contactspray voor strakkere verbinding?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:08
Bestaat er een contactspray (of een ander goedje) dat er voor zorgt dat pinnetjes in een socket beter verbinding maken? De socket is van koper (de pins verguld) en op een gegeven moment oxideert dat wat. Er ontstaat een soort van patina waardoor de het contact afneemt, maar erger nog: het gaat allemaal wat losser zitten.
Bestaat er wellicht een spray die de boel (permanent) weer wat strakker maakt zeg maar?

Bij kontakt vind ik de EMI35 en GRAPHIT33 maar ik vraag me af of me dat zal helpen.
http://www.kontaktchemie....ACcEQbiWRkje0TegwthKgbkM-

[ Voor 18% gewijzigd door paQ op 13-05-2015 09:57 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoudeAardbei
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 06-07 20:30

KoudeAardbei

Moderator

Link werkt helaas niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teddy
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online
Zou accupoolvet geen oplossing zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Nee, dat is een totaal ander product, in mijn herinnering uit een grijs verleden gewone zuurvrije vaseline die dient als bescherming van polen en klemmen tegen de inwerking van het accuzuur of tegenhanger van zuur bij alkalische batterijen. Contactspray dient als contactreiniging en dat doet vet niet bepaald!

Edit:
Alleen begrijp ik niet hoe TS het zich voorstelt dat wat hij noemt "... maar erger nog: het gaat allemaal wat losser zitten" door zo'n spuitsessie zal verbeteren. Contacten reinigen oké, maar tegelijkertijd steviger maken???

Destijds heb ik bij vervuilde contacten van de firma Kontactchemie wel eens met succes Kontact 60 gebruikt. Lost min of meer het vuil op. Werkt goed als na de sessie de contacten wel even worden gereinigd, anders corrodeert het binnen korte tijd opnieuw. Alleen bij schakelaartjes is dat niet altijd even gemakkelijk.

[ Voor 49% gewijzigd door Techneut op 13-05-2015 17:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:01

SA007

Moderator Tweaking
Het klinkt hier meer of het verkeerde type aansluiting gebruikt wordt.

Wat voor omgeving en stekkers hebben we het hier over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:52
paQ schreef op woensdag 13 mei 2015 @ 09:53:
Bij kontakt vind ik de EMI35 en GRAPHIT33 maar ik vraag me af of me dat zal helpen.
Dat is beiden voor een heel andere toepassing.

Kontakt 60 lost oxides en sulfides op en verbetert het contact, maar dat moet je weer heel goed reinigen (Kontakt WL of Isopropyl alcohol oid), anders oxideert het nog veel sneller. Daarna met Kontakt 61 beschermen tegen corrosie. Ja als je het goed wil doen heb je volgens de fabrikant 3 spuitbusjes nodig.

Maar dan nog zal het slechts tijdelijk helpen want kaal koper is gewoon waardeloos als contact materiaal. Het is beter om de hele connector/socket of wat het ook is te vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:08
Dat laatste is waar, maar is een gevoelig klusje dat ik liever voorkom.
Als je juist de verontreiniging (patina) weghaalt, dan wordt de verbinding losser/minder strak.
Ik vond zo wel conductive silver coating maar daar geeft de fabrikant van aan dat het juist niet goed genoeg zal blijven zitten in stekkerverbindingen.
De verbinding zit zowat op je slaap en is vaak blootgesteld aan veel zweet. Afhankelijk van de zuurgraad van het zweet krijgen sommigen na enkele jaren dus problemen met de mechanische verbinding.
Een tussenoplossing is dan om de connector te voorzien van een hele dunne laag tin bijv, maar dat vloeit niet homogeen uit op goud. Het probleem zit dus in essentie in de Socket icm zuurgraad van transpiratievocht (en het koper)
Idealiter spuit ik iets in die connector wat een soort van conductieve film achterlaat. (Het moet echt flinterdun zijn)

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• somososan
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 17-01 16:35
Moet het ook fixeren of juist niet? Want anders bestaan er wel geleidende lijmen.
Pagina: 1