-05-2015 10:59 ]
Ontplofte elco'sSoeski schreef op woensdag 13 mei 2015 @ 10:53:
[...]
Ontopic; hoe kan een videokaart er voor zorgen dat je pc volledig uit valt?
Mijn laatste reviews: Xiaomi Mi 9T | Mpow H12
Dank voor je reactie. Ik sluit dit echter zelf nagenoeg uit. Het logboek van Windows moet rapporteren over slechte sectoren op een harddisk. Tevens is deze disk vaak in slaapstand en staat er, behalve een back-up van mijn systeem, niks op. Ik start en doe alles vanaf de SSD.DJrDJ666 schreef op woensdag 13 mei 2015 @ 10:58:
Ik heb een jaar geleden dezelfde problemen gehad (had ik al langere tijd) dan ging het een week goed en dan plots 4maal op een dat complete uitval en had bijna alles vervangen BEHALVE de harde schijven.
raad eens waar het probleem lag![]()
Komt erbij op de ToDo list; ik zal deze ook ontkoppelen als één van de acties. Als ik namelijk het issue echt wil vinden moet je ALLES uit kunnen sluiten, niet waar?
[ Voor 4% gewijzigd door Soeski op 13-05-2015 12:16 ]
Dat is idd een hele goede vraag, maar het kan.Soeski schreef op woensdag 13 mei 2015 @ 10:53:
Ontopic; hoe kan een videokaart er voor zorgen dat je pc volledig uit valt?
Meestal wel idd.Als er iets mis is met een videokaart, normaal gesproken, krijg je freezes of een BSOD.
Ik zie het vaker en dat zijn de meest lastige problemen, want dan denk je het gevonden te hebben, maar blijkt het alsnog later terug te komen.Da's toch gek, zo inconsequent?
Bad sectors veroorzaken BSOD's of freezes, een echt hardware defect in de (printplaat van de) hardeschijf kan alleen een uitval veroorzaken.DJrDJ666 schreef op woensdag 13 mei 2015 @ 10:58:
raad eens waar het probleem lag![]()
Het zullen niet de elco's zijn, omdat die niet meer aanwezig zijn op zijn moederbord of videokaart op de belangrijke plaatsen. Alleen in de voeding maar die zullen nooit zo snel stuk gaan.
Ja, voordat je nieuwe onderdelen gaat halen, eerst zoveel mogelijk ander spul uitsluiten.Soeski schreef op woensdag 13 mei 2015 @ 12:16:
[...]
Als ik namelijk het issue echt wil vinden moet je ALLES uit kunnen sluiten, niet waar?
AMD Nieuwsdiscussie
Goed nieuws, de pc is zojuist ook bij Kombustor eindelijk een keer uitgevallen (GPU stress test).
Ik ga nu de CPU stress test draaien.
Het kan zo maar zijn dat het een voeding probleem is, mischien kan hij de 5 volt en de 12 volt niet meer binnen de grenzen leveren aan het moederbord.Soeski schreef op woensdag 13 mei 2015 @ 13:01:
Goed nieuws, de pc is zojuist ook bij Kombustor eindelijk een keer uitgevallen (GPU stress test).
Als het een hdd defect zou zijn dan kun je desbtreffende sector als bad markeren met andere software.
Deze hdd zal niet het gehele systeem plat leggen omdat ie een bad sectortje heeft ontdekt.
hopelijk is je probleem verholpen.
Probeer eens te testen met een andere voeding.
Je moet een optel som gaan berekenen hoeveel volt gebruikt de videokaart hoeveel het moederbord en hoeveel de processor, misschien heb je een zwaardere wattage aan voeding nodig.
ik zie dat je de voeding al vervangen hebt.
Het zou ook maar zomaar kunnen dat het aan je videokaart licht.
probeer eens een andere videokaart als je er een hebt liggen.
een reepje geheugen erin, een harddisk erin.
bios reset heb je ook al gedaan?
groetjes:rjmno1
[ Voor 27% gewijzigd door rjmno1 op 13-05-2015 17:58 ]
@rjmno1 Veel van de zaken die je noemt heb ik al gedaan inderdaad, maar een BeQuiet L8 630 Watt voeding zou genoeg moeten zijn voor 1x SSD, de processor, 1x GTX 970 en een paar fans. Flinke overkill zelfs. Ik ga vanavond de voeding en stekkerdoos wisselen (indien het zich nog een keer voordoet, zoals ik al zei wissel ik maar 1 ding per keer tot het gebeurt).
