Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Mijn doel is om een systeem samen te stellen dat klaar is voor GTA V, Guild Wars 2, rFactor 2, Project CARS en Assetto Corsa. Uitgangspunt is om genoemde games en racing sims met ten minste 60FPS & 1080P te kunnen draaien. Met een frame-drop af en toe is wel te leven, maar ik wil toch wel graag een constante performance zien. Dit is vooral wenselijk tijdens het sim racen.
Toekomstplannen:
- GTA 6 ?
- rFactor 3 ?
- Oculus Rift Consumer Version
- GEEN multiple screen setup, vandaar de Oculus.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Het budget staat niet echt vast, ik wil voornamelijk bovenstaande wens vervullen. Als ik dan toch een prijs moet noemen, dan is dat 1000 euro exclusief.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik beschik al over een compleet systeem uit 2008, inclusief alle benodigde randapparatuur. Hieronder de componenten die ik graag zou blijven gebruiken in het nieuwe systeem:
Als er een duidelijke reden is waarom ik één of meerdere componenten uit bovenstaande tabel niet zou gebruiken, dan hoor ik dat graag! Wat mij betreft heeft de Antec 900 fantastische koelmogelijkheden en is de PSU ook meer dan voldoende voor wat ik nu voor ogen heb. Mocht deze kapot gaan binnenkort, dan open ik wel een CAA topic.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Moederbord, processor + extra koeling, videokaart, geheugen.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Een Intel CPU en een AMD videokaart. De CPU omdat in alle BBG’s en andere topics de huidige generatie i5 als ‘the gamer’s choice’ wordt gezien. Qua videokaart gaat mijn voorkeur naar AMD, mede door de recente berichten over de ‘memory allocation issue’ bij de GTX 970 van NVidia. Daarnaast heeft AMD ook wat aantrekkelijkere prijzen voor kaarten met soortgelijke prestaties.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
De Antec 900 is een fijne kast die ik graag blijf gebruiken. Het zou dus mooi zijn als alle componenten samen in de kast passen. Verder zal het systeem in een hobbykamer komen te staan, dus geluid is geen issue.
Ga je overklokken?
Misschien over een X aantal jaren de videokaart. De CPU zal niet nodig zijn voor eerder genoemde toepassingen.
Overige informatie
Het is me gelukt om het volgende samen te stellen:
* Deze fan is gekozen omdat hij mooi kleurt bij de LEDs van de Antec 900 case.
Nu zit ik nog met de volgende vragen:
Mijn doel is om een systeem samen te stellen dat klaar is voor GTA V, Guild Wars 2, rFactor 2, Project CARS en Assetto Corsa. Uitgangspunt is om genoemde games en racing sims met ten minste 60FPS & 1080P te kunnen draaien. Met een frame-drop af en toe is wel te leven, maar ik wil toch wel graag een constante performance zien. Dit is vooral wenselijk tijdens het sim racen.
Toekomstplannen:
- GTA 6 ?
- rFactor 3 ?
- Oculus Rift Consumer Version
- GEEN multiple screen setup, vandaar de Oculus.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Het budget staat niet echt vast, ik wil voornamelijk bovenstaande wens vervullen. Als ik dan toch een prijs moet noemen, dan is dat 1000 euro exclusief.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik beschik al over een compleet systeem uit 2008, inclusief alle benodigde randapparatuur. Hieronder de componenten die ik graag zou blijven gebruiken in het nieuwe systeem:
# | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Antec Nine Hundred Ultimate Gamer Case | € 0,- | € 0,- |
1 | Cooler Master Real Power M520 | € 0,- | € 0,- |
1 | Samsung 830 series SSD 128GB | € 0,- | € 0,- |
1 | Onbekend merk HDD 1,5 TB | € 0,- | € 0,- |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 0,- |
Als er een duidelijke reden is waarom ik één of meerdere componenten uit bovenstaande tabel niet zou gebruiken, dan hoor ik dat graag! Wat mij betreft heeft de Antec 900 fantastische koelmogelijkheden en is de PSU ook meer dan voldoende voor wat ik nu voor ogen heb. Mocht deze kapot gaan binnenkort, dan open ik wel een CAA topic.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Moederbord, processor + extra koeling, videokaart, geheugen.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Een Intel CPU en een AMD videokaart. De CPU omdat in alle BBG’s en andere topics de huidige generatie i5 als ‘the gamer’s choice’ wordt gezien. Qua videokaart gaat mijn voorkeur naar AMD, mede door de recente berichten over de ‘memory allocation issue’ bij de GTX 970 van NVidia. Daarnaast heeft AMD ook wat aantrekkelijkere prijzen voor kaarten met soortgelijke prestaties.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
De Antec 900 is een fijne kast die ik graag blijf gebruiken. Het zou dus mooi zijn als alle componenten samen in de kast passen. Verder zal het systeem in een hobbykamer komen te staan, dus geluid is geen issue.
Ga je overklokken?
Misschien over een X aantal jaren de videokaart. De CPU zal niet nodig zijn voor eerder genoemde toepassingen.
Overige informatie
Het is me gelukt om het volgende samen te stellen:
# | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Intel Core i5-4690 Boxed | € 226,- | € 226,- |
1 | ASRock B85M Pro4 | € 62,75 | € 62,75 |
1 | Sapphire R9 290 4GB GDDR5 OC Vapor-X | € 338,75 | € 338,75 |
1 | * Gelid Solutions GX-7 | € 29,50 | € 29,50 |
1 | Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU | € 54,- | € 54,- |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 711,- |
* Deze fan is gekozen omdat hij mooi kleurt bij de LEDs van de Antec 900 case.
Nu zit ik nog met de volgende vragen:
- Ik kom veel topics tegen waar een duurder mobo gekozen wordt, maar ik snap het voordeel daarvan niet. Na een CPU, GPU, wat memory en de storage aansluiten ben ik er wel klaar mee. Waarom moet het zoveel in prijs verschillen? Gaat een verkeerde mobo keuze mij zomaar 10 FPS verlies opleveren?
- Hoe is de samenwerking tussen een Intel CPU en een AMD videokaart? Levert dat tegenwoordig nog performance issues op?