ja mischien heb je gelijk het zou zo maar aan een defecte stekkerdoos kunnen liggen, en dus het probleem helemaal niet aan de computer hoef te liggen.Soeski schreef op woensdag 13 mei 2015 @ 18:01:
@rjmno1 Veel van de zaken die je noemt heb ik al gedaan inderdaad, maar een BeQuiet L8 630 Watt voeding zou genoeg moeten zijn voor 1x SSD, de processor, 1x GTX 970 en een paar fans. Flinke overkill zelfs. Ik ga vanavond de voeding en stekkerdoos wisselen (indien het zich nog een keer voordoet, zoals ik al zei wissel ik maar 1 ding per keer tot het gebeurt).
ik heb vroeger in een computerzaak gewerkt en je wilt niet weten hoeveel voedingen retour zijn gestuurt.
Omdat ze niet volgens de norm de stroom konden leveren wat verwacht werd.
[ Voor 12% gewijzigd door rjmno1 op 13-05-2015 18:14 ]
Ik ben weer flink bezig geweest en heb de machine op de pijnbank gelegd (keukentafel
).
- Stekkerdoos vervangen voor een nieuwe, inclusief ander stopcontact in huis. Toch nog een uitval gehad.
- Mijn vorige videokaart die ik nog heb liggen (AMD 7950 3 GB) er in gedaan. Toch nog een uitval.
- Uiteindelijk mijn vorige voeding maar aangesloten. De rest van de dag geen uitval meer gehad.
Ik ben daarna een nieuwe voeding gaan kopen en heb deze aangesloten. Ook geen uitval meer gehad.
Gisteravond dus maar besloten om de boel weer te monteren, en tot nu toe ook geen uitval meer gehad. Zelfs het snerpende geluid van mijn videokaart is veel minder nu. Ik vermoed nu dat de voeding nooit goed is geweest in dat opzicht, maar ik heb vaker een paar dagen of zelfs weken zonder problemen gedraaid dus ik wacht het nog even af.
- Stekkerdoos vervangen voor een nieuwe, inclusief ander stopcontact in huis. Toch nog een uitval gehad.
- Mijn vorige videokaart die ik nog heb liggen (AMD 7950 3 GB) er in gedaan. Toch nog een uitval.
- Uiteindelijk mijn vorige voeding maar aangesloten. De rest van de dag geen uitval meer gehad.
Ik ben daarna een nieuwe voeding gaan kopen en heb deze aangesloten. Ook geen uitval meer gehad.
Gisteravond dus maar besloten om de boel weer te monteren, en tot nu toe ook geen uitval meer gehad. Zelfs het snerpende geluid van mijn videokaart is veel minder nu. Ik vermoed nu dat de voeding nooit goed is geweest in dat opzicht, maar ik heb vaker een paar dagen of zelfs weken zonder problemen gedraaid dus ik wacht het nog even af.
Als je problemen had met twee verschillende voedingen, dan lijkt het mij toch iets anders.
Oh had je nog niet.
Oh had je nog niet.
[ Voor 14% gewijzigd door -The_Mask- op 15-05-2015 09:18 ]
AMD Nieuwsdiscussie
Even aan aanvulling:
Sinds ik dus de pc heb voorzien van een nieuwe voeding (Cooler Master V650S) werkt de pc probleemloos. Ik denk dat er nog wel garantie zit op mijn Be Quiet Pure Power L8 630, dus die gaat retour met alle uitleg erbij. Is tenslotte pas een half jaar oud ofzo. Wat wel gek is, is dat het probleem gegroeid is. In de eerste paar maanden gebeurde het niet of een enkele keer, en daarna steeds frequenter, maar wel onregelmatig. Van 1x per 2 weken naar 4x per avond naar 1x per week enz...
Sinds ik dus de pc heb voorzien van een nieuwe voeding (Cooler Master V650S) werkt de pc probleemloos. Ik denk dat er nog wel garantie zit op mijn Be Quiet Pure Power L8 630, dus die gaat retour met alle uitleg erbij. Is tenslotte pas een half jaar oud ofzo. Wat wel gek is, is dat het probleem gegroeid is. In de eerste paar maanden gebeurde het niet of een enkele keer, en daarna steeds frequenter, maar wel onregelmatig. Van 1x per 2 weken naar 4x per avond naar 1x per week enz...
De V650SM van CM is een beetje een aanfluiting. Doordat die maar twee PEG connectors heeft kun je er niet zoveel mee.
AMD Nieuwsdiscussie
Op zich niet raar, als er niets niet goed zit in de voeding zelf wat sluiting veroorzaakt (slecht bevestigde draad of zelfs openliggende draad) en er is 1 keer sluiting gemaakt waardoor dit erger wordt, gaat het dus ook vaker gebeuren. Vervolgens klapt de voeding er vaker uit en soms gaat door die klap iets weer intern goed zitten waardoor het weer wat minder vaak gebeurd. Belangrijkste is dat je de oorzaak hebt gevonden en je weer kunt spelenSoeski schreef op donderdag 21 mei 2015 @ 16:42:
Even aan aanvulling:
https://gathering.tweakers.net/forum/list_message/81040618#81040618
Liever een Cooler Master met 2x PEG die het doet, dan een Be Quiet met 4x PEG die het niet goed doet-The_Mask- schreef op donderdag 21 mei 2015 @ 16:46:
De V650SM van CM is een beetje een aanfluiting. Doordat die maar twee PEG connectors heeft kun je er niet zoveel mee.
Overigens, ik heb een mini ITX case waar de Be Quiet net in paste, en de Cooler Master is maar 140mm dus die past lekkerder. Ik heb ook "maar" 1 videokaart, dus waarom zou ik meer PEG kabels willen?
Een betere vraag is dan, waarom zou je überhaubt een 650W voeding willen?
AMD Nieuwsdiscussie
Deze was op voorraad, voldeed aan mijn wensen (afmetingen, merk) en ik had een 630 Watt die voldeed, dus wilde niet minder. Ook al had dat vast prima gekund, maar ik wissel nogal eens van kast/pc/hardware elk jaar. Als ik dan de voeding mee wil nemen wil ik wel genoeg peut hebben-The_Mask- schreef op donderdag 21 mei 2015 @ 17:30:
Een betere vraag is dan, waarom zou je überhaubt een 650W voeding willen?
Maar voornaamste; hij was op voorraad
Zelfde probleem als ik had, had het ook alleen met MMO's (archage & rift) echt bizar, hier heeft een nieuwe voeding ook geholpen.
Waar was jij toen ik dit probleem postte... had me tijd gescheeld hahanimmer schreef op donderdag 21 mei 2015 @ 17:36:
Zelfde probleem als ik had, had het ook alleen met MMO's (archage & rift) echt bizar, hier heeft een nieuwe voeding ook geholpen.
En daarom zei ik dus dat je er niet zoveel aan hebt. Door het te kort aan connectors zul je de voeding als een 400/500W voeding moeten gebruiken normaal gesproken.Soeski schreef op donderdag 21 mei 2015 @ 17:34:
Als ik dan de voeding mee wil nemen wil ik wel genoeg peut hebben
AMD Nieuwsdiscussie
Ik lees net dat 1 van je HDD's veel in slaapstand gaat. Ik las een tijdje terug op het net dat je HDD slaapstand beter kan uitzetten i.c.m. het gebruik van een SSD. Om welke reden weet ik niet, maar was niet echt bevordelijk.....stik, dat zegt nog niks. Ehm, ik zal eens zien wat ik erover kan vinden....geen idee of dat ook crashes kan veroorzaken. Ik heb het iig uitgezet toen ik een paar maanden geleden mijn 1e ssd in mijn pc zette.
--
Untill further notice....
NVM
Wat ik dacht dat ik gelezen had, kan ik nu niet terug vinden. Alleen dat het te maken heeft met trim. Of ik heb het echt zo gelezen, of ik haal nu onbewust iets door elkaar.
Forget what i said.
--
Untill further notice....
NVM
Wat ik dacht dat ik gelezen had, kan ik nu niet terug vinden. Alleen dat het te maken heeft met trim. Of ik heb het echt zo gelezen, of ik haal nu onbewust iets door elkaar.
[ Voor 19% gewijzigd door r3solution op 21-05-2015 19:09 ]
Ik zal nooit meer dan één videokaart gebruiken, dus dat zit wel goed. Ik doelde meer op het feit als ik weer eens een andere cpu er in doe, meer fans, een optische drive en (veel) meer harddisks, al zal dat laatste niet zo gauw meer voorkomen.-The_Mask- schreef op donderdag 21 mei 2015 @ 17:49:
[...]
En daarom zei ik dus dat je er niet zoveel aan hebt. Door het te kort aan connectors zul je de voeding als een 400/500W voeding moeten gebruiken normaal gesproken.
Pagina: 1